×

Együttműködés a minisztériumokkal

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 9. számában (1998. szeptember 15.)

 

Úgy tűnik, együttműködés van születőben a kormányzat és a munkaadói szervezetek között. Bizonyíték erre az a megállapodás, amelyet Chikán Attila gazdasági miniszter, illetve a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) elnöke és társelnöke, Orbán István és Széles Gábor láttak el kézjegyükkel.

 

A vállalatok és a kormányzat közötti együttműködés érdekében a két fél hat közös munkacsoport létrehozásáról állapodott meg. A munkacsoportok az Érdekegyeztető Tanács működését, az EU-csatlakozási tárgyalásokat, a környezetvédelmet, a makrogazdasági stratégiát, az ágazati problémákat, valamint a keleti piacokat érintő kérdéscsoportokban egyeztetik majd a kormányzat és a munkaadók álláspontját.

A megállapodás természetesen mindkét fél óhaját tükrözi, de azért nem érdektelen, hogy a gazdasági miniszter elsősorban a megállapodásnak az érdekegyeztetésben várt pozitív hatását emelte ki. Chikán Attila szerint az érdekegyeztetés csak valós, felmérhető hátországot képviselő, legitim partnerek között lehet hatékony. A GM és az MGYOSZ közötti megállapodás alapján megalakuló érdekegyeztetési munkabizottság a miniszter meggyőződése szerint jelentős mértékben hozzájárulhat az Érdekegyeztetési Tanács (ÉT) megreformálásához.

Kapcsolatépítés

A munkaadók ennél visszafogottabban nyilatkoztak e kérdésben, minthogy az MGYOSZ az érdekegyeztetés jövőjének tárgyában még nem alakította ki közös álláspontját. Az új munkaadói szervezet alig egy hónapja alakult meg. Arról viszont tájékoztatták a minisztert, hogy a múlt év szeptemberében megtartott tb-önkormányzati választással kapcsolatban nekik is aggályaik vannak. Ugyanis a törvény szerint a munkaadói szövetségeknek tagvállalataikhoz kérdőíveket kellett kiküldeni azért, hogy ezek segítségével világossá váljon: mekkora az egyes szövetségek támogatottsága. Széles Gábor szerint ezt a kötelezettséget nem teljesítette mindegyik munkaadói szervezet, és a jegyzőkönyvek hiányában az Országos Választási Bizottság megelégedett a bemondásos nyilatkozatokkal. Így szerinte az ÉT munkaadói oldala torz képet mutat. Ezért az MGYOSZ vezetői megkérték a gazdasági minisztert, hogy a kormány alakítsa ki ezzel kapcsolatos állásfoglalását.

A munkaadói oldal valós megméretése azért is aktuális – vélekedett Széles Gábor –, mert a Magyar Munkaadói Szövetség és a Magyar Gyáriparosok Szövetsége egyesülésével a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségét (MGYOSZ) az ÉT munkaadói oldalán csak egy képviseleti hely illeti meg, holott az MGYOSZ a magyar versenyszféra legnagyobb érdekképviselete, mintegy 1,2 millió munkavállaló és 6 ezer munkaadó tartozik érdekeltségi körükbe, tagvállalataik pedig az ipari termelés 30 százalékát adják.

Az orosz helyzet

Az orosz válsággal kapcsolatos bizottság felállításának sürgősségéről teljes volt az egyetértés a felek között. Az MGYOSZ vezetői szerint a 800-900 millió dolláros orosz piacra vonatkozó magyar költségvetési garanciavállalás szerkezetét át kell alakítani, mivel 600-700 millió dollár pénzügyi hitelekre vonatkozik, és csupán a fennmaradó 200-300 millió dollár kapcsolódik termelővállalatok hitelnyújtásához. Márpedig ez utóbbiakat kellene túlsúlyba hozni, hiszen ezekkel lehet közvetlenül munkahelyeket megtartani, illetve újakat létrehozni.

– Az új közös munkabizottság a kormány számára olyan javaslatot készíthetne elő, ami a meglevő, a Magyar Exporthitel Biztosító Rt.-n (MEHIB) keresztül nyújtott garanciákhoz újabbakat tudna hozzákapcsolni.

Chikán Attila az európai uniós csatlakozással kapcsolatos munkabizottságról szólva elmondta: a kormány az integrációs tárgyalásokat előkészítő megbeszélésekben szeretne támaszkodni a munkaadók tapasztalataira, amelyek érintik a jogszabályalkotást és a derogációs kérdéseket is. Orbán István, az MGYOSZ elnöke hozzátette: hidat kell verni az üzleti élet és a kormány EU-tárgyalásai között. A kormánynak segítséget kell nyújtania a vállalatoknak, hogy megértsék, milyen gazdasági környezet vár rájuk az EU-csatlakozás után, illetve ez hogyan befolyásolja versenyképességüket. Másrészt az MGYOSZ-nak közvetítenie kell az üzleti szféra érdekeit az integrációs folyamatban, mivel meggyőződésük szerint az MGYOSZ a magyar vállalati szféra jelentős részének valóban autentikus képviselője. Így a szövetség jobban látja, mely EU-követelményeknek képesek a magyar vállalatok megfelelni és melyeknek nem. A magyar vállalatok felkészítéséről és segítéséről nem lehet lemondani, mert e nélkül magyar vállalatok tucatjai lesznek piacképtelenek az egyesített európai piacon.

Tárgyalás bejelentésekkel

Az MGYOSZ képviseletében Orbán István találkozott Harrach Péterrel, a Szociális és Családügyi Minisztérium vezetőjével is. E találkozón a közvetlen gazdasági kérdések tárgyalását megelőzte az érdekegyeztetésnek, a munkaadók szociális szerepvállalásának, valamint a munka világát szabályozó jogszabályok változtatásának áttekintése.

A szociális tárca vezetője arra kérte a munkaadók szövetségét, hogy a munkáltatók erőteljesebben járuljanak hozzá a szociálisan rászorulók helyzetének javításához. Eközben mellesleg élesen támadta a szakszervezeteket, amelyek közül egyes szövetségek közvetlen politizálása szerinte hátrányára van az érdekvédelemnek, különösen a munkanélküliek és az elesettek tekintetében. Az MGYOSZ elnöke nem zárkózott el a szociális miniszter kérésének teljesítése elől, igaz, elsősorban a munkaadói tapasztalatokat ajánlotta fel a munkanélküliség csökkentésében, a rászorulók megsegítésében.

Orbán István felhasználta a találkozót arra, hogy körvonalazza partnerének – a munkaügyért is részben felelős miniszternek – a szervezet elképzeléseit a Munka Törvénykönyve egyes pontjainak megváltoztatására. Az MGYOSZ átfogó tervet készít erre, s javaslatait hamarosan eljuttatja a minisztériumnak.

Orbán István a találkozót követő sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a Munka Törvénykönyve módosítása régi igénye a munkaadóknak. Egyik fő törekvésük, hogy a munkaadók és a munkavállalók közötti érdekegyeztetésben kapjanak nagyobb jogkört és súlyt a helyi szervezetek és megállapodások. A munkaadók szerint korszerűsíteni kell a munkaviszony felmondásának szabályozását is, és szeretnék elérni, hogy az éves munkaidőkeret felhasználásában a munkáltatók rendelkezzenek nagyobb szabadsággal.

Mindkét fél fontosnak tartotta kiemelni a kétoldalú kapcsolattartás szükségességét, aláhúzva ugyanakkor azt is, hogy ez természetesen nem helyettesíti, nem helyettesítheti az Érdekegyeztető Tanácsban folyó munkát.

A kormányzati találkozót követően egy nappal az MGYOSZ a legnagyobb szakszervezeti tömörüléssel, az MSZOSZ-szel közös felhívást intézett a munkaadókhoz a beiskolázási segélyek tárgyában. A két szervezet együtt emlékeztette arra a munkaadókat, hogy az iskoláztatás manapság jelentős terheket ró a dolgozókra, s ezért indokolt, hogy a munkaadó anyagi segítséget nyújtson a munkavállalóknak. E gesztusértékű megnyilvánulás legalább anynyira szolgálta az MGYOSZ szociális elkötelezettségének igazolását, mint annak deklarálását, hogy az érdekegyeztetésben nemcsak a kormányzati, de a munkavállalói oldallal is keresik az együttműködés lehetőségeit.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem