×

Jogharmonizáló

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 106. számában (2007. január 15.)
Többrészes összeállításunkban az EU Zöld Könyvét ismertetjük, amely a munkajog korszerűsítéséről és a XXI. század munkaerő-piaci kihívásairól szól.

Az Európai Unió Tanácsa 2006. novemberben fogadta el a Zöld Könyvet, amely korunk piacgazdaságának munkajogi kihívásaira keresi a választ. A bevezető oldalak célokról és a jelenlegi helyzet értékeléséről szólnak. Megfogalmazódnak az uniós fellépést kívánó legfőbb kérdések, a rugalmas és mindenkit befogadó munkaerőpiac megteremtésének igénye. A dokumentum – többek között – foglalkozik a munkaidő-beosztás, a munkavállalói mobilitás és az illegális munka kérdéseivel. A problémákkal és a megoldás igényével szembesülünk nap mint nap idehaza is. A Zöld Könyv ismertetése az első részben a problémák ismertetésén, a tendenciákon át azokig a kérdésekig jut el, amelyre az új munkajognak is választ kell találnia.

Bevezetés és célok

A Zöld Könyv (ZK) célja nyilvános vita indítása az Unióban arról, miként fejlődhet a munkajog annak érdekében, hogy támogassa a lisszaboni stratégia célkitűzéseit, azaz a fenntartható növekedés elérését több és jobb munkahely teremtésével. A ZK megállapítja: a munkajog korszerűsítése alapvető elem a munkavállalók és a vállalatok alkalmazkodásának sikeréhez vezető úton. A dokumentum szerint ezt a célkitűzést a teljes foglalkoztatottság, a munkaerő-termelékenység és a szociális kohézió közösségi célkitűzésének fényében kell követni. Mindez egyébként összhangban áll az Európai Tanács felhívásaival, melyek szerint mobilizálni kell valamennyi megfelelő nemzeti és közösségi forrást, hogy elő lehessen segíteni a képzett és alkalmazkodóképes munkaerő, illetve olyan munkaerőpiac kialakítását, amelyek szembe tudnak nézni a globalizáció és az öregedő európai társadalmak együttes hatásából származó kihívásokkal. Ahogy a Bizottság a növekedés és munkahelyteremtés terén elért haladásról szóló 2006. évi jelentése hangsúlyozza: "Az európai munkaerőpiacok alkalmazkodóképességének növelése létfontosságú a gazdasági tevékenység és a magas termelékenység előmozdításához."

A kétpólusú munkaerőpiac elkerülése

Az európai munkaerőpiacok a ZK szerint azzal a kihívással néznek szembe, hogy a nagyobb rugalmasságot a biztonság maximalizálásával kell ötvözniük mindenkire vonatkozóan. A munkaerőpiacon a rugalmasságra való törekvés egyre változatosabb munkaszerződési formákat szült, amelyek a foglalkoztatás mértékét, a jövedelembiztonságot, valamint a kapcsolódó élet- és munkakörülmények viszonylagos stabilitását illetően jelentősen eltérhetnek a hagyományos szerződési mintától.

Egy 2003-ban kelt, az Európai Foglalkoztatási Munkacsoportnak az Európai Tanácshoz intézett jelentése megállapította: az állandóan foglalkoztatott "belső és külső munkaerő" – ideértve a munkanélkülieket, a munkaerőpiacról visszavonultakat, valamint a bizonytalanul és nem hivatalosan alkalmazottakat – között megosztott, kétpólusú munkaerőpiac jöhet létre. Ez utóbbi kategória homályos terület. Olyan, ahol az alapvető munkavállalói és szociális védelmi jogok jóval kisebb jelentőségűek, ami a jövőbeli foglalkoztatási kilátásokat illetően bizonytalanságot kelt, továbbá kihatással van a magánélet fontos döntéseire is (például biztos lakhatás, családtervezés stb.). A ZK szerint a foglalkoztatottság alternatív módjainak alkalmazása még elterjedtebbé válhat, ha nem tesznek lépéseket a hagyományos szerződés átalakítására annak érdekében, hogy nagyobb rugalmasságot biztosítsanak a munkavállalóknak és vállalatoknak egyaránt. Ennek megfelelően a munkacsoport felkérte a tagállamokat, hogy értékeljék és szükség esetén változtassák meg a hagyományos szerződések rugalmasságát olyan területeken, mint például a felmondási idő, az egyoldalú vagy közös megegyezésen alapuló megszüntetés költségei és eljárásai vagy a jogellenes jogviszony-megszüntetés meghatározása.

A munkaügyi jogszabályok kiigazításának szükségességét hangsúlyozza a ZK, hogy előmozdítsa a rugalmasság összehangolását a foglalkoztatási biztonsággal, és csökkentse a munkaerőpiac megosztottságát. A szociális párbeszéd szintén fontos szerepet játszik a kollektív és/vagy munkáltatói szintű megoldások kialakításában, amely lehetővé teszi egyes alkalmazotti csoportoknak, hogy sikeresen átvészeljék a különböző foglalkoztatási helyzetek közötti átmeneti időszakokat, miközben segítséget nyújtanak a vállalatoknak abban, hogy rugalmasabban reagáljanak az innováció vezérelte gazdaság igényeire, valamint a verseny szerkezetátalakításból adódó változásaira.

A ZK alapján a "rugalmas biztonság" összetevői többek között

- az egész életen át tartó tanulás, amely lehető teszi a munkavállalóknak, hogy lépést tartsanak az új képzési szükségletekkel,

- az aktív munkaerő-piaci politika, amely arra ösztönzi a munkanélkülieket, hogy a munkaerőpiacon újra állást keressenek maguknak, valamint

- a rugalmasabb szociális biztonsági szabályok, amelyek gondoskodnak a munkahelyet váltók vagy az átmenetileg munkanélkülivé válók igényeiről.

Törekvések a rugalmas biztonság megteremtéséhez

A ZK megvizsgálja, hogy a munkajog milyen szerepet játszhat az igazságosabb, alkalmazkodóképesebb, befogadóbb, Európát versenyképesebbé tévő munkaerőpiac támogatása érdekében a "rugalmas biztonság" program előmozdításában. A következőkre törekszik:

- Azoknak a fő kihívásoknak a felismerése, amelyekre még nem született megfelelő válasz, és amelyek egyértelmű hiányosságokat tükröznek egyrészről a meglévő jogi és szerződéses keretek, másrészről a munka világának realitásai között. A hangsúly elsősorban a munkajog személyes szempontjaira helyeződik a kollektív munkajog kérdései helyett.

- Nyílt vitába vonja a tagállamok kormányait, a szociális partnereket és más érdekelteket arról, hogy a munkajog miként segítheti elő a foglalkoztatási biztonsággal együtt járó rugalmasságot a szerződés formájától függetlenül, így végül hozzájárulva a nagyobb foglalkoztatottsághoz és a munkanélküliség csökkentéséhez.

- Vitaindítás arról, hogy a szerződéses viszonyok különféle típusai a valamennyi munkavállalóra alkalmazandó munkavállalói jogokkal együtt hogyan könnyíthetnék meg új munkahelyek megteremtését, és nyújthatnának segítséget a munkavállalóknak és a munkáltatóknak egyaránt a munkaerő-piaci átmenetek könnyítésével, az egész életen át tartó tanulás támogatásával és a teljes munkaerő kreativitásának elősegítésével.

- Hozzájárulás a jobb szabályozás programjához a munkajog korszerűsítésével, figyelembe véve az általános előnyöket és a felmerülő költségeket annak érdekében, hogy a munkavállalók és a vállalatok számára egyaránt egyértelművé váljanak jogaik és kötelezettségeik.

 

Nyilvános elektronikus vita

A ZK-ról négy hónapon át nyilvános konzultációt folytatnak. Ezt követően a tagállamok, a szociális partnerek és egyéb érdekeltek által tett megállapítások 2007-ben az úgynevezett nyomon követő bizottsági közleményben megfontolásra kerülnek. Mindezt a rugalmas biztonság szélesebb körű értelmezéséről szóló kezdeményezések körének összefüggésében vizsgálják, amelyet a Bizottság a tagállamokkal együttműködve alakít ki. 2007 júniusában bizottsági közleményt tesznek közzé a rugalmas biztonságról, amely felvonultatja a "rugalmas biztonsági" megközelítés mellett szóló érveket, és 2007 végéig felvázol jó néhány közös elvet, hogy reformtevékenységeikben támogassa a tagállamokat.

Munkajog az EU-ban

Tagállami fejlemények – a klasszikus munkaviszony amortizációja

A munkajog eredeti célja az volt, hogy kiegyensúlyozza a foglalkoztatottságon belüli alapvető gazdasági és szociális egyenlőtlenségeket. Kezdetektől fogva a munkajog elsősorban a munkavállalói státus kialakításával foglalkozott, e köré építette a jogosultságokat. Ez a hagyományos modell a munkavállalói státusról számos alapvető feltételezést tükröz.

Feltételezte az állandó, határozatlan idejű, teljes munkaidős foglalkoztatottságot, a munkajog által szabályozott munkaviszonyt, amelyben a fő pillér a munkaszerződés, valamint a munkavállalókra háruló kötelezettségekért elszámoltatható, egyetlen munkáltató meglétét. A ZK megemlíti: a munkajog és -politika kialakítását és végrehajtását illetően a nemzeti hagyományok igen eltérőek.

A gyors technológiai fejlődés, a globalizációból adódó megnövekedett verseny, a változó fogyasztói kereslet és a szolgáltatói ágazat jelentős növekedése rámutatott a nagyobb rugalmasság szükségességére. Az éppen időben történő igazgatás ("just-in-time management") megjelenése, a vállalatok befektetési lehetőségeinek beszűkülése, az információs és kommunikációs technológiák terjedése és a keresletbeli változások egyre nagyobb gyakorisága arra sarkallta a munkáltatókat, hogy rugalmasabban szerveződjenek. Ez a termelési ciklus különböző szakaszaiban különféle munkaszerveződésben, munkaidőben, fizetésben és személyzeti létszámban mutatkozik meg. A változások a munkaszerződések többféle típusát igényelték – függetlenül attól, hogy az uniós és a nemzeti jog erről egyértelműen rendelkezik-e. A munkaviszony hagyományos modellje nem mindegyik állandó, hagyományos szerződéssel rendelkező munkavállaló esetében bizonyul feltétlenül megfelelőnek, hiszen azzal a kihívással kell szembesülnie, hogy alkalmazkodnia kell a változáshoz, és meg kell ragadnia a globalizáció kínálta lehetőségeket. A túlságosan nagy protekciót tartalmazó feltételek elriaszthatják a munkáltatókat attól, hogy a gazdaságilag zűrzavaros időszakokban munkaerőt alkalmazzanak. A szerződéses viszonyok alternatív modelljei növelhetik a vállalatok kapacitását, hogy teljes munkaerejük kreativitását nagyobb versenyhelyzeti előnyre váltsák.

"Zsákutcás" reformok – kollektív szerződések új szerepben

A ZK összegzése alapján az 1990-es évek eleje óta a nemzeti munkajogi szabályok reformja a meglévő szabályok enyhítésére összpontosított, hogy megkönnyítse a szerződések sokféleségének kialakulását. A reformok általában a rugalmasságot "marginálisan" növelték, azaz az elbocsátás elleni kisebb védelem mellett rugalmasabb foglalkoztatási formákat vezettek be, hogy elősegítsék a pályakezdők és a hátrányos helyzetű álláskeresők megjelenését a munkaerőpiacon, és a foglalkoztatás tekintetében kívánság szerint nagyobb választási lehetőséget biztosítsanak. A reform egyre megosztottabb munkaerőpiacokat eredményezett. A nemzeti, ágazati és vállalati szintű szociális párbeszédek fejleményei, amelyek a belső rugalmasság új formáinak bevezetésére törekedtek, azt is bemutatták, hogy a munkahelyi szabályok hogyan alkalmazkodhatnak a változó gazdasági valósághoz. A jogszabályok és a kollektív szerződések közötti fejlődő kapcsolat abban mutatkozik meg, hogy ezek a szerződések milyen formákban tárgyalnak új kérdéseket (pl. szerkezetátalakítás, versenyképesség, képzési lehetőségek), és hogyan alkalmazhatók a munkavállalók új kategóriáira (pl. munkaerő-kölcsönző cégek által közvetített munkavállalók általában időszakos munkájára). A kollektív szerződések már nem csupán kisegítő szerepet játszanak a törvény által meghatározott munkakörülmények kiegészítéseként. Fontos eszközként szolgálnak, a jogi elveket hozzáigazítják az adott gazdasági helyzetekhez, illetve az egyes ágazatok különleges körülményeihez.

Az uniós szintű fellépés

Az EU szintjén számos jogi és politikai intézkedést hoztak, és jó néhány elemző tanulmányt készítettek annak megállapítására, hogy az új, rugalmasabb foglalkoztatási formák hogyan kapcsolhatók össze minimális szociális jogosultságokkal valamennyi munkavállaló esetében. A határozott időre szóló szerződések, a részmunkaidő, az ideiglenes munka és az idénymunka tekintetében az élet- és munkakörülmények javítása eredetileg az 1989. évi szociális charta és az azt követő szociális charta cselekvési program témája volt. Az atipikus munkaviszonyokkal kapcsolatos közösségi szintű kezdeményezések helyénvalóságáról szóló heves vita csúcspontja a részmunkaidős foglalkoztatásról és a határozott ideig tartó munkaviszonyról szóló irányelv elfogadása volt, amely kötelező érvényt adott az EU szociális partnerei keret-megállapodásainak, megteremtve az egyenlő bánásmód elvét a teljes állásúak, illetve a részmunkában és határozott idejű munkában részt vevők között.

2000-ben az Európai Bizottság megindította a szociális partnerekkel folytatott konzultáció első szakaszát a munkaviszonyok korszerűsítéséről, ami 2002-ben a távmunkáról szóló keretmegállapodás elfogadásához vezetett. (Ennek következtében kerültek 2004-ben a távmunkára vonatkozó különös munkajogi szabályok az Mt.-be, a törvényi szintű szabályozás az EU-ban példa nélküli.) 2002-ben a Bizottság irányelvjavaslatot fogadott el az ideiglenes, munkaerő-kölcsönző cég által közvetített munkavállalókra vonatkozó minimumszabványokról, amelyből a tagállami ellentétek miatt irányelv nem született. 1992 és 2003 között a 15 tagú EU-ban a munkajog alakulásáról részletes tanulmányokat tettek közzé. E tanulmányok eredményeit a "Munkajog Európában: lépések 2010-ig" elnevezésű konferencián mutatták be, amelyet 2004-ben a holland elnökség szervezett a Bizottság támogatásával. További országtanulmányokat készítettek, hogy megvizsgálják a 25 tagra bővült EU-ban, valamint a tagjelölt Bulgáriában és Romániában a munkajog alakulását.

Uniós támogatás a megújuláshoz

A ZK szerint a tagállamokban a munkakörülmények védelmére és a munka minőségének javítására irányuló felelősség elsősorban a nemzeti jogszabályokon és a nemzeti szintű végrehajtási és ellenőrző intézkedések hatékonyságán alapul. Uniós szinten a szociális vívmányok ("acquis") támogatják és kiegészítik ezen a területen a tagállamok intézkedéseit. Az Európai Bizottság szintén elősegíti a tagállamok és a szociális partnerek intézkedéseit, hogy egy sor szakpolitikai eszköz (pl. az EU szociális párbeszéde és pénzügyi intézkedések, mint pl. az Európai Szociális Alap, a Progress és a globalizációhoz való alkalmazkodás elősegítését célzó javasolt európai alap) támogatásával megerősítse a növekedés és az új munkahelyek lisszaboni céljait. A szociális integrációs politikák terén a növekedésre és új munkahelyek megteremtésére irányuló partnerségen belül a foglalkoztatási politikák koordinációja és a nyílt koordinációs módszerek szintén elősegítik a munkavállalók teljes mértékű mobilitását egész Európában. Ezek uniós szinten meghatározott konkrét célokat és szakpolitikai célkitűzéseket kapcsolnak össze, amelyeket nemzeti tervekbe, a haladás mérésére teljesítménymérő referenciaértékekbe és mutatókba, valamint a helyes gyakorlat tanulságainak levonására tapasztalatcserébe és szakmai értékelésekbe ültetnek át.

A fő kihívás – a rugalmas és befogadó munkaerőpiac

A ZK szerint a különböző szerződési formák azért terjedtek el, mert a munkajog és a kollektív szerződések a munkaszervezet és társadalom gyorsan változó fejleményeihez történő igazítása nem volt eléggé átfogó. A hagyományostól eltérő szerződéses viszonyok alkalmazásával a munkáltatók arra törekednek, hogy a globalizált gazdaságban versenyképesek maradjanak azáltal, hogy elkerülik többek között a munkavédelmi szabályoknak történő megfelelés költségeit, a felmondási időt és a társadalombiztosítási járulékok költségeit. A hagyományos keretek között dolgozó munkavállalók foglalkoztatásával járó adminisztratív terheknek jelentős hatásuk van az új munkahelyek teremtésére is, főleg kisebb cégeknél. A hagyományostól eltérő, rugalmas, valamint a tradicionális szerződéses viszonyok lehetővé tették a munkaadók számára, hogy gyorsan alkalmazkodjanak a változó fogyasztói magatartáshoz, a fejlődő technológiához és a munkaerő vonzását és megtartását illetően az új lehetőségekhez. A munkavállalók előtt több lehetőség nyílik, különösen a munkaidő-beosztás, a nagyobb karrierlehetőségek, a családi élet, munka és oktatás közötti jobb egyensúly, valamint a nagyobb egyéni felelősség tekintetében.

 

Önálló vállalkozók – a hatékonyság érdekében

Az önálló vállalkozóként folytatott tevékenység a ZK megállapítása alapján szintén egyfajta eszköz a szerkezetátalakítási igény kielégítésére, a közvetett vagy közvetlen munkaerőköltségek csökkentésére és az előre nem látható gazdasági körülményekre való válaszként a források rugalmasabb kezelésére. Tükrözi egyúttal a szolgáltatásorientált vállalatok modelljét, amelyek vásárlóik számára befejezett projekteket szolgáltatnak. Sok esetben szabad döntést tükröz, amely lehetővé teszi, hogy az önálló vállalkozó függetlenül dolgozzon a szociális védelem kisebb szintje ellenére, cserébe közvetlenebb irányítása alatt tarthatja munkakörülményeit és jövedelmét. A 25 tagú EU-ban az önálló vállalkozók 2005-ben több mint 31 millióan voltak, azaz a teljes munkaerő 15 százaléka. Az egyszemélyes, munkavállalót nem foglalkoztató önálló vállalkozók a 25 tagú EU munkavállalóinak 10 százalékát teszik ki. Noha e kategória nagy részére még mindig a mezőgazdasági és a kiskereskedelmi tevékenység jellemző, egyre elterjedtebb az építőipari és a személyi szolgáltatási ágazatban, kiszervezéssel, alvállalkozással és projektalapú munkával kapcsolatban.

Eltérés a hagyományos munkaszerződéstől – típusok, statisztikák

A ZK megállapítja: a határozott időre szóló szerződések, a részmunkaidős szerződések, időszakos munkára irányuló szerződések ("on-call contract"), kötetlen óraszámú, alkalmi munkát biztosító szerződések, a munkaerő-kölcsönző cégek által közvetített munkavállalók szerződése, szabadúszó-szerződések stb. az európai munkaerőpiac bevett elemeivé váltak. A hagyományos szerződési modelltől eltérő munkaviszonyban állók, valamint az önálló vállalkozóként tevékenykedők aránya 2001 óta az akkori 36 százalékról 2005-ben a 25 tagú EU munkaerejének közel 40 százalékára nőtt. A részmunkaidő az összes foglalkoztatottság százalékos arányában mérve a legutóbbi 15 évben 13 százalékról 18 százalékra nőtt. 2000 után az új munkahelyek nagyobb arányát teszi ki (kb. 60%), mint a teljes állású, hagyományos foglalkoztatás. A ZK-ban publikált statisztika szerint a részmunkaidő továbbra is elsősorban nőkre jellemző foglalkoztatási forma: a munkavállaló nők közel egyharmadának van részmunkaidős állása, míg a férfiak csak 7 százalékára jellemző. A határozott idejű szerződések aránya az összes foglalkoztatotthoz képest az 1998. évi 12 százalékról 2005-ben 14 százalékra nőtt a 25 tagú EU-ban. A részmunkaidővel ellentétben a határozott idejű foglalkoztatás nem mutat számottevő nembeli különbségeket. Mivel egyre többen kötnek ilyen szerződéseket, a hagyományos munkaviszonyban biztosított rugalmasság szintje a ZK szerint felülvizsgálatra szorulhat, azért, hogy a munkaerőpiacon könnyebbé válhasson a toborzás, a munkaerő megtartása és az előmenetel.

Változatosság és erős munkajogi szabályok – káros hatásokkal

A munkaviszonyok egyre nagyobb változatosságának azonban káros hatásai is vannak. Fennáll a veszély, hogy a munkaerő egy része egymás után több, rövid távú, rossz minőségű munkát végez elégtelen szociális védelemmel, ami kiszolgáltatott helyzetben tartja őket. Ezek a munkák azonban ugródeszkaként szolgálhatnak ahhoz, hogy olyan emberek kerüljenek a munkaerőpiacra, akik gyakran különleges nehézségekkel küszködnek. A ZK szerint a 15 tagú EU-ról szóló adatok azt mutatják, hogy 60 százaléka azoknak, akik 1997-ben a hagyományostól eltérő szerződéses viszonyban voltak, 2003-ban hagyományos szerződéssel rendelkezett. 16 százalékuk azonban továbbra is ugyanebben a helyzetben maradt, és 20 százalékuk kikerült a munkaerőpiacról. Létezik azonban egy erős nemi és generációs vetület is, ami a munkaerőpiacon kedvezőtlenebb helyzetbe sodor néhány csoportot, ugyanis a hagyományostól eltérő szerződéssel rendelkező nőknek, idősebb és fiatalabb munkavállalóknak kevesebb esélyük van arra, hogy javítsák helyzetüket. A ZK alapján figyelembe kell azonban venni, hogy a különböző tagállamokban igen eltérő lehet az átmeneti arány.

A "Foglalkoztatás Európában" legfrissebb 2006. évi jelentése olyan eredményekre utal, amelyek szerint a szigorú munkajogi jogszabályok hajlamosak csökkenteni a munkaerőpiac dinamizmusát, és rontják a nők, fiatalok és idősebb munkavállalók kilátásait. A jelentés hangsúlyozza, hogy a "marginális" dereguláció általában a megosztott munkaerőpiacoknak kedvez, kedvezőtlen hatást gyakorol a termelékenységre, miközben a hagyományos szerződések szigorú szabályait javarészt érintetlenül hagyja. Szintén hangsúlyozza, hogy a munkavállalók úgy érzik, munkanélküliként nagyobb védelmet élveznek, mint a munkajogi jogszabályok által. A jól szervezett munkanélkülisegély-rendszerek, amelyeket aktív munkaerő-piaci politikákkal koordinálnak, láthatóan jobban működnek, mint a munkaerő-piaci kockázatokkal szembeni biztosítás.

 

A fő kérdések

A ZK kimondja: a globalizáció, a folyamatban lévő szerkezetátalakítás és a tudásalapú gazdaság felé tett lépések összefüggésében az európai munkaerőpiacoknak befogadóbbá és az innovációhoz és változáshoz alkalmazkodóbbá kell válniuk. Az esetlegesen kiszolgáltatott helyzetben lévő munkavállalóknak lehetőségeket kell teremteni arra, hogy javíthassák mobilitásukat és sikeresen átvészeljék a munkaerő-piaci átmeneti időszakokat. A hagyományos munkaviszonyt fenntartó jogi keretek nem minden esetben nyújtanak elegendő mozgásteret vagy ösztönzést a szabályos, állandó szerződéssel rendelkezőknek ahhoz, hogy feltárják a nagyobb foglalkoztatási rugalmasság lehetőségeit. Az innováció és a változás sikeres kezelése érdekében a nemzeti munkaerőpiacoknak a ZK szerint három fő kérdéssel kell foglalkozniuk: a rugalmassággal, a foglalkoztatási biztonsággal és a megosztottsági kérdésekkel. A ZK célja vita indítása arról, hogy reakcióképesebb szabályozási keretre van-e szükség a munkavállalók előrelátási és változáskezelési képességének támogatására, függetlenül attól, hogy határozatlan időre szóló vagy a hagyományostól eltérő szerződéssel rendelkeznek.

A ZK kérdései:

1. Mit tekintünk az ésszerű munkajogi reformprogram prioritásainak?

2. A munkajog és a kollektív szerződések átalakítása hozzájárulhat-e a nagyobb rugalmassághoz és foglalkoztatási biztonsághoz, valamint a munkaerőpiac megosztottságának csökkentéséhez? Ha igen, hogyan?

3. A meglévő szabályok – akár jogszabály, akár kollektív szerződések formájában – akadályozzák vagy ösztönzik-e a vállalatokat és a munkavállalókat abban, hogy kihasználják a lehetőségeiket a termelékenység növelésére, és alkalmazkodjanak az új technológiák bevezetéséhez és a nemzetközi versennyel járó változásokhoz?

4. Hogyan lehetne könnyíteni az állandó és ideiglenes szerződésű munkavállalók toborzásán, akár jogszabályokkal, akár kollektív szerződésekkel, hogy e szerződések keretén belül nagyobb lehessen a rugalmasság, ezzel egy időben megfelelő foglalkoztatási biztonságot és szociális védelmet garantálva?

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem