×

Beszedőközösség

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 9. számában (1998. szeptember 15.)

 

Az Orbán-kormány programjában kiemelt helyen szerepel egy új, közös, a köztartozásokat beszedő és behajtó szervezet megteremtése. Az átszervezéseket 2000 januárjáig hajtanák végre, ekkor kezdődne meg a tervezett adó- és járulékreform is. Az új kormány az átszervezéstől nagyobb hatékonyságot s több állami bevételt vár. Egyben a mindennemű programjukban beharangozott adó- és tb-teher-csökkentést is ettől teszik függővé.

 

Az állami költségvetés legfontosabb bevételeinek, az adóknak és a vámbevételeknek, valamint a társadalombiztosítási járuléknak a központi beszedése és behajtása nem új elképzelés. Erre vonatkozólag már a Horn-kormány idején tervezet készült, részletesen taglalva azt a több tucat szervezetet, amelyek felállítása után a magyar közigazgatás eljuthat abba az állapotba, amikor a csaknem 1000 milliárd forintnyi állami köztartozás kintlevőségének növekedése első lépcsőben megtorpan, majd fokozatosan apadni kezd. A programot KATOR-nak nevezték el, eredményeként olyan központi országos számítástechnikai rendszer jönne létre, amely képes minden adóalany mindennemű köztartozását egy helyen kezelni. Erre épülne a központi behajtóapparátus, és ez az elgondolás szerint valóban hatékonyan működne. Ennek része volt az a később elvetett ötlet, hogy a vám- és pénzügyőrséget rendeljék az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal elnöke alá.

Kis lépés előre

A törvényalkotás az elmúlt években kis lépésekben ugyan, de elindult abba az irányba, hogy szűkítse a köztartozás megfizetése alóli kibúvás lehetőségét. A csődtörvény, az állami támogatások feltételéül kikötött köztartozás-mentesség, valamint az új cégtörvény rendelkezései mind abba az irányba hatnak, hogy a lejárt köztartozás lehetetlenítse el a vállalkozás működését.

Az adózás rendjéről szóló törvénybe (Art.) bekerültek olyan paragrafusok, amelyek alapján az adóhatóság visszatarthatja az adózó adó-visszaigénylését, ha annak egyéb köztartozása van. Ez hatásos intézkedésnek bizonyult. Ezenkívül a csőd-, a felszámolási, illetve a végrehajtási eljárásban – az illetékes szervek különmegállapodása alapján – az Art. az APEH-re bízza, hogy a VPOP-t, illetve a két tb-alapot megillető köztartozás ügyében eljárjon. Az Art. ugyanakkor arra is lehetőséget ad, hogy az állami adóhatóság az őt megillető követelések tekintetében képviselőként, végrehajtóként a tb-, illetve a vámkövetelések behajtására jogosult szervet megbízza.

Ez a törvényi keret. A valóság azonban az, hogy ez utóbbi egyáltalán nem hatásos. Olyannyira nem, hogy a tb-alapok elzárkózása miatt ilyen megállapodás az adóhatósággal a mai napig nem jött létre, így az APEH-et nem keresték meg sem a nyugdíjbiztosítási, sem pedig az egészségbiztosítási pénztártól, hogy nevükben járjon el követeléseik behajtása ügyében.

Együttműködés a VPOP-val

Az együttműködés a gyakorlatban a VPOP-val sem funkcionál, bár az APEH és a VPOP között érvényes megállapodás van. A jogszabály szerint ugyanis a VPOP csak az 1997. január 1-je után keletkezett jogerős vámtartozások behajtásának ügyével fordulhatna az APEH-hez. A jelenlegi meglehetősen hosszadalmas jogorvoslati eljárások miatt még nem tudtak átadni múlt év eleje óta vámhatározatban megállapított tartozást. Az ügyfél ugyanis először fellebbezhet a vámhatározat ellen két vámigazgatási lépcsőben, majd azt a bíróság előtt megtámadhatja első és másodfokon, sőt akár a Legfelsőbb Bírósághoz is fordulhat jogorvoslati kérelemmel. Ezenkívül a vámtörvényben olyan szigorú biztosítékrendszert dolgoztak ki, amely a legkisebb esélyt sem engedi arra, hogy az országba érkezett áru után ne fizessék meg a vámmal összefüggő köztartozást – állítja a VPOP, tehát nincsenek ügyek.

Az adótartozások összege 460 milliárd, a tb-elmaradás és a vámtartozás összege mintegy 250-250 milliárd forint. Ezek az összegek azonban tartalmazzák az évek óta halmozódó felszámolás és csődeljárás alatt levő, valamint a megszűnt cégek tartozásait is, amire a behajtószerveknek már nincsen befolyásuk. Ezenkívül a kamatterhek is hónapról hónapra nőnek. Így a működő cégek behajtható tartozása a három szervezetnél mintegy 360 milliárd forintra becsülhető. (APEH 170, tb 134, VPOP 57 milliárd forint.)

Vetélkedő behajtók

Az APEH-nek jól megszervezett, országos, önálló behajtási apparátusa van. A tb-igazgatóságoknak is vannak ezzel foglalkozó munkatársai, de 2-3 éve tucatnyi külső behajtócéget is megbíztak a tb-járulékok behajtásával. Ezek eredménytelensége miatt később nem folyamodtak ilyen megoldáshoz. Mindenesetre néhány hete az egyik tb-alap vezetője számokkal igyekezett bizonyítani: a tb-alapok behajtási szervei hatékonyabbak az adóhatóságénál, mivel kimutatásaik szerint egy főre vetítve több kinnlevőséget hajtottak be, mint a társszerv hasonló munkatársai. Ezzel kimondatlanul is azt üzente: nem helyeslik a közös behajtási szerv létrehozását, és ez magyarázza azt is, miért ódzkodnak az APEH-hel való együttműködéstől. A VPOP behajtási apparátusa a legkisebb, megyei parancsnokságonként mindösszesen néhány munkatársból áll.

A gyors egyesülést késlelteti, hogy az APEH, a VPOP és a társadalombiztosítás folyószámla-könyvelése alapvetően eltérő. Az adóhivatal könyvelési rendszere még nem tökéletes, de országosan központosított, ami viszont nem mondható el a tb-igazgatóságokról, ahol még nincs központi adatbázis. Vagyis a jelenlegi állapotban, ha az APEH és a tb decentralizált megyei folyószámlarendszereit összekapcsolnák, nagy lenne a zűrzavar, és nem kizárt, hogy a rendszer működésképtelenné válna. E tekintetben a vámhatóság folyószámlarendszere a legfejlettebb, mivel a vámmegállapítás és a befizetés azonnal megjelenik a központi számítógépen.

Mellesleg, de egyáltalán nem mellékesen, a köztartozások központi, közös adatnyilvántartásának egyik legnagyobb gátja: a rendszernek meg kell(ene) felelni az adatvédelmi követelményeknek, s ez alighanem fölöttébb nehézzé teszi az elgondolás valóra váltását.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem