×

Színlelt és palástolt szerződések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 25. számában (2000. január 15.)

 

A munkanélküliség csökkentésének és a női munkavállalás elősegítésének eszköze lehetne a munkaviszonynak nem minősülő egyéb munkavállalási formák elterjedése. A társadalombiztosítási, adó- és munkaügyi ellenőrzések tapasztalatai szerint ugyanakkor hazánkban a rugalmas munkavégzési formák jelenleg többnyire a felek között valójában létrejött munkaviszony leplezésére szolgálnak, mert így kisebbek a foglalkoztatás közterhei.

 

Az 1990-es évektől kezdődően a vállalkozások száma a sokszorosára nőtt, azonban ennek nem egyedüli oka a piacgazdaság kiépítése: a vállalkozók nagy része ugyanis olyan kényszervállalkozó, aki valójában munkaviszonyban áll, de a munkabérét számla ellenében kapja meg. A leggyakoribb megoldás az, amikor megbízási vagy vállalkozási jellegű jogviszonyban folytat a „munkavállaló" keresőtevékenységet. Ilyen szerződést a munkáltató munkaviszony helyett, vagy a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése után köthet a „munkavállalóval". Csábító megoldás ez azért is, mert a megbízási és a vállalkozási jellegű jogviszonyban a díjazás mentes a társadalombiztosítási- (33 százalék) és egyéni járulékfizetési kötelezettség (8 százalékos nyugdíjjárulék és 3 százalékos egészségbiztosítási járulék) alól, amennyiben az nem éri el a minimálbér harminc százalékát (illetve naptári napokra annak harmincadrészét).

Megbízás, vállalkozás

A megbízási és a vállalkozási jogviszonyt a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) szabályozza. A megbízás tulajdonképpen ügyellátás, vagyis gondossági kötelem, míg a vállalkozás eredménykötelem. A vállalkozási jogviszonyban a vállalkozó valamely, munkával létrehozható eredmény létrehozására köteles, vagyis a vállalkozónak létre kell hoznia valamit, mégpedig úgy, hogy az rendeltetésszerű használatra alkalmas legyen. Amennyiben ez nem így van, akkor a vállalkozó szavatossággal tartozik: a művet ki kell javítania, ki kell cserélnie, újból létre kell hoznia stb. A megbízás mint gondossági kötelem nem ilyen. A megbízott a megbízó utasításait követve a megbízó érdekében jár el, de konkrét eredmény létrehozására nem (mindig) köteles.

A vállalkozási jellegű jogviszony és a biztosítási kötelezettség

A „vállalkozási jellegű jogviszonyt" el kell határolnunk az egyéni vállalkozók biztosítási kötelezettségétől. Az előbbi esetben olyan személyekről van szó, akik nem minősülnek ugyan egyéni vállalkozónak (az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény szerinti vállalkozói igazolványuk nincs), de díjazás ellenében, vállalkozási jogviszonyban végeznek el valamilyen munkát. Az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény szerint ugyanakkor rendszeres üzletszerű tevékenység csak egyéni vállalkozói igazolvány birtokában végezhető (a mezőgazdasági kistermelésre csak lehetséges, de nem kötelező egyéni igazolvány kiváltása, az őstermelői igazolvány pedig nem minősül vállalkozói igazolványnak).

Kontárszerződések

Kontár az, aki rendszeresen végez üzletszerű tevékenységet vállalkozói igazolvány hiányában. A kontárszerződés a Ptk. szerint azonban semmis. A társadalombiztosítási törvény tehát egy esetlegesen semmis szerződésre telepít jogokat és kötelezettségeket. Természetesen alkalomszerűen lehet vállalkozási jellegű jogviszonyban tevékenységet kifejteni a „kontárság bélyege" nélkül, az alkalomszerűt azonban ezekben az esetekben nehezen lehet elhatárolni a rendszerestől.

A szerződések valós tartalma

A munkaügyi ellenőrzések során az ellenőrök vizsgálhatják az egyéni vállalkozók szerződéseit is. Ha azokban fellelhetők a munkajog egyes elemei – az önálló munkavégzés teljes hiánya, a munkáltatói utasítási jog fennállása, a meghatározott munkaidő, a megbízó gépének, anyagának, szerszámának használata a teljesítés során stb. -, a megbízási, illetőleg vállalkozási szerződések valós tartalmuk szerint munkaszerződésnek minősülnek.

Az elhatárolás alapja a jogviszony tartalma, az alakszerűségi szabályok tehát ebből a szempontból közömbösek. Sok esetben azonban a munkaviszony főbb tartalmi elemeinek megléte (a tartósság, a munkavégzés és a díjazás rendszeressége, a meghatározott időben és helyen történő munkavégzés) nem egyértelműen utalnak kizárólag munkaviszonyra, ugyanis ezek jellemzik a tartós megbízási szerződést is. Ilyen esetben a szerződés alapvető célját kell figyelembe venni, vagyis azt, hogy mi a fő szolgáltatás. Bizonyítottság hiányában a szerződést megbízási szerződésnek kell tekinteni.

A biztosítottak ellátásra jogosultsága

A társadalombiztosítási ellátások teljes körében csak a biztosítottak részesedhetnek. A biztosítottak az egészségbiztosítási ellátások keretében egészségügyi szolgáltatásra, pénzbeni ellátásokra, valamint baleseti ellátásokra jogosultak, továbbá a nyugdíj-biztosítási ellátások keretében saját jogú társadalombiztosítási nyugellátásra, illetőleg hozzátartozóik pedig hozzátartozói nyugellátásra szereznek jogosultságot.

Járulékmentesen...

A munkaviszony biztosítási kötelezettséggel és ezáltal járulékfizetéssel jár, függetlenül a munkaidő és a munkabér nagyságától. A minimálbér összege a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) megállapításáról szóló 215/1999. (XII. 26.) Kormányrendelet értelmében 2000. január 1-jétől kezdődően havi 25 500 forint. Ennek harminc százaléka 7650 forint. A szabályozásból fakadóan havonta elvileg 7649 forint adható járulékmentesen a megbízási és vállalkozási jellegű jogviszonyban. Miután azonban a Tbj. 4. §-ának k/1. pontja szerint járulékalapot képező jövedelem az összevont adóalapba tartozó önálló tevékenységből származó bevételnek azon része, amelyet az szja-törvény szerint az adóelőleg számításánál figyelembe kell venni, a járulékmentes összeg ennél magasabb is lehet. Az önálló – munkaviszonynak nem minősülő, például megbízási jogviszonyban végzett – tevékenységnél az szja-törvény szerint (fő szabályként) 10 százalékos költséghányad érvényesíthető, tehát az adóalap a bruttó díj 90 százaléka. Így 8414 forint adható járulékfizetési kötelezettség nélkül, nem beszélve arról, hogy a megbízott akár tételes költségelszámolással is élhet (adójogi nyilatkozat szerint legfeljebb 40 százalékos költség érvényesíthető). Ebben az esetben tehát a bruttó díjazás 60 százalékát kell figyelembe venni az adóelőleg megállapításánál. Így viszont már akár 12 749 forint is adható járulékmentesen. Nem érinti a járulékfizetést, ha az önbevalló magánszemély az adónyilatkozata szerint nem tud költséget elszámolni. Nem elhanyagolható az a tényező sem, hogy a megbízási és vállalkozási jellegű jogviszonyban nem merül fel a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküli-ellátásról szóló 1991. évi IV. törvény (Flt.) szerinti munkaadói és munkavállalói járulék sem.

Járulékmegkerülési technikák

Nem teljes havi munkavégzés

Valós megbízási vagy vállalkozási szerződés esetén is előfordul, hogy nem teljes havi munkavégzésért adják a minimálbér harminc százalékát el nem érő – járulékalapot képező – díjazást. Ilyenkor a Tbj. 5. §-a (1) bekezdésének g) pontja szerint a tényleges munkavégzés napjaira a minimálbér harminc százalékának harmincadrészét veszik egy-egy naptári napra figyelembe, amely már megalapozza a járulékfizetési kötelezettséget. Itt lényegében alkalmilag felmerülő munkavégzésről van szó, de felsejlenek a járulékmegkerülési technikák.

Adott esetben a munkavégzés tényleges napjai utólagosan is megállapíthatók. Az egyik konkrét esetben a betéti társaság telefonügyelettel bízta meg a nyugdíjast. A társadalombiztosítási ellenőrzés csak azokat tekintette a tényleges munkavégzés napjainak, amikor a megbízott telefonon rendeléseket vett fel megbízója részére. A bíróság ezzel szemben – miután erre újsághirdetés is utalt – megállapította, hogy a megbízottnak délután 4 és 8 óra között akkor is el kellett látnia az ügyeletet, ha meg sem csörrent a telefon. Így a díjazás egy teljes naptári hónapra járt, s az nem érte el a járulékfizetési kötelezettséget megalapozó határt. Egy másik esetben a megbízási jogviszony meghatározott rendezvényeken való eligazítói, ruhatárosi feladatra létesült. A bizonyítási eljárás során megállapítást nyert, hogy a rendezvényeket hetente két alkalommal – kedden és csütörtökön – tartották meg, így a díjazás nem teljes naptári hónapra járt, ezért ebben az esetben a megbízási díj járulékalappá vált.

Béremelés helyett járulékmentes jövedelem

Még megnyilvánulóbb a járulékfizetési kötelezettség kijátszására irányuló szándék, amikor a munkáltató a vele munkaviszonyban álló dolgozójával létesít úgymond megbízást vagy vállalkozási jellegű jogviszonyt a munkaköri kötelezettsége körébe nem tartozó feladatra. Ilyenkor gyakorta nincs másról szó, minthogy a munkáltató több ezer forint munkabéremelés helyett járulékmentes jövedelmet biztosít a dolgozójának.

Túl az eddig felhozott jogi hibákon, ilyen esetekben gyakorta hiányzik a munkaszerződések mellékletét képező konkrét munkaköri leírás, és így vita esetén nehezebb a bizonyítás. A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) 105. §-ának (1) bekezdése szerint ugyanis a munkavállaló – különösen indokolt esetben – a munkakörébe nem tartozó munkát is köteles elvégezni, amikor a ténylegesen végzett munka alapján jogosult a díjazásra. Az említett § (3) bekezdése alapján, amennyiben a munkavállaló a jelzett munkavégzés alatt eredeti munkakörét is ellátja, őt a munkabérén felül külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti. A leírtak alapján a munkaidőben történő egyéb feladatok minősítése csupán egy szempontból tűnne aggályosnak, ezt az esetleges kétséget azonban az Mt. 105. §-ának (4) bekezdése eloszlatja. E szerint ugyanis a munkakörbe nem tartozó munka időtartama – eltérő megállapodás hiányában – nem haladhatja meg naptári évenként a két hónapot. Jelenleg más-más az adó- és járulékpereket tárgyaló közigazgatási bíróságok és a munkaügyi vitákban ítélkező munkaügyi bíróságok ezzel kapcsolatos ítélkezési gyakorlata. A munkaügyi gyakorlat szerint ugyanis a jelenleg hatályos szabályok alapján nem lehet a munkavállalót munkaköri kötelezettsége körébe nem tartozó munkával megbízni, pontosabban vele megbízási szerződést kötni. Ez alól a munkaügyi ellenőrzési gyakorlat egy kivételt ismer, amelyet a jogalkalmazás is megerősített: a munkáltató saját munkavállalójával abban az esetben köthet a munkakörébe nem tartozó munka ellátására megbízási szerződést, ha a feladat eseti, alkalomszerű. A vázolt megoldások alkalmasak arra, hogy burkoltan kijátsszák a túlórára vonatkozó munkajogi szabályokat.

Munkaidő

Az Mt. 117. §-ának (1) bekezdése nyolc órában rögzíti a napi munkaidő hosszát. Munkaviszonyra vonatkozó szabály vagy a felek ettől eltérő megállapodása alapján a napi munkaidő ennél lehet rövidebb, illetve meghatározott mértékig hoszszabb. A napi munkaidő azonban minden esetben a munkajogviszony keretében végzett munka teljesítésére vonatkozik. Az Mt. részletesen szabályozza a rendkívüli munkavégzés fajtáit. Az Mt. 126. §-ának (2) bekezdése szerint rendkívüli munkavégzésnek minősül a túlmunkavégzés, a pihenőnapon vagy munkaszüneti napon való munkavégzés, illetőleg a meghatározott helyen és ideig történő készenlét. Abban az esetben, ha a munkáltató a munkaviszony fennállása mellett külön megbízási jogviszonyt létesít a munkavállalóval a munkaköri feladataihoz nem tartozó munka rendszeres ellátására, feltételezhető a munkaidőre vonatkozó szabályok megsértése. Amennyiben a megbízási szerződés tartalmazza, hogy a munkavállaló a munkaidejében rendszeresen végezzen a munkakörébe nem tartozó feladatot is, kérdéses a munkaköri feladat ellátásának fizikai lehetősége, illetőleg ennek tényleges szükségessége. Ugyanaz a munka nem végezhető egyidejűleg két jogviszony keretében (kicsit abszurdan: nem könyvelhetők például a páros számú számlák munkaviszony, míg a páratlan számúak megbízási jogviszony keretében). Ugyanakkor a gyakorlatban erre és ehhez hasonló esetre is bőven akad példa.

Szerzői tevékenység

A szerzőijog-védelem alatt álló tevékenységnél a társadalombiztosítási járulékok alapja csak a személyes munkavégzés díjazása lehet. A vagyoni jog átengedésének ellenértéke után csak 11 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást kell fizetni. Ezért gyakran olyan esetekben is szerzői díjat fizetnek ki, amikor ténylegesen a tevékenység nem is áll szerzőijog-védelem alatt (például vizsgáztatás, lektorálás).

APEH-ellenőrzések

Elsősorban a járulékmentes megbízási, vállalkozási jellegű jogviszonynál (a minimálbér 30 százalékát el nem érő díjazások) gyakori a társadalombiztosítási (APEH) ellenőrzés, amelynek tárgya az írásban megkötött szerződés, a munkavégzés körülményeinek vizsgálata, a munkát végző személyek meghallgatása.

Az ellenőrzést végző könnyű helyzetben van, hiszen a legkisebb gyanú esetében is mód van fizetési meghagyás kibocsátására. A fizetési meghagyás kibocsátása ellen jelenleg a közigazgatáson belül nincs jogorvoslat, 30 napon belül azonban a meghagyás keresettel megtámadható a megyei (fővárosi) bíróság előtt. Kereset hiányában végrehajtják a fizetési meghagyásban szereplő járulékokat, bírságot és a jegybanki alapkamat kétszeres összegében felszámított késedelmi pótlékot. A keresetet elbíráló megyei (fővárosi) bíróság ítélete nyomban jogerőre emelkedik.

Futó Gábor
Biztosítottak
A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) 5. §-ának (1) bekezdése alapján biztosított az, aki
  • munkaviszonyban, közalkalmazotti, illetőleg közszolgálati jogviszonyban, ügyészségi szolgálati jogviszonyban, bírósági jogviszonyban, igazságügyi alkalmazotti szolgálati jogviszonyban, hivatásos nevelőszülői jogviszonyban áll, a fegyveres erők, a rendvédelmi szervek, valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos állományú tagja, tekintet nélkül arra, hogy foglalkoztatása teljes vagy részmunkaidőben történik,
  • a díjazás ellenében munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében (bedolgozói, megbízási, felhasználási szerződés alapján, egyéni vállalkozónak nem minősülő vállalkozási jellegű jogviszonyban, segítő családtagként) személyesen munkát végző személy, amennyiben az e tevékenységéből származó, tárgyhavi járulékalapot képező jövedelme eléri a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér havi összegének harminc százalékát, illetőleg naptári napokra annak harmincadrészét.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem