×

Cégbírósági helyzetkép

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 5. számában (1998. május 15.)

 

Egészen a közelmúltig kaotikus állapotok uralkodtak a hazai cégbíróságokon, különösen a fővárosban. Rendkívül nagy volt a lemaradás az ügyek intézésében, gyakran hónapokig, sokszor egy évnél is tovább kellett várni egy-egy cégbejegyzésre. A statisztikai adatok tükrében viszont megállapítható, hogy az elmúlt esztendőben látványos fordulat történt ezen a területen. Zumbok Ferenc, az Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatalának helyettes vezetője, aki 1997 júniusától a következő év elejéig volt a Fővárosi Bíróság Cégbíróságának megbízott elnöke, a kedvező változás okairól is szólt a cégbíróságok tevékenységéről adott nyilatkozatában.

 

Múlt év októberében a Fővárosi Bíróság Cégbíróságánál még több mint 86 ezer volt a folyamatban levő ügyek száma. Idén márciusra viszont már csak alig valamivel több, mint 26 ezer elintézetlen ügy maradt az ország legnagyobb cégbíróságán, ahol 60 bíró dolgozik. Az éveken át halmozódó restancia az elmúlt fél évben havonta tízezernél is több elintézett üggyel csökkent, noha természetesen az érkező új ügyekkel is foglalkozni kellett. A diagramok összehasonlításából az a következtetés is levonható, hogy a fővárosi cégbíróság – ahol a budapesti székhelyű gazdasági társaságokkal, tehát az ország cégeinek igen jelentős hányadával foglalkoznak – eredményessége döntő módon befolyásolja a folyamatban maradt cégügyek összesítését. Az országos összesítés szerint az idén januárban még csaknem 67500, februárban mintegy 55500, márciusban viszont kevesebb mint 43000 cégügy maradt folyamatban. 1997 júniusában több szálon futó, nagyszabású átalakítás kezdődött el a fővárosi cégbíróságon. Az új vezetés radikális munkaszervezési változtatásokkal és néhány számítógép rendszerbe állításával megfordította a negatív tendenciát.

A csődhelyzet felszámolása

A fővárosi cégbíróság egész hivatali rendszerét át kellett szervezni, ugyanis totális csődhelyzet volt. Az iratok – a bírósághoz való benyújtást követően – 2-3 hónap alatt jutottak el a bírókhoz. Az új számítógépes rendszerek bevetésével a cégbíróságokon dolgozók megtanulták kezelni a gépeket, s felismervén a rendszer előnyeit, mindjárt gyorsabb lett a munka.

A kormány 1997. április végén hozott döntése értelmében az ország cégbíróságai összesen 150 millió forint támogatásban részesültek, amelynek több mint a felét a legsúlyosabb helyzetben levő fővárosi cégbíróság használhatta fel. Az V. kerületi Nádor utcában található cégbíróság a 80 millió forint támogatást kisebb számítógépek beszerzésére, néhány új technikai munkatárs alkalmazására, a bírósági épület átalakítására, valamint a túlmunkadíjak kifizetésére kapta – folytatta az Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatalának helyettes vezetője. A fenti öszszeg mintegy felét a cégbírósági épület belső udvarának befedésére fordították. Ezzel az ügyfélfogadás körülményeit tették kulturáltabbá – ugyanis addig az ügyfelek télen-nyáron a szabad ég alatt várakoztak. A terület alatt levő pince ily módon irattárolásra is alkalmassá vált.

Kötelező minimum

Zumbok Ferenc rendkívül fontos szempontként említette, hogy az Országos Igazságszolgáltatási Tanács múlt év december eleji ülésén hozott határozatában – a magyar igazságszolgáltatás történetében először – normarendszert állapított meg a cégbírák számára. Ennek értelmében havonta legalább 140 ügyet kell elintézniük, ellenkező esetben az illetékes bírósági elnök retorzióval élhet a nemteljesítővel szemben. Ilyen ügyben mindeddig nem került sor felelősségre vonásra, ugyanis a cégbírók gyakorlatilag kivétel nélkül megfeleltek ennek a követelménynek. A retorziók skálája az otthon dolgozási kedvezmény elvonásától – a folyamatosan havi 140 ügy alatt teljesítők esetében – a bírói pályára való alkalmatlanság vizsgálatának elrendeléséig terjed.

Arra a közbevetésre, miszerint egyesek a normarendszer bevezetését a bírói függetlenség csorbításának tekintik, Zumbok Ferenc úgy reagált, hogy az Országos Igazságszolgáltatási Tanács mindezt megteheti, ugyanis a túlnyomórészt bírókból álló testületnek törvényi felhatalmazása van a követelmények meghatározására.

A Fővárosi Bíróság Cégbíróságának volt vezetője egyetért azzal: képtelenség lenne, hogy Budapesten két évet kelljen várni egy cég bejegyzésére, miközben Münchenben három nap alatt elintézik az ügyet. Hozzátette ugyanakkor, hogy mára a fővárosi vált a leggyorsabb hazai cégbírósággá, átlag 2-3 hét egy ügy átfutási ideje. Zumbok Ferenc ezt több szempontból is figyelemre méltónak tartja. Egyrészt meggyőződése, hogy az új cégeljárási törvény június közepén történő hatálybalépéséig a fővárosi cégbíróság kezelhető szintre – jóval 20 ezer alá – tudja ledolgozni az ügyhátralékát, és véleménye szerint a havonta érkező mintegy 6-7 ezer új ügy feldolgozása sem okozhat problémát.

Betartható határidők

Másrészt az egész országban, így természetesen a fővárosban is végrehajtható lesz az új cégeljárási törvény, amely kimondja: ha a bíróságok a rendelkezésükre álló 30, illetve 60 nap alatt nem jegyzik be a cégeket, akkor a cégbejegyzés legkésőbb az előbbi időpontoktól számított kilencedik napon a benyújtott kérelemnek megfelelő tartalommal automatikusan létrejön. Ilyen esetekben a társaságok anélkül kerülnének a cégnyilvántartásba, hogy a bírók áttanulmányozták, ellenőrizték volna az iratokat. Zumbok Ferenc szerint azonban egyáltalán nem fenyeget az a veszély, hogy a cégbíróságok ne tudnák betartani majd a jogi személyiséggel nem rendelkező társaságok (betéti társaság, közkereseti társaság) esetében a 30 napos, a korlátolt felelősségű, valamint a részvénytársaságoknál pedig a 60 napos bejegyzési határidőt. (Érdekesség, hogy az ország néhány megyéjében, így például Vasban vagy Veszprémben az átlagos bejegyzési határidő már tavaly nyáron is jóval 60 nap alatt volt. Ugyanakkor viszont a keleti országrész néhány nagyobb megyéjében, például Békésben és Hajdú-Biharban ebben az időszakban még átlagosan fél évet kellett várniuk az ügyfeleknek.)

Egyablakos rendszer

Zumbok Ferenc az új szabályozástól azt várja, hogy naprakésszé, átláthatóvá teszi a cégnyilvántartást, és ezzel jelentősen megkönnyíti a cégek, valamint a velük kapcsolatban álló üzletfelek helyzetét is. A cégbíráskodást a bírósági rendszer részének, de egyúttal olyan szolgáltatásnak tekinti, amely megfelelő hozzáállást, udvariasságot és gyorsaságot igényel az ügyeket intéző személyektől.

Végül fontos változásként említette, hogy az új cégtörvény leegyszerűsíti a cégbejegyzést. Jelenleg az, aki céget akar alapítani, hatóságtól hatóságig szaladgál, amíg beszerzi a szükséges iratokat, és kérelmét benyújthatja bíróságra. Az új cégjogi törvény az úgynevezett egyablakos rendszert valósítja meg. Ennek lényege, hogy az ügyfél a cégbíróságnál benyújtja a kérelmét, ezt követően pedig számítógépes rendszeren keresztül kap többek között adó- és társadalombiztosítási számot, illetve statisztikai regisztrációs jelet. Gyakorlatilag egy helyen, egy időben a cégbíróságon mindent el lehet majd intézni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem