×

Elektronikus munkakönyv

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 5. számában (1998. május 15.)

 

Ha minden a tervek szerint halad, 2000 végére a munkavállalóknak elektronikus munkakönyvük lesz. Az elektronikus kártya a társadalombiztosítási és a foglalkoztatási adatokat együttesen tartalmazza majd, vagy pedig lehetőséget ad arra, hogy ezeket az információkat tulajdonosa egy központi adatbázisból lehívja.

 

A munkaügyi nyilvántartás első lépésként idén július 1-jétől a kötelező magánnyugdíjpénztár-tagok foglalkoztatási adatait kívánja átvenni. Idén januártól már a munkaadóknak kötelező ezekről a dolgozókról rendszeresen adatokat közölni, többek között a munkaviszony létesítéséről, a szüneteltetéséről, a felmondásáról, a jövedelem alakulásáról. Az adatokat a Pénztárfelügyelet megbízásából a KSH gyűjti, rendszerezi. A munkaadók ezért papíron vagy számítógépes adathordozón a KSH-nak továbbítják az adatokat. Az adatbázist a Pénztárfelügyelet használja.

Amennyiben a Munkaügyi Minisztérium előterjesztése alapján a kormány jóváhagyja, a szaktárca is hozzáférhet az adatok bizonyos köréhez. Ennek két formája lehet: vagy korlátozott lehívási jog, vagy pedig az adatok átadása a Munkaügyi Minisztérium másodlagos adatbázisába.

Mivel július 1-jétől már valamennyi pályakezdőnek kötelessége belépni valamelyik magánnyugdíjpénztárba, az adatbázis a jelenlegi 720 ezer tag helyett már 1 millió munkavállalóra vonatkozik majd. Így amennyiben a kormány jóváhagyja a Munkaügyi Minisztérium javaslatát, illetve az Érdekegyeztető Tanács is elfogadja a megoldást, szeptembertől már a Munkaügyi Minisztérium, a megyei munkaügyi központok, illetve a helyi munkaügyi kirendeltségek számítógépes rendszerén is felhívhatók a társadalombiztosítási azonosító jel alapján az egymillió munkavállaló alapvető foglalkoztatási adatai.

Helyi adatbázisok

Ezt követhetné a munkakönyv 1992. júliusi megszüntetése óta létesített, illetve fennálló munkaviszonyok adatainak öszszegyűjtése, illetve bevitele az adatbázisba. Azoknál a dolgozóknál, akik ezt az időszakot folyamatosan egy munkáltatónál töltötték el, a munkaadó küldené el az adatlapot adatfeldolgozásra, ha viszont több munkahelyen foglalkoztatták az illető dolgozót, akkor saját magának kellene összegyűjteni a munkáltatói és társadalombiztosítási igazolásokat. Mindez hosszadalmas, 2000 végéig tartandó munka lenne. A tervek szerint a foglalkoztatási és társadalombiztosítási adatbázist együtt állítanák össze, illetve közösen használnák. Így elektronikus adatkártya alapján lehetne leolvasni vagy lekérdezni valamennyi dolgozó foglalkoztatási és társadalombiztosítási adatait.

A Munkaügyi Minisztérium célja, hogy ezzel párhuzamosan, de már előbb, 1999-ben bevezessék a munkahelyi nyilvántartást is. Ezek szerint a központi adatbázis felé közölt adatokat, tehát a munkaviszony létesítését, szüneteltetését, felmondását, az időközbeni bérezési változásokat egy helyi nyilvántartási könyvben vagy számítógépes módon is vezetni kellene. Ez a nyilvántartás lehetővé tenné, hogy a munkaügyi ellenőrök összevessék a tényleges foglalkoztatási viszonyokat a nyilvántartásban szereplő adatokkal. A munkáltatói érdekképviseletek már régóta szorgalmazzák a korábbi munkakönyv visszaállítását, amely jól dokumentálná a dolgozók foglalkoztatási adatait. Arról már az érdekegyeztető vita elején megállapodtak a szociális partnerek, hogy a régebbi munkakönyvet csak korszerű számítógépes nyilvántartási rendszerrel együtt lehet ismét bevezetni. Nem sikerült viszont egyezségre jutni abban, hogy miből finanszírozzák ennek több milliárd forintra becsült költségeit. A kormányzat központi költségvetésből ezt nem vállalta, és a munkáltatói érdekképviseletek is határozottan tiltakoztak ez ellen, hogy ennek költségeit a vállalkozókra terheljék. Korábban szóba került, hogy a kiadásokat a munkakönyv kiállításakor fizetendő illetékből, valamint a Munkaerőpiaci Alapból fedezzék. Később ez is lekerült a napirendről. A jelenlegi elképzelések szerint a finanszírozási gondokat is megoldhatja, ha a foglalkoztatási és a társadalombiztosítási adatbázist, nyilvántartást közösen alakítják ki.

Hiteles bizonylatok

A munkáltatók a 172/1997. (X. 6.) kormányrendelet alapján teljesítik az adatszolgáltatási kötelezettséget. A pénztárfelügyelet által vezetett központi nyilvántartás a tagok társadalombiztosítási azonosító jelét, a pénztárazonosítót és a foglalkoztatók folyószámlaszámát alkalmazva garantálja a pénztártagok magánnyugdíjpénztárak szerinti regisztrálását. A központi nyilvántartásban a munkáltatók és a pénztárak adatszolgáltatása alapján szerepelnek a befizetések is. Ennek alapján megállapítható a tagdíjbevallási és -befizetési kötelezettség teljesítése, a tag nyugdíjba vonulásakor a magánnyugdíjrendszerben eltöltött tagsági jogviszony időtartama.

Az adatszolgáltatás alapjául szolgáló bizonylatoknak alakilag és tartalmilag hitelesnek, megbízhatónak kell lenniük. Az adatszolgáltatást a foglalkoztatók vagy papíralapú, vagy mágneses adathordozón és kinyomtatott formában küldik meg a KSH-n keresztül a pénztárfelügyeletnek. Adatszolgáltatási kötelezettségüket a pénztárak elektronikus adatátvitellel teljesítik.

A munkáltatók közül a tíz dolgozónál kevesebbet foglalkoztatók közvetlenül a papíralapú adathordozót választhatják, az ennél nagyobb létszám esetén a pénztárfelügyelet indokolt esetben engedélyezheti az ilyen adatszolgáltatást. A papíralapú adathordozón történő adatszolgáltatáskor a pénztárfelügyelet által rendszeresített formanyomtatványt kell használni.

A tagdíjak bevallásának, megfizetésének követése érdekében a pénztárak havonta, a tárgyhónapot követő hó utolsó napjáig továbbítják a pénztárfelügyeletnek a foglalkoztatók által adott tagdíjbevallási és -befizetési adatokat. Mivel ez az adatszolgáltatás a járulékalapra is vonatkozik, így nyomon követhető az egyes dolgozók keresetének alakulása.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem