A munkabéren kívül a munkaadók igyekeznek olyan juttatásokat is adni munkatársaiknak, amelyekkel az adott vállalathoz való tartozást, a dolgozói komfortérzetet növelhetik. Főleg a nagyobb és a közepes nagyságú vállalatok teremtik meg annak a lehetőségét, hogy a dolgozók a munkahelyükön különleges szolgáltatáshoz jussanak.
Eltérő gyakorlat alakult ki, de lényegét tekintve azonos elvek alapján járulnak hozzá ahhoz a munkaadók, hogy a vállalatuk területén különböző kedvezményes kiárusítások, szolgáltatások honosodjanak meg állandó vagy alkalmi jelleggel.
Az üzleti szemlélet uralkodó
Jellemzően a vállalkozók keresik meg a vállalatokat ajánlatukkal, és csak ritkán fordul elő, hogy maga a cég áll elő azzal az ötlettel, hogy kedvezményes értékesítésre adjon lehetőséget. A rugalmasan gondolkodó cégvezetők elfogadják a megkereséseket, hogy a hagyományos szociális juttatáson kívül egyéb lehetőségekkel is segítsék dolgozóik boldogulását.
Persze a dolog nem ilyen egyértelmű. A cégvezetők között több olyan is akad, akit egyáltalán nem érdekelt a téma. Néhányan annak a véleménynek adtak hangot, hogy a szolgáltatások bevitele a céghez káros, mert elvonja a dolgozók figyelmét a munkától, és így csökkenti a fegyelmet.
Egy, a közelmúltban állami vállalatból alakult társaság vezetője azonban egészen másként látja a helyzetet. Cége gyakorlata – amelyben kötetlen munkaidőben és nagy leterheltség mellett dolgozik az alkalmazottak többsége – azt mutatja, hogy a helybe jövő és a helyben rendelkezésre álló szolgáltatások javítják a dolgozók munkáját. Így nemcsak az eddigi szolgáltatások – könyvesbolt, büfé, étterem, időszakos orvosi rendelő és esetenként árusítások – megtartására törekszik, de újak bevezetésére is. A cégnél például jelentős a postai forgalom, így hát kezdeményezték postahivatal telepítését.
Vásárosok a MÁV-nál
A Magyar Állam-vasutak igazgatóságainak épületében rendszeresen engedélyezik a kedvezményes vásárlási akciókat. A vasút, lévén veszélyes üzem, csak ahhoz járul hozzá, hogy az igazgatósági központokban lehessen alkalmilag árusítani. Bajnai Gábor, a MÁV Rt. humánpolitikai vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy nyitottak minden vállalkozói ajánlatra, mindöszsze azt kérik, hogy az árusok olyan árakat állapítsanak meg, amelyekkel jól járnak a dolgozók, és ragaszkodnak a jó minőségű termékekhez is. Bóvli árusítását nem engedélyezik.
Minden esetben megkérdezem az ajánlkozó vállalkozótól, hogy az üzlet révén mennyivel járnak jobban a vasutasok" – mondta Bajnai Gábor, aki szerint azért is indokolt ezeknek az akcióknak az engedélyeztetése, mert a vasútnál alacsonyak az átlagkeresetek, és ezzel is lehet segíteni a dolgozókon. A bérleti díjról inkább lemond a társaság, hogy ezzel is lehetőséget adjon a vállalkozónak a fogyasztói ár csökkentésére.
A vállalatoknak szóló vállalkozói ajánlatok rendkívül széles skálán mozognak: a virágárusításon kívül karácsonykor a fenyőfa-értékesítés is szóba jöhet. Az eladók leggyakrabban a mindennapi életben használatos, praktikus termékeket árusítását kezdeményezik: ruhaneműt, illatszert, edényeket, édességet, játékokat árulnak. Színházjegyek, könyvek eladása is gyakori.
A közös haszon elve
A már korábban említett új cég vezetője mondta el azt is, hogy az állandó és ideiglenes üzletek esetében a piaci szint felé közelítik a bérleti díjakat, miközben a szerződésekben igyekeznek ár- és más kedvezményeket elérni a dolgozóknak. Az utóbbi időben a bérbe adandó irodaházak úgy épülnek, hogy figyelembe veszik a bérlők munkatársainak szóló szolgáltatásokat is a tervezésnél, építésnél. Például a földszinten lehetőség van ruhatisztító működtetésére, vagy minden egyes irodaházban megtalálható az étteremet ellátó konyha, étterem, büfé.
Általában a munkahelyek vonzzák a szolgáltatókat, ügynököket, kereskedőket – vélekedett az egyik vállalat üzemeltetője. Az ügynökök kiszemelt célpontja az egy helyen sok embert tömörítő munkahely.
Többnyire kisvállalkozók élnek a vállalatokhoz történő kitelepülés lehetőségével. Nagyobb létesítményekhez, irodákhoz szeretnek elmenni árusítani, mert egy-egy alkalommal forgalmukat jelentősen fellendíthetik.
Pályázat étteremre
Az egykori üzemi étkeztetés helyét felváltotta a vállalkozói alapon működtetett étterem a vállalatok területén. Bevált gyakorlat, hogy az étterem működtetésére pályázatot írnak ki, és a legkedvezőbb ajánlatot adó veheti bérbe, üzemeltetheti az éttermet, büfét. A bérlőnél – azon túl, hogy bérleti szerződést fizet – a tulajdonos vállalat meghatározott mértékű kedvezményt köt ki dolgozói számára.
Nagyobb ünnepek alkalmával maguk a vállalatok is kezdeményezőként lépnek fel. Például az egyik nagyvállalat udvarán karácsony előtt rendszeresen fenyőfavásárt vagy húsvét előtt sonka-, tojás-, édességvásárt rendeznek. A kereskedők ilyenkor azért is tudnak kedvezményt adni, mert eleve adott a nagyobb létszámú érdeklődő, vagyis a kereslet szinte garantált.