×

A polgármester és a képviselők jogállása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 13. számában (1999. január 15.)

 

Az októberi választásokat követően felállt új önkormányzatok működésének alapvető feltétele, hogy mind a képviselők, mind a polgármesteri hivatalok dolgozói pontos ismeretekkel rendelkezzenek a rájuk vonatkozó szabályokról. Most induló sorozatunkban áttekintjük a választott tisztségviselők jogaira és kötelezettségeire vonatkozó rendelkezéseket, s bemutatjuk az ezzel összefüggő önkormányzati mozgásteret.

 

A polgármester

A polgármester jogállására vonatkozóan az alkotmány, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (Ötv.), valamint a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény tartalmaz alapvető passzusokat.

A polgármester az önkormányzat képviselő-testületének akaratát végrehajtó, a köz szolgálatában álló, de köztisztviselőnek nem minősülő személy. A polgármester képviseli a települési önkormányzat képviselő-testületét, képviseleti joga törvényen (Ötv.) alapul, így a képviseletre külön meghatalmazás nélkül jogosult.

Foglalkoztatási jogviszony

A polgármester főállásban vagy társadalmi megbízatásban láthatja el feladatait. Főállású polgármester az lehet, akit így választottak meg. A háromezernél kevesebb lakosú önkormányzatnál működő polgármester társadalmi megbízatását utóbb a képviselő-testület – a polgármesterrel egyetértésben (gyakran annak kezdeményezésére) – főállásúra változtathatja.

A polgármesteri foglalkoztatási jogviszonyban töltött időtartam közszolgálati, illetve hivatásos szolgálati jogviszonyban töltött időnek, illetőleg nyugdíjra jogosító szolgálati időnek számít. A polgármester felett a testület gyakorolja a munkáltatói jogokat, ezenkivül a képviselő-testület kizárólagos döntési jogkörrel bír a polgármester foglalkoztatási jogviszonyával, díjazásának, tiszteletdíjának meghatározásával, fegyelmi és kártérítési felelősségének megállapításával kapcsolatban.

Noha a polgármester nem minősül köztisztviselőnek, a foglalkoztatási jogviszonya tekintetében a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (Ktv.) bizonyos passzusait alkalmazni lehet. Az önkormányzati köztisztviselői rendelet hatálya kiterjedhet polgármesterre is.

Munkaidő, szabadság

A főállású polgármester munkaideje heti 40 óra, de ennél kevesebb is lehet, ám ekkor az egyébként járó illetményt arányosan csökkenteni kell. Rendkívüli esetben a polgármester a munkaidején felül is köteles munkát végezni a munkahelyén, illetőleg meghatározott ideig és helyen készenlétben állni a munkavégzésre. Az ilyen munkavégzés elrendelésének, nyilvántartásának és elszámolásának rendjét a jegyző állapítja meg. A polgármestert a túlmunka idejének megfelelő szabadidő illeti meg, a napi munkaidőn túl teljesített ügyeletért, készenlétért legfeljebb annak időtartamával megegyező mértékű szabadidő jár. Az előbbiek szerint jár szabadidő a heti pihenőnapon, illetve a munkaszüneti napon teljesített ügyeletért, készenlétért.

A főállású polgármester évi 25 nap alap- és 14 nap pótszabadságra jogosult. A társadalmi megbízatású polgármesternek ez nem jár. Főszabály szerint a társadalmi megbízatású polgármester hivatali munkarendjét a képviselő-testület határozza meg. A munkarenden kívül a szabadságolás kérdésében is a testület határoz. A testületnek a munkarend megállapításakor figyelemmel kell lennie arra is, hogy a polgármester máshol foglalkoztatási jogviszonyban áll.

Titoktartás

A polgármester szakszerűen, pártatlanul és igazságosan, a kulturált ügyintézés szabályai szerint köteles ellátni feladatait, valamint köteles megtartani az állami és szolgálati titkot. A polgármester illetéktelen személynek és szervnek nem adhat tájékoztatást olyan tényekről, amelyek tevékenysége során jutottak tudomására, és kiszolgáltatásuk az állam, a közigazgatási szerv, munkatársa vagy az állampolgárok számára hátrányos, illetve jogellenesen előnyös következményekkel járna.

Jogviták

A polgármester a foglalkoztatási jogviszonyból származó igényének érvényesítése érdekében közvetlenül a munkaügyi bírósághoz fordulhat. A jogviszony megszüntetésével, összeférhetetlenség megszüntetésére irányuló írásbeli felszólítással, fegyelmi és kártérítési határozattal, fizetési felszólítással kapcsolatos ügyekben a munkáltatói intézkedésről szóló irat kézbesítésétől számított 15 napon belül kell benyújtani keresetet. Egyéb esetekben a polgármester az igény érvényesítésére vonatkozó elévülési időn belül fordulhat a bírósághoz.

Javadalmazás

A testület az alakuló ülésen határozatban állapítja meg a polgármester illetményét vagy a társadalmi megbízatású polgármester tiszteletdíját. A törvény szerint a polgármesteri illetmény – a település lélekszámától függően – a vezetői pótlék nélkül számított miniszteri fizetés 35-100 százaléka között szabható meg, a feladatok nagysága, összetettsége alapján. Az országgyűlési képviselőséget is ellátó főállású polgármester részére a megállapított illetmény fele jár. Noha a polgármester és az alpolgármester települési képviselőnek minősülnek, a képviselők részére megállapított tiszteletdíjra nem jogosultak, a természetbeni juttatásokat azonban megkaphatják.

A társadalmi megbízatású polgármester tiszteletdíja a vezetői pótlék nélkül számított miniszteri fizetés 10-35 százaléka között állapítható meg.

A képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott bizottság javaslatára – a száznál kevesebb lakosú község kivételével – bármikor növelheti a polgármester illetményét, tiszteletdíját a javadalmazás megállapítására vonatkozó szabályok szerint. Az illetményhez kapcsolódó – a munkáltatót terhelő – járulékfizetési kötelezettség a képviselő-testületet terheli.

Költségtérítés

A polgármester kérheti a ténylegesen felmerült kiadásainak megtérítését. A költségtérítés olyan kiadás megtérítésére szolgál, amely a munkával kapcsolatos kötelezettségek teljesítése során a polgármesternél szükségesen és indokoltan merült fel. Az egyéb szükséges költségek megtérítésére a polgármester csak akkor tarthat igényt, ha ezekhez a testület előzetesen hozzájárult. Ilyen költség lehet például a saját gépjármű használata utáni benzinköltség-térítés, a nem kötelező tanfolyamon való részvétellel kapcsolatos kiadások vagy a telefondíj meghatározott részének megtérítése.

A polgármester részére járó költségtérítési átalány megállapításáról nem a képviselők tiszteletdíjáról szóló önkormányzati rendeletben, hanem képviselő-testületi határozatban kell dönteni.

Pótlékok

A Ktv.-ben meghatározottak alapján a polgármester illetménypótlékra jogosult [Ktv. 47. § (1)]. Az illetménypótlék mértékét a törvény az illetményalap bizonyos százalékában határozza meg.

A polgármester a Ktv.-ben előírt módon gépjármű-vezetési pótlékra is jogosult. A pótlék megállapításának feltételei közé tartozik, hogy a polgármester rendszeresen vezesse a hivatali autót, s emiatt ne kelljen külön sofőrt foglalkoztatni. A pótlék mértéke az illetményalap 13 százaléka.

Saját gépjármű hivatali célra való használatáért nem jár ugyan gépjármű-vezetési pótlék, de az ilyen használatért járó költségtérítést a 92/1997. (VI. 4.) Korm. rendelettel módosított 60/1992. (IV. 1.) Korm. rendelet szerint lehet és kell elszámolni.

A polgármester idegennyelv-tudási pótlékra jogosult, ha a nemzetközi kapcsolattartáshoz idegen nyelvet kell beszélnie. Fontos szabály, hogy az idegennyelv-tudási pótlék az illetmény része, ezért – annak összegét – a 13. havi illetmény kifizetésekor szintén figyelembe kell venni.

Egyéb juttatások

A polgármester minden naptári évben – különjuttatásként – a tárgyévi munkavégzési kötelezettsége időtartamának arányában legalább egyhavi illetményére jogosult. Ezt az összeget legkésőbb a tárgyévet követő első hónap 15-éig kell kifizetni. A főállású polgármester jogosult a köztisztviselők jubileumi jutalmára és napidíjára is.

Alpolgármester

A képviselő-testület – a polgármester javaslatára, titkos szavazással – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármester(eke)t választhat a saját tagjai közül. Az alpolgármesteri tisztséget is be lehet tölteni főállásban és társadalmi megbízatásban, a polgármesterre vonatkozó szabályok szerint.

A tisztség megszűnése

A tisztség megszűnésének leggyakoribb esete, amikor a helyi önkormányzati képviselő-testület megbízatásának lejártát követően vagy az új község alakulásakor új polgármestert választanak. Ilyenkor a leköszönő polgármestert háromhavi illetményének megfelelő összeg illeti meg, feltéve hogy nem országgyűlési képviselő, s nem választják újra, s nem lesz alpolgármester sem a következő ciklusban. A képviselő-testület további háromhavi illetményéig terjedő összeget adhat a leköszönő polgármesternek.

Az új polgármester megválasztásával megszűnik a polgármesteri tisztség akkor is, ha az Országgyűlés vagy maga a testület feloszlatja a helyi önkormányzat képviselő-testületét. Megszűnik a tisztség továbbá a polgármester halálával, a tisztségről való lemondásával. A törvény erejénél fogva megszűnik a polgármesteri megbízatás, ha a képviselő-testület kimondja a tisztség összeférhetetlenségét. Megszűnik a tisztség akkor is, ha – sorozatosan törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt – jogerős bírósági ítélet születik a polgármester jogi felelősségéről, vagy ha tisztségével összefüggő bűncselekménye miatt büntetőbíróság jogerősen elítéli a polgármestert. Megszűnik a polgármesterség a választójog elvesztésével, valamint akkor is, ha a polgármester a képviselő-testület előtt megtagadja az eskütételt.

Fegyelmi felelősség

Fegyelmi vétséget követ el a polgármester, ha vétkesen megszegi a tisztségéből, illetőleg a foglalkoztatási jogviszonyából eredő kötelezettségét. A polgármesterrel szemben kiszabható fegyelmi büntetés a megrovás, meghatározott kedvezmények és juttatások csökkentése, illetőleg megvonása, vagy illetményének, tiszteletdíjának legfeljebb 20 százalékos csökkentése. Az anyagi hátrányt jelentő szankció egy évnél hoszszabb időszakra nem vonatkozhat. A testület megrovást fegyelmi eljárás lefolytatása nélkül is kiszabhat, amennyiben a tényállás megítélése egyszerű és a polgármester elismeri a kötelezettségszegést.

Fegyelmi eljárás

A polgármester ellen csak a képviselő-testület rendelheti el a fegyelmi eljárást. A fegyelmi eljárás kezdeményezésére a képviselő-testület tagja, bizottsága és a fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetője is jogosult. Nem lehet fegyelmi eljárást indítani, ha a kötelezettségszegés felfedezése óta három hónap, illetőleg a fegyelmi vétség elkövetése óta három év eltelt.

Ha a kötelezettségszegés miatt büntető- vagy szabálysértési eljárás indult és az anélkül fejeződött be, hogy megállapították volna a polgármester felelősségét, a három hónapos határidőt az eljárás befejezéséről szóló jogerős határozat közigazgatási szerv részére történő közlésétől, a hároméves határidőt az eljárás jogerős befejezésétől kell számítani. Külföldön elkövetett kötelezettségszegésnél a határidőket a belföldre való visszaérkezéstől kell számítani. A fegyelmi eljárás során vizsgálatot kell tartani, amelynek lefolytatására a képviselő-testületnek az eljárás megindításától számított három munkanapon belül írásban 3 tagú vizsgáló bizottságot kell kijelölnie. A száznál kevesebb lakosú községekben a fegyelmi vizsgálatot közvetlenül a képviselő-testület folytatja le.

A fegyelmi tárgyaláson a vizsgálóbizottság képviseli a testületet, a polgármester jogi képviselőt is igénybe vehet. A fegyelmi eljárás lefolytatásával összefüggő költségeket az önkormányzat viseli. Ha azonban a polgármester köteles megtéríteni az általa indítványozott eljárási cselekmények, illetve a részéről igénybe vett jogi képviselő költségeit, ha az eljárásban jogerősen megállapították a fegyelmi felelősségét. Meg kell szüntetni a fegyelmi eljárást, ha annak tartama alatt a polgármesteri foglalkoztatási jogviszony megszűnik.

A fegyelmi határozatot az ellene benyújtott kereset jogerős elbírálásáig végrehajtani nem szabad, ha azonban a polgármester a kereset benyújtására nyitva álló határidő eltelte vagy a kereset jogerős elbírálása előtt megszünteti a közszolgálati jogviszonyát, a határozat azonnal végrehajthatóvá válik.

Felfüggesztés

A bizottság javaslatára a testület legfeljebb a fegyelmi határozat kihirdetéséig felfüggesztheti állásából a fegyelmi eljárás alá vont polgármestert, ha jelenléte gátolná a tényállás tisztázását, vagy a kötelezettségszegés súlya és jellege a munkahelytől való távoltartást indokolja. A hivatalvesztés büntetéssel – az erről szóló határozat jogerőre emelkedéséig – a felfüggesztés együtt jár. Azonnal meg kell szüntetni a felfüggesztést, ha annak indoka már nem áll fenn.

A felfüggesztés idejére illetmény jár, ennek azonban 50 százalékát a felfüggesztés megszüntetéséig vissza lehet tartani. A teljes illetményt vissza kell tartani a hivatalvesztést kimondó fegyelmi határozat kézbesítésétől kezdve, annak jogerőre emelkedéséig. A visszatartott összeget a fegyelmi határozat jogerőre emelkedése után ki kell fizetni, kivéve ha a hivatalvesztést kimondó határozat vált jogerőssé.

Kártérítési felelősség

A polgármester anyagi felelősséggel tartozik a tisztségéből eredő kötelezettségének vétkes megszegésével okozott kárért. Szándékos károkozásnál a teljes kárt köteles megtéríteni, míg gondatlan károkozásnál egyhavi illetménye, illetőleg tiszteletdíja erejéig felel. Háromhavi illetménye, illetve tiszteletdíja erejéig felelős a polgármester, ha a gazdálkodásra vonatkozó szabályok súlyos megsértésével vagy az ellenőrzési kötelezettség elmulasztásával, hiányos teljesítésével, illetve hatósági intézkedés során a jogszabályok megsértésével okozta a kárt. Ugyanígy felel, ha a kár olyan, jogszabályba ütköző utasítása teljesítéséből keletkezett, amelynek következményeire az utasított előzőleg felhívta a polgármester figyelmét.

A kártérítési felelősség megállapítására a fegyelmi eljárásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy az eljárás megindítására az elévülésre vonatkozó rendelkezések az irányadók.

A települési képviselő

A képviselők száma a település lakosságszámától függ, a megválasztott képviselők együttesen – a polgármesterrel együtt – alkotják a képviselő-testületet. A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak, tekintet nélkül arra, hogy a képviselőt egyéni választókerületben vagy listán választották-e meg.

Az Ötv. meghatározza a települési képviselők feladatait, kötelességeit, amelyek szükségesek a képviselői munka ellátásához. A törvény nem nevesíti külön a települési képviselő alapvető jogait, ezek a jogosítványok (a testületi ülésen megjelenés, hozzászólás, szavazás joga) természetszerűen erednek az önkormányzat működéséből.

Az Ötv. nem határoz meg a képviselők részére beszámolási kötelezettséget, ugyanakkor egyértelmű, hogy a választók érdekeinek, igényeinek képviseletét, a képviselői megbízást a képviselő csak a lakossággal való folyamatos kapcsolattartás útján tudja ellátni.

A törvény lehetőséget biztosít a képviselőknek a döntések és az előterjesztések elkészítésében, a határozatok végrehajtásának megszervezésében és ellenőrzésében való részvételre. A települési képviselő a képviselő-testület ülésén önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

A képviselő kérheti, hogy az írásban is benyújtott hozzászólását a testületi, bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvhöz csatolják, illetőleg hogy véleményét a jegyzőkönyvben rögzítsék.

Bizottsági munka

Az önkormányzati bizottságoknak fontos szerepük van a képviselő-testületi döntések előkészítésében, ezért a testület tagjainak joguk van részt venni a bizottsági üléseken akkor is, ha éppen nem tagjai a bizottságnak, így személyesen is figyelemmel kísérhetik az ott folyó munkát, kérdéseket tehetnek fel, véleményt nyilváníthatnak.

Javaslattétel, felülvizsgálat

A képviselő jogosult javaslatot tenni a bizottság elnökének arra, hogy a bizottság tárgyaljon meg egy meghatározott ügyet. A javaslatot a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni, amelyre a javaslatot tevő képviselőt meg kell hívni. A képviselői javaslattétel csak a bizottság feladatkörébe tartozó ügyre vonatkozhat, és csak ebben a körben jelent a bizottság részére tárgyalási kötelezettséget.

Az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntés felülvizsgálatát is kezdeményezheti a képviselő a képviselő-testületnél. Javasolhatja a döntés felülvizsgálatát akkor is, ha az átruházott hatáskörben a polgármester, a részönkormányzat testülete vagy a helyi kisebbségi önkormányzat testülete járt el.

Képviseleti jog

A képviselő megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet. Ezt a megbízást a képviselő nemcsak a képviselő-testülettől kaphatja, hanem a polgármestertől is. A megbízás szólhat rendezvényeken való képviseletre, ügyek intézésére, vagy akár tájékoztatásra is. Nagyon fontos, hogy pontosan meghatározzák, mire és meddig terjed a meghatalmazás. A polgármester a szerződéskötési képviseleti jogkörét – a Polgári Törvénykönyv 222-223. §-ában meghatározott alakszerű eseti vagy általános – meghatalmazással ruházhatja át a képviselőre. A képviselő saját elhatározásából is eljárhat, tájékozódhat, tájékoztatást adhat, véleményt nyilváníthat, de ha különmegbízást nem kapott, akkor nem léphet fel a képviselő-testület nevében, csak képviselői minőségében. A képviselő fontos feladata, hogy a megbízás teljesítéséről számot adjon a megbízónak, és bejelentse, ha a megbízás teljesítésében akadályoztatva van.

A képviselői munka feltételei

A települési képviselő részére biztosítani kell a feltételeket ahhoz, hogy eleget tudjon tenni a képviselői tisztségéből eredő kötelezettségeinek. Ezért rendelkezik úgy a törvény, hogy a képviselő a képviselő-testület hivatalától igényelheti a munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. A képviselők részére biztosítani kell azokat a jogszabályokat, szakmai folyóiratokat, amelyekből tájékozódhat. A képviselő-testületi ülés meghívóit és az előterjesztéseket kellő időben kell megküldeni (ez általában az ülés előtt 5 munkanapot jelent), hogy a képviselőnek legyen ideje felkészülni, az anyagokat áttanulmányozni, információkat beszerezni, szükség esetén szakértőt igénybe venni, esetleg a helyszínen tájékozódni.

A képviselő szóbeli és írásbeli tájékoztatást igényelhet a hivataltól, informálódhat a hivatal bármely dolgozójánál, de intézkedést igényelő kérdésekben célszerű a jegyzőt megkeresni. A képviselők munkájának ellátásához szükséges ügyviteli segítséget, adminisztrációt, gépelést a képviselő-testület hivatala biztosítja.

Együttes jogok

Léteznek olyan képviselői jogosítványok is, amelyek a képviselők meghatározott csoportját illetik meg. Ilyen, közösen gyakorolható jogosítványt tartalmaz az a passzus, amely szerint a képviselők egynegyedének vagy a képviselő-testület bizottságának indítványára kötelező a képviselő-testületi ülés összehívása. Ugyanilyen közös jogosítvány alapján a települési képviselők legalább egynegyede kezdeményezheti a polgármesternél a helyi népszavazást.

Kötelezettségek

A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület munkájában. Ez magában foglalja a megjelenési, a véleménynyilvánítási, a döntéshozatalban való részvételi kötelezettséget és a rábízott feladatok ellátásának kötelezettségét is. A képviselő esküjéből eredő kötelezettsége az alkotmány és az alkotmányos jogszabályok megtartása, az állami és szolgálati titok megőrzése, valamint a település javát szolgáló igyekezet.

A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzata előírhatja, hogy a képviselő jelentse be, ha előre láthatóan nem tud részt venni a testületi ülésen. Ha a települési képviselő nem volt jelen a képviselő-testület ülésén, feltétlenül tájékozódnia kell arról, hogy távollétében milyen döntések, határozatok születtek.

Javadalmazás

A képviselő-testület a képviselő részére tiszteletdíjat és természetbeni juttatást is megállapíthat, ám takarékossági okokból úgy is dönthet, hogy a képviselők társadalmi munkában – díjazás nélkül – kötelesek ellátni feladataikat. A képviselő-testület rendeletben szabályozhatja a tiszteletdíj mértékét, a természetbeni juttatást, ám mérsékelheti, sőt meg is vonhatja azt. Amennyiben a képviselő a kötelezettségeinek nem tesz eleget (nem vesz részt a képviselő-testület ülésein, munkájában), nem illeti meg a tiszteletdíj és a juttatás sem. Emiatt rendelkezik úgy a törvény, hogy a tiszteletdíj, juttatás megvonható, mérsékelhető. E szankciót kiváltó kötelezettségek, mulasztások körét, azok gyakoriságát a tiszteletdíj megvonásának, mérséklésének mértékét, annak időtartamát a képviselő-testület rendeletben határozhatja meg. Fontos szabály, hogy a rendeleti szabályozás nélkül eseti határozattal a tiszteletdíj, juttatás nem vonható meg, nem mérsékelhető.

Tiszteletdíj

A képviselő havi tiszteletdíja nem lehet több a polgármester részére megállapított illetmény, illetőleg tiszteletdíj 25 százalékánál (alapdíj), ám ha a képviselő bizottsági tag is, a tiszteletdíja az alapdíjon felül – több bizottsági tagság esetén is – legfeljebb az alapdíj 50 százalékával növelhető. A bizottság nem képviselő tagja az alapdíj 50 százalékát meg nem haladó tiszteletdíjban részesíthető. A bizottság elnökének, a tanácsnoknak a tiszteletdíja az alapdíjon felül – több tisztség, bizottsági tagság esetén is – legfeljebb az alapdíj 100 százalékával növelhető.

Természetbeni juttatás

A képviselő-testület természetbeni juttatásban részesítheti a képviselőt és a bizottság nem képviselő-testületi tagját. Ilyen juttatás lehet az önkormányzat közigazgatási területén a tömegközlekedési eszközök igénybevételére jogosító utazási bérlet, amely a képviselő választása szerint pénzben is kifizethető, vagy önkormányzati intézmény által nyújtott szolgáltatás (a közüzemi szolgáltatások kivételével) kedvezményes vagy térítésmentes igénybevétele, illetve a képviselői tevékenységet segítő közlöny, kiadvány, szakfolyóirat előfizetése. Ezek a természetbeni juttatások mentesek a személyijövedelemadó-fizetés alól.

Jövedelemtérítés

A települési képviselőt a testületi munkában való részvételhez szükséges időtartamra a munkahelyén fel kell menteni a munkavégzés alól. Az emiatt kiesett jövedelmét a képviselő-testület téríti meg. A térítés alapján a települési képviselő társadalombiztosítási ellátásra is jogosult. A munkavégzés alóli felmentés a testületi ülésen kívül a bizottsági üléseken való részvétel idejére is vonatkozik, ha a képviselő tagként vesz részt a bizottsági ülésen. A jövedelemtérítést egységesen, "átalányként" nem lehet megállapítani, ugyanis mindenkinek más a munkahelyi jövedelme, sőt a csupán nyugdíjából élő vagy a munkát, keresőfoglalkozást nem végző képviselőnek egyáltalán nincs jövedelemkiesése.

Több tisztség betöltése

Előfordulhat, hogy egy személy több képviselő-testületnek a tagja. Ilyenkor mindegyik testület megállapíthat tiszteletdíjat és természetbeni juttatást is a képviselő részére.

Az összeférhetetlenségi szabályok azt sem zárják ki, hogy a települési képviselő egyidejűleg a megyei, illetve a fővárosi közgyűlés tagja is legyen. Az így megválasztott képviselőnek mindkét tisztségével járó feladatait el kell végeznie, így jogosult arra, hogy mindkét helyen igénybe vegye a járandóságát.

Költségtérítés

A képviselőnek a képviselői tevékenységgel összefüggő, általa előlegezett, számlával igazolt, szükséges költségét meg kell téríteni. A költségek kifizetését a polgármester engedélyezi, ő ítéli meg, hogy a felmerülő kiadás valóban a képviselői tevékenységgel összefüggő kiadás volt-e.

Tanácsnok

A képviselő-testület a polgármesternek vagy bármely képviselőnek a javaslatára a települési képviselők közül tanácsnokokat választhat. A tanácsnok felügyeli a képviselő-testület által meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátását.

A tanácsnok jogállását a szervezeti és működési szabályzat határozza meg, amelyben megszabják a tanácsnokok számát és azokat az ügyköröket, amelyeket a tanácsnok felügyel. A tanácsnok a képviselő-testület által többletfeladatokat ellátó – különleges jogállású – képviselő. A törvény lehetővé teszi a tanácsnokok részére is a tiszteletdíj, a természetbeni juttatás megállapítását. Főszabály szerint a tanácsnoki tisztséget a képviselők a testület megbízatásának időtartamára hozzák létre, de a törvény nem zárja ki a rövidebb időre, meghatározott feladat felügyeletére létrehozott tisztséget sem. A tanácsnoki tisztségre adott megbízás visszavonható. A speciális státus miatt a tanácsnokra nem ruházható át képviselő-testületi hatáskör.

A képviselő-testület bizottságai

Főszabály szerint a képviselő-testület a törvény keretei között önállóan alakítja ki szervezetét, választja meg bizottságait, így a bizottságok feladat- és hatásköre településenként eltérő lehet, igazodva a helyi adottságokhoz. Az önkormányzati szervezeti és működési szabályzat tartalmazza a bizottságok számát, a bizottságok elnevezését, tagjainak számát, feladatait, a bizottságokra átruházott hatásköröket.

Kötelezően létrehozott bizottságok

A bizottság megalakításának kötelező esetei is vannak. A kétezernél nagyobb lélekszámú településen pénzügyi bizottságot kell létrehozni. A képviselő-testület köteles megalakítani a kisebbségek ügyeivel foglalkozó bizottságot, ha azt a testület kisebbségi jelöltként mandátumot nyert tagjai kezdeményezik. Amennyiben az önkormányzat mint fenntartó három vagy annál több nevelési-oktatási intézményt működtet, köteles közoktatási ügyekkel foglalkozó bizottságot létesíteni és működtetni.

Ad hoc bizottságok

A képviselő-testület megbízatása (4 éves ciklus) egész időtartamára hozza létre a bizottságait, de a törvény nem zárja ki a rövidebb időre létrehozott bizottság lehetőségét. Nincs akadálya annak sem, hogy a képviselő-testület a bizottságok mellett egy-egy munkacsoportot, előkészítő bizottságot hozzon létre valamely feladat elvégzésére. Ezek az ún. ad hoc bizottságok, amelyek összetételére, működésére nem vonatkoznak a képviselő-testület állandó szerveként működő bizottságokra megállapított szabályok. Az ad hoc bizottságok nem rendelkeznek azokkal a jogosítványokkal, amelyekkel az állandó bizottságok, így ezekre önkormányzati hatáskör nem ruházható át, és tagjai tiszteletdíjban, juttatásban sem részesülnek.

A bizottságok szerepe

Minden bizottság kötelezettsége előkészíteni a képviselő-testület döntéseit, majd szervezni és ellenőrizni a döntések végrehajtását. A bizottságok előzetesen megtárgyalják az előterjesztéseket, javaslatokat, majd véleményükről tájékoztatják a döntéshozatalt megelőzően a képviselő-testületet a feladatkörébe tartozó témákban. Kezdeményezhetik, hogy a testület tárgyaljon meg bizonyos kérdéseket, s konkrét előterjesztéseket is készíthetnek (a képviselő-testület ezek bármelyikét kötelező feladatként is előírhatja).

Előterjesztés, véleményezés

A képviselő-testület meghatározhatja azokat az előterjesztéseket, amelyeket a bizottság nyújt be. Ilyenkor a bizottság elnöke vagy a bizottság által kijelölt tagja lesz a testületi ülésen az előterjesztés (beszámoló) előadója. A bizottság munkacsoportot is létrehozhat az előterjesztés megfogalmazására, de az előterjesztésről a bizottság szavazással dönt.

A törvény arra is felhatalmazza a képviselő-testületet, hogy határozza meg, milyen előterjesztések benyújtásához melyik bizottság állásfoglalása szükséges. A testület csak akkor tárgyalja meg az előterjesztéseket, ha az illetékes bizottság ezeket már véleményezte, s kialakította a kérdéssel kapcsolatos állásfoglalását. Ilyenkor nem a bizottság készíti az előterjesztést, hanem csak véleményezi azt, s megfogalmazza a döntéstervezettel kapcsolatos javaslatát.

A bizottság által benyújtandó előterjesztéseket, valamint a bizottság állásfoglalását igénylő tárgyköröket a szervezeti és működési szabályzat határozza meg, a konkrét előterjesztések tekintetében pedig a képviselő-testület munkaterve jelöli meg az egyes bizottságok feladatait.

Döntési kompetencia

Az önkormányzati ügyek jelentős része önkormányzati hatósági ügy. Önkormányzati rendelet a bizottságra ruházhatja a képviselő-testület hatósági jogkörét, de önállóan is kreálhat a bizottság részére hatósági döntési jogkört.

A bizottság és a hivatal

Az önkormányzati döntések előkészítésében és végrehajtásában a képviselő-testület szerveként működő képviselő-testületi hivatalnak is jelentős feladatai vannak. A bizottság feladata az önkormányzati döntések előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló hivatali munkája ellenőrzése. Erre azonban csak a szervezeti és működési szabályzatban megjelölt feladatkörébe tartozó ügyekben jogosult. A bizottsági ellenőrzés nem terjedhet ki a hivatal munkájának egészére. További korlátozás, hogy a bizottság csak a képviselő-testület döntéseinek az előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkát ellenőrizheti, s nem foglalkozhat az államigazgatási ügyek döntés-előkészítésével és végrehajtásával.

A bizottságnak az előbbiekben meghatározott körben és területeken csak ellenőrzési jogosítványa van, intézkedést nem tehet, közvetlen utasítást a hivatal részére nem adhat, nem irányíthatja a polgármesteri hivatalt. A bizottságok nem vonhatják el a polgármestertől a hivatal irányításának jogát, és nem korlátozhatják a jegyző hivatalvezetői jogosítványait sem. Ám ha észlelik, hogy a hivatal eltér a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól, valamint sérti az önkormányzati érdekeket, illetve elmulasztja a szükséges intézkedést, kezdeményezhetik a polgármester közbelépését.

Bizottsági tagok

A bizottság képviselő-testületi tagokból és külső személyekből is választható. Indokolt, hogy a képviselő-testület válassza be a bizottságokba a jelentősebb helyi szervezetek képviselőit, a helyi viszonyokat jól ismerő más választópolgárokat is, akik közvetítik a lakossági igényeket, véleményeket.

A bizottság elnöke csak települési képviselő lehet. A képviselő-testületi tagoknak az elnökkel együtt számolva több mint felét kell alkotniuk a bizottságon belül. Nem lehet a bizottság tagja, illetve elnöke a polgármester, az alpolgármester, a jegyző vagy a képviselő-testület hivatalának más dolgozója.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem