×

Adóváltozások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 11. számában (1998. november 15.)

 

Kékesi László, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrző Hatóság volt elnöke jelenleg a Pénzügyminisztériumban adópolitikai kérdésekkel, az adótörvények módosításával foglalkozik. Ebben a minőségben fejtette ki véleményét lapunknak az idei törvénymódosításokról, az adózásban jövőre várható változások kapcsán a kormányzati adózási koncepcióról.

 

Az adórendszer a gazdaságpolitika érvényesítését szolgáló fontos eszközök egyike, ilyenformán önmagában is meghatározza a kormányprogram, illetve az adott év gazdaságpolitikai célrendszere. Ezzel együtt természetesen vannak általános szakmai követelmények az adórendszerben, amelyeket a kormányzat változó gazdasági elképzeléseitől függetlenül érvényesíteni kell. Az adózással szemben alapvető követelmény például, hogy segítésével előteremthetők legyenek a költségvetés előirányzott bevételei, méghozzá arányos közteherviselés mellett. A jövő évi adózásra vonatkozó módosításokban is jelentős szerepet játszott az erre való törekvés – mondta Kékesi László.

Ugyanakkor a jövőre várható adószabályok egyik legmarkánsabb célja a gyermeknevelés terheinek csökkentése az adórendszeren keresztül, a gyermekek utáni adókedvezmény ismételt bevezetésével. Társul ehhez az otthonteremtés feltételeinek megkönnyítését szolgáló intézkedéscsomag, benne a fiatalok első lakáshoz jutásakor az illetékkedvezmény bevezetése, és az adó-visszaigénylés lehetősége az új lakásukat építő vásárlók számára.

Adminisztrációcsökkentés

Általános követelmény az adórendszerrel szemben, hogy átlátható legyen, s az adók minden adózótól rendben befolyjanak. Ez a pénz a közfeladatok ellátásához szükséges fedezet. Talán azt sem túlzás mondani, hogy ez alapfeltétele az arányosabb közteherviseléseknek is. A kormányprogram e területen is határozott előrelépésre tett ígéretet, ami meg is jelenik az adótörvények módosításában.

Kiemelhető ebben a vonatkozásban a vállalkozások adózással kapcsolatos adminisztrációjának egyszerűsítése. A számos kisebb kiigazítás mellett a kisvállalkozások számára jelentős könnyítés, hogy jövőre 3 millió forint bevételig az általános forgalmi adóról csak évente egyszer kell majd bevallást készíteniük. Ugyanebbe az irányba mutat a pénztárkönyv-vezetési szabályok módosítása is. E lépések (az átalányadó rendszerével együtt, amelyen a kormány továbbra sem kíván változtatni) komoly segítséget adhatnak a vállalkozásoknak és az adóhatóságoknak egyaránt az értelmetlen adminisztráció csökkentése révén. A szabályok és az adminisztráció egyszerűsítésére (könnyítésére) mindaddig esély van, amíg az adófizetés ellenőrizhető marad.

Iránymutatás

Számos kritika érte az utóbbi hetekben az adótörvényeket, hogy azokban nem jelentkezik a kormány ígérete a terhek csökkentésére. A jövedelem típusú adóknál az átlagos adóterhelés jövőre 20,9 százalék lesz. Ez átlag, amit a kedvezmények kedvezően alakítanak. A háromkulcsos adótáblára való áttérés jelentős átrendeződéseket okoz az adóterhelésben, egyértelművé teszi, hogy a kormány milyen értékek mentén alakítja az adópolitikát, milyen célokat favorizál. Ugyanekkor e kérdés megítélésénél nem szabad elfelejteni azt, hogy az állam a közterheket nemcsak adóként szedi be.

A vállalkozások tekintetében egyértelmű és világos, hogy társadalombiztosítási kiadásaik csökkentése önmagában is nagy előrelépés. A járulékteher 39 százalékról 33 százalékra csökken, s az élőmunka alkalmazásával kapcsolatos egyéb kiadások csökkentésével együtt a járulékterhek összesen 6 százalékponttal mérséklődnek. Nem változik az európai és világviszonylatban is kedvező 18 százalékos vállalkozásinyereségadó-kulcs sem.

Az adórendszer továbbfejlesztésének több olyan eleme is helyet kapott az adótörvények módosításában, amelyek nem véglegesek, de irányt szabnak. Ilyen elem például a gyermekkedvezmény ismételt megjelenése. Ez persze önmagában is nagy segítség a gyermeket nevelő családoknak, de ennél fontosabb funkciója, hogy előkészíti a családi típusú adózásra történő átállást a jövedelemadózásban. Ezzel megvalósulhat az arányosabb közteherviselés, az adóztatásban figyelembe lehet venni azt is, hogy a megszerzett jövedelem hány fő között oszlik meg.

Legfontosabb változások

A legfontosabb várható változások az egyes adónemeknél:

áfa – a kombinált nómenklatúrára való áttérés, a készfizető kezesség szabályainak szigorítása, a bevallási kötelezettség könnyítése, egyes besorolások módosítása.

Gépjárműadó – magasabb adótételek, ugyanakkor a környezetkímélőbb gépjárművek adókedvezményének növelése.

Társasági adó – nincs érdemi változás, a szabályozás a kedvező kulcs és kedvezményi szabályok révén a rendszer folyamatosan stabil eleme.

Személyi jövedelemadó – arányosabb adóztatás a gyermeknevelést segítő változtatásokkal, a 3 sávos adótábla bevezetése, az alkalmazotti kedvezmény igénybevételének korlátozása egymillió forintig.

Illetékek – az értékek változása, valorizációja, a 35 év alattiak első lakáshoz jutásának könnyítése.

P. A.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem