×

Távmunkaprogram

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 2. számában (1998. február 15.)

A távmunka külföldi tapasztalatok alapján jelentős költségmegtakarítással járhat, sőt a program propagálói szerint csak idő kérdése, és valamenynyi munkaadó kénytelen lesz ily módon is racionalizálni tevékenységét. Az új munkavállalói réteg kialakulásának az a feltétele, hogy a vállalkozások áttekintsék, milyen feladatokat célszerű távmunka útján megoldatniuk.

Esélyegyenlőség biztosítása

Az otthonról végezhető számítógépes munka magyarországi meghonosítására a Munkaügyi Minisztérium programot dolgozott ki, végrehajtásának megkezdését januárban jelentették be. A projekt a kormány 1995-ben megalkotott modernizációs programjának egyik eleme a teleház-telefalu és a távoktatás mellett. A távmunkának Magyarországon még nincs kialakult gyakorlata, külföldön azonban az elmúlt 10-15 év alatt fontos foglalkoztatási formává lépett elő. Például az olasz termelővállalatok egyharmada foglalkoztat távmunkásokat.

A program alapvető célja a munkaerő-piaci esélyegyenlőtlenségek kiegyenlítése. Érthető, ha az egyik célcsoport éppen a megváltozott munkaképességűeké lesz. Számukra ideális megoldás lenne a távmunka, hiszen többségük – elsősorban a mozgáskorlátozottak – éppen a munkahelyre utazást képtelenek megoldani. Jó többletjövedelem-szerzési lehetőség lenne a távmunka a kisgyermekükkel otthon maradó nők számára is, akik ezt a tevékenységet jól öszsze tudnák hangolni a családi időbeosztással. A harmadik célcsoport a pályakezdő fiataloké – ennek a rétegnek a munkaerőpiacon ma még mindig kritikus a helyzete, ugyanakkor felkészültségük viszonylag magas. Mindhárom réteg – részben önhibáján kívül – nehezen boldogul a munka világában, ám vállalkozik alkalmi vagy rendszeres kiegészítő keresetet jelentő megbízásokra.

A programot a Munkaügyi Minisztérium dolgozta ki, ám a végrehajtása koordinálása nem közigazgatási feladat, erre létrehozták a Távmunka Koordinációs Közhasznú Társaságot. A társaság feladata a távmunkakínálat feltárása és bővítése, a távfoglalkoztatás technikai feltételeinek megteremtése, valamint a munkavállalók felkészítése. A minisztériumtól független piaci szervezetként már megalakult a Futurist Rt., amely menedzselőközpontként részt vesz a távmunkához kötődő támogatások szervezésében. A társaságot az Antenna Hungária Rt., a Matáv Rt., a Magyar Fejlesztési Bank Rt. és a Kvantumbank Rt. alapította.

Közhasznú segítség

Az elképzelések szerint a távmunka-közvetítés teljesen piackonform rendszerben működne. A jelentkezéseket szakképzettség szerint regisztrálják, és az igényeknek megfelelően kiközvetítik a munkaadóhoz, aki maga dönti el, hogy kivel hajlandó szerződést kötni. Arra ugyanis csak a cégeknél van lehetőség, hogy ellenőrizzék, képes-e megfelelni a munkavállaló az igényeknek. A tárca a munkaviszony kialakítása esetén vállalja, hogy pénzügyi forrásokat szervez a távmunka támogatására. Erre a célra egyelőre 100 millió forintot különítettek el a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprészéből, amely a megváltozott munkaképességűek távfoglalkoztatásának támogatását fogja segíteni. A pénzügyi támogatás elnyerésére vonatkozó pályázat feltételeit rövid időn belül nyilvánosságra hozza a minisztérium. Annyi azonban már körvonalazható, hogy a támogatást a szükséges eszközök – számítógépek – beszerzésére kérheti a munkaadó, amennyiben vállalja bizonyos számú munkavállaló foglalkoztatását.

Kedvezményes tarifa

A távmunkacsomag összeállításánál a jelenlegi számítások szerint az egy főre jutó támogatás egy-egy cégnél 200-300 ezer forint lehet.

A támogatási rendszert az igények tükrében folyamatosan bővíteni kívánják, ez további döntéseket igényel majd. Az elképzelés nem az, hogy a költségvetés finanszírozza a tevékenységet, hanem hogy a piac határozza meg, milyen mértékű távfoglalkoztatásra van igény és lehetőség. A tárca nem kíván a programmal olyan munkahelyeket generálni, amelyeket időtlen időkig a költségvetésnek kell támogatnia. A munkaadók és a munkavállalók érdekeltségének egyaránt meg kell jelennie ahhoz, hogy a program beváltsa a hozzá fűzött reményeket. A program szervezői törekszenek arra, hogy a finanszírozásba bevonjanak olyan szervezeteket, amelyek érdekeltek a távmunka bővülésében. Ilyen például a Matáv, amely már jelezte is, hogy kedvezményes telefontarifával támogatná a programot.

A program sikeressége mindenképpen attól függ, hogy a munkaadók milyen kínálati listát hajlandók letenni. Ennek hiányában ugyanis támogatást sem lehet szervezni hozzá. A távmunka térnyerése a hazai foglalkoztatásban voltaképpen az optimális szervezés felé való elmozdulást jelentheti a cég életében, és ezt kell felismerniük a munkaadóknak. A társaságnak kézzelfogható haszna van a távmunkások foglalkoztatásában, hiszen csökkentheti telephelyén a számítógépes munkahelyek számát, s ezzel irodahelyiség szabadul fel, megtakarítás keletkezik a rezsiköltségben. Számos olyan foglalkozás, tevékenység van, amely nem igényli a személyes érintkezést a foglalkoztatott és a menedzsment között, a kapcsolat fenntartásához elegendő a telefon, a számítógép. Ilyen tevékenység lehet az egyszerű adatbevitel és a legkvalifikáltabb, számítógépen végezhető munka is. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a cégek igényeiktől függően nemcsak tapasztalt szakembereket, hanem akár kezdőket is foglalkoztassanak távmunkában. A programnak tehát ki kell térnie az esetleges képzési következmények kezelésére is, hiszen a jelentkezők egy részét meg kell tanítani a gépek használatára, az önálló munkavégzésre. A program ezért kapcsolódik egy távoktatási rendszerhez, illetve a teleház-telefalu programhoz is. Ez utóbbi keretében távmunkavégző pontok jöhetnek létre országszerte, ennek különös szerepe lehet az elmaradott térségekben.

Távolság nem akadály

A munkaadónak elsőként fel kell mérnie, hogy saját dolgozói közül is kiket érdemes távmunkában foglalkoztatni, megtakarítva ezzel számukra a mindennapos utazást. Hamar kiderül, hogy vannak olyan tevékenységek, amelyeket érdemes vállalkozásban végeztetni, illetve távmunkásokra bízni. A távmunka lehetősége voltaképpen minden szellemi tevékenységnél fennáll, de különösen alkalmas távmunkára például a könyvelés, a bérszámfejtés, a fordítás, a műszaki rajz. E foglalkoztatási forma azonban szemléletváltást igényel a menedzsmenttől, a program ugyanis megbukhat, ha a vezetők nem képesek újfajta vezetési, irányítási gyakorlatot kialakítani, amely más feladatkiadási és ellenőrzési rendszert kíván. Ezt a menedzsmentnek is meg kell tanulnia. Azonban az a cég, amelyik erre nem készül fel mielőbb, bizonyosan lépéshátrányba kerül a következő évek alatt.

Egy év tapasztalat

A távmunka meghonosodásának egyik fő mozgatórugója lehet, hogy a távolság már nem szempont a munkavállalásban. Ez új távlatokat nyit a munkaadó számára is, hiszen lehetősége van arra, hogy a távolságtól függetlenül a legkiválóbb szakembereket foglalkoztassa, ha azok vállalják a megbízást.

Eddig viszonylag kevés munkaadó jelezte, hogy érdeklődik a távmunkaprogram iránt. A távmunkaadók között várhatóan elsősorban nagy cégek lesznek, ahol nagy mennyiségben folyik adat- és szövegbevitel. Eddig már jelezte érdeklődését a Matáv, a Mol, illetve speciális intézmények: a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, a Központi Statisztikai Hivatal, a Gallup Intézet és valószínűleg az önkormányzatok is érintettek lesznek. A gazdálkodó szervezetek 80 százalékát kitevő, 20 főnél kevesebb dolgozót foglalkoztató cégeknél feltehetően nem lesz jellemző a távfoglalkoztatás.

A modell az elképzelések szerint 2-3 hónapon belül feláll, és várhatóan egy év kell ahhoz, hogy kiderüljön, mely elemei piacképesek, stabilak. Ez után minden bizonnyal jogszabályban is rögzíteni kell a távmunka feltételeit. Ez a sajátos munkajogi viszony ugyanis számos speciális kérdést felvet, például azt, hogy kinek kell biztosítania a távmunkahellyel kapcsolatos egészségügyi, munkavédelmi, ergonómiai követelményeket, illetve szükség van a felelősségi rendszer kidolgozására is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem