×

A pénzkezelés szabályai

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 5. számában (1998. május 15.)

 

A házipénztár vállalkozások ezreinél nem szigorúan őrzött helyiség. Ez a szabályozás megengedő volta miatt a lehetőségek mellett veszélyeket is rejt magában, hiszen gyakorlatilag korlátozás nélkül tartható itt készpénz. Az önkorlátozás és a belső szabályzatok megalkotása hozhat megoldást.

 

A készpénzforgalmat a törvényalkotók a visszaélések csökkentése, a feketegazdaság megfékezése érdekében próbálták és próbálják korlátozni. A házipénztárban levő pénz mennyiségét minimalizálni szándékozó korábbi javaslatot még csírájában elvetették, helyette a készpénzzel történő fizetésre vezettek be megkötéseket, a házipénztárban elhelyezhető összeg nagyságát nem korlátozták. Kérdés, vannak-e a pénzkezelésnek szabályai, a fent jellemzett vállalkozók csak a biztonsági követelményeket sértik meg, vagy vonatkozó jogszabályt is?

Nincs központi szabályozás

Nem egyértelmű a válasz, mert a házipénztárt, illetve a készpénz kezelését 1990-ig a többször módosított, 99/1982. (XII. 28.), a házipénztári pénzkezelésről szóló PM rendelet szabályozta. Hatályon kívül helyezése óta a házi pénzkezelés módjára központi előírás nincs. Ám az 1991. évi XVIII. törvény, vagyis a számviteli törvény szerint – a számviteli politika keretében minden vállalkozásnak magának kell elkészíteni pénzkezelési szabályzatát. Mindez nem vonatkozik az egyszeres könyvvitelt vezető vállalkozóra, az egyszerűsített éves beszámolót készítő vállalkozóra, továbbá a törvény 34. § (1) bekezdésében meghatározott értékhatárt el nem érő vállalkozóra.

Központi előírás tehát nincs, ám az önállóan alkotott saját szabályzat szigorúan betartandó. A vállalkozások tehát – a számvitel általános szabályait szem előtt tartva – nagyságuk és tevékenységük alapján alkothatják meg a házipénztár működésére, a nyilvántartások és az elszámolások rendjére vonatkozó szabályzatukat. A piacon már hirdetik magukat olyan társaságok, amelyek a házipénztár-szabályzatok megalkotására specializálták magukat, és megbízás alapján bármely cégnek elkészítik a helyi pénzkezelési leírását. Ötleteket vagy mintát számos publikáció és nyilvános forrás is tartalmaz, ezekre is lehet támaszkodni.

Alapvető követelmény, hogy a pénztár kiadásait és bevételeit, vagyis a pénzmozgásokat követhetően, a megalkotott belső szabályzatnak megfelelően kell könyvelni, és a pénzkészletnek mindig egyeznie kell a bizonylatolt értékkel. Nem fordulhat elő, hogy a házipénztárban az ellenőrzéskor kevesebb vagy több pénz van, mint amennyinek a bizonylatok szerint lenni kellene.

Amit érdemes végiggondolni

A házipénztárban tartható készpénz értékhatárát – a vállalkozás napi készpénzforgalmától függően – célszerű maximálni. A szabályzat rögzítheti, hogy mi a teendő, ha a szokásos napi pénzmozgás feletti pénz folyik a pénztárba, illetve mit kell tenni az előre jelzett vagy nem jelzett nagyobb kiadások esetén. Rendelkezhet arról az esetről is, ha valamilyen ok miatt szokásosnál nagyobb készpénzforgalom indokolt, például ha másnap bérfizetés vagy jelentősebb készpénzes vásárlás várható. Érdemes a munkabérek kifizetését megelőző napi, a házipénztárban lévő megnövekedett készpénzkészlet fokozott biztonságáról is gondoskodni.

A készpénzkezelés rendjét tartalmazó szabályzat kikötheti, hogy a házipénztárban a szigorú számadású nyomtatványok és a pénz kezelésével megbízott személyt, pénztárost – büntetlen előéletű, erkölcsi bizonyítvánnyal rendelkező személyt – kell alkalmazni. A belső pénzkezelési szabályzat rögzítheti azt is, hogy mely más munkakörök összeférhetetlenek a pénztárosi teendőkkel. Általában nem lehet pénztáros például az ügyvezetői, a bérelszámolási, az anyagbeszerzési munkakörben dolgozó személy, vagy azok, akiknek utalványozási, ellenőrzési joga van, illetve akiknek a bankszámla felett rendelkezési joga van. Szabályozni lehet, hogy a pénztároson kívül ki és milyen anyagi felelősséggel nyúlhat még a házipénztárba, kik lettek még felhatalmazva arra, hogy a pénztárból pénzt adjanak ki. A szabályzat rendelkezhet arról, hogy miket sorol a szigorú számadású nyomtatványok közé: általában idetartoznak a készpénzcsekkek, az elszámolási utalványok, a bevételi és kiadási pénztárbizonylatok és a pénztárjelentés.

Mackó és a fegyveres őr

A szabályzat előírhatja, hogy legyen kijelölt hely a házipénztár számára és ott legyen lemez- vagy páncélszekrény. Rendelkezhet arról is, hogy a pénztár és a trezor kulcsairól nyilvántartást kell vezetni – ebből ugyanis megállapítható, hogy a kulcsok mikor, kinél vannak, illetve mi a teendő, ha bármelyik kulcs elvész, megsérül stb. Sok szabályzatban kitérnek arra is, hogy a házipénztárban idegen szervezetek vagy személyek pénzét, esetleg értékét milyen módon és kinek az engedélyével lehet tárolni.

Általában fontos részei a szabályzatoknak a biztonsági intézkedések, köztük a pénz szállítására, tárolására vonatkozó technikai és eljárási szabályok. Hivatásos biztonsági őrök kísérete is indokolt lehet, ha például naponta nagyobb pénzösszeget kell szállítani. A szabályzat rögzítheti, hogy mekkora pénzöszszeget hányan hozhatnak-vihetnek, illetve mikor kell már fegyveres kíséret is. Azt is rögzíteni lehet, hogy mekkora összeg felett kell igénybe venni hivatásos pénzszállító szervezet munkáját. Az e munkával megbízott dolgozók felelőssége általában addig tart, amíg tőlük a pénzt a házipénztár át nem veszi.

A nagyobb készpénzforgalmat lebonyolító vállalkozásoknál érdemes lehet annak rögzítése is, hogy rendszeresíthető bankjegyvizsgáló készülék, illetve mit tegyen a pénztáros, ha a pénzkezelés során hamis vagy hamisgyanús bankjegyet talál.

Rendezni kell azt is, hogy a készpénzmozgást milyen nyugtákon és hivatalos iratokon igazolják – annak későbbi egyértelmű nyomon követése vagy ellenőrzése miatt is. A pénztári bevételezést és kifizetést minden esetben csak érvényesített, utalványozott okmány alapján lehet teljesíteni. A szabályzat rendelkezhet arról, hogy a bevételi és kiadási bizonylatként formanyomtatványt használnak, vagy esetleg számítógépes rendszert és saját nyomtatványokat alkalmaznak.

A házi szabályzat írhat arról is, hogy mi a teendő, ha a dolgozó a bérfizetés napján valamiért nem tudja felvenni a pénzét. Több helyen ezt úgy oldják meg, hogy a házipénztár postán küldi el neki a pénzt. Ilyenkor a dolgozó által fel nem vett munkabért a pénztárba vissza kell vételezni és fel nem vett bérként kell nyilvántartani. A pénzkezelési házi szabályzat előírhatja azt is, hogy elszámolásra pénz például csak beszerzésre, kiküldetési költségre, postai kiadásokra, reprezentációs célra vagy benzinvásárlásra adható.

A szabályzatok fontos része, hogy milyen időközönként és ki ellenőrzi a pénztárt, a pénztáros munkáját.

A házipénztárban nemcsak a pénzt, hanem az értékpapírokat, az étkezési jegyeket is érdemes nyilvántartani, és célszerű itt is olyan kezelési rendet kialakítani, amellyel a visszaélések elkerülhetők. A pénztárjelentés a legtöbb helyen folyamatosan készül, havi zárással, a közbeeső időben csak ellenőrző zárás van.

Dollár a pénztárban

A számviteli törvény nem tiltja a külföldi fizetőeszközök házipénztárban való tartását. A devizatörvény azonban (1995. évi XCV.) ezt gyakorlatilag kizárja. A vállalkozások ugyanis az export ellenértékeként befolyt konvertibilis valutával, illetve a banktól – például utazási célra – felvett külföldi fizetőeszköz megmaradó részével el kell számolni, azt vagy devizaszámlára kell helyezni, vagy forintra váltani. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a házipénztárban tartósan nem lehet külföldi fizetőeszköz.

Az elszámolási kötelezettség alá eső külföldi fizetőeszközt átváltások nélkül újra felhasználni, vagy azt birtokolni csak devizahatósági engedéllyel lehet. Ezen nem változtat a devizatörvény 1998. július 1-jén életbe lépő módosítása sem.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem