×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 76. számában (2004. június 15.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőző hónapban megjelent jogszabályokat, illetve tervezeteket ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Egységes Munkaügyi Nyilvántartás

Május 1-jén lépett hatályba az Egységes Munkaügyi Nyilvántartásról (EMMA) szóló 2003. évi XCIV. törvény. Már ezt megelőzően módosultak a törvény bizonyos rendelkezései; a foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2004. évi XXVIII. törvény (Magyar Közlöny, 58. szám) pontosító jellegű változtatásokat hajtott végre a tavaly novemberben elfogadott eredeti jogszabályszövegen. Így – adatvédelmi okokból – a munkavállalók legmagasabb iskolai végzettsége, képzettsége nem tartható nyilván, hanem csak az, amely a bejelentett munkaviszonyban ellátott munkakörük betöltéséhez szükséges. A törvény továbbá garanciákat tartalmaz arra vonatkozóan, hogy a munkavállaló személyi alapbérére vonatkozó adat csak statisztikai célra használható fel, és ahhoz kizárólag a munkavállaló férhet hozzá. A törvény rendelkezik továbbá egy joghézag kitöltéséről: a 2004. január 1. és a 2004. április 30. közötti időszak adatait az Országos Egészségbiztosítási Pénztár bocsátja a nyilvántartás rendelkezésére.

Emellett az 55. számú Magyar Közlönyben található az EMMA végrehajtási rendelete [18/2004. (IV. 25.) FMM rendelet], amely az EMMA keretében használt azonosító kódok képzésére, kiadására és alkalmazására vonatkozó szabályokról szól. A jogszabály három kódot különböztet meg: a munkaadói, a munkavállalói, valamint a hatósági kódot. A munkaadó és a munkavállaló illetékmentes eljárásban kérheti a kód kiadását, amely egy ötjegyű számkombináció, melyhez – azonosító kódként – az adószám vagy az adóazonosító jel kapcsolódik, munkavállalók esetében a taj-szám. A kód csak a személyazonosság igazolása után, személyesen vehető át. A hatósági kód a munkaügyi felügyelők számára teszi lehetővé a teljes adatállományhoz való hozzáférést.

A rendelet továbbá az Állami Foglalkoztatási Szolgálatról szóló 4/2002. (X. 17.) FMM rendelet módosításával megteremti a feltételeit a Munkaügyi Nyilvántartó Központ működésének. A központ ellátja az induló adatbázis kialakításával, az adatbevitellel, az adatellenőrzéssel, a jogosultak számára adatok biztosításával, valamint az azonosító kódok kiadásával kapcsolatos feladatokat. A központ ügyfélszolgálatot is működtet, amely a hhtp://www.emma185.hu internetcímen, valamint az ingyenesen hívható 185-ös telefonszámon érhető el. A Munkaügyi Nyilvántartó Központ postacíme: 1906 Budapest.

Májusi számunk 49. oldalán tévesen írtuk, hogy az EMMA tárcsázása 64 forint+áfába kerül az ügyfeleknek. A 185-ös telefonszám felhívása ingyenes, ugyanis a jelzett összeget a költségvetés viseli. A téves értelmezésért olvasóink elnézését kérjük. (A szerk.)

Foglalkoztatási jogszabályok módosítása

Előző számunkban alapos tájékoztatást adtunk arról, mi várható a távmunka szabályozása területén. Az erről szóló 2004. évi XXVIII. törvény a Magyar Közlöny 58. számában jelent meg. Ez tartalmazza a Munka Törvénykönyve, a kapcsolódó egyéb foglalkoztatási jogszabályok – köztisztviselői törvény, a munkaügyi ellenőrzési törvény, a munkavédelmi törvény, továbbá a személyijövedelemadó-törvény – módosítását.

Uniós állásközvetítés

A Foglalkoztatási Hivatal uniós feladatai

A Magyar Közlöny 54. számában kihirdetett 17 /2004. (IV. 24.) FMM rendelet két jogszabályt módosított. A munkaerő-piaci szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan nyújtható támogatásokról szóló 30/2000. (IX. 15.) GM rendeletben a munkaerőigény bejelentésére és nyilvántartására vonatkozó rendelkezések kiegészülnek annak kimondásával, hogy a nyilvánosan meghirdethető álláshelyeket ezentúl nemzetközi hálózaton, az Európai Foglalkoztatási Szolgálat (EURES) hálózatán kell közzétenni annak érdekében, hogy oda az Unió (valamint az EGT) állampolgárai, azok hozzátartozói is kiközvetíthetők legyenek.

A másik módosított jogszabály – az uniós csatlakozással összefüggésben – az Állami Foglalkoztatási Szolgálatról szóló 4/2002. (X. 17.) FMM rendelet. A módosítás a Foglalkoztatási Hivatal hatáskörébe utalja a személyek szabad áramlásához kapcsolódó feladatok koordinálását, az EURES magyarországi rendszere működtetését, a külföldi munkavállalás, valamint a munkanélküli-ellátások nemzetközi szabályairól való tájékoztatást, illetőleg az Európai Szociális Alap pénzeszközei fogadásával kapcsolatos bizonyos feladatokat.

Külföldiek magyarországi foglalkoztatása

A Magyar Közlöny 58. számában található a 21/2004. (IV. 28.) FMM rendelet, amely a külföldiek magyarországi foglalkoztatásának engedélyezéséről szóló 8/1999. (XI. 10.) SzCsM rendelet módosítását tartalmazza.

A külföldi akkor foglalkoztatható hazánkban, ha nincs megfelelő rendelkezésre álló magyar munkaerő. Uniós csatlakozásunk után viszont már az Európai Gazdasági Térségben rendelkezésre álló munkaerőnek is elsőbbsége van a harmadik országokból érkezőkkel szemben (összefüggésben az EURES beindulásával).

Új lehetőség, mely megkönnyíti a külföldiek magyarországi foglalkoztatását, az úgynevezett mezőgazdasági szezonális munkavállalási engedély. A növénytermesztés, állattenyésztés, halászat területén történő szezonális foglalkoztatás engedélyezésekor lehetőség van arra, hogy 12 hónapon belül legfeljebb 150 napra szóló engedélyt adjanak ki. A 150 nap akár több részletben is felhasználható.

A jövőben nincs szükség engedélyre a magyar állampolgárral Magyarországon együtt élő házastárs, illetve vele a halálát megelőzően legalább 1 évig együtt élt özvegyének munkavégzéséhez.

Újabb ratifikált pontok az Európai Szociális Chartából

Az Országgyűlés 2004. április 26-án határozatot hozott az Európai Szociális Chartával kapcsolatos kötelezettségek vállalásáról. A 34/2004. (IV. 26.) OGY határozat az 56. számú Magyar Közlönyben jelent meg. Ebben a Charta újabb cikkeinek ratifikálása mellett döntöttek. Ezek:

- 7. cikk 1. bekezdés: a munkavállalás legalacsonyabb életkora 15 év;

- 10. cikk: a szakképzéshez való jog;

- 12. cikk 1. bekezdés: társadalombiztosítás rendszerének fenntartása;

- 15. cikk: a rokkant személyek joga a függetlenséghez, a társadalmi integrálódáshoz és a közösség életében való részvételhez.

Ezek javarészt olyan pontjai a Szociális Chartának, amelyeknek hazánk külön intézkedések megtétele nélkül is megfelel.

Egyéni védőeszközök

Szintén a Magyar Közlöny 55. száma tartalmazza az egyéni védőeszközök követelményeiről és megfelelőségének tanúsításáról szóló 2/2002. (II. 7.) SzCsM rendelet módosításáról kiadott 20/2004. (IV. 25.) FMM rendeletet. Maga az eredeti rendelet is csak május 1-jén lépett hatályba, felváltva az egyéni védőeszközök minősítő bizonyítványa kiadásának szabályairól szóló 2/1995. (I. 6.) MüM rendeletet.

A rendelet alkalmazásában egyéni védőeszköz minden olyan készülék, felszerelés, berendezés, eszköz, amelynek az a rendeltetése, hogy egy személy viselje vagy használja az egészségét, valamint a biztonságát fenyegető egy vagy több kockázat elleni védekezés céljából. A védőeszközöket megfelelőségvizsgálatnak (típusvizsgálatnak) kell alávetni, amely alapján típusbizonyítvány vagy a gyártó által megfelelőségi nyilatkozat kiadására kerül sor. A védőeszközök védelmi szintjük alapján három kategóriába tartoznak. A rendelet szabályozza a vizsgálatok elvégeztetésével összefüggő eljárási szabályokat. A védőeszközökön feltüntetett EK-megfelelőség jelölés azt fejezi ki, hogy a védőeszköz megfelel az alapvető követelményeknek és a honosított harmonizált szabványoknak, illetőleg az alapvető követelményeknek megfelelő műszaki megoldásoknak.

A tanúsító szerv továbbá ellenőrző vizsgálatot végez, amennyiben a védőeszközzel kapcsolatban bárki kifogást tesz, vagy tudomására jut olyan tény, mely alapján valószínűsíthető, hogy a védőeszköz védelmi szintje csökkent, rendeltetésszerű használat esetén nem biztosította a tőle elvárható védelmet, illetőleg egészségkárosító hatása van. A rendeletben szerepel továbbá a védőeszköz gyártásának folyamatában alkalmazandó minőségét garantáló rendszer, illetve ennek ellenőrzése.

Egészségügyi tevékenységhez szükséges egészségi alkalmasság

Az "orvostörvény" – vagyis a május 1-jétől hatályos, az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről szóló 2003. évi LXXXIV. törvény – kimondja, hogy egészségügyi tevékenység végzésére csak az az egészségügyi dolgozó jogosult, aki egészségi, mentális és fizikai állapotára tekintettel az adott tevékenység végzésére képes és alkalmas, és hogy ennek igazolása érdekében előzetes, illetőleg időszakos alkalmassági vizsgálaton kell részt vennie.

Az egészségügyi tevékenység végzéséhez szükséges egészségi alkalmasság vizsgálatáról és minősítéséről szóló 40/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet e törvényi rendelkezés végrehajtására született, illetve jelent meg a Magyar Közlöny 56. számában. Az egészségi alkalmasság vonatkozik mind az egészségügyi dolgozókra, mind azokra az egészségügyben foglalkoztatottakra, akik munkakörük szerint a beteggel közvetlenül érintkeznek, valamint a tanulói, hallgatói jogviszonyban álló, s az egészségügyi tevékenységben ez alapján közreműködő személyekre.

Az alkalmasság megállapítását mindig az adott személy által végzendő konkrét egészségügyi tevékenység vonatkozásában kell elvégezni. Az időszakos vizsgálatra évente vagy kétévente kerül sor, illetőleg – tanulók-hallgatók esetén – a tanulmányok egyéves megszakítása esetén. A háziorvosok, gyermekorvosok és fogorvosok számára 62. életévük betöltésének évében mindenképpen kötelező az alkalmassági vizsgálat. Emellett bizonyos esetekben soron kívüli vizsgálatra is kötelezhető a dolgozó. A rendelet tartalmazza a vizsgálat lefolytatásának eljárását, az alkalmasság dokumentálását, valamint azokat a kórképeket, amelyek valamennyi, illetve egyes egészségügyi tevékenységekre nézve kizáró okot jelentenek.

Felnőttképzési szakértők

Az FMM ügykörét érintő szakterületeken a szakértői tevékenység szabályozásáról szóló 10/2003. (VII. 31.) FMM rendeletet a Magyar Közlöny 55. számában megjelent 19/2004. (IV. 25.) FMM rendelet módosította. A rendelet 1. számú mellékletében a munkaügyi szakterületek jegyzéke – az esélyegyenlőség, a bérrendszer, a munkaerő-piaci tanácsadás, a munkajog, a munkapszichológia, a munkaszociológia, a munkaügyi kapcsolatok, a munkaügyi viták kezelése, a személyügyi szakértés mellett – kiegészült a felnőttképzési szakértéssel. Ebbe tartozik – részterületként – a felnőttképzési igazgatás, módszertani fejlesztés, intézmény-, illetőleg programakkreditáció, rehabilitációs képzés, távoktatás, andragógia. Ezzel megnyílt e területeken is a szakértői működés lehetősége.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem