×

Lízing – eltűnt előnyök

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 47. számában (2001. december 15.)

A lízing egyre nagyobb szerepet játszik a kisvállalkozások eszközfinanszírozásában, azonban az ügyfelek között sok magánszemély is akad. Az érdeklődés annak ellenére élénk, hogy ma már e megodás – néhény dolgot leszámítva – alig különbözik a részletre való vásárlástól.

A lízing az utóbbi évek alatt gyakorlatilag teljes egészében elvesztette azokat az – elsősorban adóelszámolási és számviteli – előnyeit, amelyek miatt ez az üzletág eredetileg robbanásszerű fejlődésnek indult. A fejlett országok gyakorlata alapján azonban mégsem meglepő, hogy ez a finanszírozási forma fennmaradt, sőt újabb virágzásnak indulhatott.

Egyedi megoldások

A lízingcégek ugyanis a bankokkal a kisebb méret és a rugalmasság révén vehetik fel a versenyt. Alapvető különbség, hogy a lízingnél fedezetként mindig megtalálható valamilyen eszköz – a bankhitel esetében a nem nagyvállalati körben ez szinte kizárólag ingatlan lehet –, az ügyletek pedig ezek változatossága miatt is egyedi sajátosságokat mutatnak: ami személyre szabottabb ügyintézést tesz szükségessé. Ezzel szemben a bankok – a jövedelmezőség fokozása érdekében – termékeiket (például a különböző kölcsönkonstrukciókat) igyekeznek mindinkább uniformizálni. Köztudott ugyanakkor az is, hogy a kisebb vállalkozóknak, de a nem fix havi jövedelemmel rendelkező magánszemélyeknek is szinte lehetetlen átjutni a banki hitelbírálati rostán. Számukra így még költségelszámolási előny nélkül is vonzó megoldás lehet a lízing.

A bankok hosszú ideig egyáltalán nem érdeklődtek a pénzügyi szolgáltatások e különleges terepe iránt, és sokáig nem is tekintették konkurensnek a lízingtársaságokat. A kis- és középvállalkozások nemcsak azért estek ki ekkoriban a nagyobb méretű pénzintézetek látóköréből, mert inkább a nagyobb ügyfelek megszerzésére törekedtek, hanem azért is, mert a bankok elsősorban a hagyományos hitelműveletekre koncentráltak, s a kicsik hitelezését túlságosan kockázatosnak ítélték. A pénzintézetek által így szabadon hagyott területre könnyedén nyomultak be a – többnyire innovatív szakemberek által egymás után alapított – új vállalkozások. Kihasználva a résekben rejlő lehetőségeket, megtanultak alkalmazkodni a folyamatosan változó adó- és számviteli szabályokhoz, s megtanulták azt is, hogy miként lehet a legjobban kikerülni, illetve kezelni az ügyletekben rejlő rizikót.

A bankhitelnél drágább

Miután a növekedési kényszer és a gazdaság konszolidációjából adódó lehetőségek miatt a finnyás pénzintézetek megtanulták becsülni a kisebb ügyfeleket is, akkor a lízingpiacra is szemet vetettek. A pénzintézetek vagy saját lízingcéget alapítottak (amelyben a piaci ismereteket már megszerzett szakembereket alkalmaztak), vagy egy meglévő társaságot vásároltak meg. Mára e területen is meghatározóvá váltak a bankok tulajdonában levő szereplők. Az ügyletek szempontjából kétségkívül előnyös a tőkeerő és a nemzetközi hálózat, bár ez inkább a szolgáltatások minősége, semmint az alkalmazott árak terén lehet előnyös.

A lízingen mint finanszírozási formán belül egyébként több típus különböztethető meg, amelyek között akad elszámolási szempontból is kedvezőbb megoldás. Tévedés azonban ne essék: általánosságban mindenképpen az állapítható meg, hogy a lízing drágább finanszírozási forma a bankhitelnél. Logikusan, hiszen a lízingcégeknek forrást kell szerezniük az ügyletekhez, amit számukra a bankok általában piaci alapon – vagyis saját hasznukra is figyelve – biztosítanak. Az egyediség pedig szintén drágítja ezeket a tranzakciókat.

Óvatos cégek

Nem véletlen, hogy a lízingcégek általában a gépjármű-finanszírozásnál kínálnak kedvezőbb feltételeket. A lízing döntő hányadát ugyanis jelenleg is az autókkal kapcsolatos ügyletek teszik ki. A lízingszövetség adatai szerint az idei első fél évben az összes lízingelt eszközérték mintegy 75 százaléka gépjármű volt. Nemcsak a tömegesség, hanem a tipizálhatóság is olcsóbbá teheti az autófinanszírozást. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az ügyfeleknek ne kellene körültekintően eljárniuk, ha autóvásárláshoz lízingcég közreműködését szeretnék igénybe venni.

A gépjármű-finanszírozás lízingen belüli nyomasztó túlsúlya az utóbbi években fokozatosan, bár meglehetően lassú ütemben enyhült. Az idei első fél évben összesen 15 százalékos részarányt képviseltek a gépek, berendezések és az elektronikai eszközök. A lízingcégek persze nem az igények hiánya, hanem saját óvatosságuk következtében nem finanszíroznak több termelőeszközt. A pénzügyi vállalkozások még a teherautók és a kamionok értékénél is nehezen tudják számszerűsíteni a használattal bekövetkező értékvesztést. Magyarán: nem képesek egyértelműen megítélni ezeknek az eszközöknek sem későbbi árát, sem pedig értékesítési lehetőségeit. Ez fokozottan igaz más, még speciálisabb gépekre, berendezésekre. Ezekben az esetekben tehát maga a lízingbe vett tárgy nem jelent elfogadható biztosítékot. Bankgaranciát pedig a potenciális ügyfeleknek csak igen szűk köre képes szerezni.

Szerény ingatlanarány

Az ingatlanok aránya az első félévi adatok szerint a lízingpiacon belül elérte a tíz százalékot. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy ezeknek az ügyleteknek a lakáspiaci fellendülés bármilyen lökést is adott volna. A társaságok ugyanis szinte kizárólag ipari csarnokok, raktárbázisok és irodaházak lízingbeadásával foglalkoznak. Az ügyletek között ma már szerepel szálloda (a készülő székesfehérvári Novotel) is, s egy-egy tétel értéke megközelítheti, sőt meg is haladhatja a fél-egy milliárd forintot. Az ingatlanlízingre szakosodott vállalkozások (ezt a szakosodást az előírások ki is kényszerítik) általában megszabják azt az alsó értékhatárt, amellyel hajlandóak foglalkozni. Ennek nagyságrendje pedig százmilliós.

Ebből is következtethetünk arra, hogy a lízingpiac látványos fejlődését nem árt némi fenntartással kezelni. Az idei adatok szerint az első fél évben az összes hazai beruházás több mint negyedét lízing keretében finanszírozták.

Viták a szabályozásról

Ez az adat kétszeresen is torzít. Részben azért, mert a lízingcégek forgalmát tükrözi. A társaságok pedig, bár a finanszírozás kétségkívül eszközalapú, többnyire egyszerűen hitelt nyújtanak. A képet emellett árnyalja az is, hogy a lízingpiacon a tapasztalat szerint döntő részt képviselnek azok az üzletek, amelyeket multinacionális cégek tulajdonképpen magukkal – saját tulajdonukban levő lízingcégen keresztül – kötnek.

Mind ez idáig a lízingre elsősorban a költségelszámolásra vonatkozó számviteli és adószabályok nyomták rá a bélyegüket. E finanszírozási formának a sajátossága volt, hogy a díjat költségként, az adózás előtti eredmény terhére lehetett elszámolni.

Hasonló a hitelhez

Az elmúlt évek – különösen 1997 – szabályzóváltozásai azután alaposan megváltoztatták ezt a helyzetet. A pénzügyi lízing ma már tulajdonképpen semmiben sem különbözik a hiteltől, az operatív lízing pedig fogalmilag nem létezik, hiszen egyetlen jogszabály sem definiálja. Egy-egy ügylet tehát ma már olykor pusztán attól válik lízinggé, hogy ezt rögzítik a szerződésben.

Éppen ezért aligha véletlen, hogy a lízing körül – bár az utóbbi években ezzel kapcsolatban egyetlen jelentős előírás sem változott – még ma is több jogvita zajlik. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) a múlt évben olyan iránymutatást tett közzé, amely szerint a gépjárművek operatív lízingjével foglalkozó cégeknek turisztikai hozzájárulást kell fizetniük. Az adóhivatal ezután megkezdte – és csak mostanában, a Pénzügyminisztérium kifejezett felszólítására hagyta abba – a fizetési kötelezettség ellenőrzésére irányuló célvizsgálatokat a lízingtársaságoknál. A turisztikai hozzájárulásról rendelkező 1996. évi költségvetési törvény megjelenése óta a magyar lízingtársaságok sosem fizettek ilyen típusú céladót – mutatott rá a Magyar Lízingszövetség, amely Alkotmánybírósághoz is fordult az ügyben.

Hátrányos a céladó

Korábban ugyanis senkiben sem merült fel, hogy a lízingtevékenység öszszefüggésbe hozható a turizmussal. Az operatív lízing olyan üzleti szolgáltatás, amelynek célja a tartós gépjárműhasználat finanszírozása. Ez élesen elkülönül a gépjárműkölcsönzéstől, így az operatív lízing még közvetetten sem hozható összefüggésbe a turizmussal és az idegenforgalommal. A céladó kivetése így hátrányos megkülönböztetést jelent – nyomatékosította a szövetség.

Nemrégiben egyébként még az általánosforgalmiadó-fizetési kötelezettségről is akadtak vitatott kérdések az adóhivatal, a szaktárca és a lízingcégek könyvvizsgálói között. Mára azonban ez a kérdés – legalábbis egyelőre úgy látszik – megnyugtatóan rendeződött. Talán rövidesen a turisztikai hozzájárulással is ez lesz a helyzet (már elkészült az erre vonatkozó jogszabály-módosítási javaslat).

 

Friss pénz "zúdul" a bankokhoz

A bankok átlagos kamatmarzsa a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) első fél évről készített elemzése szerint 3,92 százalékról 4,15 százalékra nőtt. Ez pedig elsősorban a betétikamat-lábak lefaragásának volt köszönhető. Ebben egyébként a legserényebb a hét nagybank volt. A legnagyobb hitelintézeteknél a marzs az első fél év átlagában elérte a 4,18 százalékot. Persze mindez nem maradt következmény nélkül. Miközben ugyanis a betéti kamatokat átlagosan 6,6 százalékon változatlanul hagyó (a nagybankoknál ez az érték 5,42 volt az első fél évben) kisbankok betétállománya 8,8 százalékkal nőtt, a kiugróan nyereséges hét nagybank betétállománya nominálisan stagnált, reálértéken pedig csökkent.

A betétikamat-szint egyébként az év második felében tovább csökkent. Ez azonban – derül ki a jegybanki adatokból – nem mérsékli a lakosság megtakarítási hajlandóságát. A pénzintézetekhez egyszerűen zúdult a pénz. Az idén a háztartások majdnem 310 milliárd forint friss pénzt vittek a bankokhoz. A pénzintézeti betétállomány október végén mintegy 2811 milliárd forint volt.

Az utóbbi hónapokban egyébként kezd átalakulni a bankok üzletáganként alkalmazott betétikamat-politikája. Régebben ugyanis (a jegybanki elemzések még rendre ezt a képet mutatják, de ezzel kapcsolatban a legfrissebb számok szeptemberre vonatkoznak) a vállalkozók számíthattak a pénzintézetektől magasabb kamatokra. Mostanában viszont a bankok érzékelhetően, fokozatosan egyre inkább a lakosságot részesítik előnyben.

Gépkocsibérlet

A nagyobb vállalatok gépkocsiparkjukról általában egyszerre gondoskodnak. Nem ritka, hogy e feladattal külön társaság foglalkozik. Ilyen esetben az autókat többnyire egy lízingcégtől tartós bérlet keretében szerzik be. Ennek előnye, hogy a fenntartással, a szervizeléssel, de még az elavulással sem kell foglalkozniuk, a gépkocsikat a futamidő végén automatikusan újakra cserélik.

A flottabérlet emelt szintű szolgáltatásához azonban a kisebb társaságok nem juthatnak hozzá. A tapasztalatok azt jelzik, hogy sem a kereskedő, sem pedig a finanszírozó nem hajlandó kiemelten kezelni az ügyfelet még 5-10 gépjármű vételekor sem. Ilyen esetben – de természetesen akkor sem, ha egy vállalkozás vagy akár egy magánszemély csupán egyetlen autót szeretne beszerezni – nem szabad belenyugodni abba, hogy nincs választási lehetőség a finanszírozási ajánlatok között. Az autószalonokban ugyanis többnyire azokat a megoldásokat kínálják, amelyeknél a kereskedők a legnagyobb jutalékban részesülnek. Ha valahol azt állítják, hogy ők csupán az X lízingcéggel (bankkal) állnak kapcsolatban, így az ügyfél vagy azzal szerződik, vagy kifizeti az autót zsebből – onnan sürgősen tovább kell állni. Ma már szerencsére autó is, kereskedő is, sőt finanszírozó is akad bőven.

A körültekintő vásárló döntése előtt tehát mindenképpen megtekint több ajánlatot is. Először persze azt kell eldöntenie, hogy a finanszírozás milyen konstrukció keretében történjen. Tartós bérlet esetén természetesen az e körben fellelhető kínálatot kell összehasonlítani. Ezt a megoldást azonban többnyire csak akkor érdemes választani, ha valaki biztos abban, hogy gépkocsiját a futamidő végén újra akarja cserélni. Még ilyenkor sem árt viszont azt is figyelembe venni, hogy a márkakereskedésekben az új autók eladásánál ma már a használt gépkocsikat készségesen beszámítják. Ennek a konstrukciónak persze előnye, hogy a bérleti díj költségként leírható.

A kölcsönök terhe

A nyílt végű pénzügyi lízing a személygépkocsi-vásárlóknak nem igazán ajánlható. E konstrukció esetén ugyanis az általános forgalmi adót a lízingbeadó semmiképpen sem igényelheti vissza (nincs továbbértékesítés), a lízingdíjat pedig további áfa terheli. A zárt végű pénzügyilízing-ajánlatokat pedig – gyakorlatilag megegyező tartalmuk miatt – a banki konstrukciókkal célszerű összevetni (kivéve persze, ha a banki kölcsön valamiért, például hitelképesség híján, szóba sem jöhet).

A hiteligénylők többsége egyébként kizárólag a fizetendő részletekre figyel, esetleg elámítható a hangzatos kamatajánlatokkal. Pedig már évek óta létezik egy olyan mutató, amely a kölcsönök minden terhét kamatszerű formában jelzi. A teljes hiteldíjmutató (THM) közlése a fogyasztási kölcsönök – idesorolható a gépjárműhitel is – esetében kötelező. Ez az előírás azonban – amely egyértelműen vonatkozik a bankokra – a lízingcégekre nézve nem kötelező. Ennek ellenére a piac – szerencsére – ma már kikényszerítette, hogy a THM-et a lízingcégek is közöljék. Ebben szerepet játszik az is, hogy a pénzintézetek tulajdonosként meghatározó szerepet játszanak ezen a területen. A közlésre azonban jellemző, hogy ezt többnyire csak az ajánlat alján, egészen apró betűkkel teszik.

Az ügyfeleknek a finanszírozás konstrukciója mellett annak formájáról (forint vagy deviza) is dönteniük kell. A kamatok és a THM-ek is sokkal alacsonyabbak a devizaalapú megoldásoknál. Akik a forint árfolyamsávjának kiszélesítése (az idén május 4.) előtt euróalapon adósodtak el, igencsak jól jártak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez az euróalapú hitelnél a jövőben is így lenne. A szélesebb sáv (4,5 százalék helyett a forint összesen 30 százaléknyi intervallumban mozoghat) sokkal magasabb kockázatot jelent. A forint mostanában a sávcentrum alatt kilenc százalékkal jár az erős oldalon (a nyáron ez a 11 százalékot is elérte a lehetséges 15-ből). Ha valaki ilyen árfolyam mellett vesz fel euróalapú kölcsönt, a forint esetleges jelentősebb gyengülésekor akár fizetésképtelenné is válhat. A törlesztőrészletek ugyanis jellemzően az árfolyammozgással együtt változnak. Az idei forinterősödés hatását viszont az ügyfelek csúsztatottan érzékelhették, hiszen a finanszírozók nem siettek a részletek csökkentésével. Ellenkező előjelű változás esetén a saját pénzüket féltő társaságok reakciója egészen biztosan sokkal gyorsabb lenne.

Kétszeres kockázat

Néhány bank és lízingcég svájcifrank-alapon is hajlandó a finanszírozásra. Ez a megoldás az euróval kapcsolatban említett rizikót legalábbis megkétszerezi. A forint árfolyama ugyanis az euróhoz kötött, így a sávnál nagyobb lengések nem következhetnek be. Nem ez a helyzet a svájci franknál. Ez ráadásul úgynevezett menekülő devizának számít. Árfolyama tehát éppen akkor emelkedik leginkább meg, ha a világban valamilyen – az adósokat többnyire amúgy is sújtó – probléma van. A svájci frank erősödött az orosz válság idején, és az Egyesült Államokat ért szeptember 11-ei terrortámadást követően, a világgazdasági recessziótól is félve.

A lízingfajták rövid jellemzése

Megnevezés

Ügylet jellege

Számviteli szabályok, tulajdonjog

Adófizetési jellemzők

Operatív lízing

Tartós bérlet

Az eszközt a lízingbeadó tartja könyveiben nyilván. A tulajdonjog a futamidő végén nem megy át a lízingbevevőhöz, magas a "maradványérték"(a futamidő végén az eszköz értékeként szereplő összeg)

A fizetendő bérleti díjat általános forgalmi adó (áfa) terheli, amit a lízingbevevő amennyiben áfaalany, vissza is igényelhet

Nyílt végű pénzügyi lízing

Bérleti elemeket tartalmazó hitelviszony

A nyilvántartó a lízingbeadó, a lízingbevevő lehetőséget szerez arra, hogy a futamidő végén tulajdonjoghoz jusson, a maradványérték alacsonyabb

A lízingdíj tőkerészét (tehát a kamatot nem) áfa terheli, amit az áfaalanyok – amennyiben nem személy- gépkocsiról van szó, ahol ezt a lehetőséget a jogszabályok kizárják – visszaigényelhetnek

Zárt végű pénzügyi lízing

Adásvétellel egybe- kötött hitelviszony

Az eszköz a lízingbevevő könyveiben szerepel, a tulajdonjog megszerzése automatikus, a maradványérték alacsony

Az áfa egy összegben, a futamidő elején fizetendő meg. A visszaigénylés az autóknál itt is kizárt

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem