A piacgazdaság kiépülésével a vállalatok egyre érzékenyebbek a költségekre, ezért rendszerint kalkuláció kérdése, hogy egy adott vállalat cégautót tart-e fenn vagy inkább taxit vesz igénybe. A gazdálkodó szervezetek számának gyarapodásával egyre több megrendelést kapnak a taxitársaságok, és tevékenységükön belül jellemző a vállalatoktól érkező megrendelések teljesítése is.
Cégautó fenntartása eléggé költséges, ennél olcsóbb lehet bizonyos esetekben a taxi. Cégenként eltérő annak megítélése, hogy a cégautó tartásához kötődő kezdeti nagyobb kiadásokat választják-e vagy más vállalattal fuvaroztatnak.
Nem éri meg cégautót fenntartani azoknak a cégeknek, amelyeknél az alkalmazottak csak alkalmanként közlekednek hivatalosan. Például egy tanácsadó cégnek felesleges cégautót tartani, hiszen dolgozói leginkább saját irodájukban dolgoznak. Ezzel szemben például az országban rengeteg telephellyel rendelkező és profiljából adódóan mobil Magyar Államvasutaknak elengedhetetlen a cégautók használata. A vállalat nagysága és a belső fuvarfeladatok indokolják, hogy gépkocsiparkot tartsanak fenn. Persze, ha a rendelkezésre álló cégautók kapacitása sem elegendő, akkor taxit hívnak.
Elengedhetetlen a munkavégzés szempontjából a saját gépkocsi a szervizelést végző cégeknél is, hiszen nemcsak alkatrészt, szerszámot stb. visznek magukkal, hanem rendkívül fontos, hogy minél előbb az adott helyen legyenek. Mobilitásuk szempontjából is indokolt a vállalati gépkocsi tartása, ezenkívül reklám szempontjából sem utolsó.
Adózás a cégautó után
A cégautóra vonatkozó jogszabályok szerint az autóvásárlás beruházás, az autó ára általában öt év alatt írható le. A cégautó fenntartásához kötődő kiadások – szervizelés, üzemanyag stb. – költségként leírhatók. Sofőrt vagy alkalmaznak, vagy nem a cégautóhoz, ha igen, akkor a cégautó tartásához további (értelemszerűen a foglalkoztatáshoz kötődő) költségek adódnak. Ezzel szemben a taxiszámlát a vállalatok azonnal elszámolhatják.
Cégautók közé lehet sorolni azokat a járműveket is, amelyeket személyes juttatásként adnak cégek vezető beosztású alkalmazottaiknak. Egy tanácsadó cég felmérése szerint a külföldi tulajdonú társaságok magyarországi megtelepedésével egyre jellemzőbbé vált, hogy a menedzsmentnek autót is adnak egyéb jövedelem címszó alatt.
Akik eladták gépkocsijaikat
A vállalatok jelentős része azonban nem tart fenn saját cégautót. Azok a cégek, amelyeknek munkatársai sokat taxiznak, gazdasági megfontolásból rendszerint eladták autóikat. A taxitársaságok többek között ezt érzékelve felkészültek a vállalatoktól kapott fuvarfeladatokra. Több társaság is sajátos konstrukciót dolgozott ki vállalati megrendelők számára. Az egyre élesedő piaci versenyben egyre nagyobb szükség van a nagy tételben megrendelő, állandó vevőkörre, hiszen az emelkedő fuvardíjak és a csökkenő életszínvonal mellett a magánszemélyek utazásai is csökkentek.
Az egyik legnagyobb hazai taxistársaság, a Főtaxi például több lehetőséget is ajánl vállalatok számára. Elsősorban olyan fizetési feltételeket kínál, amelyekkel készpénzt lehet megkímélni, s mellesleg kedvezményt is adnak.
Utalvány vagy csekk
A vállalatok például taxiutalványt vásárolhatnak előre. A vállalatok általában egy hónapra előre vásárolnak taxiutalványt. Az utalványfüzetben ezer-kétezer-ötezer forintos jegyek vannak. Az utalványfüzetből az utas fizetéskor lapokat tölt ki, ezt fogadja el a sofőr.
Másik megoldás lehet a taxicsekk. Az utazás végén az utas ezt kitölti, ráírja a nevét, a fizetendő összeg nagyságát. A csekk is készpénz helyett használható.
Taxiutalvány megvásárlásához nem kell különösebb megállapodás az adott cég és a taxitársaság között. A taxicsekk esetében viszont már megállapodást kötnek az érintettek annak használatáról, hiszen meghitelezett fizetésről van szó. A Főtaxi taxicsekk kiadásakor megvizsgálja az ügyfél bonitását, megállapodik a fizetési feltételekben, a csekkhasználati feltételekben.
Kedvezmények törzsutasnak
A rendszeresen visszatérő partnereknek a legtöbb taxivállalat kedvezményt ad. A cégek is kaphatnak törzsutaskártyát, amelyet odaadhatnak azoknak az alkalmazottaknak, akik cégügyekben járnak el. A törzsutaskártyákhoz kapcsolódik fizetési kedvezmény is, rendszerint 10 százalék.
A törzsutaskártyához kapcsolódó fizetési feltételeknél nagyobb arányú kedvezményt lehet elérni, ha a vállalat rendszeres fuvarozásra szóló megállapodást köt.
A Főtaxi forgalmában a vállalatok megrendeléséből adódó munkavégzés több százmillió forint bevételt jelent évente – mondta Antal Attila, a Főtaxi vezérigazgatója.
Komplett szállítási ajánlat
A 6x6 Taxi szolgáltatását is sok cég veszi igénybe. Tipikusan olyan konstrukciókat dolgoztak ki, hogy a cégek ébredjenek rá: jobban járnak taxi igénybevételével, mintha saját járműparkot tartanak fenn – mondta Surányi Attila, a 6x6 Taxi társaság vezetője.
Taxis fuvarozás esetében az a cég, amelyik leszerződik, automatikus 20 százalékos fuvardíjkedvezményt kap a lakossági tarifához képest. A különböző szempontok figyelembevétele mellett – például nagy cégek esetében, amelyek 50 ezer forint felett utaznak havonta – általában 30 százalékkal fizetnek kevesebbet a vállalatok a normál fuvarköltségnél. A hoszszabb távra szerződő partnerek nagyobb kedvezményt kapnak, ami akár 60-70 százalékos megtakarítást is jelent.
A taxitársaságoktól a vállalatok kocsit is bérelhetnek gépkocsivezetővel (illetve a nélkül). Gyakori, hogy egész napra bérlik az autót. Több társaságnál kialakították az úgynevezett túraosztályt, ahol már 30 forint kilométerenkénti tarifától igénybe vehető a szolgáltatás.
P. E.A cégautó adója 1999-ben (tervezet) | ||
---|---|---|
A személygépkocsi beszerzési ára (Ft) | A személygépkocsi beszerzésének évében és az azt követő 1-4. évben (Ft) | A személygépkocsi beszerzésének évét követő 5. és a további években (Ft) |
1-500 000 | 3 000 | 1 500 |
500 001-1 000 000 | 4 000 | 2 000 |
1 000 001-2 000 000 | 6 000 | 3 000 |
2 000 001-3 000 000 | 10 000 | 5 000 |
3 000 001-4 000 000 | 13 000 | 6 500 |
4 000 001-5 000 000 | 16 000 | 8 000 |
5 000 000 felett | 21 000 | 10 500 |