×

Vállalati arculatépítés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 114. számában (2007. október 15.)
A vállalati arculatépítésben mindig voltak, s jelenleg is vannak divatirányzatok. Napjainkban ilyen az internetes megjelenés, a társadalmi felelősségvállalás hangsúlyozása, a társasági telephelyek környezetének védelme, illetve az ott élő emberek támogatása. Ez utóbbi által a cégek jó hírneve is erősödhet.

A munkáltatók többsége nagy figyelmet fordít a cég arculatának megformálására. Az imázs ugyanis üzenet a partnerek és az ügyfelek számára: általa kommunikálható a cég filozófiája, üzleti pozíciója, s a vállalat számára fontos értékrend is.

Új elemek a logókban

A Public Relations (PR) – azaz a vállalatok tevékenységének és termékeinek átgondolt, tudatos népszerűsítése – mintegy harminc éve terjedt el Magyarországon. Míg a kezdetekben kizárólag a reklámozásra korlátozódott, mára – a vállalati stratégia részeként – a társadalmi kapcsolatok építésének széles palettáját öleli fel. Ez a cég által közölni kívánt üzenetek megfogalmazásának is az egyik legfontosabb módszere.

Náray Vilmos, a Live PR cég tulajdonos ügyvezető igazgatója szerint manapság az évszázados hagyományokkal rendelkező cégek, márkák is modernizálnak: régi, jól ismert, megszokott logóikat körberakják új elemekkel, amelyek megtervezésével erre specializálódott arculatfejlesztő ügynökségeket bíznak meg. A cél ilyenkor az, hogy alapvetően megmaradjon a régi, közismert jelkép, de hozzáigazodjék az aktuális trendekhez.

A vállalati arculatépítés másik fontos eleme a megkülönböztetés. Ez egy induló vállalkozásnak rendkívül fontos. Ilyenkor ajánlatos alaposan körülnézni a cégérek között, hogy a szokásos, sablonos elemektől eltérő grafikai megjelenést lehessen kialakítani. Az is megfigyelhető, hogy manapság egyszerűsödnek a logók, például kiveszőben van a cégembléma, amely 10 évvel korábban nélkülözhetetlen eleme volt a vállalat megjelenésének.

Már a cégnév kiválasztása is döntő tényező abban, hogy egyedi, lehetőség szerint az adott - szakmai és földrajzi – piacon lényegesen eltérjen a meglévő nevektől. Az sem mindegy, hogy a cégnév jelent-e valamit, utal-e a tevékenységre, s milyen asszociációt indít el a leendő ügyfélben, fogyasztóban. A szakember szerint a logó kialakításakor nem szabad takarékoskodni, s mindenképpen a szakmában jártas céget, grafikust kell megbízni.

Egyszerűsödés és dinamizmus

Az arculatépítésben a mai trend az egyszerűsödés felé halad, s a logó kialakításában a retró stílus vált divatossá. Ez vonatkozik a betűtípusok és színek kiválasztására is. Míg 8-10 éve a szürke és a kék tónus dominált a cégemblémákon, mára ez porossá, avíttá vált. Jelenleg a dinamizmust sugárzó emblémák a jellemzőek: a növekedést, felfelé ívelést sugalló motívumok terjedtek el.

A kisvállalkozások gyakorta kérik a csomagolás megtervezését. A figyelemfelkeltésnek ez – bár hagyományos – jól bevált módszere, amire a kisebb cégek is áldoznak. Az ilyen jellegű megbízások esetében a társaság piackutatást is végez annak megállapítására, hogy mennyire gazdaságos az adott csomagolási forma.

Sokan rosszul értelmezik az arculatépítés fogalmát, hiszen gyakran csupán a logó, valamint az ehhez kapcsolódó névjegykártya és levélpapír megtervezésében gondolkodnak. Ez egyfelől szemléletbeli problémákra, másfelől forráshiányra vezethető vissza. A komplex arculattervezést általában csak a tőkeerős cégek képesek megrendelni.

Az arculattervezésre a kezdő vállalkozók általában ötvenezer forint körüli összeget fordítanak, azonban a középvállalkozások jobban megnyitják a pénztárcájukat. Ez attól is függ, hogy a kereskedelemben vagy a szolgáltatóiparban tevékenykednek-e. Milliós nagyságrendben csak az igazán nagy méretű és erős cégek költenek, köztük az állami megrendelők.

A céges arculatépítés egyik alaptörvénye, hogy a vállalkozás értékeit tudatosan ki kell hangsúlyozni a logókban, a színválasztásban és a reklám-, illetve sajtóanyagokban. Például a nemzetközi és belföldi expresszfuvarozó TNT-nél - amelynek PR-tanácsadói teendőit évek óta a Live PR végzi – a gyorsaságot és a megbízhatóságot hangsúlyozzák. Ráadásul a társaság megjelenésének uralkodó színe a narancssárga, ami élénkséget, dinamikusságot sugall, nem utolsósorban pedig a holland tulajdonosokra is utal.

Ha multinacionális cég PR-ügyeit vállalja el egy tanácsadó, akkor természetesen igazodnia kell az anyacég megjelenéséhez. Az esetek nagy többségében, ha az anyacég PR-cége is multinacionális, akkor az a tanácsadó végzi a teendőket a leányvállalatoknál is.

Céges weblapok

Az elmúlt évek trendjei közt az egyik leguralkodóbb, hogy egyetlen cég arculatépítéséből sem hiányozhat a weblap. Azonban követelmény, hogy az internetes honlap egyszerű, áttekinthető, informatív legyen, de nem feltétlenül lényegesek a mozgó, villogó effektek. Az is fontos, hogy a céges weblapokat 2-3 évente megjelenésükben megújítsák, felfrissítsék. Weblaptervezésre külön iparág jött létre, s tekintettel arra, hogy ez némi informatikai, programozói ismeretet igényel, mindenképpen célszerű szakcégekhez fordulni. Tapasztalatok szerint a céges honlapok térhódításával a korábban meghatározó céges szórólapok, háttéranyagok is háttérbe szorultak.

Mielőtt egy tanácsadó megpályázná egy cég PR-ügyeinek intézését, első lépésben megvizsgálja a társaság ügyfélkörét. Ennek egyik módja lehet, hogy az újságírók körében közvélemény-kutatást végez az adott szervezet ismertségéről, megítéléséről. Ha valamely nagy cég PR-tevékenységét szeretné elnyerni egy tanácsadó, akkor ajánlatos külső szolgáltatót megbízni, hogy végezzen közvélemény-kutatást, bár ennek magas költsége miatt megfontolandó, hogy a tender időszakában fordítson-e erre pénzt a szolgáltató. Ha bank PR-munkájára szeretne megbízást kapni egy tanácsadó, akkor célszerű tőzsdei, pénzügyi elemzőket megkérdezni a pénzintézetről, ők ugyanis – tapasztalatok szerint – alkalmas fókuszcsoportot alkotnak, mivel véleményük és következtetéseik is általában hasonlók.

A tender időszakában sok ismeretet lehet szerezni a cég információs politikájáról is. Ekkor is segíthetnek az újságírók, mivel el tudják mondani, hogy milyen információkat kapnak az adott társaságról, s azok eléggé kielégítőek-e. De például egy jelentős közszolgáltató cégről véletlenszerű utcai közvélemény-kutatással lehet a legtöbb olyan információhoz jutni, amelyek segíthetnek a tender elnyerése után abban, hogy a PR-cég miként erősítse az adott cég arculatát, miről kell többet beszélni, miket kell kiemelni.

Amikor egy vállalkozás megpályáztatja a PR-tanácsadói tevékenységet, azt általában zárt, meghívásos tárgyalásos módszerrel teszi meg. Jellemzően 5-8 PR-céget hívnak meg, bár az optimális 3-4 lenne. Szabály azonban, hogy piaci konkurens PR-tanácsadóját nem hívják meg a pályázatra. Nyílt tender csak az állami, önkormányzati tulajdonú cégekre, szervezetekre jellemző – a közbeszerzési pályázat keretein belül. Ilyenkor gyakori, hogy a PR-cégekről egy másik vállalat marketingeseitől, illetve piaci ismertség alapján szereznek információt a tenderkiírók.

Éves megbízások

Ha a PR-cég elnyerte a vállalat arculatépítésére kiírt pályázatot, ki kell dolgoznia a koncepciót, amely hozzáadott értéket jelent a vállalat számára, s nem merül ki csupán abban, hogy évente két sajtótájékoztatót szerveznek.

A PR-koncepció többségében éves bázisú, konkrét árakkal, időpontokkal, stratégiai munkatervvel. A szervezet arculatépítése a tanácsadóval folytatott állandó konzultációk, érvek-ellenérvek ütköztetése révén áll össze. Előfordul, hogy a PR-cég által kidolgozott koncepciónak csak egy-egy eleme tetszik meg a megbízónak, s csak azt kezdik megvalósítani. Másrészt egy tanácsadó tevékenységében együtt kell élnie a stratégia megalkotásának és végrehajtásának, miközben abban érdekelt, hogy a megbízóval folytatott tárgyalások során minél többet valósíthasson meg az elgondolt arculatépítési koncepcióból.

Előnyös, ha a PR-tanácsadó csapatában ügyfélkörből érkezett marketinges is dolgozik. De legalább annyira lényeges, hogy legyen közöttük volt sajtómunkás, aki képes az újságírók fejével gondolkodni, ismeri, hogy mire van igényük, s nem utolsósorban használható, lényegre törő, informatív sajtóközleményt képes írni.

Leginkább hangyaszorgalmú, türelmes, fáradhatatlan, jól kommunikáló munkatársakra van szükség. Miként egy jó PR-cég nem nélkülözheti a trendkövető kreatív elmét sem. Akkor jó a tanácsadó csapat, ha a rendszerető "hangyák", illetve a kreatívok-újságírók és a marketingesek aránya fele-fele arányban oszlik meg. A PR-cégnél egy-egy ügyféllel – általában – teamek dolgoznak, ami hatékonyabbá teszi az együttműködést.

Mérési módszerek

A PR-cégek tevékenységének, eredményességének mérése objektív eszközökkel nem könnyű, s főleg nem olcsó. Azt ugyan meg lehet állapítani, hogy egy év után az adott vállalkozás reputációja emelkedett-e vagy sem, de hogy az nem egy új, sikeres termék bevezetésének, hanem a jobb PR-munkának volt-e köszönhető, az nagyon részletes elemzés és kutatás nélkül kideríthetetlen. Az is mérhető, hogy adott szervezetről egy év alatt mennyi sajtómegjelenés volt, s számuk növekedett-e, vagy sem a vizsgált időszakban. Ám az sem mindegy, hogy egy munkáltatóról – például – a dioxinbotrány kapcsán cikkezett-e többet a sajtó, vagy azért, mert egy alapítványnak 100 millió forintot adományozott. Hiába dolgozik kiválóan egy légitársaság PR-cége, ha - tételezzük fel – lezuhan egy repülőgépük, ami lerombolja az addig felépített jó hírnevét és a PR-tanácsadó erőfeszítéseit.

Közismert az a megállapítás, hogy a reklámkiadások fele az ablakon kidobott pénz, de hogy melyik fele, azt senki sem tudja megmondani. Ugyanez majdnem elmondható a külső PR-tanácsadóknak kifizetett megbízási díjakról is.

A külső PR-esek megbízása az USA-ban kezdődött mintegy fél évszázada. Ennek egyik oka az volt, hogy felismerték: a cég belső kommunikációjával foglalkozók "vakságban élnek", s nem képesek a kívülálló objektivitásával tekinteni a cégre. Ezzel szemben a külsős el tudja dönteni, mi lehet fontos a külvilágnak. Másrészt mivel a cég arculatkezelése, PR-je nem igényel folyamatos napi tevékenységet, így a vállalkozásoknak takarékosabb megoldás külső tanácsadót megbízni. A szakmában íratlan törvény, hogy egy PR-cég – meghatározott piacon – csak egyetlen céggel foglalkozhat.

 

Ötmilliárdos PR-piac

Jelenleg Magyarországon 20-25 jelentősebb, a teljes vállalati arculatépítéssel foglalkozó PR-cég működik. Ezek sorában 4-5 nagyobb – néhány 100 millió forintos éves árbevétellel, 20-40 alkalmazottal - tevékenykedik. Utánuk következik az erős középmezőny, 100-150 millió forintos árbevétellel, s 10 fő körüli munkatárssal.

A magyar PR-ügynökségi piacot mintegy 5 milliárd forint nagyságúra becsülik. Ennél persze a megbízók többet költenek PR-re, de azt gyakorta belső marketinges munkatársakkal oldják meg, akik egyúttal a sajtós feladatokat is ellátják. A cégek költségeinek 1-2 százalékát tehetik ki a PR-kiadások, ám ha ebbe a szponzorálást és a marketing célú utaztatásokat is beleszámítjuk, akkor a ráfordítás akár ennek többszörösét is elérheti.

Jellemző a piacra, hogy egyre érzékenyebb az árakra: az elmúlt 10 évben a PR megbízási díjak nominálisan befagytak. Az ár leszorításában a minimális működési költséggel tevékenykedő, egy-két fős kis PR-cégek járnak az élen.

Azt is megfigyelték a szakemberek, hogy adott cég nyereségessége nem függ össze közvetlenül az arculatépítés sikerességével, ám egy vállalkozás veszteséges működését jó PR-rel lényegesen lehet tompítani. Arra nincs semmilyen szabály, hogy a szervezetek éves átalány- vagy projektdíjat fizetnek-e a PR-cégeknek.

Társadalmi felelősség

Hegyi Gábor, az egyik legjelentősebb magyar PR-tanácsadó, a Capital Communications tulajdonos-ügyvezető igazgatója a társadalmi felelősségvállalás elmúlt években megfigyelhető előretörésére hívta fel a figyelmet. Szerinte komoly vállalat e nélkül nem teljesítheti az arculatépítés feltételeit. A munkáltatók a társadalmi felelősségvállalással elsősorban arra koncentrálnak, hogy ahol működnek, ott a környezetüknek milyen segítséget nyújthatnak.

Ezt nem szabad úgy tekinteni, mint lehetőséget arra, hogy a sajtóban ingyenreklámot kapjon a társaság, hanem elsősorban arra kell koncentrálnia, hogy meglévő társadalmi, környezeti problémára megoldást találjon, amin keresztül a jó hírneve erősödik. Az elmúlt években általánosan elterjedt, hogy a jelentős divatházak a környezetvédelem koncepciójával kötik össze termékeik propagálását. Rengeteg pozitív üzenetet hordoz például a tengeri környezetvédelem ügye.

Hegyi Gábor saját példájukon keresztül említette, hogy amikor a Mol megvásárolta az Ina horvát olajtársaságot, akkor a Capital Communications felhívta a társaság figyelmét az Adriai Delfin Projektre, amely a mintegy 200 állatból álló adriai delfinpopuláció megmentését tűzte ki célul. A Mol hathatós pénzügyi támogatásával tengerparti bemutató- és kutatóközpontot hoztak létre, ahol a látogatók számára ismertetik a delfinpopuláció megmentésére tett intézkedéseket. Ennek üzenete az, hogy ha a delfinek – mint a tenger szennyezettségére érzékeny egyedek – élni tudnak, s jól érzik magukat az Adriai-tengerben, akkor ott az emberek is egészséges körülmények között fürdőzhetnek. Mindez a horvát emberekben pozitív érzelmeket keltett a Mol iránt. Ehhez hasonlóan új jelenség, hogy a nagy világcégek tengeri környezetvédelmi expedíciókat támogatnak.

Hagyományos szponzorálás

A társadalmi felelősségvállalásra további példa, hogy a világ vezető cementgyártója, a Holcim évek óta önkormányzati bérlakások megépítésére ír ki pályázatot Magyarországon. A Trigránit pedig lengyelországi és romániai ingatlanprojektjeivel párhuzamosan fiatal, tehetséges helyi szakembereket támogat. Természetesen működik a hagyományos sportszponzorálás is, amikor az adott cég egy-egy sikeres egyéni sportoló vagy csapat támogatása révén alkothat magáról kedvező képet.

Az elmúlt években azonban a magyar sportszponzorálás szolgáltatott néhány negatív példát is, amikor a támogató cég botrányok, nézőtéri zavargások miatt beszüntette a támogatást. Ilyen volt például, amikor a közelmúltban a Fotex-csoport tulajdonosa a nézőtéren tapasztalható agresszivitás miatt eladta az FTC labdarúgócsapatában meglévő tulajdonjogát, s ezzel összefüggésben egy nagy mobiltelefon-szolgáltató is megszüntette a focicsapat támogatását.

Hegyi Gábor szerint a cégimázsnak egységes rendszert kell alkotnia a belső és a külső kommunikációval, s harmóniában kell lenni azzal, amit csinál, illetve amit állít magáról. Ha a dolgozók jól érzik magukat munkahelyükön, az is erősíti a cégről kialakult pozitív képet.

De éppen ilyen fontos az is, hogy az újságíróknak kedvező benyomása alakuljon ki a társaságról, kérdéseikre mindig kielégítő válaszokat kapjanak. A vállalatnak minden célcsoport számára pozitív üzenetet kell sugároznia.

Vállalati reputáció

A vállalkozások számos jól bevált eszközt alkalmaznak piaci-üzleti kapcsolataik építéséhez. Ehhez tartozik, hogy jó hírüket keltik partnereik körében. A vállalati tekintély és megbecsültség erősítésére – a reputációra – azonban gyakorta csak utólag, a vállalkozás hírét beárnyékoló történés után gondolnak, holott az arculatépítés folyamatos munkát igényel. A tapasztalatok azt jelzik: a hírnév igen nagy – a vállalati eszközök értékének akár negyedét is elérhető – értéket képvisel.

Egy vállalkozás értéke nem fejezhető ki csupán eszközei, termékei, készletei vagy tőzsdei kapitalizációjának nagyságával. Ugyanilyen fontos a hírneve, a megbecsültsége. E munka során hasznos lehet a márkaismeret erősítése, amihez viszont nélkülözhetetlen a kommunikáció, illetve a fogyasztói kereslet.

A cég nevét elsősorban jó eredményei és jó termékei alapozzák meg. De a hírnév megszerezhető fontos ügyek támogatásával, illetve olyan akcióval is, amely az adott céget kiemeli a többiek közül. E technikák az imázsteremtés módszerei közé sorolhatók, noha főszabályként elmondható: az arculat keveset ér, ha a lakkozott kép mögött nincs igazi érték, vagy ha a dolgozók elégedetlenek, és rossz hírét keltik a szervezetnek. Márpedig a munkatársak ezt akkor is megtehetik, ha – máskülönben – anyagilag megbecsülik őket.

A vállalkozásnak tehát megbecsültségre is szert kell tennie, melynek záloga az üzleti partnereivel és a fogyasztókkal, illetve a saját munkatársaival kialakított kapcsolatok magas színvonala. Szakemberek szerint a reputáció jó mérőeszközének tekinthető a tőzsde, hiszen ott a cég naponta megmérettetik. Igaz, a megközelítés alapja nem a közérdekű cselekedet, hanem a részvényeseknek szánt üzenet. Mivel azonban utóbbiak száma tíz- és százezrekre tehető, ily módon mindenképpen széles körű kommunikációra nyújt lehetőséget. A vállalatok reputációjában meghatározó elem az illető cégről alkotott részvényesi ítélet.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem