×

Munkaügy: három helyen

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 8. számában (1998. augusztus 15.)

 

Bár sokan már a kormányprogram megjelenésekor megkongatták a vészharangot a munkaügy és annak intézményi háttere fölött, ma mégis úgy tűnik: forradalmi változás e téren nem várható.

 

Noha a felügyelő tárca megszűnt, a klasszikus munkaügyi terület szinte hiánytalanul átkerült az újonnan létrejött Szociális és Családügyi Minisztérium hatáskörébe. Az új kabinet egyelőre nem nyúl a munkaerő-piaci szervezethez, de egyszerűsíteni kívánja az eljárásokat. Nem kívánják eltörölni a Munkaerőpiaci Alap tripartit irányítását sem.

Tárcaváltás

A kormányprogram többféle interpretációjában sokaknak szemet szúrt az a kitétel, hogy a jövőben a gazdasági minisztérium felelne az aktív, a szociális tárca pedig a passzív foglalkoztatáspolitikai eszközökért. Pulay Gyula, a Szociális és Családügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára szerint viszont ez a megközelítés túlzottan leegyszerűsítő. Az új struktúrában a szociális tárca felel a személyekhez kapcsolódó programokért és támogatásokért, az elsősorban a munkáltatókat érintő – munkahelyteremtő – kezdeményezések pedig a Gazdasági Minisztériumhoz kerültek. (Mint ismeretes, a GM felel emellett a makro-foglalkoztatáspolitika kialakításáért, a gazdaságpolitika és a foglalkoztatáspolitika összehangolásáért.)

Ez a megosztás első lépésben nem tükröződik a munkaerő-piaci szervezetben, vagyis az továbbra is komplex módon működik. A munkaügyi központokat a szociális tárca irányítja, az utasításokat akkor is onnan kapják, ha éppen a Gazdasági Minisztérium hatáskörébe sorolt feladatokat látnak el.

Ugyancsak a Szociális és Családügyi Minisztérium örökölte a munkaügyhöz kapcsolódó további intézményeket, így ellenőrzése alá tartozik az Országos Munkaügyi Módszertani Központ, a Munkaügyi és Munkabiztonsági Felügyelet, valamint a Munkaügyi Kutatóintézet.

A munkaügyi központok jövője

A munkaerő-piaci szervezet központosítása azért is lényeges, mert (mint európai példák is igazolják) csak azok a hálózatok működnek hatékonyan, amelyeknél egy helyen alkalmazhatók az aktív és a passzív eszközök.

Bizonyos – elsősorban feladatköri – módosításokat azonban már a kormányprogram is előrevetít. A dokumentum szerint a foglalkoztatáspolitika passzív, tehát szociális jellegű elemei, eszközei közül minél többet a régiók, illetve a helyi, települési önkormányzatok szintjén célszerű kezelni. A megyei munkaügyi központok és kirendeltségeik tevékenységi rendszerében a hatósági és az információszolgáltatási, -közvetítési funkciók megerősítése indokolt. Egy másik szakaszban a kabinet a munkaerő-piaci szervezet hatékonyabbá tételét, a korábban tapasztalt szervezetlenségek leépítését irányozza elő.

Pulay Gyula államtitkár azt is elmondta: várhatóan már egy-két éven belül nő a munkaügyi központok szerepe azon szociális típusú ellátások folyósításában, amelyekhez az érintettek eddig az egészség-, illetve a nyugdíjbiztosítási szervezeten keresztül juthattak. Indokolt, hogy ezen ellátásokat olyan szervezet folyósítsa, amely a források takarékos és ellenőrzött felhasználásában érdekelt.

Nincs döntés még arról, mi váltsa fel a Közmunkatanácsot, de biztos, hogy az jelenlegi formájában megszűnik. A közmunkát mint fontos foglalkoztatáspolitikai eszközt meg kívánják őrizni, ám határozott szándék, hogy a pénzt és a döntéshozatalt decentralizálják, vagyis a közmunka elsődleges célterületeinek számító megyékbe, régiókba telepítik. Hogy a programokat a megyei településfejlesztési tanácsok, a munkaügyi központok vagy valamely más szervezet gondozza majd, az ma még nem eldöntött.

Nem világos egyelőre, hogy a munkahelyteremtés támogatására szolgáló alapokról a GM (korábban IKIM) alá tartozó intézmények, alapítványok, vagy a munkaerő-piaci szervezet intézkedik majd. Elképzelhető, hogy ez ügyben több szervezet kap feladatot.

Az biztos, hogy a már megkezdett és a munkaerő-piaci szervezet által gondozott programok végrehajtása folytatódik. Így a pályakezdők, a megváltozott munkaképességűek munkába állítását, valamint a tartós munkanélküliek foglalkoztatását támogató akciók megmaradnak.

Egyszerűbb eljárások

A munkaerő-piaci szervezet eljárási rendjét régóta számos kritika éri amiatt, hogy a támogatásokhoz való hozzájutást rengeteg bürokratikus akadály nehezíti. Ebben maga, a szervezet voltaképp vétlen: a lassúság és körülményesség oka a szabályozás. Áttörést hozhat az államtitkár által vázolt elgondolás: e szerint a jövőben nem többféle támogatással segítenék a különböző célcsoportok alkalmazását, hanem egyféle támogatás lenne, amelynek csak mértékét differenciálnák aszerint, hogy a munkaadó például pályakezdőt vagy tartósan munkanélkülit foglalkoztat. Ezzel lényegesen csökkenne az adminisztráció: a munkaadóknak csak egyfajta kérvényt kellene kitölteniük, s a munkaügyi kirendeltségekkel való megállapodások is egyszerűsödhetnének.

A Munkaerőpiaci Alap

Az 1996. január 1-jével létrehozott Munkaerőpiaci Alapból 1999-től – jogilag is – leválik a szakképzési alaprész, s annak kezelése az Oktatási Minisztériumhoz kerül. A többi alaprész gyakorlatilag együtt marad, bár a foglalkoztatási alap központi része feletti rendelkezési jog alapvetően a gazdasági miniszter hatáskörébe kerül. Elképzelhető azonban, hogy e jogát bizonyos programok esetében átruházza az alapot egyébként felügyelő szociális és családvédelmi miniszterre.

A társadalombiztosítással ellentétben megmarad az alap önkormányzati irányítása. A kormányzati tapasztalatok szerint ugyanis a MAT kis létszámmal, de valódi jogkörökkel, valódi önkormányzatként működött.

Munkáltatói befizetések változásai

A szociális és családügyij tárca államtitkára szerint a munkaadók bizton számíthatnak arra, hogy a következő években csökkennek befizetéseik. A munkáltatói járulék 2-3 év távlatában 0,5-1 százalékkal csökkenhet, bár a mérték és az időpont természetesen függ a tb-járulék sorsának alakulásától. Amenynyiben az európai viszonylatban is nagyon magas tb-járulék csökkentése elsőbbséget kap (márpedig ma ez látszik valószínűnek és kívánatosnak), úgy másodlagos fontosságúvá válik az egyébként nem kiemelkedően magas munkáltatói járulék.

Nőni fog viszont a rehabilitációs hozzájárulás összege. Jövőre a jelenlegi 11 ezer forint helyett akár 20 ezer forintot is fizethetnek dolgozónként azok a munkáltatók, amelyeknél (akiknél) a megváltozott munkaképességű foglalkoztatottak aránya nem éri el a törvényben meghatározott 5 százalékot. E szigorítást azért vezetik be, mert a jelenlegi szabályozók nem motiváltak eléggé a megváltozott munkaképességűek alkalmazására.

Az átszervezés hatásai

Fentiek ismeretében továbbra is kérdéses, hogy a feladatköröket egyfelől szétválasztva, másfelől viszont meghagyva a régi struktúrát, de osztott irányítás alatt a foglalkoztatáspolitikai szempontok mennyire lesznek érvényesíthetők. Erre nézve megoszlanak a vélemények. Abban a legtöbb szakember egyetért, hogy a munka világának intézmény- és irányítási rendszerében voltak olyan anomáliák, amelyeket fel kellett oldani. Sokan tartanak azonban attól, hogy a kabinet által kialakított rendszer ellentmondásos lesz. Az aggályokat az váltja ki, hogy ma még kutatói körökben sem látják világosan a Gazdasági Minisztérium ilyen irányú funkcióit. Tartanak attól, hogy az eszköz- és forrásrendszer megosztása inkább árt, semmint használ a foglalkoztatáspolitika ügyének.

Pulay Gyula nézete szerint a két tárca közötti jó koordináció esetén bővül a források köre. Eddig ugyanis az IKIM a gazdaságfejlesztésre szánt pénzeket sokszor a foglalkoztatáspolitikai helyzettől függetlenül használta fel. Ha a jövőben ezen forrásokat a foglalkoztatáspolitika szempontjait figyelembe véve költik el, áttételesen máris nőhetnek a terület tartalékai. Pozitív hatással lehet az átalakulás a munkaügy érdekérvényesítő képességére is. Ha ugyanis jó a koordináció a gazdasági, az oktatási, valamint a szociális és családvédelmi tárca között, úgy adott foglalkoztatáspolitikai kérdésben három miniszter képviselheti a munkaügy érdekeit a kormányülésen. (Más elemzők szerint ez éppenséggel inkább kárára, semmint előnyére válik majd a munka világának.)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem