×

Tolakodó kérdések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 4. számában (1998. április 15.)

 

Megkezdődtek Magyarország csatlakozási tárgyalásai az Európai Unióval. Ez minden szinten felgyorsítja a felkészülést. A csatlakozás kérdései egyre aktívabban foglalkoztatják a munkáltatói és a munkavállalói érdek-képviseleti szervezeteket is.

 

Az érdekképviseletek aktivizálódásának oka, hogy a felkészülési folyamat előrehaladtával egyre több olyan, a gazdasági és a szociális szférát egyaránt érintő szabály, szokás, megállapodás válik az érdekképviseletek számára ismertté, amelyeket az Európai Unió elfogadott és amelyekhez alkalmazkodnunk kell. A csatlakozás döntően a magyar gazdaság fejlődőképességén, versenyképességének alakulásán múlik: a gazdaságnak képesnek kell lennie a fenntartható, kiegyensúlyozott és viszonylag gyors ütemű növekedésre ahhoz, hogy a csatlakozás Magyarország számára kedvező gazdasági és társadalmi hatásokat váltson ki. A gazdasággal csak részben vagy áttételesen összefüggő kérdések, az úgynevezett közösségi vívmányokhoz történő alkalmazkodás, az Európai Szociális Charta ratifikálása iránti uniós igény megjelenése óta váltak szélesebb körben szakmai, érdekegyeztető viták tárgyává. Várható, hogy ezek a kérdések a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt kapnak.

Közösen a megoldásért

A viták egyik eseményeként a csatlakozás foglalkoztatáspolitikai kérdéseiről rendezett szakmai konferenciát a Munkaügyi Kutatóintézet és a Munkaügyi Kapcsolatok Társasága ez év márciusában. Az égető foglalkoztatási gondok enyhítése önmagában is szükségessé teszi a kormány és a szociális partnerek együttgondolkodását, ráadásul az elmúlt évben a foglalkoztatással kapcsolatos kérdések az Európai Unióban is előtérbe kerültek. 1997 közepén az EU amszterdami csúcsértekezletén az állam- és kormányfők egyetértettek abban, hogy a tagországok foglalkoztatási gondjait közösen megoldandó kérdésnek kell tekinteni, szükség van a nemzeti foglalkoztatáspolitikák összehangolására, a tagországok számára közös irányelvek és javaslatok kidolgozására. A csúcsértekezleten született megállapodásokat az Európai Bizottság az Európai Tanács 1997. novemberi rendkívüli ülésének napirendjére tűzte, és egyúttal javaslatokat is tett a tagországok foglalkoztatáspolitikai irányelveihez. Az Európai Tanács rendkívüli ülésén olyan határozat született, amely szerint a tagállamok foglalkoztatáspolitikáinak koordinálását már 1998-ban meg kell kezdeni. Ez mind a követendő célok, mind az alkalmazott eszközök összehangolásához vezet. Ennek pedig jelentősége van Magyarország csatlakozási felkészülésében is.

Alacsony foglalkoztatás

Folytonosan változó szabályokkal működő szervezethez történő csatlakozásra kell felkészülnünk, ami igencsak megnehezíti a felkészülést is és a csatlakozási tárgyalások résztvevőinek munkáját is. Ráadásul a csatlakozásra nemcsak a szűken vett gazdaságnak kell érettnek lennie. Magyarországon a foglalkoztatottság elmarad az európai átlagtól. 1996-ban az ország 10 millió lakosából 3,6 millió volt az aktív kereső, a hazai statisztikai módszer szerint számított munkavállalási korú népesség 58,6 százaléka. Ha a munkavállalási kort az európai normák szerint (15-64 éves) számoljuk, az aktivitási arány 50 százalék, ha az ILO ajánlásai szerint (15-74 éves), akkor mindössze 46-47 százalék. Az Európai Bizottság ajánlása szerint az Unió jelenlegi, 60,4 százalékos foglalkoztatási szintjét a következő öt évben 65 százalékra, később fokozatosan 70 százalékra kell emelni. A márciusi szakmai konferencián teljes volt az egyetértés abban, hogy a hazai foglalkoztatási szint emelése közös érdek, és abban is, hogy Magyarország számára az Unió jelenlegi foglalkoztatási szintjének elérése is rendkívül nehéz feladat.

A foglalkoztatottsági bővítésének az uniós ajánlások szerint alapvető feltétele a gazdaság dinamikus és kiegyensúlyozott növekedése, ami új munkahelyek teremtésével jár. A konferencián mind a szakszervezetek, mind a munkáltatók részéről felhívták a figyelmet arra, hogy bár jelenleg Magyarországon a viszonylag gyors és fenntartható növekedés feltételei adottnak tűnnek, de a növekedés önmagában nem feltétlenül vezet a foglalkoztatottak számának emelkedéséhez.

Új munkahelyek feltételei

Ilyen – alapvető – feltétel a szakszervezetek szerint, hogy a foglalkoztatottság növelése – mint cél – kerüljön be a gazdaságpolitika prioritásai közé. A cél megvalósításához összkormányzati munka szükséges, nem lehet egyetlen tárca feladatává tenni. Ez egyébként az Unió ajánlása is. További feltétel – amit elsősorban a munkáltatók hangsúlyoztak és szintén szerepel az uniós ajánlások között –, hogy csökkenjenek az élőmunkával kapcsolatos közterhek. (Az Európai Unió ajánlásait megalapozó, a tagállamokban érvényes adórendszereket elemző jelentés külön hangsúlyozza: "Különösen a munkáltatók által fizetett társadalombiztosítási hozzájárulás növekedése figyelemre méltó, ami a tagállamok többségében jelenleg a teljes munkaerőköltség több mint 20 százaléka. Ez a magas arány – különösen a bérstruktúra alján elhelyezkedő – munkaerő felvétele ellen hat.")

Aktív, passzív eszközök

A szakmai konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy a bérek közterheinek csökkentése segíthetne a feketefoglalkoztatás visszaszorításában, javítaná a versenyképességet, növekedhetne a ténylegesen kifizetett munkabér aránya a munkaerőköltségen belül. Ez utóbbihoz kapcsolódóan egyébként abban is mindenki egyetértett, hogy hosszabb távon versenyképességünket nem alapozhatjuk az EU átlagánál jóval alacsonyabb bérekre.

Változtatásokra van szükség a kormány foglalkoztatáspolitikai eszköztárában is. Az Unió ajánlása a passzív eszközökre fordított kiadások (munkanélküli-segélyek, jövedelempótló támogatások) csökkentését szorgalmazza az aktív eszközök javára. Magyarország ebből a szempontból jól áll: az aktív eszközök aránya több mint 40 százalék a munkaerő-piaci eszközrendszeren belül. Szükség van azonban a támogatási rendszer belső átalakítására, aminek fő arányait már kidolgozta a kormányzat. Ezek a szétaprózott források koncentrálása, áttérés a költségvetési év szerinti finanszírozásról szóló döntések előkészítésébe, külföldi források bevonása és hozzáadása a hazai forrásokhoz, a források felhasználásának követése monitoringrendszerben.

A foglalkoztatás növelésének lehetséges eszközei között szólt a konferencia több résztvevője a munkaerőpiac, illetve a munkaidő rugalmasabbá tételéről. Ehhez néhány jogszabály (Munka Törvénykönyve, adózási, illetve tb-járulék-fizetési szabályok) módosítására lenne szükség. A rugalmasabb munkaerő-gazdálkodást elősegítő szabályok nagyobb költségek és versenyképesség-romlás nélkül elősegíthetnék a foglalkoztatás bővítését – például különféle részmunkaidős foglalkoztatási formákkal.

Munkaerő-vándorlás

A magyarországi foglalkoztatáspolitika egyik legnagyobb gondja a munkaerő szabad áramlásával szembeni uniós követelmény betartása lesz. Itt ugyanis nemcsak arról van szó, hogy megengedett a munkaerő nemzetközi mozgása, hanem ezzel együtt arról is, hogy kötelező a bevándorló munkavállalónak – és családjának – ugyanolyan társadalombiztosítási és szociális ellátást nyújtani, mint a hazai munkavállalóknak. A munkaerő-vándorlás, a migráció kérdéskörével a szakmai konferencia részletesen nem foglalkozott. Az elhangzott véleményekből az világosan kiderült, hogy Magyarországnak nem érdeke sem a hazai munkaerő erőteljes kivándorlása, sem a nagyobb munkaerő-bevándorlás. A szakszervezetek szerint ez egyébként egybeesik az Unió érdekeivel is. Több jelenlegi tagállamban várható a szakszervezetek ellenállása Magyarország csatlakozásával szemben, mivel féltik a munkahelyeket, illetve a bérszínvonalat az esetleg tömegesen bevándorló magyar munkaerőtől. A konferencián a szakértők hangsúlyozták, hogy az igazi veszély jelenleg is és a jövőben is az illegális munkaerőmozgás.

A foglalkoztatáspolitika számos problémáját a konferencia még csak érinteni sem tudta, hiszen ebben a kérdésben integráltan jelenik meg a gazdaság- és társadalompolitika szinte minden vetülete: a gazdaságpolitika általános aránya éppúgy, mint az oktatás vagy a társadalom különböző rétegeivel kapcsolatos politika. A konferencia egyértelmű eredménye éppen az, hogy ráirányította a figyelmet egyrészt a foglalkoztatási problémák bonyolultságára, másrészt arra, hogy ezekkel a kérdésekkel mind a kormányzatnak, mind a szociális partnereknek az eddigieknél sokkal többet kell foglalkozniuk. Ha a hazai munkanélküliség talán nem is, az uniós csatlakozási felkészülés ezt mindenképpen kikényszeríti.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem