×

A munkanélküliség számítása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 6. számában (1998. június 15.)

 

Egyes szakértők időről időre egymillió feletti munkanélküliről beszélnek, miközben a magukat regisztráltató munkanélküliek száma már évek óta 500 ezer alatti. A KSH reprezentatív felmérése még kevesebb munkanélkülit mutat ki: 1996 végén már 400 ezernél is kevesebbet. Múlt év végén pedig 310 ezres munkanélküliséget jelentett a hivatal.

 

Érdekes, hogy a munkanélküliséggel kapcsolatos valamennyi vélekedés, adat sajátságos megközelítésből igaz. Akik milliós munkanélküliségről beszélnek, ebbe a társadalmi státusba értik bele a gazdaságilag inaktívak jelentős részét. Munkanélkülinek tartják tehát nem csupán a regisztráltakat vagy azokat, akiket a KSH nevez meg munkanélküliként, hanem azokat is, akik ugyan szívesen dolgoznának, de kiszorultak a munkaerőpiacról és a gazdaságilag inaktívak közé kerültek.

Egymillió

Ha mérleget készítünk, megállapítható, hogy hazánk az ILO-irányelvek szerinti 15-74 éves keresőkorú, csaknem 8 milliós népességéből 3,6 millió a kereső, 450 ezer a regisztrált munkanélküli és 3,8 millió a gazdaságilag inaktív. A számítási gyakorlat szerint a keresőket, illetve a regisztrált munkanélkülieket tekintik gazdaságilag aktívnak és a keresőkorúak fennmaradó részét a gazdaságilag inaktívaknak. Kedvezőbb a gazdaságilag aktívak és inaktívak aránya, amennyiben az Európai Unió gyakorlata szerint 15-64 éves keresőkort számítanak. Ennek alapján a keresőkorú állampolgárok száma 7,1 millió, és 4 millió gazdaságilag aktívval, illetve 3,1 millió gazdaságilag inaktívval lehet számolni.

A gazdaságilag inaktívak között szerepelnek a tanulók, a nyugdíjasok, a gyermekgondozási ellátásban levők, a háztartásbeliek s feltehetően nagy számban azok, akik valójában szívesen dolgoznának, de a munkaügyi központok segítségével sem kapnának munkát. Ezért nem regisztráltatják magukat, és nem szerepelnek a regisztrált munkanélküliek között. A gazdaságilag inaktívak azok is, akik azért tartják feleslegesnek regisztrációjukat, illetve együttműködésüket a munkaügyi központokkal, mert alkalmi kisegítő tevékenységből vagy a feketegazdaságból jutnak jövedelemhez. A többmilliónyi gazdaságilag inaktívból a becslések szerint 500 ezer vagy akár egymillió is lehet azok száma, akik kedvezőbb elhelyezkedési vagy kereseti feltételek esetén a legális gazdaságban keresnének munkát. A regisztrált munkanélküliekkel együtt ez már valóban az 1 milliót meghaladó népesség.

Jelentős a különbség a regisztrált munkanélküliek száma, illetve a KSH által meghatározott munkanélküliség között. Ennek oka az eltérő számítási mód. Regisztrációra általában azok a munkanélküliek jelentkeznek, akik számítanak valamilyen ellátásra, így a munkanélküliek járadékára, a jövedelempótló támogatásra, vagy részt kívánnak venni támogatott képzésben, illetve valamilyen elhelyezkedést segítő programban. Ösztönzést adhatnak a regisztrációra a munkaügyi központokban nyilvántartott és kiközvetített álláshelyek, az ebből adódó nagyobb elhelyezkedési lehetőség.

A regisztrált munkanélküliek és azon belül a pályakezdők száma
Időpont Munkanélküliek száma Pályakezdők száma Arányuk (%)
1995. I. 545 445 59 828 10,97
VI. 482 747 39 044 8,09
1996. I. 517 836 54 290 10,48
VI. 481 951 33 602 6,97
1997. I. 474 636 39 113 8,24
VI. 459 948 33 226 7,22
1998. I. 481 847 38 079 7,90
II. 471 703 33 254 7,05
III. 459 737 31 880 6,93
IV. 438 114 28 738 6,6
Forrás: OMMK

Félmillió

Ugyanakkor a regisztráció együttműködési kötelezettséggel is jár, rendszeresen fel kell keresni a munkaügyi kirendeltséget, a felajánlott munkahelyeket. Ezt sokan, akik már kimerítették az ellátási idejüket, nem vállalják, és inkább a feketegazdaságban keresnek munkát. A regisztrált munkanélküliek száma így jelenleg 440 ezernél is kevesebb.

A KSH a múlt év végén 310 ezres munkanélküliséget számított a reprezentatív felmérés alapján. A két szám közötti különbség főként arra vezethető vissza, hogy eltérők a regisztrációban, illetve a KSH-felmérésben a munkanélküliség jellemzői. A KSH felmérése azt az állampolgárt, aki a megkérdezését megelőző, a negyedévet reprezentáló, úgynevezett vonatkozási héten akárcsak egy órát dolgozott, már nem tekinti munkanélkülinek. A regisztrációnál ilyen megkötés nincs. A minimálbér feléért végzett, akár rendszeres munka sem zárja ki, hogy munkanélküliként regisztrálják az illetőt.

A KSH a nemzetközi ajánlásoknak megfelelően negyedévenként 25 ezer háztartást keres fel az egész lakosságot reprezentáló mintaként. A felmérésben azt tekintik munkanélkülinek, aki a negyedév adott hetében egyáltalán nem dolgozott, de négy hete aktívan keresett munkát, illetve bizonyos időn belül az adott munkahelyet elfoglalná. A felmérés a foglalkoztatottak közé sorolja azokat, akik a vonatkozási héten legalább egy órát dolgoztak. A gazdaságilag aktívaknak a foglalkoztatottakat és a munkanélkülieket tekinti együttesen. A gazdaságilag inaktívak mindazok, akik nem sorolhatók az előző két csoportba, nem keresnek aktívan munkát, vagy a munkalehetőséget nem tudnák rövid idő alatt betölteni. A nemzetközi összehasonlításra a KSH által meghatározott munkanélküliségi szám használható.

Háromszázezer

A munkanélküliségi ráta a munkanélküliek és a gazdaságilag aktív népesség arányát fejezi ki. A gazdaságilag aktív népességben az előbbiek alapján a foglalkoztatottak és a munkanélküliek szerepelnek. A regisztrált munkanélküliek 1997-es 470 ezres számával és az előző év január 1-jei gazdaságilag aktív népességgel kalkulálva 10,5 százalékos munkanélküliségi ráta határozható meg. Ugyanakkor a KSH 1997-es negyedik negyedéves 310 ezres munkanélkülisége 7,7 százalékos rátának felel meg. A nemzetközi összehasonlításra az ILO-ajánlásnak megfelelően a KSH adata használható fel. A 7,7 százalék csaknem 3 százalékkal alacsonyabb, mint az európai uniós országok 10,6 százalékos munkanélküliségi átlaga.

A regisztrált munkanélküliek alapján számított munkanélküliségi rátáról lapzártáig a legutóbbi eredmény áprilisra vonatkozik. Ezek szerint a márciusi 10,3 százalékos ráta 9,8 százalékra csökkent. Legutóbb 1992 májusában volt tíz százalék alatt ez a mutató.

Április végén 438 100 munkanélkülit tartottak nyilván a munkaügyi központok. Idén folyamatos a regisztrált munkanélküliek számának csökkenése. Ennek mértéke februárban 10 100 volt, márciusban 12 100, áprilisban pedig 21 500. Az 1997-es áprilisi mértékhez képest idén áprilisban 44 200-zal volt kevesebb a regisztrált munkanélküliek száma.

Áprilisban valamennyi megyében megfigyelhető volt ez a csökkenés. A legnagyobb mértékben, 2548-cal Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, 2359-cel Hajdú-Bihar és 2048-cal Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében csökkent a regisztrált munkanélküliek száma.

Az sem mellékes, hogy a munkaügyi központok milyen állásajánlattal rendelkeznek. Áprilisban a regisztrált munkanélkülieknek felajánlható állások száma 8,4 százalékkal haladta meg a márciusi és 18,4 százalékkal az 1997. áprilisi mértéket. A hónap során összesen rendelkezésre álló 93 400 álláshely közül 46,3 százalék volt a munkáltatók által bejelentett új álláshelyek száma. Az álláshelyek 48,3 százaléka szűnt meg a hónap során, többnyire az állások elfoglalásával, így április végén 48 400 munkahely maradt még betöltetlen.

D. J
Nemzetgazdasági létszám- és keresetadatok 1998. január-március
  Fizikai foglalkozású
Előző év azonos
időszaka = 100
Szellemi foglalkozású
Előző év azonos
időszaka = 100
Összes alkalmazott
Előző év azonos
időszaka = 100
Alkalmazásban állók létszáma (1000 fő) 1426,3 99,7 1056,0 99,2 2482,8 99,5
Havi bruttó átlagkereset (Ft) 44 894 118,6 83 636 123,7 61 521 121,2
Havi nettó átlagkereset (Ft) 32 878 118,9 53 714 122,7 41 820 120,8

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem