×

Virtuális ügyintézés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 89. számában (2005. július 15.)
Az április 1-jén "kinyitott" ügyfélkapu segítségével – tervek szerint – 27 elektronikus közszolgáltatást lehet majd igénybe venni. A kormányzati elektronikus szolgáltatás minden internethasználó számára elérhető, legyen az illető magányszemély vagy vállalkozó. A modern megoldás a képzeletbeli ügyfélpult mindkét oldalán helyet foglalók számára előnyös: egyszerűsíti a kiszolgáló munkáját s lerövidíti az ügyfél hivatali procedúráját.

Egyszerűség és gyorsaság, korszerűség és kényelem – csak néhány azok közül az előnyök közül, amelyek az ügyfélkapu néven ismertté vált újítás mellett szólnak. Sokáig remény sem volt arra, hogy a hivatali ügyintézés egyszerűbbé váljék. Nemrégiben gyökeres fordulat történt: zöld utat kapott a virtuális ügyintézés. Otthon ülve, számítógépről egy sor kérdésére választ kaphat az ügyfél, s ha valamit távolról szeretne elintézni, annak sincs akadálya.

Folyamatos bővítés

A gyakorlatban persze korántsem ilyen egyszerű a megoldás, már csak azért sem, mert az újítás nélkülözhetetlen eleme a felhasználó tökéletes azonosítása. Az ügyét intézőnek kétséget kizáróan igazolnia kell, hogy saját dolgaiban jár el, s nem próbál illetéktelenül intézkedni más nevében.

Az emberek elvárásainak felmérését követően az a döntés született, hogy összesen 27 közszolgáltatást lehet majd igénybe venni elektronikus úton. Kezdetben nem érhető el valamennyi az interneten keresztül, a megoldható ügyek köre azonban folyamatosan bővül – jelentette be Baja Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára az új eljárás ismertetésekor. A szolgáltatásokat bárki elérheti, aki szeretne időt megtakarítani és fogékony az internetes lehetőségek iránt, de érdemes azoknak is megismerkedniük és megbarátkozniuk e lehetőséggel, akik kezdetben idegenkedtek a személytelen ügyintézés számítógépes módjától.

A rendszer egyfelől kiváló eszköz a tájékoztatásra, az információk megszerzésére, másrészt alkalmas az interaktív kapcsolat kialakítására. Harmadrészt – és a kormányzati szándékok szerint talán főként – jó szolgálatot tesz az ügyintézés térbeli korlátainak leküzdésében, végül pedig lehetővé válik az ügyintézési módok összekapcsolása.

A rendszer éppen azzal tud valóban összkormányzativá válni, hogy lényegében valamennyi minisztérium, minden egyes országos hatáskörű szervezet és az azokhoz kötődő megyei intézmények is hozzákapcsolódtak az elektronikus gerinchálózathoz.

Személyes bejelentkezés

Egyelőre azonban még nem tekinthető teljes körűnek a rendszer. Szeptember 15-éig hívják életre a kormányzati ügyfél-tájékoztató központot, amely összehangolja a kormányzati szervek ügyfélszolgálati munkáját, és közvetlenül is kiszolgálja az állampolgárokat – hívta fel a figyelmet Batiz András kormányszóvivő.

Vannak azonban bírálói is a rendszernek. Egyes vélemények szerint annak ellenére, hogy körülbelül 11 milliárd forintról szól a kormányzati portál és program működtetésére 2009-ig kötött szerződés, az első időkben mindössze 4500-an regisztrálták magukat. Probléma az is, hogy több párhuzamosság van a kormányzat informatikai munkájában, ami feleslegesen sok pénzt emészt fel. Például – többé-kevésbé – hasonló feladatot tölt be a Közháló és a Sulinet Express program is.

Az új rendszer a www.magyarorszag.hu internetes oldal ügyfélkapuján keresztül érhető el – innen ered a neve is. A képzeletbeli kapun kétféleképpen lehet belépni: regisztrációval vagy a nélkül. Aki rászánja magát a bejelentkezésre, több útját választhatja ennek: egyfelől az okmányirodák egyikébe ellátogatva személyesen kérheti felvételét a hivatalosan regisztráltak körébe, másfelől elektronikus aláírás segítségével maga is megteheti ezt a számítógép előtt ülve.

Aki tehát a regisztráció személyes útját választva felkeresi az okmányirodát, annak a bejelentkezéshez magával kell vinnie személyi azonosító okmányait, de emellett elvárják tőle azt is, hogy érvényes e-mail címet adjon meg. Az okmányirodában regisztrációs lapot kitöltők a későbbiekben elektronikus levél formájában kapják meg azt a kódot, amely azt követően azonosításukra szolgál majd. Hazatérve ennek segítségével aktiválhatják az addig még függőben lévő regisztrációjukat. Ez alkalommal meg kell változtatni a kódot annak érdekében, hogy azután minden kétséget kizáróan csak a kód jogos tulajdonosa juthasson be a rendszerbe annak segítségével. Tudni kell, hogy határidőt is szabnak, ameddig ezt meg kell tennie az ügyfélnek: az okmányirodai bejelentkezést követően öt nap áll erre rendelkezésre, különben – szintén a bejelentkező biztonsága érdekében – törlődik a regisztráció és az azzal egyidejűleg elektronikusan kiadott kód.

Digitális aláírással

Elektronikusan csak az a személy csatlakozhat a kormányzati ügyfélszolgálati portálhoz, aki rendelkezik digitális aláírással. Ekkor otthonról, munkahelyről vagy bárhonnan regisztrálhat a leendő ügyfél. Ez esetben sem maradhat el a regisztrációs adatlap kitöltése, igaz, ilyenkor elektronikusan kell kitölteni és elküldeni azt.

Nem elhanyagolható különbség az sem, hogy az így bejelentkezők egyszeri kódot kapnak "kézhez", amivel nem válhatnak örökös ügyfélkapu-használóvá. Ez a lehetőség mindössze harminc napig él, s nem is mindenre jogosítja fel birtokosát. Az egyszeri kód aktiválását követően nem érhető el a szolgáltatások mindegyike, csupán korlátozott jogai lesznek az ügyfélnek. A teljes kormányzati szolgáltatási paletta elérhetősége érdekében mindenképpen érdemes egy alkalommal személyesen felkeresni az okmányirodát, hiszen ez az egyetlen módja, hogy az illető limit nélkül és akadálymentesen "át tudjon menni az ügyfélkapun".

Akad persze olyan szolgáltatás is, amely nem csupán a megváltoztatott ügyfélkód begépelését igényli az ügyintézést megelőzően, hanem ennél nagyobb biztonsággal szeretné ellenőrizni azt, hogy valóban az arra jogosult ül-e a számítógép előtt. Ez esetben tehát egyedi azonosításra is szükség van. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) elektronikus ügyfeleinek például meg kell adniuk adószámukat.

Regisztrációval szinte bármilyen ügy – anyakönyvi kivonat, egyéni vállalkozói igazolvány vagy lakcímkártya igénylése – elintézhető, de lakcímváltoztatás céljából is be lehet jelentkezni ily módon a rendszerbe. Jó megoldás ez azoknak is, akik jármű-igazgatási ügyeikben kívánnak eljárni, hiszen új vagy külföldről behozott használt jármű forgalomba helyezését éppúgy kezdeményezni lehet, mint a gépkocsik eladását vagy vételét követően az átírást. Akinek a forgalmi engedéllyel kapcsolatosan támad tennivalója, szintén alkalmazhatja az elektronikus megoldást.

Segítség a vállalkozóknak

Az egyéni vállalkozók számára szintén nyitva áll a rendszer; elintézhetők például a vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos ügyek. A többi között elektronikusan módosíthatók a vállalkozás adatai, s szintén az ügyfélkapun kell belépniük azoknak, akik hiteles másolatot szeretnének kérni vállalkozói igazolványukról. A bejelentkezők számára elérhető a gépjármű-, a cég- és az ingatlankereső is. Ugyanakkor regisztráció nélkül is használható az ügyfélkapu, igaz, ez esetben kizárólag bejelentkezésre. Ily módon kérhet bárki időpontot az ügyintézéshez.

A kormányzati szolgáltatás ingyenes, pontosabban egy személyes ügyfélkaput mindenki térítésmentesen hozhat létre. Lehetőség van persze arra is, hogy valaki több címen bejelentkezzen a rendszerbe, ez esetben viszont díjat kérnek a regisztrációért, méghozzá az eljárási illetékkel megegyező összeget, ami pillanatnyilag 2200 forint. A korábbi regisztráció meghosszabbítása azonban nem minősül újabb ügyfélkapu létesítésének. Jellemzően ötéves időtartamra szól a regisztráció, ám bárki eltérhet ettől, ha azt a bejelentkezés időpontjában jelezte.

Az ügyfélkapu életre hívását a munkaadók és a munkavállalók képviselői egyaránt örömmel fogadják. Igaz, hozzáteszik: amíg valamennyi szolgáltatás nem működik, addig csak részmegoldásról lehet szó. Valódi eredményről azt követően érdemes beszélni, miután szeptemberben létrejön a munka koordinációjáért felelős ügyfél-tájékoztató központ. Nyilvánvaló az is: fel kell készülni a rendszer gyermekbetegségeire, hiszen egy ekkora adatbázisnál és központi szisztémánál szinte biztosan számolni kell néhány hónappal, amíg a kisebb-nagyobb működésbeli nehézségek felszínre kerülnek s orvosolni tudják azokat.

Önkormányzati portálok

Bár az ügyfélkapu kizárólag a kormányzati szolgáltatásokat foglalja magában, akadnak említésre méltó önkormányzati kezdeményezések is. Igaz, nem ilyen átfogóak és nem is ennyire interaktívak. Ezzel együtt tény, hogy mind kiterjedtebb szolgáltatásokat nyújtanak a települések polgármesteri hivatalai által üzemeltetett honlapok. Erre pozitív példa a fővárosi önkormányzat portálja. De nem csak a "nagyok" aktívak, hiszen több kisebb helyhatóság is lehetővé tette már az űrlapletöltést – emelte ki Frisch Tamás, a HP "kormányzati megoldások" értékesítője, hozzátéve: számos település elérhetővé tette az engedélykérő dokumentumait is az interneten.

Aki tehát valamilyen engedélyt szeretne kérni a hatóságtól, egyszerűen csak ráklikkel a megfelelő helyre, s azt kinyomtatva csupán ki kell töltenie. A cég egyébként közreműködik az úgynevezett "digitális város" kialakításában, két nagyvárosban is, Egerben és Veszprémben. Ennek lényege, hogy áttekintik a helyhatóság munkafolyamatait, s a lehető legteljesebb mértékben digitalizálják azt. Asiker titka tehát az is, hogy a belső munkafolyamatok a korábbinál nagyobb mértékben legyenek elektronikus útra terelve. Mindezt persze – legalábbis valamelyest – azonos sémák mentén lehetne kezelni az egyes városokban és falvakban, ám az egyediségről semmiképpen sem szabad lemondani. Már csak azért sem, mert a munkafolyamatok megszervezése másként történik a különböző településeken. A munkafolyamatok – szaknyelven a workflow – lemodellezése után kell felépíteni az adott szakigazgatási rendszert. Arról van tehát szó, hogy digitalizálják az eltérő ügykezelést, legyen szó gyámügyről, szociális feladatokról vagy másról. A rendszer akkor lehet teljes, ha a gazdálkodási rendszert is elektronikusan működtetik. Amikor idáig eljutott a település, akkor következhet a leglátványosabb elem, a portál kiépítése.

Kulcsfontosságú, hogy az internetes honlap egyszerre legyen tökéletes a dolgozók és az érdeklődők szempontjából. A rendszerben ugyanis a települési önkormányzat alkalmazottainak és a helyi lakosoknak egyaránt el kell igazodniuk. A szakember szerint nagyon fontos az utolsó munkafázis is, amelynek során be kell vonni egy köztes szoftvert, amely a kívülről jövő és a belülről eredő információkat összeköti s közvetíti a portál felhasználói között.

Ez persze messze van még a kormányzati szolgáltatások rendszerétől, mindenesetre jelentős lépés az elektronikus szolgáltatások szélesítése terén. A későbbiekben azonban természetes elvárás lehet, hogy a kormányzati szolgáltatásokat egészítsék majd ki az internetre terelt önkormányzati ügyintézési technikák is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem