×

Személyzeti munka

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 6. számában (1998. június 15.)

 

Még korai arról beszélni, hogy a cégeknél jellemzővé vált volna a humánerőforrással való, nyugati típusú komplex gazdálkodás, azonban a magyar gazdasági életben is mutatkoznak a jelei, hogy a hagyományos személyzetis munka néhány éven belül a vállalati stratégia egyik pillérévé válik.

 

A Price Waterhouse nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó cég a magyar vállalatok körében évről évre elvégzi a más országokban is szokásos felmérését a vállalatvezetői bérezésről és javadalmazásról. Ez a felmérés is rávilágít, hogy a humánerőforrásért felelős vezető pozíciója az utóbbi években folyamatosan erősödik a vállalati vezetők rangsorában. Kézzelfogható bizonyítéka ennek, hogy a humánpolitikai igazgató egyre jobban fizetetté válik.

Javuló presztízs

Fejlődik a vállalatok személyzeti politikája, egyre bonyolultabb feladatok várnak a humánpolitikai vezetőre. Komplexebbek lettek a javadalmazási csomagok is, amiket a cégek nyújtani tudnak az alkalmazottaknak, a fizetéseket a legkülönfélébb juttatások egészítik ki. A humánpolitikai részlegnek menedzselnie kell a munkaköri értékeléseket, esetleg a továbbképzések, cégen belüli tanfolyamok rendszerét is.

A humánpolitika tehát önálló területté vált, amely speciális, és a korábbi személyzetis részlegnél jóval nagyobb stábot igényel. Gyakran előfordul, hogy a cégek a belső kapcsolatokért felelős vezetőhöz csoportosítják a külső kapcsolatok – általában a PR-tevékenység – irányítását is.

Együttműködő partner

A humánerőforrás-menedzsmentnek különböző szerepet szánnak a hazai vállalatoknál – támasztotta alá a felmérés adatait saját tapasztalataival Rolek Ferenc, a Budapest Bank ügyvezető igazgatója, korábban a General Electric--Tungsram Rt. humánpolitikáért felelős vezérigazgató-helyettese. – Eltérőek a velük szemben támasztott követelmények, így különböző helyet foglalnak el a vezetésben, a vállalati hierarchiában. A legegyszerűbb helyzet, ha a humánerőforrás-menedzsment hagyományos személyzetis funkciót tölt be, akinek az a feladata, hogy felvegye a dolgozókat, gondoskodjon esetleges továbbképzésükről, elhelyezze őket a vállalaton belül. Ez a legegyszerűbb felfogása a feladatnak, amely hosszú idő óta jellemzi a magyarországi vállalati struktúrát.

A globalizálódó gazdaságban azonban ez kevés. Ma már egyre több vállalatnál tapasztalható, hogy sokkal szélesebben értelmezik a humánerőforrás-menedzsment szerepét. Feladata, hogy szorosan együttműködő partnere és része legyen az üzleti vezetésnek. A humánerőforrás-menedzsment tevékenységének eredményességét ugyanis szintén azon lehet lemérni, hogy a vállalkozás mennyiben képes elérni a kitűzött üzleti célokat. Azt kell szem előtt tartania, hogyan tudja az emberi erőforrások oldaláról a stratégiai célok megvalósítását leginkább elősegíteni. Valójában ez az elsődleges feladata. Másik speciális feladata a vállalat kultúrájának formálása, a folyamatos változásokhoz, a piaci igényekhez való alkalmazkodáshoz szükséges feltételek megteremtése.

A humánpolitikai vezetőnek természetesen ismernie és alkalmaznia kell az összes, munkaerővel kapcsolatos eljárást, technikát, beleértve a munkaerő-felvételt, -elbocsátást, -áthelyezést, tréninget, teljesítményértékelést – tehát valamennyi hagyományos feladatkört, e közben azonban nem felejtheti el, hogy ő az a személy, aki a vezetésben képviselheti a dolgozókat, problémáikat.

Gyors alkalmazkodás

Mindezek a követelmények azonban általában nem tisztázottak a vállalatoknál. A hagyományos feladatok megoldását persze elvárják, sőt jellemzően még igénylik a dolgozókkal való törődést is, habár ez utóbbi már egyre kevésbé van jelen a cégeknél. De hogy a humánpolitikai vezető az üzleti vezetés szerves része lenne, ez még csak helyenként fedezhető fel. A humánpolitikai vezető általában lejjebb helyezkedik el a vállalati hierarchiában, mint a pénzügyi, a termelési vagy éppen a marketingvezető. Ez kevés ahhoz, hogy feladatát jól ellássa. Ebben a pozícióban a humánpolitikai vezető nem tud az üzleti vezetés partnere lenne, mindössze az általa kijelölt munkaerő-politikai feladatok kivitelezője.

A cégeknek szembesülniük kell a ténnyel: a vállalat csak akkor lehet sikeres és állhat helyt a globális, világméretű versenyben, ha gyorsan tud reagálni a változásokra, tehát ha szerkezeti felépítése alapján képes adaptálásra, sőt elébe tud menni a piaci igényeknek. És itt nemcsak azokról a cégekről van szó, amelyek kiléptek a nemzetközi piacra, hanem azokról is, amelyek belföldön tevékenykednek. Az alkalmazkodásra képtelen vállalat mihamar vesztes pozícióba kerül.

A vállalatok legfőbb ereje valójában mindig a szellemi tőkében van – ez önmagában is hangsúlyossá teszi a humánerőforrás-menedzsment szerepét. Az a cég lehet versenyképes, illetve jut versenyelőnyhöz, amely képes olyan vállalati kultúrát kialakítani, amelyben a szellemi potenciál saját magát tudja mozgósítani. Ennek kialakításában van főszerepe a humánpolitikai vezetőnek, s így a beosztás stratégiai jelentőségűvé lép elő a vállalati vezetésben. Ha erre nincs lehetőség, megkérdőjeleződik a humánpolitikai vezető szerepe. A General Electric-Tungsram Rt.-nél a humánpolitikának nagy hagyományai vannak, de nemcsak a magyarországi cégnél, hanem a GE érdekeltségeinél szerte a világon.

A jó munkahely

A cég humánpolitikája nagyban befolyásolja a vállalatról a társadalomban kialakuló képet is. A cég számára imázsformáló tényező, ha közismertté válik, hogy olyan típusú szervezet, ahol az alkalmazottak jól érzik magukat, szeretnek ott dolgozni. Amikor egy cég jó munkahelyet kínál, ez nem feltétlenül azonos a legmagasabb bérrel. A jó munkahely ennél sokkal komplexebb dolog, benne van a jó munkahelyi légkör, a magas munkakultúra, az emberek motivációja a jó teljesítményre. Az ilyen munkahely létrehozásának nem alapvetően anyagi feltételei vannak, sokkal inkább megfelelő vállalatszemléletre van szükség.

Szakértők szerint megfelelő humánpolitika nélkül a cég nem tud stabilizálódni, illetve hosszú távon nem lehet sikeres. A humánerőforrás-menedzsment tevékenysége ugyanúgy lemérhető a cég üzleti eredményeiben és versenyképességében, mint az üzleti menedzsmenté.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem