×

Augusztusi érdekegyeztetés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 9. számában (1998. szeptember 15.)

 

Már az augusztus végi előzetes konzultáció során sem volt egyetértés a szakszervezetek és a munkaadói érdekképviseletek között a jövő évi gazdaságpolitikáról, a költségvetési irányelvekről. Ez az ellentét a további szeptemberi viták során még erősödhet.

 

Az Érdekegyeztető Tanács (ÉT) keretei között először szeptemberben akart találkozni az új kormányzat a szociális partnerekkel. Azok sürgetésére viszont végül előbbre hozták a fórum plenáris ülését. A tárgyalás még különösebb feszültségek, szóváltások nélkül ért véget, bár az ellentétek már ezen az elvi szinten, konkrétumok nélkül is kirajzolódtak.

A szakszervezetek például határozottan szóvá tették: elegük van abból, hogy az állam a jövedelmeket évek óta a vállalkozások javára csoportosítja át. A munkavállalók már eddig is túl sok terhet viseltek el a stabilizáció érdekében. Jövőre az 5-5,5 százalékos GDP- és a 10 százalék körüli ipari termelékenységnövelés szerintük lehetőséget ad az 5 százalékos reálbérnövelésre.

Mivel ezt a mértéket minél alacsonyabb inflációval együtt kívánják elérni, így nem csupán a nominálbérek emelését szorgalmazzák, hanem a személyijövedelemadó-terhek csökkentését, illetve a munkavállalóknak járó több adókedvezmény alkalmazását. Ehhez viszont a központi költségvetés forrásaira van szükség, arra, hogy ne csak a vállalkozások további tehercsökkentését preferálja a kormány, de a dolgozók is kedvezőbb pozícióba kerüljenek.

Hiányzó részletek

A munkaadói érdekképviseletek szerint a vállalkozások gazdasági környezete az elmúlt években egyáltalán nem javult olyan mértékben, mint ahogy' azt a szakszervezetek állítják. A munkaadói érdekképviseletek fő vonalaiban támogatják a kormányzat jövő évi gazdaságpolitikai céljait, ugyanakkor a részletekre vonatkozóan számos követelményt fogalmaztak meg az érdekegyeztető tanácskozáson.

Így például szükségesnek tartották, hogy határozott intézkedések történjenek a vállalkozások pénzügyi helyzetének erősítésére, a cégeket terhelő elvonások csökkentésére. Sürgették a bürokrácia csökkentését, így azt, hogy a cégeket kevesebb adatszolgáltatásra kötelezzék, és hogy olcsóbb legyen az államigazgatás. Hangsúlyozták: jogszabályi változásokra is szükség van ahhoz, hogy a vállalkozások gyorsabban alkalmazkodhassanak a piaci igényekhez. A Munka Törvénykönyve előírásai, illetve a kollektív szerződések alapján ma még a munkaadók lehetőségei korlátozottak az éves munkaidőkeret, illetve a túlóráztatás meghatározásánál. Így nehezebben tehetnek eleget a nagyobb megrendeléseknek, és kevesebb munkáért kell bért fizetniök akkor, amikor a piac pang. A szakszervezetek természetesen ezzel a vélekedéssel nem értenek egyet. A munkaadói érdekképviseletek szerint jobban segíthetné a vállalkozások alkamazkodását az is, ha nagyobb arányban alkalmaznának munkavállalókat határozott idejű munkaszerződéssel. Így csak azokra az időszakokra vennének fel dolgozókat, amikor valóban sok a munka, s nem terhelné őket az elbocsátásokkor fizetendő felmondási idő, illetve végkielégítés. A szakszervezetek ennek a törekvésnek is ellenállnak.

A munkáltatói érdekképviseletek a piaci igényekhez történő alkalmazkodás eszközének tartják a részmunkaidős foglalkoztatást is. Mivel az a forma hozzájárulhat a munkanélküliség csökkentéséhez, ezért a nyugati országok gyakorlatához hasonlóan a korábbiaknál sokkal hatékonyabb támogatást várnának el a részmunkaidős alkalmazáshoz a Munkaerőpiaci Alaptól. A szakszervezetek, amennyiben a részmunkaidős foglalkoztatás a munkanélküliséget csökkenti, azt támogatják, viszont az ezzel együtt járó alacsonyabb bérek ellen már tiltakoznak.

Igénylista

A munkaadói érdekképviseletek szerint számottevően javítani kellene a szakképzés színvonalát. A cégeknek képzettebb és erkölcsileg-anyagilag motiváltabb munkaerőre van szükségük. Az eddigieknél nagyobb jog- és közbiztonság, a hosszabb távon történő tervezhetőség is elengedhetetlen a vállalkozások feltételeinek javításához.

A szakszervezetek is megfogalmazták igényeiket, kérdéseiket az érdekegyeztető ülésen. Így például a következő tárgyaláson választ várnak a kormányzattól többek között arra, hogy konkrétan mit tervez a feketegazdaság ellen. A szakszervezetek kíváncsiak arra is, hogy konkrétan miként kívánja javítani a kormányzat a külkereskedelmi és a fizetési mérleg egyensúlyát. Szívesen megismernék, hogy a kormánynak mik a szándékai az állami pénzalapokkal, különös tekintettel a Munkaerőpiaci Alapra. Nem mellékes számukra – hangsúlyozták a szakszervezetek –, hogy miként viszonyul a kormány a bel- és külföldi adósságállományhoz. Választ várnak arra, hogy miként folytatja a kormány a privatizációt, milyen megoldásokat javasol az állami vagyon kezelésére, a lakáspolitikára, családtámogatásra. A szakszervezetek középtávú programot igényelnek a foglalkoztatáspolitikára is.

A szakszervezetek a vita során rámutattak: miközben a kormányzat a kis- és középvállalkozások helyzetének javításáról beszél, ehhez nem kívánja hozzáigazítani a belföldi kereslet növelését. Ugyanakkor ezeknek a cégeknek nélkülözhetetlen a belföldi piac, termelésüket nem tudják csupán az export irányába bővíteni. Ezzel a vélekedéssel – hangsúlyozva az inflációcsökkentés fontosságát – a munkaadói érdekképviseletek is egyetértenek.

A kormányzat a tárgyaláson támogatást kért a szociális partnerektől a célok megvalósításához, főként az infláció csökkentéséhez. Ahhoz, hogy az inflációt az ezredfordulóra egy számjegyűre csökkentsék, mérsékelni kell a társadalom inflációs várakozását – hangsúlyozták a kormányzat képviselői.

A szakszervezetek lényeges változásnak nevezték, hogy a kormányzat az inflációt kiváltó okok között nem a keresetnövekedést említi első helyen. A szakszervezeti vélemény szerint a magasabb inflációban jóval nagyobb szerepe van a társadalom inflációs várakozásainak, az árfolyam-politikának, a hatósági árak emelésének, illetve a helyi önkormányzatok által meghatározott áraknak, adóknak.

Újabb menet szeptemberben

A tárgyaláson a kormányzat részleteket még nem ismertetett a jövő évi gazdaságpolitikáról, költségvetésről, annyit viszont a Gazdasági és a Pénzügyminisztérium képviselői elmondtak: viszonylag magas gazdasági növekedést, alacsony inflációt kívánnak elérni a foglalkoztatás erőteljes bővítésével. Ahhoz, hogy mindezt megvalósítsák, kiegyensúlyozott társadalmi háttér szükséges. Amennyiben az államháztartás hiányát a privatizációs bevételek nélkül négy százalék alatt sikerül tartani, ez forrást jelenthet a vállalkozásoknak is, és így könnyebben elérhető a tervezett gazdasági növekedés. A szociális partnerek, mint az augusztusi tárgyaláson elhatározták, a témakört részleteiben szakbizottsági és plenáris ülés keretében szeptemberben vitatják meg.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem