×

Költségvetésre várva

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 9. számában (1998. szeptember 15.)

 

A kormány és a szociális partnerek közötti országos szintű érdekegyeztetés témái közül kiemelkedő jelentőségű a következő év állami költségvetése. A munkáltatói érdekképviseletek számára már a költségvetés irányelvei is általában fontos információkat tartalmaznak: megismerhetik azokat a sarokszámokat, amelyek alapvetően meghatározzák a következő év gazdálkodási feltételeit.

 

A költségvetési érdekegyeztetés augusztus végi első fordulóját a szokásosnál is nagyobb érdeklődés előzte meg, ami érthető, hiszen az új kormány programja a gazdaságpolitika több területén jelzett – ha nem is fordulatot, de – érezhető hangsúlyeltolódásokat. Ezeknek nyilván meg kellett jelenni a költségvetési előirányzatokban.

Növelte az érdeklődést, hogy a sajtó az elmúlt hónapokban számos olyan kormánydöntésről vagy kormányzati elkötelezettségről adott hírt, amely a jövő évi költségvetést több száz milliárd forintnyi összeggel terheli, és amelyekkel kapcsolatban adódik a kérdés: "Honnan lesz rá pénz?". Mindezek mellett szinte naponta röppentek fel hírek az adórendszer, a különböző járulékok tervezett változtatásairól.

Általános egyetértés

A költségvetésről folyó érdekegyeztető tárgyalásoknak – a kormányváltás miatt amúgy is megkésett – első fordulója messze nem felelt meg a vele szemben jogosan támasztható követelményeknek. Az Érdekegyeztető Tanács augusztus 18-ai plenáris ülésére készített kormány-előterjesztésből és az ülésen elhangzott kormányzati megnyilatkozásokból vajmi kevés konkrétum derült ki a szándékolt gazdaságpolitikáról és különösen a költségvetés irányszámairól.

A szociális partnerek megismerhették a gazdaságpolitika kiemelt céljait. Ezek: a gazdasági növekedés gyorsítása az egyensúly megőrzése mellett; az infláció mérséklése, a foglalkoztatottság növelése, az életminőség javítása, a vállalkozások versenyképességének erősítése, a kis- és középvállalkozások fejlesztése, támogatása, a beruházások és az export dinamikus növelése, a regionális különbségek mérséklése, a gazdaság struktúrájának javítása, az infrastruktúra és a turizmus kiemelt fejlesztése, a közbiztonság javítása és így tovább. A munkáltatói és a munkavállalói érdekképviseletek egyetértettek ezekkel a célokkal, hozzátéve, hogy ilyen általános megfogalmazásban – különösen az eszközök és mértékek ismerete nélkül – aligha lehetne e célok bármelyikének helyességét megkérdőjelezni. Ugyanakkor a szociális partnerek felhívták a figyelmet arra, hogy ennyi, részben egymásnak ellentmondó követelményeket támasztó célt aligha lehet egyenrangú prioritásként érvényre juttatni. (Emlékezzünk csak Kupa Mihály "bűvös négyszögének" vagy Békesi László "bűvös ötszögének" tapasztalataira!) A munkáltatók konkrét kérdést is intéztek a kormányzati oldalt képviselő gazdasági miniszterhez: A kormányzat a számos prioritás közül melyiket kezeli a legfőbb célnak? A válasz szerint a kormány a célok mindegyikének megvalósítására törekszik, úgy egyensúlyoz az eszközök és mértékek megválasztásával, hogy ez sikerüljön.

Irányszámok

A gazdaság jövő évi pályájának irányszámai közül a következő konkrét adatok váltak ismertté: a GDP növekedése 5-5,5 százalék, az infláció év/év 11 százalék dec./dec. 10 százalék alatt; az államháztartás hiánya nem haladhatja meg a GDP 4 százalékát; a költségvetés elsődleges egyenlegében 2 százalék körüli többletet várnak, ami lehetőséget ad az elsődleges kiadások reálértékének 1-2 százalékos növelésére.

A kormány követendő bérpolitikájáról, ami mind a munkáltatók, mind a szakszervezetek számára alapvető információ, a kormányzati előterjesztésből csak annyi derült ki, hogy "a nominális keresetek mértéktartó, a gazdaság növekedését és a teljesítmények javulását figyelembe vevő, az áremelkedés további és jelentős mérséklését nem akadályozó emelkedése" felel meg a kormány bérpolitikai szándékainak. Az Érdekegyeztető Tanács ülésén a munkavállalói oldal bejelentette konkrét reálbér-növelési igényét, amely szerint a szakszervezetek a GDP növekedésével azonos mértékű, vagyis legalább 5 százalékos reálbér-növekedést akarnak 1999-ben elérni. Elismerve az infláció további csökkentésének fontosságát, ezt a reálbér-növekedést nem csak a nominálbérek emelésével, hanem részben az adóterhelés és a munkavállalók által fizetett járulékok mérséklésével látják megalapozhatónak. A munkáltatókra, úgy tűnik, a szokottnál is nehezebb bértárgyalások várnak, különösen akkor, ha a kormány nem akar, vagy nem tud engedményeket tenni az államháztartás adó-, illetve járulékbevételeinél.

Munkáltatói és munkavállalói igények

Miután a konkrétumokat alig tartalmazó kormányzati előterjesztésről nemigen volt mit egyeztetni, a szociális partnerek közölték, mit várnak a költségvetési érdekegyeztető tárgyalások következő, szeptemberben esedékes fordulóján a kormányzati előterjesztéstől. A szakszervezetek azt kérték, hogy a kormány ismertesse elgondolásait a következő témákban: a feketegazdaság visszaszorítására tervezett intézkedések, a nemzetközi fizetési mérlegre vonatkozó stratégia, az elkülönített állami pénzalapok gazdálkodása, az adósságállomány kezelése, a privatizáció és a vagyonkezeléssel kapcsolatos állami feladatok, a lakáspolitika, a családtámogatás rendszere.

A munkáltatók – amellett, hogy igényelték a vállalkozások gazdálkodásának tervezhetőségéhez, a bértárgyalások megindításához minimálisan szükséges legfontosabb számok mielőbbi közlését – konkrét követelményeket is támasztottak a kormány jövő évi gazdaságpolitikai intézkedéseivel szemben. Ezek: a közterhek, ezen belül elsősorban az élőmunka terheinek csökkentése; a vállalkozások jog- és közbiztonságának erősítése; a közgazdasági feltételek, a jogi, munkaügyi szabályok olyan módosításai, amelyek elősegítik a vállalkozások rugalmasságának növekedését; az állami bürokrácia, az adminisztrációs terhek mérséklése, a munkaerő képzettségi szintjének, kulturáltságának növelését elősegítő intézkedések. A munkáltatók úgy látják, hogy ezek a lépések elengedhetetlenek ahhoz, hogy a versenyképesség javulásán alapuló növekedés megvalósulhasson. E nélkül viszont nem lesz forrás a többi kormányzati cél eléréséhez.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9320 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9320 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5534 olvasói kérdésre 5534 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9320 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9320 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5534 olvasói kérdéssel.

Szakemberhiány az óvodában – a lehetséges megoldás

Óvodánk három csoporttal működik, egy pedagógiai asszisztenssel, csoportonként két óvodapedagógussal és három dajkával. Szeptember elsejétől a nagycsoportban az egyik pedagógus...

Tovább a teljes cikkhez

Üres vezetői státusz – betöltési megoldások

Lehetséges-e a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján egy betöltetlen vezetői álláshelyre helyettesítés céljából határozott időtartamra kinevezni egy köztisztviselőt?

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben,...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus szabadságmegváltása

Óvodapedagógus alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel van foglalkoztatva. Időközben gyermeke született, aki most töltötte az első életévét. Jogviszonya meg fog szűnni a...

Tovább a teljes cikkhez

„Szabadsághalmozódás” – a kiadás elrendelése

Önkormányzatunknál az éves szabadságok kiadásának egyeztetése során megállapítást nyert, hogy a határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott hivatalsegédnek 145 nap ki nem...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5534 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 284-ik lapszám, amely az 5534-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem