×

Munkavállalói alkalmasság

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 11. számában (1998. november 15.)

 

A munkavállalói alkalmasság vizsgálatakor esetlegesen adódó személyiségi jogi sérelmek megoldásának idehaza még nincs kifinomult gyakorlata. Ennek elsősorban az lehet az oka, hogy az átalakuló gazdaságban a viszonyok még durvák, nagy az erőkülönbség a munkáltatók és az alkalmazottak között.

 

Az alkalmazottak nem kockáztatják a pereskedést munkáltatójukkal nem életbe vágó kérdésekben – márpedig a személyiségi jogi sérelmeket nem tartják életbe vágónak –, ami bizonyára azzal is magyarázható, hogy Magyarországon a személyiségi jogok védelme az elmúlt évtizedekben nem kapott eléggé hangsúlyt.

Amire a jogszabály kötelez

A Munka Törvénykönyve a Polgári Törvénykönyvben felsorolt személyiségi jogokra épül. Ilyen a levéltitokhoz való jog, a családi élettel kapcsolatos, a magánügyekhez való jog, amit a munkáltatóval szemben is védeni kell. A jogszabály két helyen szól elsődleges módon a személyiségi jogok védelméről. Az egyik az általános rendelkezések körében a 3. paragrafus, amely kimondja, hogy a munkáltató a munkavállalóra vonatkozó tényt vagy adatot csak két esetben közölhet harmadik személlyel. Az első, ha erre jogszabály kötelezi – ilyen például a jövedelmekről való adat, amelyet a munkáltatónak kötelessége megadni például az adóhivatalnak vagy a társadalombiztosításnak. A másik eset pedig, amikor az alkalmazott maga felhatalmazza a munkaadót az adatszolgáltatásra.

A Munka Törvénykönyve meghatározza, hogy mely adatokat lehet az új munkáltató tudomására hozni. Az egyik, hogy a dolgozó mennyi ideig állt alkalmazásban, illetve a törvényben meghatározott juttatások közül mit vett igénybe. Ezen a minimális tartalmon túl a munkaadó úgynevezett működési bizonyítványt adhat kifejezetten az alkalmazott kérésére arról, hogy milyen munkakörben foglalkoztatta. Ehhez kommentárt lehet fűzni, ami érthető okokból nem mindig nélkülözi a szubjektív elemeket. A régi munkáltató azonban nem közölhet információkat az újjal akkor sem, ha az megkeresi őt. De hozzá kell tenni: amit két ember egymás közt beszél, senki nem tudja ellenőrizni. Ám ha a dolgozó tudomására jut, hogy a munkáltató több információt kiadott róla, mint amire jogosult lett volna, akkor pert indíthat a személyiségi jogok megsértése miatt, továbbá kára megtérítéséért, ha emiatt elesett az állástól.

A gyakorlat azonban azt mutatja, két állás között lebegve erős a dolgozóban a kiszolgáltatottság érzése, így ritkán van benne annyi magabiztosság, hogy pert indítson.

Gyakori a jogsérelem

A Munka Törvénykönyvének 77. paragrafusa az alkalmazást megelőző kiválasztásra vonatkozik és úgy fogalmaz: az állásra jelentkezők képességeinek, tulajdonságainak mérlegelésekor nem kérhető olyan adat, nem tehető fel olyan kérdés, nem írható elő olyan vizsgálat, amely a jelölt személyiségét sérti és amely az állás betöltésének elbírálásához nélkülözhető. A személyiségi jogot sértő kérdés akkor sem tehető fel, ha a válaszban rejlő információ szükséges a jelölt értékeléséhez.

Ilyetén jogsérelem manapság nagyon sűrűn előfordul Magyarországon, ám az ezekkel kapcsolatos eljárás nem alakult ki. Előfordul például, hogy a nőket terhességi tesztre is elküldik olyan állás betöltésénél, amelynél a jogszabályok nem zárják ki terhes nők alkalmazását. Ez szigorúan tilos, noha a jelentkezők gyakran nincsenek vele tisztában. Bizonyosra vehető, hogy az ilyen esetek száma a következő időszakban nem csökken, mert a jogszabályok a munkáltatókra a terhes nőkkel kapcsolatban egyre több terhet rónak. A váratlan problémák kivédésére a munkaadónak mindössze 3 hónapos próbaidő áll rendelkezésére. Ez viszont a dolgozót érinti rendkívül hátrányosan, hiszen ekkor semmi sem védi.

A felvételi kiválasztási eljárásoknál a jog arra törekszik, hogy a kérdezéses vagy a vizsgálati módszerekkel ne lehessen diszkriminációt érvényesíteni. Ilyennek minősül a családi állapotra vonatkozó kérdés is: készül-e házasodni a jelentkező, illetve tervez-e gyereket.

Kényes kérdések

Még két ilyen érzékeny kérdéskör van a külföldi gyakorlat szerint – hazai tapasztalat ugyanis nem került nyilvánosságra. Az egyik a szakszervezeti tagságra vonatkozó kérdés: tagja-e a jelentkező valamelyik érdek-képviseleti szervezetnek, vagy be kíván-e valamelyikbe lépni. A harmadik az egészségi állapot kérdésköre. A jog szerint tilos az emberek között különbséget tenni a testi fogyatékosság alapján, illetőleg egészségi állapot szerint is. A munkáltató ezért nem kérdezhet rá olyan, az egészségi állapottal kapcsolatos tényekre, amelyek nem függenek össze a betöltendő munkakörrel. Az ilyeneket ugyanis kötelező orvosi vizsgálatnak kell eldöntenie az olyan munkakörök esetén, ahol ennek jelentősége van. Ha tehát a munka fizikai feltételei nem adnak kizáró okot, a dolgozót nem lehet orvosi vizsgálatra küldeni. A vizsgálat ugyanis csak arra jó, hogy kiszűrje a problematikus dolgozót, aki esetleg sokat betegeskedne. A törvény ebben az esetben a beteg ember jogait találta erősebbnek. Ha ez változni fog – és vannak ilyen kormányzati szándékok –, és a beteg embert bármikor el lehet majd küldeni, a munkáltatókat kevésbé érdekli majd a jelöltek egészségi állapota.

Megoldás is van

A beteg ember jogainak tiszteletben tartása mellett a kutatók szerint megoldás lehetne, ha a munkáltatók kompenzációhoz juthatnának. Ilyen lehet például a csökkent munkaképességűek alkalmazásánál, hogy a munkaadó valamiféle kedvezményben részesülne. Ez lehetne adókedvezmény vagy bérvisszatérítés, vagy éppen a többiekre kivetett büntetőadó. Szóba jöhet különleges szolgáltatás megszervezése is, például a lebetegedő titkárnő helyett ideiglenesen másikat lehetne kérni. Erre a szolgáltatásra be lehetne fizetni akár biztosítási jelleggel, akár állami alapon keresztül. Ilyen biztosítékok mellett a munkaadók nem próbálnának elzárkózni a beteg ember alkalmazásától. Az is megoldás lenne, hogy egyenlően terítenék a gyerekekkel kapcsolatos jogosítványokat a szülők között, a férfiak és a nők pedig a gyakorlatban is egyenlő arányban vennék ezeket igénybe. Így a munkáltató számára nem számítana annyira a jelentkező neme.

A jogalkotók pillanatnyilag (nem szándékuk szerint, hanem gyakorlatilag) egyre jobban büntetik a munkáltatót, ha beteg embert alkalmaz. Ezért a munkaadók fondorlatos vizsgálatokkal megpróbálják kiszűrni a betegeskedőket. A munkáltatói érdekcsoportok pedig nyomást gyakrolnak a kormányra és a törvényhozásra, olyan jogszabályok meghozatala érdekében, amelyek lehetővé teszik a beteg emberek könnyebb elbocsátását.

Az őszinteség fontos

Az alkalmazott természetesen köteles mindenről őszintén felvilágosítani a munkáltatót, ami az állás betöltésére való alkalmasságával kapcsolatos. Esetenként célszerű olyan kérdésre is válaszolni, amit fel sem tettek, mert tilos. Ilyen például, ha a jelentkezőnek olyan egészségügyi problémája van, amit előre lehet látni. A munkáltató rendszerint 3 hónapon túl mutatkozó problémáknál érezheti magát becsapottnak, ez előtt ugyanis azonnal el lehet küldeni a dolgozót. A munkáltatónak jószerivel a rendkívüli felmondás az egyetlen eszköze. A munkaadók ezért megpróbálnak óvatosak lenni, hiszen a gyakorlat szerint egy csöpp hiba miatt később nagy árat fizethetnek.

A tilos kérdésekre a munkavállaló nem köteles válaszolni, még akkor sem, ha tudja, hogy a válaszok, illetve a képességeit, állapotát jellemző tények befolyásolhatják a munkateljesítményét. A törvény szerint ugyanis mindenkinek joga van állást vállalni. Az egészségi problémákról – legyen szó akár cukorbetegségről vagy epilepsziáról – akkor sem köteles nyilatkozni, ha tudja, hogy emiatt ki-ki fog esni a munkából. Itt ütközik a munkáltatónak a hatékony termeléshez való érdeke az alkalmazottnak a munkához való jogával. Amíg a dolgozó munkaképesnek minősül, addig joga van dolgozni, a munkáltató betegségre való tekintettel tehát nem utasíthatja vissza. Ám ezek nem erőteljesen védett jogok: a munkáltató tud találni olyan indokot, amellyel ki tud bújni a beteg ember alkalmazása alól.

Annak, hogy a magyar jog megkülönböztetés nélkül elismeri az ember munkához való jogát, az álláshirdetésekben is tükröződniük kell. A törvény szerint a hirdetéseknek tilos nem, kor, vallás vagy éppen szakszervezeti tagság szerinti megkülönböztetést tartalmazniuk. A megkülönböztetésnek kivételes esetben lehet csak racionális oka, ami a munkakör betöltéséhez elengedhetetlen feltétel.

Ha olyan kérdéseket tesz fel a munkáltató, amelyre nem köteles a munkavállaló válaszolni, az alkalmazott törvény szerint akár hazudhat is. A német bírósági gyakorlatban elfogadják, hogy a munkavállaló nem vonható felelősségre az ilyen hazugság miatt. Magyarországon azonban nincs példa ilyen perekre, ezek a sérelmek nem tartoznak abba a körbe, amiért érdemesnek tartják egy per elindítását. Pedig a munkaadók a tapasztalatok szerint bizony rákérdeznek arra is, amire nem volna szabad.

A munkavállalóról felfektethető nyilvántartás tartalmába, az ezzel kapcsolatos kérdőívek összeállításába beleszólási joga van az üzemi, illetve a közalkalmazotti tanácsnak. A munkáltató önvédelmi okból is jól teszi, ha erről konzultál a testülettel, amely az ilyen ügyek levezénylésében nagy segítséget nyújthat.

Személyiségteszt

A köztisztviselőkről szóló törvényben van egy olyan rendelkezés, amely szerint az alkalmazottakat időről időre minősíteni kell, és a minősítési elemek között az illető személyiségével kapcsolatos mozzanatokat is értékelni kell. Önmagában tehát nem zárható ki, hogy a munkáltató személyiségtesztet készíttet, ha ez a munkakör betöltése szempontjából szükséges. Ennek jelentősége lehet például egy olyan szervezetnél, mint az APEH. A hivatalnál tavaly kezdeményezett vizsgálatnál azonban aggályos volt, hogy mi lesz a vizsgálat tartalma, ezért végül az APEH korábbi vezetése elállt tőle.

Kurcz Erzsébet

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem