Irodai ékességek, ékes irodák

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

A tervezésben számítógép segít

Megjelent A Munkaadó Lapja 22. számában (1999. október 15.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

 

Bővül az irodabútor-piac, az irodai berendezések iránti kereslet nő, mégis az irodabútor-piacon túlkínálat van, éles a verseny a megrendelésekért. A piaci pezsgés jó hatással volt a kínálatra, és elősegítette a magyar irodabútorok minőségének és nemzetközi versenyképességének javulását is. Ma már hazai bútorokkal is kifogástalanul fel lehet szerelni bármely, a nemzetközi követelményekhez igazodó irodát. Ezzel együtt is a hazai forgalomban még számottevő a külföldről behozott áruk aránya.

 

Az irodák berendezése külön iparággá fejlődött. A bútoriparon belül már elkülönült és szinte önálló életet él az irodabútor ágazat. A külföldi vállalatok magyarországi megtelepedésének kezdetén jellemző volt, hogy az irodabútorokat is többnyire külföldről hozták be, részben mert nem ismerték az itteni irodabútor-gyártás kínálatát, részben mert ragaszkodtak a már ismert, megszokott partnerhez és minőséghez. Akkoriban ráadásul jóval nagyobb volt a választék külföldön, így szinte természetes volt, hogy az irodai berendezéseket importálják.

Bővülő piac

Az utóbbi három évben a hazai bútorgyártók növelték súlyukat a magyarországi irodabútor-értékesítésben. A magyar bútorgyártás, azon belül is az irodabútor-gyártás jelentős fejlődésen ment keresztül, amiben nem kis szerepet játszottak a külföldi tulajdonossal működő magyarországi vállalkozások is.

A Bútorvállalkozók Országos Szakmai Szövetsége (Bútorszövetség) adatai szerint a teljes magyar bútorgyártás 60 milliárd forint értéket állított elő a múlt évben. Ennek 10,7 százaléka irodabútor. Az országban készülő bútorok mintegy 60-70 százalékát az évi egymilliárd forintnál több értéket termelő nagyobb vállalatok állítják elő. A többi a kis- és középvállalkozások terméke.

Szabó Pál, a Bútorszövetség ügyvezető társelnöke szerint elsősorban a termékfejlesztésnek és a gyártási eljárások fejlesztésének köszönhető, hogy a hazai irodabútor-gyártás az elmúlt három évben jelentős mértékben előretört.

Gyenge viszont az ágazat marketingtevékenysége, e területen a hazai vállalatok jócskán lemaradásban vannak, elsősorban pénzhiány miatt. A gyártók ugyanis a forrásaik nagyobb részét fejlesztésekre fordítják, így kevesebb jut a termékek népszerűsítésére. A szakemberek véleménye szerint például az olasz bútorgyártás, irodabútor-gyártás azért annyira sikeres a nagyvilágban, mert az állam támogatja külpiaci megjelenésüket, és így nem kell saját forrásaikat használni erre a célra.

A magyar irodabútor-gyártók a bútoriparban vezető országok trendjéhez igazították fejlesztéseiket. A magyar formatervezők teljesítménye felzárkózott a nemzetközi igényekhez. A termékek a használati, formai és minőségi követelmények szerint is versenyképesek a világpiacon. Ezt mutatja az is, hogy a magyar gyártók már nemcsak az itthoni piacon tudták növelni részesedésüket, hanem egyre többet szállítanak külföldre is. (A hazai irodabútor-gyártók kivitele persze még nem olyan jelentős, mint a kárpitosszék-gyártásé. A gyártók általában termelésüknek a 6-12 százalékát értékesítik külföldön.)

Tendernyertesek
A Garzon Bútor Rt., a Falco-Sopron Irodabútor Kft., a Mezőkövesdi Bútoripari Kft., a Balaton Bútor Rt. és a Hajdúthonet Hajlított Bútor és Kereskedelmi Kft. alkotta konzorcium nyerte meg az év elején a Belügyminisztérium Országos Közbeszerzési Főigazgatósága által az irodabútorok 1999 és 2000 első félévében esedékes szállítására kiírt mintegy 1,2 milliárd forint értékű tendert. A nyertesektől a minisztériumhoz tartozó 950 intézmény és nyolcvan önkormányzat vásárolhat irodabútorokat 2000 júniusáig.

A gyártás fejlesztése

A fejlesztésben immár fontos szerep jut a számítógépeknek is. Szerelvény- és díszítőelem-gyártó programokat alkalmaznak a gyártásban, amelyek révén olcsóbban, szebb bútorokat tudnak készíteni. A hazai ipar a fejlesztés révén rendkívül gazdag felület- és színválasztékot kínálhat.

Jelentős összegeket fordítottak a magyarországi gyártók ergonómiai fejlesztésekre is. A magyar irodabútorgyárak általában azokat a fejlesztéseket vásárolják meg, amelyeket nyugati országokban már használnak. Leginkább az a jellemző, hogy Magyarországra licenccel jut be mindaz, ami ergonómiai szempontból lényeges és fontos eleme az irodabútoroknak.

A Bútorszövetség kiadványa, a Bútor-Trend Magazin szerint szakemberek hada dolgozik azon, hogy a székeken egyre kényelmesebb ülés essék. A kerekeken guruló és állítható, rugóval mozgatható háttámlájú szék után megszületett a tökéletes megoldás, az úgynevezett szinkronmechanika. A székbe épített különleges műszaki megoldás lehetővé teszi, hogy az ülőlap és a háttámla együtt mozogjon.

Új formák

A munkakörülmények, a szellemi munkával kapcsolatos kultúra az utóbbi időben megváltozott, és ez a változás ma is a fejlesztés lényege. Kényelmesebb, praktikusabb, különböző irodai igényeket kiszolgáló termékekké fejlesztik az irodabútorokat. Kialakultak a különböző termékcsaládok. Például jellegzetes, a szoba funkciójához illő kínálatot nyújtanak a vezető beosztású dolgozók szobájának berendezéséhez, valamint a tárgyalókba, tanácstermekbe, a vendégek fogadására szolgáló várókba.

Vagyis egyre inkább terjed a funkciók szerinti irodabútor-gyártás. A fejlesztés alapja az adott irodában folyó munka természete. Ma már a speciális igények kielégítésére is ügyelnek a cégek. Így a választékban találhatunk külön az ügyvédi irodák, bankok, szállodák, egészségügyi intézmények, iskolák stb. számára kifejlesztett és gyártott bútorokat is.

A hazai bútorgyártás 1999. I-V. havi teljesítményei* (Folyó áron, millió Ft-ban)
Kódszám Szakágazat megnevezése Termelés Index 1998 = 100 Termelésből Részarány %-a
50 fő feletti 5-49 fő közötti összes 50 fő feletti
vállalkozások
3611 Székek és ülőbútorok gyártása 10 211 91,3 (-) 8,7% 8928 1283 92,5 48,5
3612 Irodabútorok és üzletberend. gyártása 2087 87,5 (-) 12,5% 1222 865 8,7 6,6
3613 Konyhabútor 1720 104,1 (+) 4,1% 1387 333 7,2 7,5
3614 Egyéb bútor gyártása 9998 87,2 (-) 12,8% 6889 3109 41,6 37,4
3615 Ágybetét gyártása 5 22,6 (-) 78,4% - 5 0,0 0,0
361 Bútorgyártás összesen 24 021 89,9 (-) 10,1 18 426 5595 100,0 100,0
* Az 5 fős vagy annál többet foglalkoztató vállalkozások adatai

Új anyagok

A fejlesztések révén jelentősen megváltozott a bútorok anyagszerkezete, változatosabb és színesebb lett: vannak fából készült, exkluzív bútorok és egyszerűbb munkahelyek kiszolgálására is alkalmas anyagú bútorok. Fontos a kopásállóság, a tisztíthatóság.

Magyarországon is már egyre inkább elfogadott az egy légtérben berendezett iroda. Ehhez alkalmazkodva itthon is megjelent a termelésben a nagyterű irodák berendezéséhez szükséges eszközök sokasága. A gyártók, eladók a hangszigetelő berendezésektől a különböző térelválasztókig rendkívül széles választékot kínálnak.

A Bútorszövetség által jelzett trendeket erősítette meg a hazai gyártók egyike, a Falco Sopron Irodabútor Kft. példája. A cég termelése is felfutó tendenciát mutat. Hulesch Károly ügyvezető elmondta: elsősorban a belföldi piacra termelnek, 10-15 különböző gyártmánycsaláddal vannak jelen, mert egy típussal aligha lehetne megélni. A Falco is ügyel a termékfejlesztésre, tekintettel az ergonómai szempontokra.

Nyertes pályázók

A magyar áru a hazai kereskedelemben egyre nagyobb részt képvisel. Jellemző, hogy a hazai gyártók sorra nyerik az állami pályázatokat. Ebben némi szerepe van a Bútorszövetségnek is. A tendereken ugyanis a Bútorszövetség tagjai által alkalomszerűen létrehozott konzorcium adja be a pályázatot. Így meg tudnak felelni a kiírásokban szereplő igényeknek, hiszen a pályázatra összeállt cégek különféle adottságokkal, gyártási képességgel és hagyományokkal rendelkeznek.

Egyes vélemények szerint a megrendelőnek egyértelműen előnyös is a hazai gyártók jelenléte a belföldi piacon - közbeszerzési megbízások elnyerése révén is -, mert így az alkatrészekkel, kisebb termékcsoportokkal a későbbiekben is rendelkezésre állnak, és gyári szintű szervizszolgáltatást nyújtanak.

A termelőüzemek akár speciálisan tervezett berendezések elkészítésére is vállalkoznak, azaz különböző irodaházak designtervezett termékeinek legyártására is sikeresen pályáznak. (Az egyedi bútor persze drága.)

Az irodabútorok árai az elmúlt években az átlagosnál valamelyest kisebb mértékben emelkedtek a piaci verseny hatására. Az irodabútor-piacon az árak emelkedése főleg annak tudható be, hogy az alkatrészek és az alapanyagok egy része importáru.

A gyártók értékesítésében eltérő stratégia figyelhető meg. Van, ahol viszonteladókon keresztül is értékesítenek, de mindenképpen élő kapcsolat kialakítására törekednek közvetlenül a fogyasztókkal. Az értékesítési stratégiára jellemző a stúdióhálózat. A stúdiók az egyedi berendezések tervezésétől a sorozatban gyártott termékek közvetítéséig sok mindennel foglalkoznak. A bútorgyárak jobbára stúdiókon keresztül és kevésbé a hagyományos kereskedelemben adják el termékeiket.

Az elmúlt fél év viszont már nem volt túlságosan sikeres az irodabútor-piacon, mert az egész bútoriparban 10 százalékkal csökkent a termelés volumene. A második félévben azonban még behozható a lemaradás, mert az iparban ebben az időszakban rendszerint nő a termelés. Bizakodásra adhat okot, hogy a közbeszerzéseket kiíró megrendelők az év második felében pénzügyi alapokhoz jutnak.

A bútortermelés vállalati nagyságrendi bontásban
Kódszám Megnevezés Összesen 50 fő feletti 5-49 fő közötti
3611 Székek és ülőbútorok 100,0 87,4 12,6
3612 Irodabútorok és üzletberendezés 100,0 58,6 41,4
3613 Konyhabútor 100,0 80,6 19,4
3614 Egyéb bútor 100,0 68,9 31,1
3615 Ágybetét 100,0 - 100,0
361 Bútorgyártás összesen 100,0 76,7 23,3
Forrás: KSH

Az olcsó a keresett

Az irodák berendezésében segédkező, teljes szolgáltatást nyújtó stúdiók véleménye szerint az irodák berendezésénél még mindig meghatározó szempont, hogy a portéka olcsó legyen és megfeleljen a funkciójának. A Domus Irodabútor Stúdió vállalkozói menedzsere úgy látja, kisebb, kezdő vagy közepes vállalkozás nem tud sok pénzt bútorra költeni. Ezzel ellentétben megtalálható a hazai piacon másfajta igény is, az exkluzív bútorok iránti igény. Akinek sok pénze van, irodájába is drágát, különleges bútorokat vesz, mondván: ez növeli ő és cége munkájának presztízsét.

A hazai piacon a bútorgyártók leginkább az olcsóbb bútorok iránti igényt tudják kielégíteni. Aki drága bútorral akarja kifejezni cége rangját, az leginkább angol irodabútort vesz, ami nem éppen olcsó. Aki pedig formatervezett bútort kíván, az olasz vagy német árut választ. Ezek egyike sem tartozik az olcsó berendezések közé, mert a drágább bútorok polírozottak, krómmal, üvegbetéttel vagy intarziával ékesek.

A kiegészítők piaca

Az alap-irodabútorokon kívül nagy a kiegészítők választéka is. Mostanra már a gyártók is ráálltak a kiegészítők iránt mutatkozó igények kielégítésére. Az előzményhez tartozik, hogy az irodabútor-kiegészítőkre az igények már a korábbi években is jelentkeztek, akkor ezt csak importból lehetett kielégíteni. Például egy térelválasztó, egy sajátosabb számítógépes asztal vagy érdekesebb, mívesebb bútordarab iránti keresletet csak importból tudták kielégíteni a berendezők.

Mára már nagyon sok gyártó megvásárolta a korszerűbb gépeket, berendezéseket, segítségükkel képesek más formát adni a bútoroknak. A hazai gyártók már felkészültek ezeknek a termékeknek a gyártására, és általában a bútorcsaládok már standard elemként is tartalmaznak bizonyos kiegészítőket, elemeket. Ma már egyre nagyobb a hazai bútorcsaládok elemválasztéka is. Egy általános, jól építhető hazai bútorcsalád minimum negyven elemből áll. E mögött az a törekvés húzódik meg, hogy a legkisebb, építészetében formátlanabb irodát is be lehessen rendezni.

Hálózatfejlesztés
A székesfehérvári Garzon Bútor Rt. nemrégiben bejelentette, hogy kereskedelmi hálózatának fejlesztésével és termékszerkezetének bővítésével kívánja megőrizni a magyar irodabútor-értékesítésben megszerzett vezető helyét. Ezért további bemutatótermek és irodabútor-stúdiók létrehozását tervezik Budapesten, Szolnokon, Kaposvárott, Nyíregyházán és Salgótarjánban. A Garzon az idén további három új termékkel állt elő a hazai piacon.

Ergonómia

A stúdiók általában komplex szolgáltatást ajánlanak a hozzájuk fordulóknak, amibe beletartozik, hogy a helyszínen mérik fel a berendezendő irodát. Elkészítik a terveket, majd árajánlatot adnak. Az árajánlatban választási lehetőséget is kínálnak több bútorfajta és család között. Ha sikerül a vevőnek dönteni, a stúdió szállítja, szereli a bútorokat.

A stúdiók gyakorlata azt mutatja, hogy az irodatervezésben leginkább a nagyon egyszerű megoldások dominálnak. Minden iroda berendezésénél alapelv, hogy megfelelő oldalról jöjjön a fény. A jobbkezesek általában bal oldalról kapják a fényt. A fényviszonyok helyes megválasztásához tartozik a számítógép elhelyezése is. Ekkor ügyelni kell arra, hogy a monitorra ne vetüljön fény, mert akkor nem látható rendesen a képernyőn levő szöveg.

Szakemberek szerint esztétikai dolog ugyan, de nagyon fontos szempont a berendezésnél, hogy figyelni kell a székek befoglaló méretére. Legalább 60 centiméter legyen az ülőfelület az asztal mögött. A szekrényeknél minimum 50 centiméter távolság legyen, hogy ki lehessen nyitni az ajtaját. Jó tanács továbbá, hogy a dolgozók ne üljenek az ajtónak háttal.

Ha többen dolgoznak az irodában, akkor olyan megoldást kell találni, hogy legyen elszeparált munkaterülete mindenkinek, de mégis megmaradjon a munkahelyi közösség. Ezt nem könnyű megoldani, mert egyre jobban terjednek Magyarországon is az Egyesült Államokból átvett, úgynevezett nagyteres irodák. Ennek a megoldásnak van előnye és hátránya.

Az Amerikában alkalmazott nagyteres irodák nagyon praktikusak, hiszen a dolgozók egy légtérben dolgoznak, de elválasztott munkahelyeken. Ezzel adódik a személyiség elkülönült magánszférája - közösségi műhelyben, Magyarországon átvették a nagyterű irodákat spórolásként, de az elválasztáshoz szükséges paravánokat nagyon nehezen veszik meg, mert azok nem olcsók. Próbálják a paraván hiányát más megoldásokkal kiküszöbölni. Például asztalra helyezhető asztali paravánt alkalmaznak. Ezzel lezárul a munkafelület, kialakul bizonyos magánterület a munkahelyen, de ennek nincs hang- és egyéb szigetelő hatása. Az ideális paraván minimum 130 centiméter magas, vagyis ha valaki feláll, átlát felette, de ülő helyzetben hangszigetelő funkciót lát el, és nyugodt körülményeket teremt az egyterű irodában is. A gyártók ma már a térelválasztáshoz is megfelelő irodabútorokat kínálnak, például a textil és parafa kombinációjú térelválasztó nagyon kedvelt, mert ki lehet rá tűzni fontos üzeneteket.

Komplex szolgáltatás

Az irodastúdiók komplex szolgáltatásába beletartozik az irodatervezés. Ezt a szolgáltatást a stúdiók általában ingyen végzik, ezzel is segítve a vevőt a választásban, és csak abban az esetben kérnek térítést, ha a megrendelő belsőépítész közreműködését is kéri. Belsőépítész munkája abban az esetben indokolt, ha a megrendelő az esztétikai szempontokra nagy hangsúlyt helyez. Általában a vezető beosztású munkatársak irodájának berendezéséhez alkalmaznak belsőépítészt, aki például megmondja, hogy milyen képet tegyenek a falra, milyen virág kerüljön a sarokba stb.

A kisebb munkákat a gyorsaság miatt inkább manuálisan tervezik. Ha ugyanis a vevő jelen van a tervezéskor, és látja a lerajzolt tervet, ő is sokkal gyorsabban tud dönteni. Van viszont, aki a számítógépes tervezést kedveli. Ezzel ugyanis ott helyben láthatóvá válik az iroda berendezése, könnyebben variálható, és még időben kiderül, ha a megrendelőnek nem tetszik a bútorok elhelyezése, és több változatot pillanatok alatt ki lehet alakítani.

A gyakorlat azt mutatja, hogy a főnöki és a beosztotti iroda megkülönböztetése általában a nagyobb cégekre jellemző. A kis- és középvállalkozásoknál általában nem tesznek különbséget a főnöki és az alkalmazotti irodák között, főleg pénzügyi okok miatt. Általában a családi kisvállalkozásokra is elmondható, hogy vállalkozásukban nem játszik fontos szerepet a főnöki és beosztotti iroda elkülönítése.

A hazai bútorgyártás szervezete vállalati nagyságcsoportok szerint
Szakágazati bontás
NACE
1 kód
Szakágazat megnevezése Vállalkozások száma Alkalmazásban állók száma Átlagos létszám
Összesen Ebből: 50 fő feletti Megoszlás %-a
3611 Székek és ülőbútorok gyártása 142 7 5860 32,3 41
3612 Irodabútorok és üzletberendezések gyártása 42 7 1936 10,7 46
3613 Konyhabútor gyártása 24 6 1129 6,2 47
3614-15 Egyéb bútorok gyártása 344 47 9204 50,8 27
361 Bútorgyártás összesen 552 86 18 129 100,0 33
Forrás: KSH

Iroda vagy lakás

Az elmúlt években az iroda- és a lakásbútor két különböző kategória volt. Ha valaki az otthonában akart munkahelyet létesíteni, akkor megvett egy irodabútor-családból egy asztalt és egy forgószéket. Az utóbbi időben a lakásbútorok és az irodabútorok közelítenek. Ugyanis a munkanélküliségből és a távmunka elterjedéséből adódóan egyre több otthon végzendő munka adódik. A munkahelyet a lakás egyik sarkában kell kialakítani. Vannak már olyan irodabútor-családok, kezdeményezések is, amelynek révén a családon belül úgynevezett office-home elemválasztékot alakítanak ki. Ez általában három-négy elemből áll, és valójában nem másmilyen, mint az irodabútor többi eleme, csak talán kisebb, és törekszik arra, hogy a szoba sarkába is be lehessen építeni. Ez a megoldás nemcsak dolgozói munkahelynek jó otthon, hanem a gyerekek otthoni tanulásakor is lehet alkalmazni.

Változik a stílus

A gyártók és a stúdiók egyre inkább arra törekednek, hogy minden igényt ki tudjanak elégíteni. Az irodabútor fejlődését nagymértékben befolyásolta, hogy a külföldről jövő cégek általában magukkal hozták az új formákat, színeket, tárolási módszereket.

Az irodában fontos szerepe van a tárgyalónak. Egyik berendezési módja, hogy az íróasztalt tárgyalóelemmel egészítik ki. Rangos intézményeknél a tárgyalóban komplett ülőgarnitúra, fotelek és kisasztalok is vannak. Virágok, képek is hozzátartoznak az irodák berendezéséhez. Bankokban, nagyobb cégeknél központilag foglalkoznak a virágok, a dekoráció beszerzésével.

Az irodák nagy részét már többnyire pályázat útján kiválasztott tervezők és szállítók rendezik be. Ezeken a tendereken többnyire az ajánlati ár a meghatározó, és kevésbé fontos a díszítés. A KID Stúdió ügyvezető igazgatója viszont úgy látja, hogy az iroda berendezésénél manapság az egyik meghatározó szempont a praktikusság. Nem minden iroda szobái alkalmasak viszont arra, hogy megfelelően berendezzék őket. Ez esetben meghatározó az iroda adottsága a berendezéskor. Az irodák többsége színesedik. Jó pár évvel ezelőtt még csak favázas bútorokat lehetett találni az irodákban, ma már léteznek fémvázasak is, és ezek alkalmasak arra, hogy különböző színeket hozzanak be az irodákba.

Rosszul berendezett irodák

Rosszul berendezett irodák is akadnak. Lakberendezők szerint alapelv, hogy ne üljön senki sem háttal az ajtónak, mert ez rossz érzést kelt mindenkiben, főleg a vevőben, aki még udvariatlanságnak is felfoghatja az esetet. Az sem szerencsés, ha valamely kolléga felállításával lehet csak megközelíteni bármit, ami a munkához szükséges. Legyen olyan közlekedési útvonal az irodában, amely lehetővé teszi a mozgást. Az is követelmény, hogy ülő helyzetben is legyen minimális mozgási lehetőség, ne zsúfoltan, összevissza üljenek az irodákban. Az is jó, ha a dolgozó keze ügyében vannak a munkájához szükséges holmik, helyben elér mindent. Ezt a célt segíti elő a gurulós székek alkalmazása. Ugyanakkor - jegyezte meg ironikusan egy szakember - a mai vezetők, dolgozók többsége még mindig hokedli jellegű széken ül.

Az is a rosszul berendezett iroda sajátja, hogy nincsenek meg az irodába nem való kellékek tárolási helyei. Például a váltócipő ne maradjon látható helyen. Célszerű különálló minikonyhát kialakítani az irodában, hogy a vendég ne lássa, hogyan főzik neki a kávét. (Ezt egyébként a dolgozók is igénybe vehetik az ebédidőben.)

Az egy légterű irodáknál tipikus hiba, hogy nem oldják meg a szeparálást. A térelválasztók használatán kívül az íróasztalok, szekrények elhelyezése is adhat megfelelő szeparáltságot.

A komplett munkahely nem csak íróasztalból, székből áll, hozzátartozik a szekrény, a fiókrendszer, a függőmappa-tároló stb. A mostani irodák lényege, hogy különböző lapméretekből, valamilyen lábrendszerből áll, és az is variálható.

A számítógépek megjelenése új bútorokat hozott be az irodákba. Van, aki közvetlenül az íróasztalán szereti, ha elhelyezik a számítógépet, de egyre inkább jellemző a számítógép tárolására kifejlesztett asztal, a hozzá tartozó kihúzható klaviatúratartó, a számítógéphez kapcsolódó irattartó, a leírást segítő csiptetőrendszerek.

Bútorvilág '99
Bútorvilág '99 néven bútoripari szakvásár lesz november 9. és 13. között a Hungexpo Rt. Budapesti Vásárközpontjában. A rendezvényt az idén nyolcadik alkalommal tartják. A bútoriparban érdekeltek bemutatóján egyre nagyobb teret kapnak az irodabútorok, amit a piacon betöltött szerepük is indokol. Korábban ugyanis az IFABO adott lehetőséget az irodaberendezések, irodabútorok bemutatására, mostanra kiderült, hogy a bútoriparon belül jelentős szerepet játszik. A Bútorvilág kiállítás egyben nemzetközi megmérettetést is jelent, mert a 320 kiállító között a hazai gyártók mellett számos külföldi kiállító vesz részt.

Az iroda felszerelése

Jelzésértéke lehet például a főnöki, illetve az alkalmazotti irodák berendezésének. Például a kollégák szürke színű bútort kapnak, míg a vezető ugyanabból a bútorcsaládból valamivel elegánsabb, például cseresznyeszínűt. A vezetői szoba nemcsak a színnel tűnhet ki, hanem a bútorok elhelyezésével is. Ma már elterjedt, hogy az íróasztal végéhez tárgyalóelemrészt csatolnak, és nem fotelben ülve tárgyalnak.

Az irodabútorok mellett az iroda berendezésében rendkívül fontos, hogy milyen irodafelszereléseket, egyéb kellékeket használnak a vállalatoknál. Bár többnyire ez esetben is igaz, hogy a beszerzéseknél a termék funkciója, szükségessége és nem utolsósorban az ára a leginkább meghatározó, ennek ellenére nagyon sok jól menő cég irodafelszerelése tekintetében is ad a külsőségekre.

Például ha valamelyik cég magát modern, a világ haladásával lépést tartó cégnek akarja láttatni, akkor a legkorszerűbb termékeket vásárolja. Látható manapság már olyan számítógép az íróasztalokon, amely áttetsző műanyagból készül, és színe ugyanaz, mint ami a cégre egyébként is jellemző, vagy a tapétáéval harmonizál.

Tehát belépve az irodába első ránézésre megmondható, hogy az ott levő irodafelszerelési tárgyak - a bútorok, lámpák, számítástechnikai eszközök, íróasztal-felszerelés, de idetartozik a függöny, a szőnyeg minősége is - mennyire korszerűek, vagy esetleg menynyire maradnak el az éppen aktuális divatirányzattól.

Bővülő forgalom

Magyarországon az irodafelszerelések piaca évi 25-30 milliárd forint bevételt jelent a forgalmazóknak, gyártóknak. A választék bővülése nagymértékben függ a vállalkozások jövedelemtermelő képességétől, vagyis attól, hogy mit tudnak megfizetni.

Az utóbbi évek tapasztalatai szerint Magyarországon irodatechnikában, irodafelszereltségben a Duna mentén választóvonalat lehetne húzni. Jellemző, hogy Nyugat-Magyarországon prosperálóbb és nagyobb létszámú vállalkozások vannak jelen a piacon, és elenyésző köztük a kényszervállalkozások száma. Itt az irodafelszerelések tekintetében is folyamatosan bővülő, fejlődő igény tapasztalható, ez nemcsak a papír-írószer termékekre, hanem a számítástechnikai és egyéb termékekre is igaz.

A tapasztalatok szerint a jól működő vállalkozások keresletéhez rövid időn belül igazodik a kínálat is. Magyarországon az irodafelszerelésben jártas szakemberek szerint a cégek igényeit ki lehet elégíteni. Például az egyik legnagyobb irodafelszereléseket árusító cég kínálatában ötezerféle termék található. A cégre jellemző standard termékek kínálata - kiegészítve a helyi gyártók termékeivel - a világ bármely részén levő boltjaiban hasonló, sőt az árusítóhely felépítése is azonos, ami kedvez a leányvállalatok felszerelésének kiválasztásában, utánpótlásában.

Papír nélküli iroda

Az irodai munkát ma már egyre inkább a számítástechnika által meghatározott ügyintézés jellemzi, egyre kevesebb lesz a papíralapú ügyintézés, nyilvántartás, levelezés. Már érezhetően bővül az ezt támogató hardverek, szoftverek és a hozzá tartozó kellékek forgalmazása.

Az irodatechnikai és irodatechnológiai felszereltségek közötti különbség még jelentősnek mondható a nyugat-európai és a magyarországi irodák között, de ez a különbség Magyarország keleti és nyugati régiói között is megvan. Irodatechnikai szakemberek szerint a következő 3-4 évben e különbségek lényegesen halványodnak majd. Az ország egyre több pontján nyílik irodafelszerelésekre specializálódott szakáruház, amelyek korszerű termékekkel látják el a környék vállalkozóit, akik irodaátalakításkor vélhetően a modernebb termékeket választják.

Pekár Erzsébet
Vállalati nagyságcsoportok (5 fő feletti vállalkozások)
L. kat. Nagyságcsoportok Vállalkozások száma Alkalmazásban állók száma Átlagos létszám
Megoszlás %-a
90 Nagyobb - 500 fő feletti - vállalkozások 2 1258 6,9 629
81-82 Közepesnél nagyobb - 250-499 fő közötti 12 4193 23,1 349
50-60 Középvállalatok - 50-249 fő közötti 72 6608 36,5 92
40 Kisvállalkozások - 20-49 fő közötti 82 2069 14,4 32
30 Kisvállalkozások - 10-19 fő közötti 156 2048 11,3 13
22 Mikro - 5-9 fő közötti - vállalkozások 228 1413 7,8 6
  Bútorvállalkozók összesen (5 fő feletti) 552 18 129 100,0 33
Forrás: KSH
Megjegyzés: A 10 fő feletti vállalkozások száma 324, a létszám 16 716, átlagos létszám 52 fő/vállalat.

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére

Keresés

Kérdésfeltevés
A szerkesztőséghez elküldött kérdéseire minden regisztrált látogatónak válaszolunk. A kérdés elküldéséhez kérjük, lépjen be előfizetői azonosítóival, vagy regisztráljon most!
Írja be kérdését!
A válaszhoz adja meg adatait:
kötelező mező
Érvénytelen e-mail cím
kötelező mező
Érvénytelen jelszó!
Jelszó megadása szükséges!
kötelező mező
Érvénytelen név!
Ellenőrző kód
Érvénytelen kód!
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.