×

Alkalmatlan dolgozók

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 15. számában (1999. március 15.)

 

Belegondolni is rossz, milyen következményekkel járhat, ha a munkaadó a munkába állítás előtt elhanyagolja a dolgozó alkalmasságának vizsgálatát, pedig ezzel sok kényelmetlenséget vállal magára. Hogyan szabadulhatunk meg attól a dolgozónktól, akiről csak később derül ki, hogy alkalmatlan a munkakörének betöltésére? Természetesen erre is van megfelelő megoldás, ám jobb megelőzni a dolgozó elbocsátása körüli esetleges jogi hercehurcákat, s az sem mindegy, mennyi ideig fizetünk a semmire se jó „munkáért".

 

Munkaviszony

A munkajogban a munkavállaló alkalmatlansága bebizonyosodhat a munkaviszony keletkezése előtt és a munkaviszony fennállása alatt is. Az előbbi esetben természetesen könnyebb helyzetben van a munkaadó, hiszen az alkalmatlanság megállapítása után a munkaviszony nem jön létre. Más a helyzet azonban, ha a munkaviszony fennállása alatt derül ki, hogy a dolgozó nem képes ellátni a munkaköréhez tartozó feladatokat. Ilyen esetben a munkaadó a dolgozó alkalmatlansága miatt – írásban – rendes felmondással megszüntetheti a munkaviszonyt. Főszabály szerint – a vezető munkaviszonyát kivéve – a munkáltató köteles megindokolni a felmondást. Csak a valós és okszerű indokokon nyugvó felmondás minősül jogszerűnek. Az indokolásból világosan ki kell tűnnie a felmondás okának. A felmondással kapcsolatos esetleges munkaügyi jogvitában a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy a felmondás indokául megjelölt tény vagy körülmény megfelel a valóságnak, s hogy abból okszerűen következik a munkaviszony megszüntetése.

Nem elégíti ki a világos indokolás követelményét, ha a munkáltató pusztán általánosságban hivatkozik a dolgozó alkalmatlanságára, ám nem derül ki az a konkrét körülmény, mely az alkalmatlanságot kiváltotta. Ennek az utóbbinak a megjelölése viszont további részletezés nélkül is világossá teszi az indokolást. A gyakorlat szerint elegendő például annak leírása, hogy az anyagkönyvelő rendszeresen elemi számítási hibákat követ el, de nem feltétlenül szükséges ismertetni, hogy melyek voltak azok, s hogy mikor, milyen körülmények között történtek. A felmondás előtt lehetőleg módot kell adni a munkavállalónak, hogy védekezhessen a vele szemben felhozott kifogások ellen.

Közalkalmazottak

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) szerint a munkáltató felmentéssel megszüntetheti a közalkalmazotti jogviszonyt, ha a közalkalmazott tartósan alkalmatlanná vált a munkaköri feladatainak ellátására vagy nem végzi megfelelően a munkáját. Egészségügyi alkalmatlanság miatt a közalkalmazott akkor menthető fel, ha a munkáltatónál nincs az egészségi állapotának (és természetesen képzettségének) megfelelő másik munkakör, vagy ha a közalkalmazott nem járult hozzá az ilyen munkakörbe való áthelyezéséhez.

Ha az alkalmatlanság a közalkalmazott munkavégzésével vagy magatartásával függ össze, a felmentés előtt általában lehetőséget kell adni a dolgozó számára a kifogások elleni védekezésre. Ilyenkor – a felmentést megelőzően – minősítési eljárásban kell alkalmatlannak nyilvánítani a közalkalmazottat.

A felmondás indokolására és a munkáltatót terhelő bizonyítási kötelezettségre vonatkozó munkajogi szabályoknak megfelelő rendelkezések érvényesülnek a közalkalmazottak felmentésénél is.

Végkielégítés, felmentési idő

A közalkalmazott nem jogosult végkielégítésre, ha – az egészségügyi okot kivéve – tartós alkalmatlansága vagy nem megfelelő munkavégzése miatt mentik fel. Akkor sem jár végkielégítés, ha a dolgozó – legkésőbb a közalkalmazotti jogviszony megszűnésének időpontjában – öregségi nyugdíjra jogosult, korengedményes nyugdíjat állapítottak meg részére, vagy rokkantsági nyugdíjban részesül. Az alkalmatlanság miatti felmentési idő egy hónap. Kivétel ez alól az egészségügyi alkalmatlanság, amelynél az általános, hat hónapos felmondási idő érvényesül. A határozott idejű közalkalmazotti jogviszony megszüntetésére vonatkozó főszabálytól eltérően az alkalmatlanság miatti felmentésnél a munkaadónak nem kell megfizetnie a dolgozót jogviszony lejártáig (de legfeljebb egy évig) megillető átlagkeresetet.

Köztisztviselők

A közszolgálati jogviszony is megszüntethető felmentéssel, ha a köztisztviselő alkalmatlan feladatainak ellátására. E meglehetősen általános megfogalmazás miatt különösen fontos az alkalmatlanságra alapított felmentés indokolása. Nem fogadható el alkalmatlansági okként például, hogy a köztisztviselő nem váltotta be a személyéhez fűzött várakozásokat. Szintén nem elégíti ki a világos indokolás követelményét, ha a munkáltató pusztán a munkaköri alkalmatlanságra hivatkozik anélkül, hogy utalna az alkalmatlanságot kiváltó konkrét körülményre. Így például nem elegendő arra hivatkozni, hogy a köztisztviselő alkalmatlan a gyámügyi feladatok ellátására, hanem arra is utalni kell, hogy több alkalommal, szakmai felkészületlenségéből adódóan törvénysértő határozatot hozott, s ezzel kárt okozott. Szakmai alkalmatlanság címén csak akkor lehet a köztisztviselőt felmenteni, ha minősítési eljárás eredményeképp „alkalmatlan" minősítést kapott. A minősítés során a Ktv.-ben meghatározott szempontokat kell figyelembe venni, de arra is lehetőség van, hogy a minősítés további szakmai kritériumokra, a helyi sajátosságokra is kiterjedjen. A minősítés tartalmazza a munkahelyi érdek-képviseleti szerv képviselőjének véleményét is. A minősítést természetesen meg kell indokolni. Főszabály szerint nem kötelező a minősítés abban az esetben, ha a köztisztviselő nem dolgozott legalább 1 évig a minősítő irányítása alatt, de ha ezalatt az idő alatt a munkáltató alkalmatlanság miatt felmenteni szándékozik a köztisztviselőt, akkor a minősíteni kell őt.

Egészségügyi alkalmatlanság

Az egészségileg alkalmatlan köztisztviselő felmentésekor vizsgálni kell a köztisztviselő továbbfoglalkoztatásának lehetőségét, s – amennyiben erre lehetőség van – fel kell ajánlani neki az egészségi állapotának, képzettségének és besorolásának megfelelő másik (betöltetlen) munkakört, amely nemcsak a hivatali szervezetben, hanem az annak irányítása alatt álló közigazgatási szervnél is rendelkezésre állhat. Amennyiben a dolgozó nem fogadja el a felajánlott munkakört, úgy a munkáltató felmentheti a köztisztviselői szolgálati viszonyból, aki az egyébként irányadó végkielégítés felére szerez jogosultságot.

Fel kell ajánlani az olyan betöltetlen munkakört is, amelyik a köztisztviselő képzettségének és egészségi állapotának megfelel ugyan, a besorolásának viszont nem (például az I. besorolási osztályba tartozó köztisztviselőnek ügykezelői és fizikai alkalmazotti munkakör is felajánlható). Ha a köztisztviselő nem fogadja el az ilyen munkakört, felmentésekor a végkielégítés egészére jogosult. Itt említjük meg, hogy nem jár végkielégítés, ha szakmai alkalmatlanság miatt mentik fel a köztisztviselőt.

A jegyző alkalmatlansága

A jegyző szakmai alkalmatlanság miatti felmentésének rendje szerint a polgármester mint a munkáltató képviselője folytatja le a minősítési eljárást, majd a minősítés eredményét ismerteti a képviselő-testülettel, amely – minősített többséget igénylő határozatával – dönthet a felmentésről. A jegyző minősítésével kapcsolatban figyelembe kell venni a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény szabályait is.

A jegyző egészségügyi alkalmatlansága miatti felmentéséhez természetesen nem szükséges minősítés. Ilyenkor a polgármester előterjesztést tesz a képviselő-testülethez, amelyben tájékoztatást ad a jegyző egészségügyi állapotáról, az amiatt kialakult helyzetről, s javaslatot tesz a jegyző felmentésére.

Varga Mónika

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem