×

Elítéltek a munkahelyen

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 15. számában (1999. március 15.)

 

A vállalkozó szellemű munkáltatók részt vehetnek a büntetés-végrehajtásban is, ha vállalják a közérdekű munkára elítéltek foglalkoztatását. A munkahely ettől persze még nem lesz börtön.

 

A közérdekű munka az 1978. évi IV. törvényben (Btk.) meghatározott speciális büntetési nem. A közérdekű munkára ítélés azt jelenti, hogy a bűncselekmény elkövetője köteles a bíróság ítéletében meghatározott munkát végezni. Az elítélt díjazás nélkül, hetenként legalább egy napon (általában a heti pihenőnapon) vagy a szabadnapján végzi a közérdekű munkát. Az elítélt személyi szabadsága egyébként nem korlátozott, így ő a közérdekű munkavégzés napjának kivételével a szabad emberek életét élheti.

A bíróság csak olyan munkára kötelezheti az elítéltet, amelyet – figyelemmel egészségi állapotára és képzettségére – előreláthatóan képes elvégezni. Fiatalkorú bűnelkövetővel szemben csak akkor lehet elrendelni közérdekű munkát, ha az elítélt az ítélet meghozatalakor már betöltötte a tizennyolcadik életévét. Ilyen eset a hazai büntetőbíráskodás történetében nem egyedülálló, hiszen sajnos elég gyakran előfordul, hogy évek telnek el a bűncselekmény elkövetése és az ítélet megszületése között.

A kiszabható közérdekű munka legrövidebb tartama egy nap, leghosszabb tartama ötven nap. Főszabályként egynapi közérdekű munkának hat óra munkavégzés felel meg, de a bíróság ettől eltérően is dönthet, viszont legalább négy óra, legfeljebb nyolc óra lehet a napi munkaidő.

A bíróság munkahelyül intézményt vagy gazdálkodó szervezetet jelöl ki, persze csak olyat, amely foglalkoztatni kíván ilyen munkára ítélteket. A bíróság a munkaügyi központok rendszeresen tájékoztatása alapján nyilvántartást vezet azokról a munkahelyekről, amelyek foglalkoztatni kívánnak közérdekű munkára ítélteket.

A bíróság felhívja az elítéltet, hogy a munkáltatónál a közérdekű munka végrehajtásának megkezdésére mikor jelentkezzék, közli a munkáltatóval a közérdekű munkára ítélés tényét és azt, hogy az elítélt mikor köteles megkezdeni a büntetést. Az ítéletben kijelölt munkáltatóval közli, hogy az elítélt munkabéréből, munkadíjából, részesedéséből levont összeget hova kell befizetni, és felhívja a munkáltatót annak közlésére, hogy az elítélt mikor kezdte meg a közérdekű munkát, valamint hogy mikor hiányzott.

A munkavégzés

A büntetések és intézkedések végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. törvényerejű rendelet (Bv. tvr.) 61. §-ának (1) bekezdése szerint a kijelölt munkahellyel a közérdekű munka tartamára nem létesül munkaviszony, viszont az elítéltet megilletik azok a munkaviszonyból eredő jogok, illetve terhelik azok a kötelezettségek, amelyek nem ellentétesek a büntetéssel. Ilyen lehet a munkavédelemhez való jog és az együttműködési kötelezettség is.

A közérdekű munkára ítélt és az őt foglalkoztató intézmény vagy gazdálkodó szervezet között a kártérítési felelősséggel, továbbá a munkavégzéssel öszszefüggésben álló jogokkal és kötelezettségekkel kapcsolatos vitában a munkaügyi bíróságok járnak el. A közérdekű munka végrehajtása során az elítéltnek az általa okozott kárért való felelősségére, illetőleg az elítéltet ért kárért a munkahely felelősségére a Munka Törvénykönyvének erre vonatkozó szabályait kell alkalmazni. Az elítélt károkozásánál az anyagi felelősség mértékét a hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállalók átlagkeresetének figyelembevételével kell megállapítani.

A munkáltató kötelezettségei

A kijelölt munkahely vezetőjének legfőbb kötelessége közérdekű munkával foglalkoztatni az elítéltet, ezenkívül köteles megtéríteni az elítélt utazási költségét, ha az nem a lakóhelyén végzi a közérdekű munkát. A munkáltató feladata, hogy vezesse a bíróság által megküldött nyilvántartó lapot. A munkáltató köteles megadni a bíróság által az elítélttel kapcsolatban kért felvilágosítást is. A munkáltatónak haladéktalanul értesítenie kell a bíróságot, ha az elítélt megkezdte a büntetést, de akkor is, ha kitöltötte azt. Ugyanígy értesítenie kell a bíróságot, ha a közérdekű munkára más munkahelyet kell kijelölni, vagy ha az elítélt nem tesz eleget a munkakötelezettségének.

A pártfogó

A bíróság hivatásos pártfogó útján ellenőrzi a közérdekű munka végrehajtását. A pártfogó a munkahely kijelölésekor és a munkavégzés ellenőrzésében kap szerepet. Az ítélet jogerőre emelkedése után a bíróság a közérdekű munkára ítélésről szóló összes iratot átadja a hivatásos pártfogónak. Ezután a pártfogó a nyilvántartásból kiválasztott közérdekű munkáltatóval egyezteti, hogy melyik időponttól és milyen közérdekű munkára van igénye, majd jegyzőkönyvet készít a munkáltató ezzel kapcsolatos nyilatkozatáról. Ezt követően 15 napon belül javaslatot tesz a bíróságnak a közérdekű munkahely kijelölésére. A munkahely-kijelölés és a munkába állás után a hivatásos pártfogó ellenőrzi, hogy az elítélt eleget tesz-e a munkakötelezettségének, de vizsgálja azt is, hogy a munkaadó eleget tesz-e a büntetés-végrehajtási kötelezettségeinek. A pártfogó jogosult bármikor ellenőrzést tartani a munkahelyen, az ellenőrzés alatt megvizsgálhatja a munkáltatás körülményeit, és ezekről jegyzőkönyvet is készíthet.

Az elítélt kötelezettségei

Az elítélt legfőbb kötelezettsége a közérdekű munkavégzés. Ha az elítélt önként nem tesz eleget a munkakötelezettségének, a munkahely értesíti erről a bíróságot. A bíróság ilyenkor a közérdekű munkát átváltoztatja szabadságvesztésre, vagy ha ezt nem látja szükségesnek, kijelölhet más munkahelyet az elítélt számára.

Szabálysértés

Mivel a közérdekű munka egyfajta büntetési nem, a végrehajtásához különös érdekek fűződnek. A büntetés-végrehajtás ellenőrzése a többi büntetési nemhez képest speciális, hiszen nem büntetés-végrehajtási intézetben bűnhődik az elítélt, hanem egy munkahelyen. A büntetés végrehajtásának ellenőrzése folyamatos, arra nemcsak a pártfogó, hanem az ügyész is jogosult. Amennyiben a munkáltató megszegte a büntetés-végrehajtási kötelezettségeit, ellene a hivatásos pártfogó szabálysértés miatt feljelentést tehet.

Az egyes szabálysértésekről szóló 17/1968. (IV. 14.) Korm. rendelet 80. §-ának (1) bekezdése szerint az a munkáltató részéről eljáró személy, aki a közérdekű munka végrehajtásával összefüggő kötelességét megszegi, húszezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. A gyakorlat azt mutatja, hogy ilyen szabálysértés miatt elég ritkán indul eljárás, ennek talán az lehet az oka, hogy azok a munkaadók, akik elítélteket foglalkoztatnak (nincsenek túl sokan), tisztában vannak feladataikkal és komolyan is veszik azokat.

Nagy Zsolt

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem