×

Bértárgyalások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 4. számában (1998. április 15.)
 

A vállalkozási szférában 1993-tól megszünt a központi bérszabályozás. Ám az állami büdzséért felelős kormányzat azóta is törekszik arra, hogy valamilyen módon kordában tartsa a bérkiáramlást, a céljai eléréséhez a szociális partnerek támogatását is igyekszik megnyerni.

 

Az adminisztratív eszközökkel meghatározott szigorú bérszabályozást 1987-től enyhítették, egyes előírásokat liberalizáltak, s ezzel megkezdődött a lassú bérszabályozási reform. Azonban liberalizálás címén évente más-más ötlettel álltak elő a központi büdzsét féltő – a teljesítménnyel nem fedezett bért mint az inflációért elsősorban felelős tényezőt kezelő – kormányzati szervek. A vállalati szakgárda bravúrjának számított, ha egyrészt kiismerte magát a különböző pántlikázott forintok dzsungelében, másrészt ha megtalálta azt a kiskaput, amellyel bázisbér-korrekciót kérhetett, ezzel esetleg megmenekítve cégét a büntetőforintok befizetésétől.

Egy korszak vége

Az Érdekegyeztető Tanácsban 1992 novemberében létrejött megállapodással véget ért egy korszak, elhárultak az akadályok a szabad bértárgyalások elől. Ennek gyakorlata azonban a vállalati körben nem terjedt el egyik napról a másikra, mivel változatlanul élt a megszokás: felülről majd leszólnak... Ezzel együtt a versenyszférában az állami bérszabályozás helyébe (a költségvetési szférára ez nem vonatkozott) az országos szintű bértárgyalások intézménye lépett.

Az országos szintű tárgyalásoknak a kezdetektől két fő iránya van. Először is meg kell állapodni az országos minimálbérről, amit a kormány rendeletben ír elő. Másodszor a bruttó átlagkereseteket alapul véve ajánlásokat kell megfogalmazni az éves keresetek növelésére a versenyszférában. Az ajánlások a keresetek növelésére – nem minden ágazatra azonos mértékben – minimális, átlagos és maximális irányszámokat is tartalmaznak. Az ajánlások iránymutatást kívánnak adni a nemzetgazdasági céloknak megfelelő mértékű keresetnövelésre. A középszintű (szakmai, ágazati) és a munkahelyi szintű bértárgyalásoknál ezeket az ajánlásokat célszerű figyelembe venni, de nem kötelező betartani, nem szabályozza rendelet és nincs büntetőszankció sem, ha valahol eltérnek ettől.

A bérpolitika értékelése

Az Érdekegyeztető Tanácsban helyet foglaló szociális partnerek és a témával foglalkozó szakemberek 1998 februárjának végén, konferencián vitatkoztak arról, hogy az állami bérszabályozást felváltó megállapodásos bérpolitika mennyiben váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A három partner eltérő módon értékelte az elmúlt időszakot és határozta meg a jövő tennivalóit.

A munkaügyi kormányzat szerint a megállapodásos bérpolitika bebizonyította működőképességét, kisebb hibákkal ugyan, de növekedési helyzetbe hozta a gazdaságot. Vitatható, hogy az elmúlt évek inflációjának alakulásáért mennyiben felelős a bérmegállapodásokat meghaladó tényleges keresetnövekedés. Az elmúlt évek tapasztalata az volt, hogy a versenyszférában a keresetek inkább az ajánlott maximális érték és nem az átlag körül helyezkedtek el. Igaz, hogy a tárgyalási alapot befolyásoló fogyasztói árindex is több esetben magasabb volt a tervezettnél.

A jövő szempontjából a kormányzat a bérmegállapodásoktól azt várja, hogy a reálkeresetek növekedése minél alacsonyabb infláció mellett valósuljon meg. Ehhez a partnerektől önmérsékletet és garanciákat remél. Az elmúlt években a bértárgyalások többször úgynevezett csomagmegállapodásokat eredményeztek, viszont a munkaügyi kormányzat arról panaszkodott, hogy a szociális partnerek garanciát csak az államtól követeltek meg. A másik két oldal garanciáinak elmaradása a kormányzat szerint elsősorban annak tulajdonítható, hogy a szakszervezetek és a munkaadók összetétele egyaránt heterogén. Az országos szintű bértárgyalásban a munkaadók nem minden csoportja vesz részt, így 1997-ben a kormány külön tárgyalt a bankszféra, a multinacionális vállalatok és a közszolgáltató vállalatok képviselőivel.

Hangsúlyozták, hogy a bértárgyalások még mindig az 1990-es évek elején kialakultak szerint bonyolódnak le, pedig a versenyszféra 70-80 százaléka már magánkézben van, kormányzati felelősség igazán csak az állami vagy többségi állami tulajdon esetén van. A kormány a bértárgyalásokról természetesen nem vonulhat ki – feladata az antiinflációs törekvések képviselete –, a tárgyalásoknál a hangsúlynak azonban a szakszervezetek és a munkaadók közötti viszonyra kell helyeződnie.

Infláció és a bér

A munkavállalók első számú érdeke a reálkereset növekedéséhez, de legalább a szinten tartásához, az adók és a járulékok csökkentéséhez fűződik. A szakszervezetek véleménye szerint túlzott az az állítás, hogy a keresetek alakulása alapvető szerepet játszik az infláció alakulásában. Ezért azokban az években, amikor a kormányzat nem irányozta elő a reálkeresetek növekedését, a szakszervezetek sem tanúsítottak önmegtartóztatást a bértárgyalásoknál.

A szakszervezetek álláspontját az is alátámasztja, hogy Magyarországon rossz a bérstruktúra, egyes ágazatok, szakmák között indokolatlan nagy kereseti differenciák vannak, sajnos a hátrányos helyzetű szakmák fizetési lemaradása évről évre konzerválódik.

Az elmúlt években a keresetek alakulása az ÉT-ajánlások felső határa közelében volt vagy azt meghaladta. Ám ez a statisztikai rendszer hibáinak is tulajdonítható. A 10 fő alatti cégek nem is szerepelnek a statisztikában, másrészt a topmenedzserek bére is benne van a megfigyelésben, ami közepes méretű cégnél jelentős torzítást okoz.

A munkavállalói szervezetek a jövőre vonatkozóan javasolják, hogy a bértárgyalásoknál az infláció helyett a teljesítményt kell figyelembe venni. Tisztázni kell végre a bérek szerepét az infláció alakulásában. Szükségesnek tartják ezért, hogy az ÉT-n belül háromoldalú árfigyelő mechanizmus működjön.

A munkaadók eredménynek tartják, hogy az állam direkt beavatkozását a bértárgyalások váltották fel. Eredmény, hogy a minimálbér meghatározása és a makroszintű keresetajánlás a szociális partnerek tárgyalásaként jön létre.

A tiszta profil igénye

Nem igazán megalapozott viszont a kormány aggálya, hogy az ajánlott keresetek betartására nincs kellő garancia, mert a munkaadói oldalon túl sok érdek jelenik meg. A munkaadói szervezetek ugyanis a közös érdekek alapján kötött megállapodások adhatnak erre garanciát. Magyarországon a tárgyalásoknál maga a kormány sem tiszta profilú, mert hol közhatalmi funkciójában lép fel, hol tulajdonosként, hol az önkormányzatok képviseletében szerepel. Másrészt a tárgyaló szakszervezetek sem tekinthetők abban a vonatkozásban tiszta profilúnak, hogy nem mindegyikük folytat kollektív tárgyalásokat és vesz részt a munkahelyeken a bérek alakításában.

A munkaadók jelentős szerepet tulajdonítanak az országos bérmegállapodásoknak, mert a középszintű, munkahelyi szintű megállapodásoknál igazodási pontot ad, lélektani hatása van a kisebb vállalkozásokra is. Az a tapasztalat, hogy ahol van kollektív szerződés, ott a keresetek az ajánlott országos átlag körül helyezkednek el. A szakszervezetek és a munkaadók természetes szövetségesei egymásnak abban, hogy működőképes legyen az adott cég, legyen üzlet, legyen munkalehetőség. Akkor lehet jó megállapodást kötni, ha a bérre vonatkozó igények objektívek. Ha a tárgyalást folytató szakszervezeti partnerek tisztában vannak az adott cég lehetőségeivel, üzletpolitikájával, piacával, hosszabb távú elképzeléseivel.

A munkaadókat a bértárgyalásoknál a működőképesség és versenyképesség fenntartásánál elsősorban az befolyásolja – és ez a tárgyalások egyik legdöntőbb momentuma –, hogy mennyi az élőmunka összes költsége, milyen terhek rakódnak a kifizetendő bérre, milyen ezek változása egyik gazdasági évről a másikra.

Az elmúlt években a látszat ellenére is növekedtek a fajlagos bérköltségek. Magyarországon nemcsak a munkáltatók terhei haladják meg az OECD-országokban kialakult bérterheket, hanem nagyon magas a munkavállalókat terhelő elvonás mértéke. Egy magyar munkaadó, ha azt akarja, hogy a nála foglalkoztatott munkavállaló 100 forint munkabért effektíve hazavigyen, akkor mintegy 270 forint költséggel kell számolnia.

Magyar Munkaadó Szövetség

 

Bruttó keresetek alakulása a

versenyszférában (%)

Év ÉT Ajánlás

átlagra

ÉT Ajánlás

maximumra

Tényleges bruttó

kereset

ÉT Ajánlás

fogy. árindexre

Tény fogy.

árindex

1992 123,0 128,0 126,6 120,0-125,0 123,0
1993 118,0 125,0 125,1 114,0-117,0 122,5
1994 117,0-119,0 121,0-123,0 123,4 116,0-122,0 118,8
1995 nem volt nem volt 119,7 120,0 128,1
1996 119,5 124,0 123,2 120,0 123,6
1997 117,5 122,0 121,8 117,0-119,0 118,3
1998 116,0   113,0-114,0  
Forrás: KSH, MÜM

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem