×

Jogszabályváltozások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 4. számában (1998. április 15.)

 

Alábbi cikkünkben a lapzártánkat megelőző hónapban bekövetkezett – a munkaadókat lényegesen érintő – jogszabályokat ismertetjük kivonatos formában.

 

Jogellenes munkaviszony-megszüntetés

Az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) 100. §-ának (2) bekezdését és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) 34. §-ának (2) bekezdését, és 1999. február 28-i hatállyal megsemmisítette azokat.

Az Mt. 100. §-ának (1) bekezdése szerint, ha a bíróság megállapítja, hogy a munkáltató jogellenesen szüntette meg a munkavállaló munkaviszonyát, akkor a munkavállalót – amennyiben kéri – eredeti munkakörében kell továbbfoglalkoztatni. Ez alól az általános szabály alól azonban a (2) bekezdés kivételt enged a munkáltató javára. A munkáltató ugyanis kérheti a bíróságtól az eredeti munkakörbe való visszahelyezés mellőzését, amennyiben kifizeti munkavállalójának a felmondás esetére járó végkielégítés kétszeresét. A Kjt. 34. §-ának (1) és (2) bekezdése a közalkalmazottakra vonatkozóan hasonló rendelkezéseket tartalmaz.

Az Alkotmánybíróság rámutatott, hogy a munkavállaló önrendelkezési jogát sérti, ha a munkáltatói jogsértés bírósági megállapítása ellenére nem dönthet jogi sorsáról, azaz a pervesztes munkáltató rendelkezhet a pernyertes munkavállaló továbbfoglalkoztatásának kizárásáról. Ezentúl tehát, ha a bíróság megállapítja, hogy a munkáltató jogellenesen szüntette meg a munkavállaló munkaviszonyát (a közalkalmazott jogviszonyát), és a munkavállaló/közalkalmazott kéri az eredeti munkakörébe visszahelyezését, a munkáltató köteles őt továbbfoglalkoztatni.

(Magyar Közlöny 1998/14. szám)

A munkába járás és a munkaerő-toborzás támogatása

A munkába járás terheinek csökkentése és a munkaerő-toborzás elősegítése érdekében a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészéből támogatás nyújtható a helyközi utazáshoz, a csoportos személyszállításhoz, a lakhatási hozzájárulás megtérítéséhez, valamint a munkaerő-toborzáshoz. A támogatásokat szabályozó 39/1998. (III. 4.) Korm. rendelet március 20-án lépett hatályba.

Helyközi utazás

Legfeljebb egyéves időtartamra megtéríthetők a munkaadó által kifizetett munkába járással kapcsolatos utazási költségek, ha a munkaadó olyan személy foglalkoztatását vállalja, aki legalább hat hónapja (pályakezdő, illetve megváltozott munkaképességű személy esetén három hónapja) nyilvántartott munkanélküli, és a támogatási kérelem benyújtását megelőző hat hónapon belül – működésével összefüggő okból – nem szüntette meg a munkaviszonyát hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállalónak.

Csoportos személyszállítás

Támogatás adható annak a munkaadónak is, aki csoportos személyszállítással oldja meg a munkavállalóinak munkába utaztatását. Csoportos személyszállításnak minősül, ha a munkaadó saját vagy bérelt autóbuszszal, mikrobusszal, személygépkocsival vagy erre a célra igénybe vett szolgáltatás útján, a munkahelyhez vezető útvonalon egy vagy több településről legalább négy munkavállaló szállításáról gondoskodik. A támogatás feltétele, hogy a munkavállalók lakóhelye (tartózkodási helye) olyan településen legyen, ahonnan a munkahelyre utazás tömegközlekedéssel nem vagy csak aránytalan nehézségekkel oldható meg. Aránytalan nehézséget jelent, ha a lakóhely és a munkahely közötti oda- és viszszautazás ideje tömegközlekedéssel naponta meghaladja a két órát.

Előnyben részesül az a munkaadó, aki több megváltozott munkaképességű munkavállaló munkába járását oldja meg, vagy olyan munkavállalókat utaztat, akik közvetlenül az alkalmazásuk előtt nyilvántartott munkanélküliek voltak.

A támogatás legfeljebb egy évre adható, összege megegyezik a lakóhelytől (tartózkodási helytől) a munkahelyig tartó útvonalra érvényes autóbuszbérlet árával. Ugyanazokra a munkavállalókra ugyanazon az útvonalon nem lehet helyközi utazási és csoportos személyszállítási támogatást is igényelni.

Lakhatási hozzájárulás

Az a munkaadó is támogatható, aki nyilvántartott munkanélküliek foglalkoztatását vállalja, és havonta hozzájárul a lakásbérletük, albérletük, fizetővendég-szobájuk díjának megfizetéséhez, vagy munkásszálláson helyezi el őket.

A támogatás legfeljebb egy évig folyósítható, mértéke munkavállalónként nem haladhatja meg a kérelem benyújtásának időpontjában hatályos munkanélküli-járadék alsó határát.

Munkaerő-toborzás

Aki munkerő-toborzást szervez a munkaügyi központ által meghatározott olyan településen, ahol a munkanélküliségi mutató az országos átlagot meghaladja, támogatásban részesülhet. A kérelmező munkaadónak igazolnia kell, hogy a toborzás valós munkaerőigény kielégítésére irányul. A támogatással a szervezési költségek téríthetők meg, a munkaügyi központ által előzetesen elfogadott költségvetés alapján, alkalmanként maximum 500 000 forintig.

Igénylés

A fenti támogatásokat a munkaügyi központoknál kell kérelmezni. A helyközi utazási, a csoportos személyszállítási és a lakhatási hozzájáruláshoz kapcsolódó támogatást a munkaügyi központ havonta utólag folyósítja, a munkavállaló adatait tartalmazó és a kifizetés tényét igazoló bizonylatokkal alátámasztott munkaadói igénylés alapján. A munkaerő-toborzáshoz kapcsolódó támogatást szintén alkalmanként, utólag folyósítják, a kiadások kifizetését igazoló bizonylatokkal alátámasztott igénylés alapján.

(Magyar Közlöny 1998/15. szám)

Foglalkoztatási támogatások

A munkaügyi központ ezentúl a képzéssel kapcsolatos helyi, illetőleg helyközi utazás költségeit is megtérítheti képzési támogatásként, illetve megelőlegezheti a képzésben részt vevőnek. Amennyiben a képző intézmény szállást, étkezést is biztosít a részt vevőknek, illetve gondoskodik a hallgatók szállításáról, a munkaügyi központ közvetlenül a képző intézménynek utalja át a költségek fedezetét. A támogatási rendszer módosításait és az új támogatási formákat a március 16-tól hatályos a 6/1998. (III. 4.) MüM rendelet tartalmazza.

Megváltozott munkaképességűek

Ezentúl – a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásához kapcsolódó támogatások szempontjából – azt a személyt kell megváltozott munkaképességűnek tekinteni, akinek legalább 40 százalékkal csökkent a munkaképessége, illetve akiről foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely szakvéleménye megállapítja, hogy testi vagy szellemi károsodása miatt csökkentek a munkavállalási és a munkahely-megtartási esélyei. Amennyiben a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásához adott támogatás fedezetéül a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs részének központi kerete szolgál, a támogatásról a munkaügyi miniszter dönt, és a Munkaügyi Minisztérium, illetve megbízásából és ellenjegyzésével a munkaügyi központ köt megállapodást a támogatásban részesülő munkáltatóval. Amennyiben pedig a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs részének a megyei munkaügyi központok által felhasználható kerete szolgál fedezetül, a munkaügyi központ központi szervezeti egysége dönt a támogatásról és állapodik meg a támogatottal.

Csoportos létszámleépítés

A Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészéből támogatás nyújtható a munkavállalókat, köztisztviselőket, közalkalmazottakat érintő csoportos létszámleépítések hátrányos következményeinek enyhítéséhez. A támogatás feltételeként a munkáltatóknak a munkavállalók munkába helyezését elősegítő bizottságot (MEB) kell létrehoznia és működtetnie, s nyilatkoznia kell arról, hogy milyen mértékben és hogyan járul hozzá a bizottság a működéshez, valamint vállalnia kell, hogy elszámol a támogatással. A működéshez bizottságonként legfeljebb egymillió forint vissza nem térítendő támogatás adható maximum egy évre. A támogatási kérelmet a létszámleépítéssel érintett telephely szerint illetékes munkaügyi központhoz kell benyújtani.

Közhasznú szervezetek

Támogathatók a közhasznú szervezetek olyan programjai, amelyek a munkanélküliek, illetve munkanélküliséggel veszélyeztetettek álláskeresését, pálya- és szakmaválasztását segítik. A támogatás a foglalkoztatási programokat szervező, irányító szakértők díjazásához is felhasználható. A pályázatot a munkaügyi központ írja ki, a munkaügyi tanács véleményének meghallgatásával.

(Magyar Közlöny 1998/15. sz.)

Üzemitanács-választások

A Munka Törvénykönyvének módosítása szerint (1998. évi XIII. törvény) 1998. november 16. és november 27. között üzemitanács-választásokat kell tartani. Az 1996. május 19. és május 26. között, valamint az azt követően választott üzemi tanácsok megbízatása az új üzemi tanács megválasztásáig, legfeljebb azonban 1998. november 27-ig szól. A kormány rendeletben fogja meghatározni a választás szavazólapjának tartalmát és a szakszervezeti reprezentativitás érdekében az ágazati (szakágazati), területi és országos szavazatösszesítés módját és rendjét.

(Magyar Közlöny 1998/20. szám)

Fiatalkorú munkavállalók

Az 1998. évi XXIII. törvény szerint június 1-jétől az a fiatalkorú, aki a tankötelezettség teljesítésére meghatározott életkort még nem érte el, nemcsak munkaviszonyban, hanem munkaviszonyon kívüli egyéb jogviszonyban is csak 15 éves kora után foglalkoztatható. Nem vonatkozik ez a szabály a művészeti tevékenység keretében végzett munkára. Ezeket a tevékenységeket a művelődési és közoktatási miniszter rendeletben fogja meghatározni.

(Magyar Közlöny 1998/25. szám)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem