×

Munkaerő-kölcsönzés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 100. számában (2006. június 15.)
A munkaerő-gazdálkodás terén megjelent igényeket figyelembe véve a 2001. évi XVI. törvény a jogi szabályozás körébe vonta a munkaerő-kölcsönzést. Erre a Munka Törvénykönyve (Mt.) módosításával, annak 193/B-193/P §-okkal történt kiegészítéseként került sor. E szabályokat azóta több törvény is módosította, legutóbb és jelentősen a 2005. évi CLIV. törvény. Cikkünk a jelenleg hatályos jogszabályok figyelembevételével készült. A munkaerő-kölcsönző cégek piacáról lapunk 40-46. oldalán találhatnak bővebb összeállítást.

Általános ismeretek, közös szabályok

Mit jelent a munkaerő-kölcsönzés?

Az Mt. alkalmazásában a munkaerő-kölcsönzés olyan tevékenység, amelynek keretében a kölcsönbeadó a vele kölcsönzés céljából munkaviszonyban álló munkavállalót ellenérték fejében munkavégzésre a kölcsönvevőnek átengedi (Mt. 193/C § a) pont).

A munkaerő-kölcsönzés a munkavállaló más munkáltatónál történő foglalkoztatásának egyik esete, ugyanis a más munkáltatónál történő foglalkoztatásra sor kerülhet

- kiküldetés eredményeként (például a szándékolt gépvásárlást megelőzően a munkáltató szakemberét az érintett munkáltató céghez küldi, hogy ott ismerkedjen meg annak működésével, jellemzőivel, kérjen részletes információkat a vételi lehetőségekről), amikor a munkavállaló valójában továbbra is az őt alkalmazó munkáltató számára végez munkát, ennek az utasításai szerint jár el, erre az időre munkabérét és felmerült költségeit is ez a munkáltató köteles számára megfizetni);

- kirendelés következményeként is [mégpedig akár az Mt 106. §-ának (1) bekezdése, akár az Mt. 150. §-ának (1) bekezdése alapján], amikor azonban ennek ideje alatt a munkavállaló már a kirendelés helye szerinti munkáltató számára kell hogy munkát végezzen, a munkáltatói jogok gyakorlása pedig már megosztva történik, ugyanakkor a kirendelés során a más munkáltató számára történő munkavégzésnek – a munkáltatók közötti viszonylatban – szigorúan ellenszolgáltatás nélkül kell végbemennie;

- munkaerő-kölcsönzés útján is (Mt. 193/C §), amikor a kölcsönzést folytató szervezetnél már a munkavállaló alkalmazása is kölcsönzés végett történik, a munkát kifejezetten a másik munkáltató számára kell végezni, a munkáltatói jogok gyakorlása ugyancsak megosztva történik, de – ami az ilyen foglalkoztatásnak az egyik legfontosabb jellemzője, hogy – erre a munkaerőt közvetítő cég ellenérték, ellenszolgáltatás fejében vállalkozik.

Megjegyezzük még, hogy a munkaerő-kölcsönzés irányulhat távmunkán történő foglalkoztatásra is. Ebben az esetben azonban természetesen figyelemmel kell lenni az Mt. 192/C-193/A §-aiban foglaltakra.

Az álláskeresők munkaerő-kölcsönzés keretében történő foglalkoztatásának támogatásáról az 1991. évi IV. törvény 16/B §-a, valamint az ennek végrehajtásáról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet 6-17/B §-ai intézkednek.

A munkaerő-kölcsönzésre épülő foglalkoztatás jogi szerkezete

A munkaerő-kölcsönzés valójában hárompólusú jogi szerkezet létrejöttét eredményezi. Egyfelől a kölcsönzési tevékenységet folytató gazdálkodó szervezet (Ptk. 685. §) jogviszonyra lép a munkavállalóval azért, hogy őt valamely munkáltatóhoz kikölcsönözze. Azután ugyanez a szervezet jogviszonyba lép valamely munkáltatóval a munkavállaló ennek részére történő kikölcsönzése végett. Végezetül pedig e munkáltató is jogviszonyba kerül a munkavállalóval, hisz megállapodás esetén neki kell gondoskodnia foglalkoztatásáról.

Mindezek nyomán sajátos jogi helyzet alakul ki. Egyfelől létrejön egy olyan szerkezetű jogviszony, nevezetesen a munkaerőt kölcsönbe adó és a munkaerőt kölcsönbe vevő szervek között, amely – annak vállalkozási jellege folytán – ugyan a polgári jog szabályozási körébe tartozik, de amelyre nézve – mivel e jogviszony célja szerint az emberi munkaerőre vonatkozik, és ezért fontos (munkajogi) garanciális követelményeknek is meg kell felelnie – az Mt. szabályai is fontos rendelkezéseket írnak elő. Másfelől létrejön egy munkajogi jogviszony, de a helyzetből fakadóan olyan szerkezettel, amelynek munkáltatói oldalon ténylegesen két alanya (kölcsönbeadó és a kölcsönbevevő) is van, következésképpen a munkáltatói jogok gyakorlása is megosztott módon történik.

A sajátos szerkezet megköveteli, hogy a résztvevők között a kölcsönzés folyamatában megfelelő kapcsolat működjön. Kimondja ezért az Mt., hogy a kölcsönbeadó, a kölcsönvevő és a munkavállaló a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során köteles együttműködni [Mt. 193/D § (3) bek.].

Mely esetekben tilos a munkavállaló kölcsönzése?

A munkavállaló kölcsönzése tilos

- a jogszabály által meghatározott tilalomba ütköző munkavégzésre,

- a kölcsönvevő olyan munkahelyén, illetve telephelyén történő munkavégzésre, ahol sztrájk van, a sztrájkot megelőző egyeztetés kezdeményezésétől a sztrájk befejezéséig, illetve

- ha a kölcsönvevőnél a munkavállaló munkaviszonya – a munkáltató működésével összefüggő okra alapozott rendes felmondásával, illetve a próbaidő alatt azonnali hatályú megszüntetésével – legfeljebb hat hónapja szűnt meg [Mt. 193/D § (2) bek.].

A kölcsönbeadó és a kölcsönvevő jogviszonya

Az Mt. meghatározza a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő kritériumait.

Kölcsönbeadó

Kölcsönbeadó az a munkáltató, aki a vele kölcsönzés céljából munkaviszonyban álló munkavállalót munkavégzésre, kölcsönzés keretében a kölcsönvevőnek átengedi, és a munkáltató jogait, illetve kötelezettségeit megosztva gyakorolja.

Az Mt. szerint a kölcsönbeadó csak az a belföldi székhelyű, a tagok korlátolt felelősségével működő gazdasági társaság vagy – a vele munkaviszonyban nem álló munkavállaló vonatkozásában – szövetkezet lehet, amelyik megfelel az Mt.-ben, illetve egyéb jogszabályban foglalt feltételeknek, és a székhelye szerint illetékes munkaügyi központ nyilvántartásba vette [Mt. 193/D § (1) bek.].

A gazdasági társaság, illetve szövetkezet – az egyéb feltételek fennállása esetén – akkor vehető nyilvántartásba, ha a kölcsönzött munkavállalók foglalkoztatásával összefüggésben mint munkáltató az adó- és járulékbefizetési kötelezettségét teljesítette. Az erre vonatkozó egy hónapnál régebbi igazolást a nyilvántartásba vételre irányuló kérelemhez csatolni kell [2001. évi XVI. törvény 26. § (10) bek.].

Kölcsönvevő

Kölcsönvevő az a munkáltató, aki a kölcsönzés keretében átengedett munkavállalót foglalkoztatja, és munkáltatói jogait, illetve kötelezettségeit a kölcsönbeadóval megosztva gyakorolja.

Miként kell a jogviszonyt létesíteni?

A kölcsönbeadó és a kölcsönvevő gazdálkodó szervezetek között munkaerő kölcsönzése végett létrejövő jogviszonyt írásba kell foglalni, és annak tartalmaznia kell legalább

- a munkaerő-kölcsönzés időtartamát,

- a munkavégzés helyét,

- az elvégzendő munka jellegét [Mt. 193/G § (1) bek.].

Bár az Mt. közvetlenül nem utal rá, természetesen mindenképpen meg kell állapodni a feleknek a kölcsönzés díjáról, hisz itt egy gazdasági vállalkozás alapján létrejövő kapcsolatról van szó.

Célszerű továbbá a munkáltatói jogok mikénti megoszlását is pontosan rögzíteni a megállapodásban, elkerülendő a későbbi vitákat.

A kölcsönbeadó és a kölcsönvevő között létrejött megállapodásban nem lehet korlátozni vagy kizárni azokat a jogokat, amelyek a munkavállalót az Mt., illetőleg végrehajtási szabályai alapján megilletik [Mt. 193/D § (4) bek.].

A munkáltatói jogok megosztása

A munkáltatói jogok megosztásának egyfajta rendjét maga az Mt. meghatározza. E szerint a kölcsönbeadó joga és kötelessége,

- az érintett munkavállalók alkalmazása, a jogviszony szerkezetéből következően,

- a munkaviszony megszüntetése, és reá hárul a munkavállalónak a munkaviszony megszüntetésére irányuló nyilatkozatának a fogadása is [Mt. 193/D § (2) bek.],

- munkabér fizetésének a kötelezettsége; a kölcsönbeadónak ez a kötelezettsége egyébként attól függetlenül fennáll, hogy a kölcsönbevevő a kölcsönbeadónak járó díjat az esedékességkor nem fizette meg [Mt. 193/E § (1) bek.],

- a foglalkoztatással kapcsolatos, jogszabályban meghatározott költségek viselése, így különösen a munkavállaló utazási költségeit és a munkavégzéshez szükséges egészségügyi alkalmassági vizsgálat díját, kivéve, ha a felek másként állapodtak meg [Mt. 193/G § (3) bek.],

- a munkaviszonnyal összefüggő valamennyi bevallási, adatszolgáltatási, levonási, befizetési kötelezettség teljesítése [Mt. 193/F § (2) bek.].

A kölcsönbevevőnek – az Mt. szerinti – munkáltatói jogaira és kötelezettségeire nézve lásd a kölcsönvevő és a munkavállaló jogviszonya cím alatti részben foglaltakat.

Tájékoztatási kötelezettség

A kölcsönbeadó – az Mt. 193/H § (9)-(10) bekezdéseiben foglalt rendelkezések alkalmazása érdekében – köteles – a kölcsönzött munkavállaló előzetes hozzájárulásával – a kölcsönvevőt tájékoztatni különösen a munkavállaló szakképzettségéről és szakmai tapasztalatairól [Mt. 193/G § (6) bek.].

A kölcsönvevő – a megállapodásban foglaltak vállalásán túlmenően – írásban köteles tájékoztatni a kölcsönbeadót

- az irányadó munkarendről,

- a munkáltatói jogkört gyakorló személy megnevezéséről [Mt. 193/E § (2) bek.],

- a munkabérfizetés alapjául szolgáló adatok közlésének módjáról és határidejéről,

- az elvégzendő munkára vonatkozó alkalmazási feltételekről, továbbá

- minden olyan körülményről, amely a munkavállaló foglalkoztatása szempontjából lényeges [Mt. 193/G § (2) bek.].

A kölcsönvevő – eltérő megállapodás hiányában – köteles legkésőbb a tárgyhónapot követő hónap ötödik napjáig a kölcsönbeadóval közölni mindazokat az adatokat, amelyek legkésőbb a munkabér tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig történő kifizetéséhez szükségesek. (Megjegyzendő, hogy az esetleges eltérő megállapodás sem változtathat azonban azon a követelményen, hogy a munkabért legkésőbb az említett időben kifizessék. Ha a munkaviszony a hónap közben szűnik meg, a kölcsönvevő az utolsó munkában töltött napot követő három munkanapon belül köteles a munkabérfizetéshez szükséges adatokat a kölcsönbeadónak átadni [Mt. 193/G § (4) bek.].

Iratátadás

A kölcsönbeadó – a kölcsönvevő kérése esetén – köteles legkésőbb a munkavállaló munkába állásáig

- az Egységes Munkaügyi Nyilvántartást működtető szerv által kiadott, a bejelentésről szóló igazolás vagy – amennyiben a munkába állásra az igazolás kézbesítése előtt kerül sor – a munkaszerződés egy példányát a munkabér megismerésére alkalmatlan módon, valamint

- a külön jogszabály szerinti kölcsönbeadóként történt nyilvántartásba vételezést igazoló okirat másolatát

a kölcsönvevő részére átadni [Mt. 193/G § (3) bek.].

Semmisség

Az Mt. szerint semmis a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő között létrejött megállapodás, ha a felek az Mt. 106. §-a (1) bekezdésében meghatározott tulajdonosi kapcsolatban állnak egymással. Vagyis akkor, ha a munkavállaló a kölcsönzés folytán olyan kölcsönvevő munkáltatónál lenne köteles munkát végezni, amelynek

- tulajdonosa – részben vagy egészben – azonos a kölcsönbeadó munkáltató tulajdonosával, vagy

- a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő közül az egyik valamely arányban tulajdonosa a másik munkáltatónak, vagy

- amelyben a két munkáltató egy harmadik szervezethez kötődő tulajdonjogi viszonya alapján áll kapcsolatban egymással.

Megjegyzendő, hogy a fentebb ismertetett rendelkezésbe foglalt tilalmat a 2005. évi CLIV. törvény 24. §-ának (3) bekezdése értelmében a 2006. január 1-jén már fennálló, a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő között létrejött szerződésekre 2007. január 1-jétől kell alkalmazni.

 

A munkaviszony jogellenes megszüntetése

A munkaerő-kölcsönzés keretében létrejött munkaviszony, ha azt a kölcsönbeadó jogellenesen szüntette meg, a jogellenességet megállapító bírósági határozat jogerőre emelkedése napján szűnik meg, kivéve, ha a jogvita elbírálásáig a határozott idejű jogviszony a jogellenes intézkedés nélkül is megszűnt volna [Mt. 193/M § (1) bek.].

Jogellenes megszüntetés esetén a bíróság a munkavállaló kérelmére – az eset összes körülményeinek, így különösen a jogsértés és annak következményei súlyának mérlegelésével – a munkavállaló legalább egyhavi, legfeljebb hathavi átlagkeresetének megfelelő összeg megfizetésére kötelezheti a kölcsönbeadót [Mt. 193/M § (2) bek.].

Jogellenes megszüntetés esetén meg kell téríteni a munkavállaló elmaradt munkabérét, egyéb járandóságát és felmerült kárát. Nem kell megtéríteni a munkabérnek, egyéb járandóságnak, illetve kárnak azt a részét, amely máshonnan megtérült [Mt. 193/M § (3) bek.].

Ha a munkavállaló munkaviszonya nem felmondással szűnt meg, a munkavállalót megilleti a felmondási időre járó átlagkeresete is [Mt. 193/M § (4) bek.].

A határozott idejű munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén – e pont második és negyedik bekezdései rendelkezéseitől eltérően – a bíróság a munkavállaló kérelmére a megszüntetés időpontjában a munkaviszonyból még hátralévő időre járó, legfeljebb azonban hathavi átlagkereset megfizetésére kötelezi a kölcsönbeadót [Mt. 193/M § (5) bek.].

A fenti rendelkezésekből kitűnik, hogy a munkaerő-kölcsönzés céljából létesített munkaviszony esetében a jogellenesen megszüntetett munkaviszony helyreállításának nincs helye.

A kölcsönbeadó és a munkavállaló jogviszonya

A jogviszony létrejötte

Az Mt. szerint a kölcsönbeadó és a munkavállaló között munkaviszony jön létre, még ha ez jelentősen el is tér az általános szabályok szerintitől, amikor is a munkaszerződés közvetlenül munkavégzés végett jön létre. A kölcsönbeadó és a munkavállaló jogviszonyában a munkavégzés csak közvetett módon jelenik meg, közvetlenül a munkaerő-kölcsönzés céljait szolgálja, és csak ennek eredményeként kerül sor magára a munkavégzésre. Mindebből következik, hogy a szóban lévő munkaszerződés is el kell hogy térjen az általános munkaszerződésektől. Az Mt. szerint a munkaerő-kölcsönzésre létesülő munkaviszonyt létrehozó munkaszerződésben a feleknek az alábbi kérdésekben kell megállapodniuk:

- abban, hogy a munkaszerződés (a távmunkát végző munkavállaló foglalkoztatására irányuló munkaszerződés) kölcsönzés céljából jön létre,

- a munkavégzés jellegében vagy a munkakörben,

- a munkavállaló személyi alapbérében.

A munkaszerződésnek tartalmaznia kell a felek nevét, illetve megnevezését, a kölcsönbeadó nyilvántartásba-vételi számát, valamint a kölcsönbeadó és a munkavállaló lényeges adatait is [Mt. 193/H § (1)-(2) bek.].

A munkavállaló tájékoztatása

A munkáltató – ha a munkaszerződés nem tartalmaz tájékoztatást – legkésőbb a munkaszerződés megkötésétől számított két héten belül köteles a munkavállalót írásban tájékoztatni

a) a munkába lépés napjáról,

b) a munkavégzés helyéről,

c) a kölcsönvevőnél irányadó munkarendről,

d) a munkabér egyéb elemeiről,

e) a bérfizetés napjáról,

f) a rendes szabadság mértékének számítási módjáról és kiadásának, illetve

g) a jogviszony megszüntetésének erre az esetre (az Mt. XI. fejezete által) meghatározott szabályairól,

h) a kölcsönbeadóra és a munkavállalóra irányadó felmondási idő megállapításának szabályairól,

i) a munkaviszony megszüntetésére irányuló jognyilatkozat közlésének szabályairól, továbbá

j) arról, hogy a kölcsönbeadó kollektív szerződés hatálya alá tartozik-e.

A d)-g) pontjában foglaltakról, valamint külföldön történő munkavégzés esetén a pénzbeli és természetbeli juttatásokról, továbbá a díjazás és egyéb juttatás pénzneméről [Mt. 76/A § b)-c) pont] előírt tájékoztatás jogszabály, illetve a kölcsönbeadóra kiterjedő hatályú kollektív szerződés rendelkezésére történő hivatkozással is megadható [Mt. 193/H § (3)-(4) bek.].

Az előzőekben meghatározottakon túlmenően a kölcsönadó köteles – legkésőbb a munkavégzés tényleges megkezdése előtt – írásban tájékoztatni a munkavállalót az alábbiakról:

- a kölcsönvevő neve, székhelye, telephelye, cégjegyzékszáma, vagy ha ez utóbbi adat helyett jogszabály más nyilvántartási formát ír elő, ennek a száma;

- az elvégzendő munkára vonatkozó alkalmazási feltételek,

- a munkarendre, a munkaidőre és pihenőidőre vonatkozó szabályok,

- a kölcsönvevőnél mely szerv vagy személy gyakorolja a munkavállaló vonatkozásában a munkáltatói jogkört,

- a munkába járás, szállás és étkezés feltételei [Mt. 193/H § (6) bek.].

A kölcsönbeadó megnevezésének, lényeges adatainak, továbbá e pont elején meghatározott feltételek változásáról legkésőbb a változás hatálybalépését követő egy hónapon belül köteles írásban tájékoztatni a munkavállalót. A munkaviszonyra vonatkozó szabály módosítása esetén e pont második bekezdésében foglaltakat kell megfelelően alkalmazni [Mt. 193. § (5) bek.].

Itt hívjuk fel a figyelmet arra, ha a munkaviszony nem kölcsönzés céljából jött létre, a munkaszerződés nem módosítható annak érdekében, hogy a munkáltató a munkavállalót kölcsönzés keretében foglalkoztassa [Mt. 193/E § (4) bek.].

Hosszabb idejű foglalkoztatás

Az Mt. 142/A §-ának rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni a kölcsönvevővel munkaviszonyban álló, valamint a kölcsönzött munkavállaló vonatkozásában a személyi alapbér, a műszakpótlék, a rendkívüli munkavégzésért járó díjazás, továbbá az ügyelet, készenlét díjazása tekintetében, ha

- a kölcsönvevőnél történő folyamatos munkavégzés tartama a hat hónapot meghaladja, vagy

- a kölcsönzött munkavállaló a kölcsönvevőnél történő munkavégzés megkezdésének időpontját megelőző két évben a kölcsönvevőnél – kölcsönzés alapján – összesen legalább hat hónapot dolgozott. Ha a kölcsönvevőnél kölcsönzés alapján munkavégzéssel töltött összeszámított időtartam az újabb kölcsönzés alatt éri el a hat hónapot, az előbbi szabályt a hat hónap elérésének időpontjától kell alkalmazni [Mt. 193/H § (9) bek.].

A munkavállaló számára munkaviszonya alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott, munkabérnek minősülő pénzbeli és természetbeni juttatások teljes körére kiterjedően kell az Mt. 142/A §-ának rendelkezéseit alkalmazni a kölcsönvevővel munkaviszonyban álló, valamint a kölcsönzött munkavállaló vonatkozásában, ha

- a határozott időre szóló kölcsönzés esetén a kölcsönvevőnél történő folyamatos munkavégzés időtartama a két évet, vagy

- a határozatlan időre szóló kölcsönzés esetén a kölcsönvevőnél történő folyamatos munkavégzés időtartama az egy évet meghaladja [Mt. 193/H § (1) bek.].

A fentiekben foglalt rendelkezéseket [Mt. 193/H § (9)-(10) bekezdések] nem kell alkalmazni a kölcsönzött munkavállalóra, ha munkaviszonyára a kölcsönbeadónál ennél kedvezőbb feltételek irányadók [Mt. 193/H § (11) bek.].

Megjegyezzük, hogy a 2005. évi CLIV. törvény 24. §-ának (4) bekezdése értelmében, ha a kölcsönzött munkavállaló kölcsönvevőnél történő munkavégzésének időtartama a fentebbi esetekben [az Mt. 193/H §-ának (9)-(10) bekezdéseiben] foglalt feltételek valamelyikének az említett törvény hatálybalépésekor, vagyis 2006. január 1-jén megfelel, az ismertetett szabályokat az említett időtartamtól kell megfelelően alkalmazni.

Ha pedig a munkavállaló folyamatos foglalkoztatása nem biztosított, a kölcsönbeadó az Mt. 193/H §-ának (7) bekezdésében meghatározott módon köteles eljárni.

 

Szabadság kiadása

A munkaerő-kölcsönzés esetében a munkavállaló szabadsága az általános szabályok szerint alakul ugyan, de eltérés van a szabadság kiadását illetően. Az idevonatkozó rendelkezés szerint a kölcsönzés keretében történő foglalkoztatás időtartama alatt a szabadságot - eltérő megállapodás hiányában – a kölcsönvevő, egyébként a kölcsönadó adja ki. A szabadság kiadásának időpontját a munkavállalóval – előzetes meghallgatása után – legkésőbb a szabadság megkezdése előtt három nappal közölni kell. Az időpontot a kölcsönvevő csak rendkívül indokolt esetben változtathatja meg, és a munkavállalónak az ezzel összefüggésben felmerült kárát, illetve költségeit köteles megtéríteni [Mt. 193/N § (1) bek.].

A munkaerő-kölcsönzés végett létrejött munkaviszonyban is hasonló a munkavállaló által kötelezően igényelhető szabadság mértéke és az igény bejelentésére vonatkozó előírás, mint az általános szabályokban. A vonatkozó rendelkezés szerint ugyanis az alapszabadság legalább egynegyedét – a foglalkoztatás első három hónapját kivéve – itt is a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kell kiadni, a munkavállalónak pedig az erre vonatkozó igényét a szabadság megkezdése előtt legkésőbb tizenöt nappal kell bejelentenie [Mt. 193/N § (2) bek.].

Semmisség

Semmis a kölcsönbeadó és a munkavállaló között létrejött olyan megállapodás, amely

- alapján a munkavállalónak a kölcsönbeadó javára díjazást (közvetítési díjat) kell fizetni, ha a kölcsönvevővel kíván jogviszonyt létesíteni,

- a munkaviszony megszűnése, illetve megszüntetése után a kölcsönvevővel való jogviszony-létesítési tilalmat vagy korlátozást ír elő [Mt. 193/E § (1) bek.].

 

A kölcsönbeadó súlyos mulasztásaihoz fűződő jogkövetkezmények

Ha a kölcsönvevőnél történő tényleges munkavégzés tényleges megkezdéséig

– a kölcsönbeadó nem felel meg az Mt.-ben, illetve az egyéb jogszabályokban foglalt feltételeknek, vagy

– a kölcsönbeadó nem köt a munkavállalóval [az Mt. 193/H §-ának (1) bekezdése szerint] munkaszerződést,

a munkaviszony a kölcsönvevő és a munkavállaló között jön létre a munkavégzés tényleges megkezdésének napjával, a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő között létrejött megállapodásban [Mt. 193/G § (1) bekezdés a) pont] meghatározott időtartamra [Mt. 193/G § (8) bek.].

A fenti a) ponthoz kapcsolódóan a kölcsönvevő és a munkavállaló között létrejött munkaviszony esetében a munkaszerződés tartalmának megállapításakor

– munkavégzési helynek a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő közötti megállapodásban meghatározott munkahelyet [Mt. 139/G § (1) bek. b) pont],

– munkakörnek a kölcsönbeadó és a munkavállaló közötti megállapodásban meghatározott munkakört [Mt. 139/H §(1) bek. c) pont],

– személyi alapbérnek a kölcsönbeadó és a munkavállaló közötti megállapodásban meghatározott személyi alapbért [Mt. 139/H § (1) bek. b) pont]

kell tekinteni [Mt. 193/G § (9) bek. b) pont].

A fenti b) ponthoz kapcsolódóan a kölcsönvevő és a munkavállaló között létrejött munkaviszony esetében a munkaszerződés tartalmának megállapításakor

– munkahelynek a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő közötti megállapodásban meghatározott munkahelyet [Mt. 139/G § (1) bek. b) pont] kell tekinteni,

– a kölcsönzött munkavállaló munkakörét a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő közötti megállapodásban meghatározott elvégzendő munka jellege [Mt. 139. § (1) bek. c) pont] alapulvételével kell meghatározni,

– a munkavállaló személyi alapbérét – az Mt. 142/A §-ának megfelelő alkalmazásával – a kölcsönzött munkavállalót foglalkoztató szervezeti egységnél azonos munkakört betöltő munkavállalók személyi alapbére mértékének – azonos munkakört betöltő munkavállaló hiányában a kölcsönvevő tevékenysége szerinti ágazatban, a kölcsönzött munkavállaló által betöltött munkakörben szokásosan érvényesülő személyi alapbér – alapulvételével kell meghatározni [Mt. 193/G § (10) bek.]

Ha pedig a fenti a) és b) pont szerinti hiányosságok együttesen fordulnak elő, a munkaszerződés tartalmának megállapításánál ez utóbbi bekezdésekben [Mt. 139/G § (9)-(10) bek.] foglaltakat kell megfelelően alkalmazni [Mt. 193/G § (11) bek.].

Amennyiben a kölcsönbeadó részéről elkövetett mulasztások folytán a munkaviszony a kölcsönvevő és a munkavállaló között jön létre, a kölcsönvevő követelheti az ezzel összefüggésben keletkezett kárának a megtérítését a kölcsönadótól, feltéve, hogy az Mt. szerint jóhiszeműen és tisztességesen járt el [Mt. 193/G § (12) bek.].

A kölcsönvevő és a munkavállaló jogviszonya

A jogviszony jellege

A munkavállaló a kölcsönbevevőnél munkaviszony keretében végez munkát. A konstrukció szerkezetéből fakadóan azonban ebben a relációban már munkaszerződést nem kell kötni, a jogviszony keletkezésének alapja ez esetben egyfelől a kölcsönbeadóval létrehozott jogviszony, valamint a kölcsönbeadó által a munkavállalóval létesített munkaviszony. A kölcsönbevevőnél a foglalkoztatás megkezdése a kölcsönbeadó és a kölcsönbevevő (és ezen belül a munkavállaló által) meghatározott időponttal veszi kezdetét. Miután ilyenkor a munkavállalót munkaviszonyban foglalkoztatják, természetszerűen erre nézve is alkalmazni kell az Mt. általános szabályait.

Ugyanakkor a jogviszony sajátos szerkezetéből eredően

- a munkáltatói jogok gyakorlása a kölcsönbeadóval megosztottan [Mt. 193/E § (2) bek.] történik (tehát a kölcsönbevevő már csak azokat a munkáltatói jogokat gyakorolja, amelyek a kölcsönbeadóval kötött megállapodás szerint reá hárulnak, illetőleg ilyen megállapodás hiányában azokat, amelyeket az Mt. - fentebb ismertetett – rendelkezései nem sorolnak a kölcsönbeadói munkáltatói jogok közé),

- az Mt. alapján jelentkező jogok és kötelezettségek gyakorlását azokkal az eltérésekkel kell alkalmazni, amelyeket az Mt. a munkaerő-kölcsönzés esetére előír. (Ezekről részletesebben az alábbiakban lesz szó).

Munkáltatói jogok és kötelezettségek

A helyzetből is következik, de maga az Mt. ki is mondja, hogy ilyenkor a munkavállalóra a kölcsönbevevőnél irányadó munkarendre, munkaidőre, pihenőidőre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni [Mt. 193/E § (3) bek.].

A kölcsönvevő minősül munkáltatónak a munkavégzés időtartama alatt

- a munkavállaló munkavédelmére,

- a nők, a fiatal munkavállalók, a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására,

- az egyenlő bánásmód követelményére,

- a munkavégzésre,

- a munkakör átadás-átvételére,

- a munkaidőre és pihenőidőre, illetve ezek nyilvántartására vonatkozó szabályok betartása tekintetében [Mt. 193/G § (5) bek.].

Ebbe a körbe tartozó rendelkezés az is, mely szerint a kölcsönvevőnél történő foglalkoztatás során az Mt.-nek az átirányításról szóló 83/A §-ának, a munkáltatói kötelezettségekről szóló 102. §-a (1)-(3) bekezdésének, az utasítási jog gyakorlásáról szóló 104. §-ának, a kiküldetésről szóló 105. §-ának, a munkaidő mértékéről, beosztásáról szóló 117-120. §-ainak, a pihenőidőről szóló 122-125. §-ainak, a rendkívüli munkavégzésről szóló 126-129. §-ainak és a készenlétről, valamint a fiatal munkavállalóra vonatkozó sajátos rendelkezésekről szóló 129/A §-ának alkalmazása során munkáltatón a kölcsönvevőt kell érteni [Mt. 193/P § (3) bek.].

A kölcsönvevő a munkavállalót más munkáltatónál történő munkavégzésre nem kötelezheti [Mt. 193/D § (5) bek.].

Tájékoztatási kötelezettség az üzemi tanáccsal, illetőleg a szakszervezettel szemben

A kölcsönvevőnek a kölcsönzés keretében foglalkoztatott munkavállalók létszámáról és foglalkoztatási feltételeiről a nála működő üzemi tanácsot, illetve képviselettel rendelkező szakszervezetet rendszeresen, de legalább félévente egy alkalommal (a 2005. és az ezt megelőző időben ez a kötelezettség évi egy alkalomra vonatkozott) tájékoztatnia kell [Mt. 193/P § (2) bek.].

 

Kártérítési felelősség

Ha a munkaerő-kölcsönzés céljából létrejött munkaviszonyban a munkavállaló a foglalkoztatás körében kárt okoz, a Polgári Törvénykönyvnek az alkalmazott károkozásáért való felelősség szabályait [Ptk. 348. § (1) bek.] kell alkalmazni [Mt. 193/O § (1) bek.].

A munkavégzés során a munkavállalónak okozott kárért a kölcsönvevő és a kölcsönbeadó egyetemlegesen felel [Mt. 193/O § (2) bek.]. Ha pedig a munkavállalót munkaviszonyával összefüggésben, de az előbb említett eseten kívül – nem a foglalkoztatás során vagy azzal összefüggésben – éri kár, a munkáltató kártérítési felelősségére vonatkozó szabályok (Mt. 174-187. §) alkalmazásakor a kölcsönbeadó tekintendő munkáltatónak [Mt. 193/O § (3) bek.].

A feleket megillető jogok és kötelezettségek alakulása

Mint már szó volt róla, a munkaerő-kölcsönzés esetén létrejövő munkaviszonyokra is az Mt. általános szabályait kell alkalmazni, de a sajátos konstrukcióra tekintettel egyes esetekben az Mt.-nek ezekre az esetekre megállapított külön szabályai, illetőleg egyes szabályai alkalmazását kizáró rendelkezései (Mt. 193/1-193/P §-ok) szerint kell eljárni.

Az Mt. vonatkozó külön szabályai

A kölcsönzés céljából létesített munkaviszony megszüntethető

- közös megegyezéssel,

- felmondással,

- azonnali hatállyal a próbaidő alatt.

A munkaviszony megszüntetésére irányuló nyilatkozatot írásba kell foglalni (Mt. 193/I §). Miként már szó volt róla, a munkaerő-kölcsönzés céljából létesített munkaviszony megszüntetésének munkáltatói joga kizárólag a kölcsönbeadót illeti meg, így a munkavállalónak a munkaviszony megszüntetésére irányuló nyilatkozatát is a kölcsönbeadóval kell közölnie.

Közös megegyezés

A munkaviszonynak közös megegyezéssel történő megszüntetésére ebben a körben is az általános szabályok szerint kerülhet sor. Ez annyit jelent, hogy a felek ilyen címen bármikor megszüntethetik mind a határozatlan, mind a határozott időre szóló munkaviszonyt. A tévedés, megtévesztés vagy kényszer hatására létrejött megegyezés esetén itt is alkalmazni kell az érvénytelenségről szóló általános szabályokat.

Rendes felmondás

A munkaviszonynak felmondással történő megszüntetése jelentősen eltér az általános szabályoktól. Abban ugyan nincs eltérés, hogy felmondással itt is csak a határozatlan idejű munkaviszony szüntethető meg, és a két fél bármelyike jogosult rá [Mt. 193/J § (1) bek.]. Még abban is egyező a helyzet, hogy a munkáltatói jog gyakorlójának a felmondást ugyanolyan törvényi követelmények szerint meg kell indokolnia, mint az általános szabályok körében [Mt. 193/J § (2) bek.]. A munkaerő-kölcsönzés végett létrejövő jogviszony esetében azonban munkáltatói oldalon felmondásra csak a törvényben tételesen meghatározott (felmondási) okok fennforgása esetén van mód, a kölcsönbeadó nevezetesen ilyen címen akkor szüntetheti meg a munkaviszonyt, ha

- a munkavállaló nem végzi megfelelően a munkáját,

- a munkavállaló munkaköri feladatainak ellátására alkalmatlan,

- a kölcsönbeadó harminc napon belül nem tudta biztosítani a munkavállaló megfelelő foglalkoztatását, vagy

- a megszüntetésre a kölcsönbeadó működésével összefüggő okból kerül sor [Mt. 193/J § (3) bek.].

A munkavállaló munkaviszonyát felmondással ebben a körben is indokolás nélkül megszüntetheti.

A felmondási idő mértéke ebben a körben tizenöt nap. Ha azonban a munkaviszony időtartama eléri a háromszázhatvanöt napot, a felmondási idő mértéke harminc napra emelkedik [Mt. 193/J § (4) bek.]. Ha a kölcsönbeadó és a munkavállaló között a felmondás közlését megelőző két éven belül többször került sor munkaviszony létesítésére, a felmondási idő szempontjából ezek időtartamát össze kell számítani [Mt. 193/J § (5) bek.].

A kölcsönbeadó által közölt felmondás esetén – a felek eltérő írásbeli megállapodása hiányában – a felmondási idő tartama alatt a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettsége alól. A felmentési időre a munkavállalót átlagkeresete illeti meg [Mt. 193/J § (6) bek.].

Azonnali hatályú felmondás

Azonnali hatályú felmondással a határozott és a határozatlan idejű munkaviszonyt mind a kölcsönbeadó, mind a munkavállaló megszüntetheti [Mt. 193/K § (1) bek.]. Az ilyen címen történő megszüntetésre ebben a körben is a jelentősebb kötelezettségszegések eseteiben kerülhet sor. Nevezetesen

- a munkavállaló akkor szüntetheti meg azonnali hatállyal a munkaviszonyt, ha a kölcsönbeadó vagy a kölcsönbevevő súlyosan megszegte a munkaviszonyra vagy a foglalkoztatásra vonatkozó szabályokat, illetve megállapodást;

- a kölcsönbeadó akkor szüntetheti meg azonnali hatállyal a munkaviszonyt, ha a munkavállaló a munkaviszonyból eredő lényeges kötelezettségeit vétkesen megszegi [Mt. 193/K § (2)-(3) bek.].

A törvény előír olyan esetet is, amikor az azonnali hatályú megszüntetés a kölcsönbeadóra nézve kötelező. Kimondja ugyanis, hogy a kölcsönbeadó a nyilvántartásból való törlése esetén, az erről szóló határozat jogerőre emelkedését követően, e tényre történő hivatkozással, azonnali hatályú felmondással – a határozat kézhezvételétől számított hatvan napon belül - köteles a munkavállaló munkaviszonyát megszüntetni. Ha a kölcsönbeadó a munkaviszonyt határidőn belül nem szünteti meg, a munkaviszony a hatvanadik napon megszűnik [Mt. 193/K § (4) bek.].

A kölcsönbeadónak az azonnali hatályú felmondást is indokolnia kell. Az indokolásból az azonnali hatályú felmondás okának világosan ki kell tűnnie. Vita esetén az indok valóságát és okszerűségét ilyenkor is a kölcsönbeadónak kell bizonyítania [Mt. 193/K § (5) bek.].

Az azonnali hatályú felmondás jogát – a kötelező azonnali hatályú felmondás fentebb említett esetét kivéve – az okról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül, legfeljebb azonban az ok bekövetkezésétől számított hatvan napon belül lehet gyakorolni. A kölcsönvevő által közölt ok alapján az azonnali hatályú felmondásra akkor kerülhet sor, ha a kölcsönvevő a munkavállaló vétkes magatartásáról a tudomásszerzéstől számított öt munkanapon belül írásban tájékoztatja a kölcsönbeadót. Ebben az esetben az azonnali hatályú felmondás gyakorlására nyitva álló tizenöt napos határidő az írásbeli tájékoztatás kézhezvételétől számít [Mt. 93/K § (6) bek.].

Ha a munkaviszonyt azonnali hatályú felmondással a kölcsönbeadó a jogszabály kötelező – fentebb ismertetett – rendelkezésére tekintettel szünteti meg, vagy az azonnali hatályú felmondás jogát a munkavállaló gyakorolja, a kölcsönbeadó köteles a munkavállaló számára megfizetni 15 napra, illetőleg a háromszázhatvanöt napot elérő munkaviszony esetén harminc napra számított átlagkeresetét [Mt. 193/K § (7) bek.].

Eljárás a munkaviszony megszűnésekor, illetve megszüntetésekor

A munkaviszony megszűnésekor, illetve megszüntetésekor legkésőbb az utolsó munkában töltött napot követő – ha a munkavállaló a jognyilatkozat közlését, a közös megegyezéssel történő megszüntetésről szóló megállapodás megkötését, a jogviszony megszűnésére vezető ok bekövetkeztét megelőzően nem végzett munkát, a jognyilatkozat közlésétől, illetve a munkaviszony megszűnésétől, megszüntetésétől számított – öt napon belül köteles a kölcsönbeadó a munkavállalót megillető munkabért, az Mt. 193/J §-ának (6) bekezdése és a 193/K § (7) bekezdése szerinti díjazást, egyéb járandóságát kifizetni, valamint kiadni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat (Mt. 193/L §).

Külföldi munkavégzés

Az Mt. szerint külföldi munkavégzés esetén a kiutaztatást csak akkor lehet megkezdeni, ha a munkavégzés helyén irányadó jog szerinti engedélyek beszerzése megtörtént [Mt. 193/H § (8) bek.].

 

Munkaerő-kölcsönzés körében az Mt. szabályai közül nem alkalmazható rendelkezések

A munkaerő-kölcsönzésről szóló egyes rendelkezések [Mt. 193/P § (1) bek.] egyúttal meghatározták az Mt.-nek azokat az általános §-ait, amelyeket a munkaerő-kölcsönzés végett létrejött munkaviszonyban nem kell alkalmazni. Ezek az alábbiak:

– az Mt. 3. §-ának (6) bekezdése (E rendelkezés szól arról, hogy a munkaviszony megszűnése után a felek között versenytilalom már csak akkor következik be, ha erre vonatkozó, ellenérték fejében kötött megállapodást kötnek, amely legfeljebb három évre szólhat.);

– az Mt. 76. §-ának (5)-(8) bekezdése, 76/B §-a [E rendelkezések szólnak a munkaszerződés kötelező tartalmáról és a munkáltató tájékoztatási kötelezettségéről. E szabályok alkalmazása feleslegessé vált, mivel az új szabályok (Mt. 193/H §) munkaerő-kölcsönzés esetére erről külön rendelkeznek.];

– az Mt. 79. §-ának (4)-(5) bekezdése (Ez a rendelkezés szól a határozott idejű munkaviszony meghatározásának módjáról. E kérdésről ugyancsak a munkaerő-kölcsönzés keretei között történik megállapodás.);

– az Mt. 86/A-96. §-ai [E rendelkezések szólnak a munkaviszony megszüntetésének szabályairól. Szükségtelenné annak folytán váltak, mivel az új szabályok (Mt. 193/I-193/L §) a munkaerő-kölcsönzés esetére külön rendelkeznek.];

– az Mt. 97. §-ának (2) bekezdése (E rendelkezés szól arról, hogy a munkaviszony megszüntetése esetén a munkáltató köteles elszámolni a munkavállaló bérével, egyéb járandóságaival, és ki kell részére adni az előírt igazolásokat. Ezt a kérdést a munkaerő-kölcsönzésről szóló szabályok külön rendezik.);

– az Mt. 100. §-a [E § szól a munkaviszony jogellenes munkáltatói megszüntetéséről és következményeiről. Az új szabályok (Mt. 193/. §) ezt is külön rendezik.];

– az Mt. 106. §-a [Ez a § szól a kirendelésnek arról az esetéről, amikor arra a munkáltatóval valamilyen tulajdonosi jogosultság alapján fennálló kapcsolat keretében kerül sor. Mint már szó volt róla, az Mt. 193/D §-ának (5) bekezdése értelmében a munkavállalót a kölcsön vevő gazdálkodó szerv más munkáltatónál történő munkavégzésre nem kötelezheti.];

– az Mt. 109-116. §-ai (E §-ok szólnak a hátrányos jogkövetkezmények alkalmazásának lehetőségéről a fegyelmezetlen dolgozóknál, a tanulmányi szerződésről, valamint a tanulmányi munkaidő-kedvezményekről. Feltehetően itt is a munkaerő-kölcsönzés sajátos konstrukciója miatt minősültek ezek a szabályok feleslegessé, bár különösen a tanulmányi munkaidő-kedvezmények vonatkozásában az intézkedés ellentmondásos lehet.);

– az Mt. 134. §-ának (1)-(2) és (5)-(6) bekezdései (E rendelkezések a szabadság kiadásának olyan kérdéseiről szólnak, amelyekre nézve a munkaerő-kölcsönzés esetére külön rendelkezések születtek.);

– az Mt. 150. §-ának (1) bekezdése (Ez a § szól a kirendelésnek arról az esetéről, amikor erre a munkáltató a működési körében felmerült foglalkoztatási nehézségekre tekintettel válik jogosulttá. Mint fentebb utaltunk rá, az Mt. 193/D §-a a kirendelés alkalmazását ebben a körben tiltja.);

– az Mt. 155. §-a (1) bekezdésének második mondata (Ez a rendelkezés arról szól, hogy ha a munkaviszony egy hónapnál rövidebb ideig tart, a munkabért a munkaviszony végén kell elszámolni és kifizetni. E rendelkezés is a sajátos konstrukcióból fakadóan vált feleslegessé.);

– az Mt. 167. §-ának (2)-(3) bekezdései (E rendelkezések a gondatlan károkozásért való felelősség minősített eseteiről szólnak.);

– az Mt. Harmadik részének X. Fejezete (Ez a fejezet határozza meg a vezető állású munkavállalókra vonatkozó eltérő rendelkezéseket. E szabályokra a munkaerő-kölcsönzés relációjában nyilvánvalóan nincs szükség.);

– az Mt. 202. §-ának c)-d) pontjai [E rendelkezések a keresetlevél benyújtása határidejéről szólnak arra az esetre, amikor a rendkívüli felmondás, illetve a hátrányos jogkövetkezmény (Mt. 109. §) alkalmazása miatt kíván a munkavállaló fellépni. Mivel a munkaerő-kölcsönzés szabályai köréből az említett jogintézmények kikerültek, a rendelkezés nyilvánvalóan feleslegessé vált.].

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem