×

A közös érdekekre építve...

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 9. számában (1998. szeptember 15.)

 

A munkaadók és a kormány elképzelései gyakorlatilag azonosak, hiszen egyképpen érdekeltek a stabil gazdasági növekedésben, a közterhek csökkentésében – állítja Varga Mihály, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára. Az államtitkár kifejtette: az Érdekegyeztető Tanács plenáris ülése alapján a kormány számít a munkaadókra. Az államtitkárt a jövő évi költségvetésről és a vállalkozók gazdasági környezetének átalakulásáról, az élőmunka költségeinek változásáról kérdeztük.

 

Mikor lesz 1999-re szóló, kész költségvetési tervezet?

– A hatályos államháztartási törvény szerint a Pénzügyminisztériumnak augusztus 31-ig át kellett adnia a jövő évi költségvetés tervezetét a kormánynak. Ennek a tárca annak ellenére is eleget tett, hogy már korábban benyújtottunk egy módosítási javaslatot, amely szerint a parlamenti és az önkormányzati választások évében egy hónappal később kellene átadni a kabinetnek a büdzsé végleges változatát.

Milyen mértékben tekinthető véglegesnek a most benyújtott költségvetési tervezet?

– Egyrészt ezt a kormánynak még el kell fogadnia, másrészt vannak olyan tárcák, amelyekkel még további finomításokra, pontosításokra van szükség. Ugyanakkor azt is mondhatom, hogy a költségvetés legfontosabb számai már nem változnak. Így például az államháztartás hiánya a GDP-hez képest jövőre biztosan 4 százalék alatt lesz, az infláció pedig 11 százalék körül alakul, miközben a GDP 5-5,5 százalékos növekedésére számítunk, s úgy vélem, ezt a prognózist egyelőre az orosz válság hatására sem kell módosítanunk. A folyó fizetési mérleg hiányát 1,5 milliárd dollárban prognosztizálhatjuk, a beáramló működőtőke nagyságát pedig a jelenlegi helyzetben is 2 milliárd dollár körüli összegre tesszük. Úgy véljük ugyanis, ha az élőmunka költségei nem nőnek drasztikusan, akkor a külföldieknek továbbra is megéri Magyarországon befektetni. A beruházások volumene várhatóan 13-14 százalékkal nő, az export 11-13 százalékkal, az import pedig 12-14 százalékkal bővül. A tárca úgy készítette el a tervezetet, hogy az elsődleges jövedelmek újraelosztása, a jövedelemkoncentráció 1999-ben mérséklődjön. Ehhez persze hozzátartozik az adótörvények módosítása is. Az ezzel kapcsolatos javaslatok kidolgozását már megkezdtük.

Mikorra készül el a társadalombiztosítási költségvetés, és mekkora hiánnyal számolnak a két alapnál?

– Úgy tervezzük, hogy a társadalombiztosítás költségvetését a központi költségvetéssel együtt adjuk át a képviselőknek. A tb hiánya jövőre nagyjából hasonló lesz, mint az idén, tehát mintegy 70-80 milliárd forint. Kisebb lehet viszont a hiány akkor, ha a terveknek megfelelően sikerül egységesíteni az adó- és tb-járulék beszedési rendszerét.

A miniszterelnök megígérte: jövőre a nyugdíjak reálértéke 2-3 százalékkal nő. Ezzel párhuzamosan mekkora reálbér-növekedést tart lehetségesnek a kormány?

– A kormány képviselői az Érdekegyeztető Tanács előtt kifejtették, hogy jövőre 2 százalékos reálbér-növekedést tartanak lehetségesnek, s ennek megfelelő lehet a nyugdíjak emelése is. Mindenképpen szeretnénk tehát megtartani azt az ígéretünket, hogy a nyugdíjak lépést tartanak az inflációval.

Ezzel szemben a munkavállalók és a szakszervezetek jóval nagyobb reálbéremelést szeretnének, legalább 5 százalékot kérnek.

– A kormány ezt nem tartja reálisnak, hiszen ha ennyivel nőnének a reálbérek, akkor jóval magasabb lenne az infláció is. Ezért azt gondolom, hogy kompromisszumot kell kötni, s amennyiben a munkavállalói oldalnak is érdeke, hogy az infláció valóban csökkenjen s kétezerre egy számjegyű legyen, akkor a szakszervezeteknek csökkenteniük kell az igényeiket.

Mire számíthatnak a munkaadók? Az ígéreteknek megfelelően valóban csökkennek a társadalombiztosítási terheik?

– A kormányprogram, így a pénzügyi tárca a költségvetés bevételi oldalának tervezésekor abból indult ki, hogy az átlagos adóterhelés mérséklődjön. Ezen belül elsősorban a vállalkozói terhek csökkentése a cél, hiszen leginkább ezáltal dinamizálható a gazdaság. Ennek megfelelően érzékelhető tb-járulék-csökkentésre teszünk javaslatot. Ennek a pontos mértékét ma még nem tudom megmondani, de legalább 4-6 százalékos mérséklődés várható. Így a jelenlegi 39 százalékos járulék 33-35 százalékra csökken. Benyújtunk azonban egy másik javaslatot is, amely a járulékbeszedés pontosabbá és tervezhetőbbé tételét irányozza elő. Ha az ezzel kapcsolatos terveket sikerül megvalósítanunk, akkor az említettnél nagyobb mértékű járulékcsökkentést is elképzelhetőnek tartunk.

Hogyan változnak az adótörvények?

– A társasági adó és az általános forgalmi adó esetében nem tervezünk komolyabb módosítást. A fogyasztási és a jövedéki adó sem változik érdemben, a valorizációt azonban végrehajtjuk. A dohány fogyasztási adója viszont várhatóan emelkedni fog, hiszen e termék adója jóval alacsonyabb az európai uniós átlagnál. S ezért Brüsszel folyamatosan azt kéri, hogy a dohány adóját emeljük meg. Ha ezt egyszerre, például az uniós csatlakozás idején tennénk meg, akkor a dohány adóterhe kétszeresére nőne, s ezért inkább a fokozatosságot választjuk. A személyi jövedelemadó esetében minimális, 1-2 százalékpontos csökkenést tervezünk, ugyanakkor át akarjuk alakítani az adó szerkezetét. Szeretnénk, ha egyszerűbb lenne az adótábla, olyan, amelyik kevesebb kulcsot tartalmaz. Új adót nem akarunk kivetni, viszont csökkentjük a kedvezmények körét. Így például megfontoljuk, hogy szükséges-e fenntartani a befektetési adókedvezményeket, illetve a szellemi szabadfoglalkozásúak körében pontosabbá lehetne tenni az adózást.

A kormány a tb-járulék mérséklésén kívül más vállalkozói terhek csökkentését is kilátásba helyezte. Pontosan miről van szó?

– A tervezett adó- és társadalombiztosítási rendelkezések következtében az élőmunka terhe mintegy 6 százalékkal csökken jövőre. Emellett a nyugdíjjárulékot 24-ről 22 százalékra mérsékeljük, míg az egészségügyi járulék januártól 15 helyett 11 százalék lesz. Igaz, a fix összegű egészségügyi hozzájárulást 1 százalékponttal emelni tervezzük, s így összességében a béreket terhelő eddigi 45 százalékos közteher 39 százalékra csökken. Változás várható a helyi adók kapcsán is. Az ingatlanadót a jelenlegi négyzetméter-arányosról értékarányossá akarjuk változtatni.

Nézzük a kiadási oldalt. A nyilvánosságra került információk szerint minden tárcának komoly anyagi igényei vannak. Mit teljesítenek a kérésekből?

– Olyan tárcával valóban nem találkoztunk, amelyik kevesebb pénzt kért volna, de a nagyobb igényeket csak néhány területen teljesítjük. A családok támogatásának növelésével összhangban visszaállítjuk például az szja-ban a gyermekek után járó kedvezményeket, illetve ezt ki is terjesztjük. Több pénzt fordítunk a felsőoktatásra, a honvédelemre és a közbiztonság erősítésére is. E területek támogatása reálértékben is nőni fog, 3-5 százalék közötti mértékben. Az agrárszféráé nem, itt csak valorizálásról lehet szó. Igaz, 2-3 százalékkal bővülni fog az a keret, amiből a terület- és vidékfejlesztésre lehet költeni.

Hogyan támogatja a kormány jövőre a kis- és közepes vállalkozásokat?

– E tekintetben a legfontosabbnak azt tartjuk, hogy csökkennek a vállalkozók terhei, így például az élőmunkát megdrágító tb-járulékok. Minden százalékpontnyi mérséklés 25 milliárd forintos bevételkieséssel jár, tehát mintegy 100 milliárd forinttal több pénz marad a vállalkozóknál. Emellett az adminisztrációs terhek könnyítése is szerepel a tervek között. Az érdekképviseletektől és a kamaráktól már megkaptuk azokat a javaslatokat, hogy miképpen lehet mérsékelni az ilyen jellegű terheket. Így például megfontoljuk bizonyos bevallások időbeli ritkítását.

A pénzügyminiszter, illetve az adóhivatal új elnöke arról nyilatkozott, hogy növelni kell az adó- és a tb-járulékok beszedésének hatékonyságát. Eszerint a vállalkozók keményebb hivatali fellépésre és több ellenőrzésre számíthatnak?

– Azt szeretnénk, ha január elsejétől már az adóhivatal szedné be a tb-járulékot is. Évek óta szó van arról is, hogy az adóhivatal nyomozati jogkört kap, hiszen ezzel erősen növelhető lenne a beszedés hatékonysága. Mindez azonban nem jár együtt azzal, hogy a kis- és közepes vállalkozásokat többet ellenőriznék. Viszont a – mondjuk így – vitás ügyeket az adóhivatal vinné végig, s a vizsgálati szakasz után nem adná át ezeket a rendőrségnek, hanem maga zárná le.

Milyen őszre számít a kormány? Akarnak-e például hosszú távú megállapodást kötni a munkaadókkal és a munkavállalókkal?

– Az Érdekegyeztető Tanácsban kemény vitákra számítunk, de azt reméljük, hogy a munkaadók támogatnak bennünket, hiszen érdekeink lényegében egybeesnek. Így például szeretnénk, ha a reálbér-növekedésről szóló vitában a munkaadók támogatnák a kormányt abban, hogy az 5 százalékos emelés irreális. A munkaadóknak is érdekük, hogy az élőmunka költsége ne növekedjen a nemzetközi versenyképességet már veszélyeztető ütemben. Ami pedig a hosszú távú megállapodást illeti, a kormány változatlanul érdekelt abban, hogy a bérek növeléséről három-öt évre szóló megegyezés szülessen.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem