×

Rugalmas foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 5. számában (1998. május 15.)
 

A munkáltatók már a Munka Törvénykönyve legutóbbi módosításakor szerették volna elérni, hogy jogot kapjanak a munkaidő rugalmas meghatározására. A Szociális Charta előírásainak bevezetésére, a munkajogi szabályok uniós harmonizációjára való felkészülés, a munkaidő hosszával összefüggő kérdések vizsgálata tovább nem tologatható.

 

Az idén márciusban a szakemberek szakmai konferencián vitatták meg a munkaidővel kapcsolatos legjelentősebb kérdéseket. Szóba került, hogy

  • a munkaidő rugalmassága mennyiben járul hozzá a versenyképesség javításához,
  • akadályozzák-e a munkajogi szabályok a munkaidőrendszerek rugalmasabbá tételét,
  • az általános munkaidő-csökkentésnek van-e a foglalkoztatást bővítő hatása,
  • a foglalkoztatás bővítése érdekében törvényben kell-e korlátozni a túlmunkát,
  • hogyan lehet gyarapítani a foglalkoztatást nem tipikus foglalkoztatási formákban.

A munkaidő rugalmasságát és a munkaidő-csökkentés lehetőségét, ennek összefüggéseit egészen más nézőpontból mérlegelték és értékelték a munkaadók és a szakszervezetek, de a kormányzatnak is feladatot ad, hogy a munkajogban milyen módosításokra van szükség.

Munkaidő Magyarországon

A Munka Törvénykönyve a versenyszférában nyolc órában határozza meg a napi törvényes munkaidőt, heti két pihenőnappal. Két hónap átlagában kell az átlagos napi nyolcórás előírásnak megfelelni. Ha van vállalati kollektív szerződés, akkor lehetőség van arra, hogy ez négy hónap átlagában legyen igaz, több munkáltatóra érvényes kollektív megállapodás esetén még rugalmasabb lehet a munkaidő-gazdálkodás, ekkor a kiegyenlítődési idő hat hónap.

A törvény nem határozza meg a több munkáltató fogalmát, tehát a hat hónapos időszak nem csak középszintű (ágazati) kollektív szerződések hatálya alá tartozó cégeknél érvényesíthető. Ahol nincs kollektív megállapodás, ott a legszigorúbb előírás a mérvadó, nincs lehetőség a rugalmasabb munkaidő-gazdálkodásra.

A Munka Törvénykönyve a rugalmasság lehetőségét tovább korlátozza: a napi munkaidő lehet rövidebb nyolc óránál, azonban a napi tizenkét órát nem haladhatja meg. Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén napi négy óránál rövidebb időre nem lehet senkit alkalmazni.

A túlmunkaidő éves felső határa száznegyvennégy óra. Az előzőekben ismertetett rendszer szerint ez emelkedhet évi kétszáz, illetve háromszáz órára is. Itt is napi korlát érvényesül: négy egymást követő napon összesen nyolc óra túlmunkát lehet elrendelni.

A pihenőidő szabályai, a szabadságkiadás rendje is rugalmatlan: előírás az is, hogy a heti két pihenőnapból az egyiknek vasárnapra kell esnie, és még sorolható lenne a többi korlátozó szabály.

Az elmúlt pár évtized alatt eljutottunk a heti negyvennyolc órás munkahétről a negyvenórásra, sőt további munkaidő-csökkenés is bekövetkezett, minthogy az új Munka Törvénykönyve 3 hétről 4 hétre emelte az alapszabadságot. Több a fizetett ünnepnap is, évi 8 helyett 9; az Mt. bevezette a betegszabadságot, amelyből 3 nap jóformán alanyi jogon, mintegy szabadságmeghosszabbításként jár.

Megállapítható, hogy az Európai Unió tagországaiban is tapasztalhatók foglalkoztatási problémák, főleg a munkanélküliség nyomasztó, ezért az 1997. novemberi luxemburgi csúcsértekezlet 1998. évre vonatkozó irányelveket fogadott el. Ezek között szerepel, hogy "Elő kell segíteni a vállalatok és dolgozóik alkalmazkodását:

  • a munkaidő rugalmasabb kihasználásával egybekötött munkaidő-csökkentéssel,
  • és a vállalkozások szükségleteihez igazodó, változatosabb foglalkoztatási formák alkalmazásával."

Európával összehasonlítva

A cél az, hogy olyan rugalmas munkaidőrendszerek működjenek, amelyek az üzleti tevékenység sikerét, biztonságát megalapozzák, ugyanakkor elősegítik a munkahely megőrzését, a munkanélküliség csökkentését. A munkaidő csökkentése, ha eltérő módon is, de megvalósult az EU országaiban: 35-38,5 órás munkahetek a legjellemzőbbek. A tapasztalatok szerint azonban ez nem járt együtt a foglalkoztatás bővítésével.

Számos példa, szakcikk, elemzés jelenik meg a részmunkaidős foglalkoztatásról mint a munkanélküliség, a foglalkoztatásbővítés megoldásának egyik kulcskérdéséről. Kutatói körökben és a Munkaügyi Minisztériumban most vizsgálják a részmunkaidős foglalkoztatás lehetőségeit, előnyeit és hátrányait. Az ILO megfogalmazása szerint: "a részmunkaidős dolgozó kifejezést arra a dolgozóra használjuk, akinek rendszeres munkaideje kevesebb, mint a teljes munkaidőben foglalkoztatott hasonló dolgozók munkaideje."

A részmunkaidős foglalkoztatás kiterjesztését nálunk eltérő helyzetben szorgalmazzák, mint az Unió országaiban. Magyarországon a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók munkaidejét csökkentve szeretnénk ezzel a munkanélküliséget mérsékelni. Az uniós országokban az eddig inaktív lakosság – főleg nők – szeretnének belépni a munkaerőpiacra.

Vélemények és javaslatok

A vasasszakszervezet kezdeményezte, hogy a munkaidő-csökkentésről folyjanak tárgyalások. Számukra alapkérdés, hogy a munkaidő-csökkentés mire irányul: a teljesített munkaórákra vagy a törvényben meghatározottakra-e, mert tapasztalataik szerint a munkaadók nem tartják be a törvényeket. A munkaidő-csökkentést szakszervezeti szempontból csak úgy lehet elfogadni, ha az változatlan keresetek mellett történik. Véleményük és javaslatuk szerint Magyarországon a 38 órás munkahetet kell célul kitűzni, a túlórák számának korlátozásával, a fizetett szabadság növelésével, mert ez vezethet csak a foglalkoztatás bővítéséhez. De szakszervezeti körökben is vita folyik aról, időszerű-e most munkaidő-csökkentésről beszélni, amikor a munkavállalók alapvető problémája a megélhetés.

Ezért a munkaidő-csökkentés bevezetését fokozatosan látják megvalósíthatónak. Először a nehéz, kedvezőtlen és ártalmas körülmények között dolgozók munkaidejét kell csökkenteni, heti 34 órára. A munkaközi szünet a munkaidő része legyen. Be kell tartatni a jelenlegi törvényi szabályozást, szorgalmazni kell a részmunkaidős foglalkoztatást, de nem a munkakörök kettéosztásával, hanem új munkahelyek létrehozásával. Hosszú távon az a cél, hogy általánosan kell elérni a heti 38 órás munkahetet, az alapszabadságot 5 nappal, a törvényes munkaszüneti napokat pedig további 2 nappal növelni kell (halottak napja és december 24-e).

A munkaadók többletköltségeire véleményük szerint fedezetet nyújt, ha korszerűsítik az ügyintézést, a technológiát, ha növekszik a termelékenység, a munka intenzitása.

A felsorolt célokat figyelembe véve, jelenleg annak van realitása, ha a munkaidő-csökkentést fokozatosan a kollektív tárgyalások keretén belül valósítják meg, azokban a szakmákban és területeken, ahol erre már adottak a feltételek.

Munkaadói szempontból a munkaidő rugalmas felhasználásának lehetősége kulcskérdés. A piaci követelményeknek csak rugalmas munkaidő alkalmazásával, a fajlagos költségek csökkentésével lehet megfelelni. Azokban az országokban tudják a munkanélküliséget alacsony szinten tartani és a gazdasági növekedés feltételeit megteremteni, ahol nem túl szigorú a munkaidőalap korlátozása.

Munkaadói szempontok

A jelenlegi Munka Törvénykönyve keretszabályozása jó, csak a mérték nem igazodik az élethez. A munkaadók elgondolása:

  • A törvényes munkaidőnek egy év átlagában kelljen megfelelni, ezzel érhető el a munkaidő csökkentése holtidőkben, növelése a csúcsidőszakokban. (A Magyarországon leányvállalatokkal rendelkező multinacionális cégek minimális igénye az egyéves kiegyenlítődési időszak.)
  • A túlmunkára vonatkozó szabályok alapvetően jók, csak a maximált szintet évi 200 órára kell felemelni.
  • Változtatni kell a szabadság kiadásának rendjén, legalább 1 év tolerancia szükséges, erre számos nyugati példa van.
  • A betegszabadság rendszere teljes egészében kerüljön ki a Munka Törvénykönyvéből.
  • Miután a részmunkaidős foglalkoztatás jogilag jelenleg is lehetséges, ezért azon munkakörök betöltését, amelyek nem igénylik a teljes munkaidőt, részmunkaidőben oldják meg a munkáltatók. Intézményes bevezetése bajos a munkavállalók álláspontja miatt is. Munkaadói szempontból az az elsődleges, hogy a jelenlegi szabályok szerint a munkaadók terhei aránytalanul megnőnek, csak a szabályozásban rögzített engedmények és kedvezmények bevezetésével lehet megoldást találni.

Munkaadói vélemény szerint, a munkavállalóknak most nem a munkaidő-csökkentés a fő problémájuk, sokkal érdekeltebbek abban, hogy a reálkereset növekedése tartós maradjon. Ezt a munkaadók a napi 8 órás munkaidő csökkentésével nem tudják garantálni, mert az piaci pozíciók feladását követelné, és ez senkinek nem érdeke. Külföldi példák is bizonyítják, hogy a munkaidő hossza és a foglalkoztatottság mértéke között nincs direkt, közvetlen összefüggés.

A szabadság és a fizetett ünnepek növelésére vonatkozó javaslatról a munkaadók úgy vélik: a szabadság ideje teljes egészében megfelel az EU-országokban szokásosnak. A munkaidőalap csökkentése ilyen címeken nem oldja meg a munkanélküliség kérdését.

A kormány álláspontja szerint a munkaidő-felhasználás rugalmassága valóban fontos a versenyképesség megőrzése végett, ugyanakkor a munkavállalók biztonságának garantálása sem kevésbé fontos szempont. Elképzelhető a munkaidő csökkentése, nincs akadálya annak, hogy a partnerek erről a kollektív szerződésekben állapodjanak meg, a kormány az ehhez szükséges törvénymódosítási javaslatot készséggel a parlament elé terjeszti. A törvénynek továbbra is kereteket kell meghatároznia, és azon belül van, illetve lenne nagy szerepe a kollektív szerződéseknek.

Geiger Tiborné

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem