×

Munkahelyi szabályozás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 5. számában (1998. május 15.)

 

Magyarországon vállalati kollektív szerződések több évtizede köttetnek. A gazdasági átalakulással, a privatizálással e területeken is lazultak a munkaügyi kapcsolatok. A középszintű, ágazati (szakmai) megállapodásoknak azonban egyáltalán nincsenek hagyományai.

 

A rendezett munkaügyi kapcsolatok érdekében a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége és az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége, együttműködve a Nemzetközi Munkaügyi Szervezettel egyéves programot hirdetett meg. A program végrehajtását elindító konferencián a munka világának szereplői, a többi szakszervezeti konföderáció, a munkaadói érdek-képviseleti szervezetek vezetői, a munkaügyi kormányzat vezetői vettek részt.

A projekt folytatása annak a kezdeményezésnek, amelyet a Magyar Munkaadói Szövetség, az MSZOSZ és az Autonóm Szakszervezetek közösen egy évvel ezelőtt tett, de amely azóta sem hozott eredményt. A projekt célja, hogy a munkaügyi kapcsolatot létrehozó szereplőkkel közösen elemezze a kollektív szerződéseket a nemzetközi és hazai tapasztalatok alapján, és keretei között közvetlen segítséget kívánnak nyújtani a kollektív szerződések megkötéséhez.

Helyi problémák

A nyitókonferenciát hat regionális konferencia követi a munkaadók közreműködésével. A regionális konferenciákon az a cél, hogy közreadják az eddigi tapasztalatokat, információkat, lehetőséget adva a helyi problémák megvitatására is. A program szerint egy év elteltével az érintett partnerek megvonják a mérleget, zárókonferencián öszszegezik a tapasztalatokat és tennivalókat.

A versenyszférában a foglalkoztatottak 30 százaléka alanya a munkahelyi kollektív szerződésnek, ebből mintegy 10 százalék tartozik középszintű kollektív szerződés alá. Az országos átlagnál kedvezőbb helyzetben vannak az MSZOSZ-hez és az Autonóm Szakszervezetekhez tartozó munkahelyek, itt 70 százalék körüli a kollektív szerződéssel érintettek köre. A 70 százalékos arány megfelel az európai országokban szokásosnak. (Kollektív szerződés szerint dolgozik a foglalkoztatottak jobbára nagyobb hányada: Spanyolországban 68 százalék, Portugáliában 79 százalék, Ausztriában igen magas, 98 százalék. Angliában viszont csak 47 százalék.

A szakszervezetek azért tartják rendkívül fontosnak a kollektív szerződések megkötését, mert

  • a munkavállalói érdekvédelem leghatékonyabb eszköze, a munkavállalók gazdasági és szociális biztonságának megteremtéséhez nélkülözhetetlen,
  • ez a záloga a munkahelyi békének,
  • a munkaügyi kapcsolatok legfontosabb eleme.

A munkaadók véleménye szerint a kollektív szerződés megkötése nem kötelező, de célszerű, mert

  • biztonságot ad mind a munkaadóknak, mind a munkavállalóknak, elengedhetetlen a jó kapcsolatok és a megfelelő emberi környezet kialakításához, a munkahelyi béke a jó gazdasági teljesítőképesség feltétele,
  • fontos, hogy a partnerek megtalálják egymást, tárgyaljanak, sajátos érdekeik figyelembevételével megállapodásokat kössenek. Jól motivált munkavállalókkal lehet üzleti sikereket elérni,
  • a sztrájktörvény kizárja a sztrájkot a kollektív szerződésben megállapodott kérdésekben, ami biztonságot ad a munkaadónak.

A kormány véleménye egyező a szociális partnerekkel, megerősítve, hogy

  • a kollektív megállapodások és szerződések nélkülözhetetlenek a gazdaságban,
  • az Európai Unió tagállamaiban is ez a kapcsolatok alapja.

Nincs eredmény

Összegezve megállapítható, hogy bár a szociális partnerek egyértelműen szükségesnek tartják a kollektív tárgyalásokat és megállapodásokat, mégis az elmúlt hat évben az eddigi törekvések ellenére sem lehetett előrelépni.

A legfőbb okok a következők szakszervezeti nézőpontból:

  • átalakult a gazdaság, széthullottak a nagyvállalatok, munkahelyek ezrei szűntek meg, megnőtt a munkanélküliség,
  • jelentős lett a külföldi tulajdon, beléptek a gazdaságba a multinacionális cégek, e tulajdonosok másként viszonyulnak a kollektív szerződésekhez,
  • a Munka Törvénykönyve 1992. évi változása nem teszi kötelezővé a kollektív szerződés megkötését,
  • a szakszervezetek helyzete megváltozott, egymással való belső harcok gyengítették pozíciójukat.

Munkaadói nézőpontból még felsorakoztatható, hogy

  • a munkáltatók figyelmét elsősorban a gazdasági átalakulás kötötte le, ezért csak az ilyetén tradícióval rendelkező cégeknél volt természetes,
  • a privatizálás, az átalakulás, a szervezetek szétválása, felszámolása gyakran együtt járt a helyi szakszervezetek megszűnésével,
  • a kis- és közepes vállalatoknál nehéz szakszervezeteket alapítani. E helyeken a munkáltató nem fogja kezdeményezni a dolgozói közösséggel a kollektív szerződés megkötését, az egyéni szerződések helyettesítik ezt,
  • a partnerek (al)ágazati szinten nehezen találnak egymásra. Magyarországon a szakszervezeteknek évszázados tradíciója van, a munkáltatói érdekképviseletek viszont csak néhány éve működnek, területi kompetenciájuk még nem minden esetben tisztázott.

A politika segítsége

A kormány és a törvényhozás igyekszik megteremteni az együttműködés jogi alapjait és kereteit a munka világában:

  • a Munka Törvénykönyve 1995. évi módosítása szerint a több munkáltatóra vonatkozó kollektív szerződésben rugalmasan szabályozható a munkaidő,
  • az 1997. évi módosításban megerősítették a szakszervezeti tisztségviselők védelmét,
  • életbe lépett a munkaügyi ellenőrzési törvény a szabálysértési és rendbírsági előírásokkal együtt,
  • létrejött a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat,
  • az állami pénzalapok elosztásakor a rendezett munkaügyi kapcsolatok szerepet játszanak.

A folytatás...

Rendezett munkaügyi kapcsolatokra van szükség minden szinten. A szakszervezetek elvárják a munkaadóktól, hogy ők is legyenek kezdeményezői a kollektív szerződéskötésnek. Legyenek partnerek abban is, hogy a megkötött kollektív szerződések érvényét más cégekre, ágazatokra is kiterjesszék. A multinacionális cégekkel is konferencián kívánják tisztázni a kollektív szerződések sorsát. A kormánytól azt várják, hogy gazdaságszervező és szolgáltató funkcióját erősítve szolgáljon információkkal, segítse szakmai tanfolyamok szervezését. Tulajdonosi pozíciójában pedig legyen példamutató a kollektív szerződések megkötésében.

A munkaadóknak mindenütt fel kell ismerniök: érdekük a szerződések megkötése. A megállapodásoknak azon a szinten kell létrejönniük, ahol a szociális partnerek a tartalmi kérdéseket tisztázva valóban alkupozícióban vannak.

Geiger Tiborné

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9320 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9320 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5534 olvasói kérdésre 5534 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9320 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9320 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5534 olvasói kérdéssel.

Szakemberhiány az óvodában – a lehetséges megoldás

Óvodánk három csoporttal működik, egy pedagógiai asszisztenssel, csoportonként két óvodapedagógussal és három dajkával. Szeptember elsejétől a nagycsoportban az egyik pedagógus...

Tovább a teljes cikkhez

Üres vezetői státusz – betöltési megoldások

Lehetséges-e a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján egy betöltetlen vezetői álláshelyre helyettesítés céljából határozott időtartamra kinevezni egy köztisztviselőt?

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben,...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus szabadságmegváltása

Óvodapedagógus alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel van foglalkoztatva. Időközben gyermeke született, aki most töltötte az első életévét. Jogviszonya meg fog szűnni a...

Tovább a teljes cikkhez

„Szabadsághalmozódás” – a kiadás elrendelése

Önkormányzatunknál az éves szabadságok kiadásának egyeztetése során megállapítást nyert, hogy a határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott hivatalsegédnek 145 nap ki nem...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5534 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 284-ik lapszám, amely az 5534-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem