×

Rugalmas foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 5. számában (1998. május 15.)
 

A munkáltatók már a Munka Törvénykönyve legutóbbi módosításakor szerették volna elérni, hogy jogot kapjanak a munkaidő rugalmas meghatározására. A Szociális Charta előírásainak bevezetésére, a munkajogi szabályok uniós harmonizációjára való felkészülés, a munkaidő hosszával összefüggő kérdések vizsgálata tovább nem tologatható.

 

Az idén márciusban a szakemberek szakmai konferencián vitatták meg a munkaidővel kapcsolatos legjelentősebb kérdéseket. Szóba került, hogy

  • a munkaidő rugalmassága mennyiben járul hozzá a versenyképesség javításához,
  • akadályozzák-e a munkajogi szabályok a munkaidőrendszerek rugalmasabbá tételét,
  • az általános munkaidő-csökkentésnek van-e a foglalkoztatást bővítő hatása,
  • a foglalkoztatás bővítése érdekében törvényben kell-e korlátozni a túlmunkát,
  • hogyan lehet gyarapítani a foglalkoztatást nem tipikus foglalkoztatási formákban.

A munkaidő rugalmasságát és a munkaidő-csökkentés lehetőségét, ennek összefüggéseit egészen más nézőpontból mérlegelték és értékelték a munkaadók és a szakszervezetek, de a kormányzatnak is feladatot ad, hogy a munkajogban milyen módosításokra van szükség.

Munkaidő Magyarországon

A Munka Törvénykönyve a versenyszférában nyolc órában határozza meg a napi törvényes munkaidőt, heti két pihenőnappal. Két hónap átlagában kell az átlagos napi nyolcórás előírásnak megfelelni. Ha van vállalati kollektív szerződés, akkor lehetőség van arra, hogy ez négy hónap átlagában legyen igaz, több munkáltatóra érvényes kollektív megállapodás esetén még rugalmasabb lehet a munkaidő-gazdálkodás, ekkor a kiegyenlítődési idő hat hónap.

A törvény nem határozza meg a több munkáltató fogalmát, tehát a hat hónapos időszak nem csak középszintű (ágazati) kollektív szerződések hatálya alá tartozó cégeknél érvényesíthető. Ahol nincs kollektív megállapodás, ott a legszigorúbb előírás a mérvadó, nincs lehetőség a rugalmasabb munkaidő-gazdálkodásra.

A Munka Törvénykönyve a rugalmasság lehetőségét tovább korlátozza: a napi munkaidő lehet rövidebb nyolc óránál, azonban a napi tizenkét órát nem haladhatja meg. Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén napi négy óránál rövidebb időre nem lehet senkit alkalmazni.

A túlmunkaidő éves felső határa száznegyvennégy óra. Az előzőekben ismertetett rendszer szerint ez emelkedhet évi kétszáz, illetve háromszáz órára is. Itt is napi korlát érvényesül: négy egymást követő napon összesen nyolc óra túlmunkát lehet elrendelni.

A pihenőidő szabályai, a szabadságkiadás rendje is rugalmatlan: előírás az is, hogy a heti két pihenőnapból az egyiknek vasárnapra kell esnie, és még sorolható lenne a többi korlátozó szabály.

Az elmúlt pár évtized alatt eljutottunk a heti negyvennyolc órás munkahétről a negyvenórásra, sőt további munkaidő-csökkenés is bekövetkezett, minthogy az új Munka Törvénykönyve 3 hétről 4 hétre emelte az alapszabadságot. Több a fizetett ünnepnap is, évi 8 helyett 9; az Mt. bevezette a betegszabadságot, amelyből 3 nap jóformán alanyi jogon, mintegy szabadságmeghosszabbításként jár.

Megállapítható, hogy az Európai Unió tagországaiban is tapasztalhatók foglalkoztatási problémák, főleg a munkanélküliség nyomasztó, ezért az 1997. novemberi luxemburgi csúcsértekezlet 1998. évre vonatkozó irányelveket fogadott el. Ezek között szerepel, hogy "Elő kell segíteni a vállalatok és dolgozóik alkalmazkodását:

  • a munkaidő rugalmasabb kihasználásával egybekötött munkaidő-csökkentéssel,
  • és a vállalkozások szükségleteihez igazodó, változatosabb foglalkoztatási formák alkalmazásával."

Európával összehasonlítva

A cél az, hogy olyan rugalmas munkaidőrendszerek működjenek, amelyek az üzleti tevékenység sikerét, biztonságát megalapozzák, ugyanakkor elősegítik a munkahely megőrzését, a munkanélküliség csökkentését. A munkaidő csökkentése, ha eltérő módon is, de megvalósult az EU országaiban: 35-38,5 órás munkahetek a legjellemzőbbek. A tapasztalatok szerint azonban ez nem járt együtt a foglalkoztatás bővítésével.

Számos példa, szakcikk, elemzés jelenik meg a részmunkaidős foglalkoztatásról mint a munkanélküliség, a foglalkoztatásbővítés megoldásának egyik kulcskérdéséről. Kutatói körökben és a Munkaügyi Minisztériumban most vizsgálják a részmunkaidős foglalkoztatás lehetőségeit, előnyeit és hátrányait. Az ILO megfogalmazása szerint: "a részmunkaidős dolgozó kifejezést arra a dolgozóra használjuk, akinek rendszeres munkaideje kevesebb, mint a teljes munkaidőben foglalkoztatott hasonló dolgozók munkaideje."

A részmunkaidős foglalkoztatás kiterjesztését nálunk eltérő helyzetben szorgalmazzák, mint az Unió országaiban. Magyarországon a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók munkaidejét csökkentve szeretnénk ezzel a munkanélküliséget mérsékelni. Az uniós országokban az eddig inaktív lakosság – főleg nők – szeretnének belépni a munkaerőpiacra.

Vélemények és javaslatok

A vasasszakszervezet kezdeményezte, hogy a munkaidő-csökkentésről folyjanak tárgyalások. Számukra alapkérdés, hogy a munkaidő-csökkentés mire irányul: a teljesített munkaórákra vagy a törvényben meghatározottakra-e, mert tapasztalataik szerint a munkaadók nem tartják be a törvényeket. A munkaidő-csökkentést szakszervezeti szempontból csak úgy lehet elfogadni, ha az változatlan keresetek mellett történik. Véleményük és javaslatuk szerint Magyarországon a 38 órás munkahetet kell célul kitűzni, a túlórák számának korlátozásával, a fizetett szabadság növelésével, mert ez vezethet csak a foglalkoztatás bővítéséhez. De szakszervezeti körökben is vita folyik aról, időszerű-e most munkaidő-csökkentésről beszélni, amikor a munkavállalók alapvető problémája a megélhetés.

Ezért a munkaidő-csökkentés bevezetését fokozatosan látják megvalósíthatónak. Először a nehéz, kedvezőtlen és ártalmas körülmények között dolgozók munkaidejét kell csökkenteni, heti 34 órára. A munkaközi szünet a munkaidő része legyen. Be kell tartatni a jelenlegi törvényi szabályozást, szorgalmazni kell a részmunkaidős foglalkoztatást, de nem a munkakörök kettéosztásával, hanem új munkahelyek létrehozásával. Hosszú távon az a cél, hogy általánosan kell elérni a heti 38 órás munkahetet, az alapszabadságot 5 nappal, a törvényes munkaszüneti napokat pedig további 2 nappal növelni kell (halottak napja és december 24-e).

A munkaadók többletköltségeire véleményük szerint fedezetet nyújt, ha korszerűsítik az ügyintézést, a technológiát, ha növekszik a termelékenység, a munka intenzitása.

A felsorolt célokat figyelembe véve, jelenleg annak van realitása, ha a munkaidő-csökkentést fokozatosan a kollektív tárgyalások keretén belül valósítják meg, azokban a szakmákban és területeken, ahol erre már adottak a feltételek.

Munkaadói szempontból a munkaidő rugalmas felhasználásának lehetősége kulcskérdés. A piaci követelményeknek csak rugalmas munkaidő alkalmazásával, a fajlagos költségek csökkentésével lehet megfelelni. Azokban az országokban tudják a munkanélküliséget alacsony szinten tartani és a gazdasági növekedés feltételeit megteremteni, ahol nem túl szigorú a munkaidőalap korlátozása.

Munkaadói szempontok

A jelenlegi Munka Törvénykönyve keretszabályozása jó, csak a mérték nem igazodik az élethez. A munkaadók elgondolása:

  • A törvényes munkaidőnek egy év átlagában kelljen megfelelni, ezzel érhető el a munkaidő csökkentése holtidőkben, növelése a csúcsidőszakokban. (A Magyarországon leányvállalatokkal rendelkező multinacionális cégek minimális igénye az egyéves kiegyenlítődési időszak.)
  • A túlmunkára vonatkozó szabályok alapvetően jók, csak a maximált szintet évi 200 órára kell felemelni.
  • Változtatni kell a szabadság kiadásának rendjén, legalább 1 év tolerancia szükséges, erre számos nyugati példa van.
  • A betegszabadság rendszere teljes egészében kerüljön ki a Munka Törvénykönyvéből.
  • Miután a részmunkaidős foglalkoztatás jogilag jelenleg is lehetséges, ezért azon munkakörök betöltését, amelyek nem igénylik a teljes munkaidőt, részmunkaidőben oldják meg a munkáltatók. Intézményes bevezetése bajos a munkavállalók álláspontja miatt is. Munkaadói szempontból az az elsődleges, hogy a jelenlegi szabályok szerint a munkaadók terhei aránytalanul megnőnek, csak a szabályozásban rögzített engedmények és kedvezmények bevezetésével lehet megoldást találni.

Munkaadói vélemény szerint, a munkavállalóknak most nem a munkaidő-csökkentés a fő problémájuk, sokkal érdekeltebbek abban, hogy a reálkereset növekedése tartós maradjon. Ezt a munkaadók a napi 8 órás munkaidő csökkentésével nem tudják garantálni, mert az piaci pozíciók feladását követelné, és ez senkinek nem érdeke. Külföldi példák is bizonyítják, hogy a munkaidő hossza és a foglalkoztatottság mértéke között nincs direkt, közvetlen összefüggés.

A szabadság és a fizetett ünnepek növelésére vonatkozó javaslatról a munkaadók úgy vélik: a szabadság ideje teljes egészében megfelel az EU-országokban szokásosnak. A munkaidőalap csökkentése ilyen címeken nem oldja meg a munkanélküliség kérdését.

A kormány álláspontja szerint a munkaidő-felhasználás rugalmassága valóban fontos a versenyképesség megőrzése végett, ugyanakkor a munkavállalók biztonságának garantálása sem kevésbé fontos szempont. Elképzelhető a munkaidő csökkentése, nincs akadálya annak, hogy a partnerek erről a kollektív szerződésekben állapodjanak meg, a kormány az ehhez szükséges törvénymódosítási javaslatot készséggel a parlament elé terjeszti. A törvénynek továbbra is kereteket kell meghatároznia, és azon belül van, illetve lenne nagy szerepe a kollektív szerződéseknek.

Geiger Tiborné

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem