×

Eszköztár a munkahelyteremtésre

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 93. számában (2005. november 15.)
A kormányzati politika egyik legfőbb célja a munkahelyteremtés, s ez áll a II. Nemzeti Fejlesztési Terv fókuszában is. A pályázatokkal, s az ezek révén elnyerhető forrásokkal az új álláshelyek életre hívásán kívül a már meglévők megtartása is elősegíthető, ami jelentősen hozzájárulhat a munkapiaci feszültségek enyhítéséhez. A foglalkoztatás bővítése a lisszaboni stratégia magyar nemzeti akciótervének is az egyik fő prioritása. E célkitűzés elérésének egyik záloga az inaktívak munkaerő-piaci integrálása, ami azonban – átmenetileg – az állástalanok számának bővülésével járhat. E probléma kezelését új foglalkoztatáspolitikai konstrukciók, illetve pályázati úton elnyerhető pénzforrások teszik lehetővé.

z elmúlt tizenöt évben rendre szembesülni kellett a munkahelyek megszűnésével, s azzal a fenyegetettséggel, hogy az újbóli elhelyezkedés egyre nehezebb. Annál is inkább, mert a cégek jellemzően azokat az alkalmazottakat bocsátják el, akiket más munkáltatók sem látnak szívesen, jelesül a 45 év feletti korcsoportokhoz tartozókat vagy éppen a kevésbé képzetteket. Nekik az átlagosnál is többet kell bizonyítaniuk, hogy megőrizhessék munkájukat. Ugyanakkor az állástalanok közül egyre többen ismerik fel, hogy segítség nélkül nem képesek visszakerülni a munkaerőpiacra.

Lisszaboni stratégia

A munka világába való visszatérés lehetőségét a munkahelyteremtő programok és a pályázatok kínálta források jelentik. Akormány által útjára indított projektek általában kedvezményekkel, ösztönzőkkel igyekeznek lendületet adni a foglalkoztatás bővítésének, míg a munkahelyteremtő pályázatok keretében meghatározott összeg elnyerése révén segítik a rászorulókat, illetve támogatják azok munkához jutását, akik magas munkanélküliségű megyében vagy kistérségben élnek. A pályázati kiírások jó részénél eleve előnyben részesülnek azok a projektek, amelyek a foglalkoztatottság szempontjából hátrányos helyzetű térségekben járulnak hozzá a munkanélküliség csökkentéséhez. Akadnak olyan pályázatok is, amelyek kifejezetten ezt célozzák meg.

A munkanélküliség mérséklése és az ezt szolgáló eszközrendszer kidolgozása nem kizárólag hazánkban okoz fejtörést a munkaügyi vezetés számára, jól jelzik ezt a ma már 25 tagúra bővült Európai Unió törekvései is. Elismert tény, hogy nemcsak Magyarország, hanem az egész EU versenyképessége azon múlik, sikerül-e megtalálni a válaszokat a foglalkoztatás területén égetővé vált problémákra.

Nem véletlen, hogy az idén újragondolt lisszaboni stratégia is ezt állította fókuszba, s tette ezt már öt esztendővel ezelőtt, amikor a kormányfők a portugál fővárosban aláírták az erről szóló dokumentumot. A 2000-ben kelt megállapodás értelmében a tagországoknak minden erejükkel azon kell lenniük, hogy az évtized végére dinamikusan növekedjék a foglalkoztatottsági szintjük.

Lemaradás az EU-ban is

A célkitűzések ambiciózusak voltak: az Európai Tanács 2010-re 70 százalékra szerette volna emelni a foglalkoztatottság szintjét, méghozzá úgy, hogy bizonyos társadalmi rétegek munkához juttatására az átlagosnál is jobban koncentrál.

A dokumentum értelmében a munkaerőpiacon – a tapasztalatok szerint – hátrányból induló nők közül tízből hatnak álláshellyel kell rendelkeznie az évtized végére, s az idősebb korosztályban - az 55 és 64 év közöttieknél – is legalább 50 százalékra kell emelni a foglalkoztatottság arányát.

A lisszaboni stratégia azonban nemcsak a tízéves periódus végére fogalmazott meg kötelezvényeket, hanem köztes célokat is leszögezett. Az első öt esztendő elteltével – az ezredfordulón elképzeltek szerint – 67 százalékos foglalkoztatottsági szintet kell felmutatnia a tagországok közösségének, jóllehet, a nők esetében ezúttal is tíz százalékkal alacsonyabb szintet irányoztak elő. Ez utóbbi tekintetében 57 százalékkal lettek volna elégedettek a liszszaboni stratégiát aláíró országok.

Az ez évi, félidős értékeléskor azonban kiderült, óriási a lemaradás, s nem sikerült valóra váltani az elképzeléseket. Nem véletlen tehát, hogy a gyorsítás mellett kellett dönteni – fogalmazott a munkaügyi miniszter a „Nemzetközi akcióprogram a növekedésért és a foglalkoztatásért 2005-2008” elnevezésű konferencián. Csizmár Gábor aktuális számokkal támasztotta alá mondandóját. Ezek szerint jelenleg 63 százalékos a foglalkoztatottság szintje az EU-ban, ami négy százalékkal elmarad a kitűzött céltól, s héttel az elvárt 2010-es adattól. Magyarország ráadásul lényegesen alacsonyabb színvonalról indult, mint az EU-tizenötök, sokkal többet kell tehát behoznia. Nálunk egyelőre a foglalkoztatottság szintje 56 százalékos.

Inaktívak ösztönzése

A munkanélküliség mérséklését azonban csak fokozatosan lehet elérni, s azzal kell számolni, hogy 0,7 százalékkal lehet gyarapítani az állással rendelkezők arányát akkor, ha sikerül évente 4 százalékos GDP-növekedést produkálnia hazánknak – részletezte a miniszter, hozzátéve, hogy a magyar gazdaság hatékonysági, termelési mutatója megfelelő. Ez pedig azt jelenti, hogy zömében a termelékenységre alapozódik a GDP növekedése, s kevésbé van szoros kapcsolatban a foglalkoztatottak számának gyarapodásával. Ez pedig jó ideig így is marad, annál is inkább, mert egyszerre kell megfelelni a kihívásoknak a versenyképesség és a foglalkoztatottság terén.

Kulcsfontosságú tehát a foglalkoztatásbővítés tartalékainak feltárása, s ez pedig az inaktívak munkaerő-piaci integrálásában rejlik. Megdöbbentő adat, hogy a munkaképes korúak 40 százaléka az inaktívak közé sorolható, ami a kilencvenes évek gazdasági szerkezetváltásának következménye. Tudvalévő az is, hogy a demográfiai adatok szerint 2006-tól csökken a munkaképes korúak száma, nincs tehát más lehetőség, mint az inaktívak ösztönzése a munkavállalásra.

A gazdasági aktivitás fokozása azonban nem csupán a foglalkoztatottak számának bővülését eredményezi, hanem az aktív álláskeresők táborának gyarapodását is. Az inaktívakat tehát abban az esetben is ösztönözni kell a munkavállalásra, ha az átmenetileg a munkanélküliség növekedését vonja maga után.

A jó irányú folyamat első lépéseit tehát a kezdeti időszak kedvezőtlen adatai láttán is vállalni kell a későbbi siker érdekében. Az inaktívak aktívvá válásával ugyanis az érintettek állást keresnek, ami azt jelenti, hogy aktív álláskeresőként megjelennek a munkanélkülieket nyilvántartó adatbázisokban.

Pályakezdők alkalmazása

Érdemes megvizsgálni, hogy miként áll össze az inaktívak amúgy rendkívül heterogén csoportja. Ezek szerint 30 százalékuk tanul, 10 százalékuk gyermekét gondozza, 41 százalékuk pedig nyugdíjas. Utóbbiak közül sokan annak ellenére vonultak nyugállományba, hogy aktív korúak. A maradék 19 százalék – összesen 390 ezer ember – egyéb okokból inaktív, idesorolhatók például az eltartottak, de éppígy ezt a kört gyarapítják azok, akik feketén dolgoznak. Őket kell tehát megmozdítani, s a megfelelő ösztönzők kidolgozásával elérni, hogy minél nagyobb számban keressenek maguknak állást.

Ennek érdekében az elmúlt időszakban számos kezdeményezés történt. Az alkalmi munkavállalók elhelyezkedését segítő programot augusztus 1-jétől indította el a kormány. A pályakezdő fiatalok foglalkoztatását segíti a Start-program, amely október 1-je óta szolgálja az iskolából kikerülők munkaerő-piaci integrációját. Aprogram lényege, hogy a fiatalt alkalmazó munkáltatók bérjárulék-kedvezményt vehetnek igénybe. Az első évben 15, a második évben 25 százalékos járulékfizetési kötelezettség terheli a munkaadókat.

Nem minden esetben lehet azonban élni e lehetőséggel, a jogosultságot ugyanis a munkavállaló bérezése is befolyásolja. A kedvezményt csak a minimálbér másfélszereséig lehet alkalmazni, azaz a 2005-ös esztendőben 85 500 forint a határ, míg a felsőfokú végzettségűek esetében a minimálbér kétszerese, jelenleg 114 ezer forint a járulékkedvezmény plafonja. Nem mindegy az sem, mikor kezdi pályáját az illető: a szabályozás értelmében ugyanis az a személy számít pályakezdőnek, aki nem töltötte be 25. életévét, míg a diplomát szerzetteknél 30 év a korhatár.

Járulékkedvezmény a cégeknek

Minden eddiginél nagyobb járulékkedvezménnyel ösztönzi az állam a munkáltatókat a pályakezdő fiatalok munkába állítása céljából – fejtette ki az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) elnökhelyettese. Juhász István felhívta a figyelmet arra: a fiatalok foglalkoztatása esetén a munkaadók nem kizárólag a járulékfizetési kedvezményekre számíthatnak, hanem mentesülnek a tételes egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól is.

Az iskolából kikerülteknek ki kell váltaniuk a Start-kártyát, amely alapján a munkába állást követően két évig figyelik a foglalkoztatásukat. A program több előnyt egyesít: egyfelől bővíti a foglalkoztatottak számát, másfelől a későbbi elhelyezkedéshez szükséges gyakorlat megszerzését segíti elő a kevés rutinnal rendelkező ifjaknak.

Az adóhivatali elnökhelyettes elmondta: 2006. június végéig a Start-programmal párhuzamosan működik a 2005. év elején bevezetett, a pályakezdőket megcélzó kedvezményrendszer is. Ennek lényege, hogy a munkáltatók a pályakezdők foglalkoztatása után – 9 hónapos foglalkoztatási időt követően - visszaigényelhetik a megfizetett társadalombiztosítási járulék felét. A két rendszer úgy kapcsolódik egymáshoz, hogy aki pályakezdőként október előtt állt munkába, a 9 hónapos foglalkoztatás befejezését követően kiválthatja a Start-kártyát, s azután a munkáltatónak módja lesz a kártyához kapcsolódó kedvezmények érvényesítésére.

A várakozások szerint jövő októberig hozzávetőlegesen 45 ezer fiatal veszi majd igénybe pályakezdésekor a kártyát, a második évben 90 ezer főre bővülhet a kör. A munkáltatók pedig két év alatt várhatóan 20-25 milliárd forint járulékkedvezményben részesülhetnek.

Álláskeresési támogatás

Az utóbbi időszak foglalkoztatáspolitikai intézkedéseinek egyike, hogy a Prémiumévek Programot kiterjesztik a versenyszférára is. E konstrukció már az idei év eleje óta működik a közszférában, s e szektorban az a célja, hogy a közigazgatás korszerűsítése miatt megszűnő munkakörökben „fokozatosan és méltányosan” hagyhassanak fel korábbi tevékenységükkel az itt dolgozók. Ez tehát azt jelenti, hogy az 56-59 életév közötti férfiak és az 53-56 év közötti nők fokozatosan vonulhatnak nyugdíjba.

Sokat várnak a munkaadói oldal képviselői az álláskeresés támogatásától. Miközben az állam eddig a munkanélkülieket segítette juttatásaival, ők a jövőben már csak akkor részesülhetnek az adófizetők forintjaiból, ha igazolni tudják, hogy mindent megtettek a számukra megfelelő munkahely felkutatásáért. Nem számíthat tehát a korábbi járandóságra az a személy, aki önerőből semmire sem hajlandó.

Szintén a munkahelyteremtést segíti a közmunkaprogram is, amelynek 7 milliárd forintos keretéből 6 hónapon keresztül 24 ezer embert foglalkoztatnak. Etechnika azokat segíti, akik hátrányos helyzetűek, illetve alulképzettek.

A vállalkozásfejlesztési program alapgondolata az, hogy mindenki lépjen előre egyet, azaz alkalmassá váljék a korábbinál magasabb szintű tudást igénylő feladatok elvégzésére. A közeljövőben startoló program lényege, hogy akinek nincs általános iskolai végzettsége, szerezze meg, akinek nincs szakmája, tanulja ki valamelyiket, akinek nincs érettségije, vizsgázzon le. A program keretében – szakemberek számítása szerint – egymillió ember élete fordulhat kedvezőbbre.

NFT-prioritások

A munkahelyteremtést célzó programok sikere azon áll vagy bukik, hogy megérje dolgozni, azaz a munka váljék vonzóvá az emberek számára. Azt kell tehát garantálni, hogy a szociális ellátás összege és a munkából származó jövedelem között lényeges különbség legyen, azaz aki dolgozik, többet vihessen haza, mint aki a munkaügyi központok rendszeres látogatója.

Mindezzel összhangban dolgozzák ki a 2007 és 2013 közötti uniós finanszírozási ciklus forrásaira alapozott II. Nemzeti Fejlesztési Tervet is, amelyben a lisszaboni stratégiából ismert versenyképesség és foglalkoztatásbővítés köszön vissza fő célkitűzésként. Az uniós forrásokra épülő hazai fejlesztési program – az elképzelések szerint – az eddigieknél erőteljesebben koncentrál majd a munkahelyteremtésre.

A Magyarország uniós taggá válását követő első három év közösségi forrásai főként az I. Nemzeti Fejlesztési Terv humánerőforrás-fejlesztési operatív programjának (hefop) keretében szolgálták a munkahelyteremtést. A hefop négy elemből tevődik össze. Ezek szerint az aktív munkaerő-piaci intézkedések támogatása, a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem a munkaerő-piaci integrálás révén, az egész életen átívelő tanulás támogatása, illetve az alkalmazkodóképesség fejlesztése, valamint az oktatási, szociális és egészségügyi infrastruktúra fejlesztése voltak a csomópontok.

Az aktív munkaerő-piaci intézkedések támogatása részprogramon belül a munkanélküliség megelőzését és az állástalanok munkaerő-piaci integrációját kívánják elősegíteni, s a foglalkoztatási szolgáltatások hatékonyságának javítása és nem utolsósorban a nők munkaerő-piaci részvételének erősítése a cél.

Pályázati kiírások

A pályázati kiírás a fiatalok munkaerő-piaci beilleszkedését, a munkanélküliek és az inaktívak foglalkoztatását, valamint az idősebb munkavállalók munkaerő-piaci részvételét állítja a fókuszba. Készíthetnek beadványt vállalkozások is a következő témakörök valamelyikében: szakképzés, gyakorlatorientált képzés, átképzés, vállalkozói ismeretek és készségek fejlesztése, egyéni akciótervek kidolgozása és végrehajtása, munkatapasztalat-szerzés és bértámogatás.

A nők munkaerő-piaci részvételének támogatása a hefop-on belül kétféleképpen jelenik meg: egyfelől a munkaerő-kereslet oldalán a munkavállalási lehetőségek bővítése révén, másfelől a kínálati oldalon – a szociális szolgáltatások bővítésén és fejlesztésén keresztül – új foglalkoztatási lehetőségek nyújtásával. E témában képzési és távoktatási programokat várnak, ám az uniós forrás elnyerhető foglalkoztatási szolgáltatások és tanácsadás nyújtása esetén is. Azok ugyancsak felhasználhatják a közösségi kasszából érkező támogatást, akik a nők vállalkozóvá válását segítenék, mindenekelőtt a szolgáltatási szektorban.

Összesen 87 millió euró jut a „Társadalmi kirekesztődés elleni küzdelem a munkaerőpiacra való belépés elősegítésével” című prioritás megvalósítására. Ennek keretében olyan pályaműveket várnak, amelyek bizonyos társadalmi csoportok munkaerő-piaci lehetőségeit javítják. Szóba jöhetnek például a roma tanulók és a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatási hátrányainak megelőzését célzó projektek, illetve olyan más programok is, amelyek a hátrányos helyzetű emberek foglalkoztathatóságának javítását szolgálják. A romákon kívül a 16 és 25 év közötti képzetlen fiatalok, a korai iskolaelhagyók, az idősebb munkavállalók, a fogyatékos emberek, a szenvedélybetegek, a fogva tartottak, az alacsony iskolai képesítéssel rendelkező munkanélküliek és a hátrányos helyzetű régiókban élők elhelyezkedését célzó projektek számíthatnak a közösségi forrásra.

Bevált módszerek

A munkaadók mindenekelőtt akkor számíthatnak támogatásra, ha már bevált, sikeres módszereket alkalmaznak, legyen szó az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány által vagy a PHARE-projektek keretében kidolgozott metódusról.

Az egész életen átívelő tanulást 229 millió euró szolgálja, s ez főként a folyamatos és rendszeres képzésre, az újabb ismeretek elsajátítására irányuló projekteket segíti. A legkülönfélébb esetekben pályázhatnak a vállalkozások akkor, ha a humán erőforrás fejlesztésére szeretnének támogatást szerezni. Az oktatási, szociális és egészségügyi infrastruktúra fejlesztésére pedig 236 millió forint jut a hefop keretében.

Bár sokan úgy gondolják, hogy az állástalanság mérséklését kizárólag a munkahelyteremtést szolgáló pályázati kiírások szolgálják, korántsem ez a helyzet. A pályázati lehetőségek ugyanis az esetek jó részében fejlesztésekhez kapcsolódnak – szögezte le Kapás Ferenc egyetemi docens. A NOS Szeged Kft. ügyvezető igazgatója szerint, legyen szó ipari, infrastrukturális vagy termelőberuházásról, minden esetben automatikusan adódik új munkalehetőség. Az persze a projekt jellegétől és méretétől függ, hogy milyen mértékben gyarapodik a foglalkoztatottak száma, s e tekintetben óriási különbségek lehetnek az egyes fejlesztések között.

A több mint 10 éves pályázatkészítési tapasztalattal rendelkező szakember szerint a cégeket az is a munkahelyteremtő beruházások felé tereli, hogy ily módon többletpontokat szerezzenek. Acégek mindent megtesznek azért, hogy minél nagyobb eséllyel vegyenek részt a pályázatokon, s emiatt akár a tervezettnél több álláshely kialakítására is hajlandóak. Közvetlenül tehát a beruházások jó részénél növekszik a foglalkoztatottak száma.

Adminisztrációs útvesztő

A helyzet furcsasága viszont, hogy miközben a fejlesztések számos esetben munkaerőt igényelnek, a korszerűsítést eredményező beruházások révén éppen hogy csökken majd a dolgozók száma. Amodern technika ugyanis átveszi a korábban ott dolgozó emberek egy részének munkáját. Ugyanakkor tarthatatlan az is, hogy elavult technológiával, idejétmúlt berendezésekkel tevékenykedjenek a piaci versenyben helytállni igyekvő vállalkozások, ezért már eleve vannak olyan pályázati kiírások, amelyek – minden ellenkező szándék ellenére – törvényszerűen csökkentik a foglalkoztatottak számát. Ám ezzel együtt nem szabad lemondani ezekről, sőt, központi forrásokból is ösztönözni kell megvalósulásukat.

A munkahelyteremtést célzó támogatások egy részével a munkaügyi központok rendelkeznek, amelyek megyénként írják ki pályázataikat. Ezek előnye, hogy rendkívül gyakorlatiasak, jól vannak megfogalmazva, s nem túlságosan bonyolultak. A beadványok kitöltése tehát nem okoz gondot a munkaadóknak, nem kell attól tartaniuk, hogy elvesznek a bürokrácia útvesztőiben – magyarázta az ügyvezető, hozzátéve: egy ilyen pályamű összeállítása nem megoldhatatlan feladat a cégek számára.

Bonyolultabb mindez a I. Nemzeti Fejlesztési Terv hefop-pályázatai esetében, amelyek minden tekintetben sokkal öszszetettebbek a hazaiaknál. Ezt az uniós források felett rendelkező irányító hatóságok azzal magyarázzák, hogy a közösségi pénzek felhasználását szigorúan ellenőrzi az Európai Unió, ám Kapás Ferenc tapasztalatai szerint még a szükségesnél is nehézkesebb a rendszer.

Egy-egy pályázat adminisztrációs igénye szinte elviselhetetlen, s nem egy esetben teljesíthetetlen is. Az ügyvezető példaként említett egy olyan – szintén uniós forrásokból gazdálkodó, EQUAL-pályázatra beadott – munkát, amelyet azért utasítottak el, mert – az indoklás szerint - nem volt megfelelő a pszichoszociális háttere. A romák munkaerő-piaci beilleszkedését célzó projektet viszont roma szervezetekkel együttműködve egy olyan vállalkozás tervezte, amely húsz év óta foglalkoztat roma munkavállalókat. Az ilyen és a hasonló esetekben biztosan szükség van a változtatásra – mondta Kapás Ferenc, aki szerint az eredményes pályáztatási rendszer mindenképpen rugalmas.

A hefop esetében nem elhanyagolható az önrész problémája sem. Sok vállalkozás számára gond, hogy a források egy részét meg kell előlegeznie, s csak akkor számíthat a forrásra, ha legalább átmenetileg elő tudja teremteni a költségvetés egy részét.

Hiányzó garanciák

Alapvető gond a garanciák igazolása is, a finanszírozás feltételeként megszabott biztosítékokat ugyanis sok munkaadó nem tudja letenni az asztalra. Hiába létezik többféle megoldás – például elfogadják az ingatlant vagy a jelzálogjogot, banki garanciát -, előfordul, hogy ezek egyikét sem tudja megszerezni a cég.

Az önerő kérdése ugyancsak furcsa ellentmondást vet fel: nem ritka, hogy olyan vállalkozások jutnak hozzá a munkahelyteremtő támogatásokhoz, amelyek saját „zsebből” is meg tudnák valósítani a projektet – hiszen ezek a cégek le tudják tenni az önerőt. Ez azonban szinte kivitelezhetetlen azok számára, akik anyagi nehézségekkel küzdenek.

Leginkább a kis- és középvállalkozások küzdenek a saját erő hiányával, miközben olyan helyre kerül a támogatás, ahol ez csak segítség, de nem egyetlen lehetőség a beruházás megvalósítására. Természetesen azt el kell ismerni: a pályázatokon nyertes projektek többsége olyan, amely a támogatás hiányában nem valósult volna meg, vagy ha mégis, akkor csak évekkel később.

A tapasztalatok azt jelzik, hogy a munkahelyteremtő és -megőrző pályázatokra egyaránt szükség van, az egyik semmivel sem előbbre való a másiknál. Ezt számos eset igazolja, köztük egy pályázati „sikertörténet” is. Gazdát cserélt egy turistaszálló és kemping, amelynek új tulajdonosa rájött, hogy a gazdaságos üzemeltetés érdekében sok az alkalmazottja. Azonban mégsem bocsátotta el a dolgozókat, hanem igénybe vette az e helyzetet kezelő támogatási konstrukciót. Végül egyetlen embert sem kellett elküldenie.

Szakértői segítség

A munkahelyteremtő támogatást kereső cégeknek érdemes a közösségi kezdeményezésekre is figyelniük. Bár ezek kevésbé ismertek, azonban nem rosszabbak más pályázatoknál. Az alapvető különbség az, hogy a munkákat Brüsszelben kell benyújtani, illetve angolul kell elkészíteni a dokumentációt. Tény azonban, a Brüsszelben elbírált pályázatok követelményeinek nem könnyű megfelelni. Ugyanakkor nagy előnyük, hogy általában lényegesen nagyobb összeget kaphat egy-egy jó projekt összeállítója, mint más pályázatokon.

Tanácsos, ha a munkáltatók felkérnek egy-egy pályázatkészítő céget a projekt összeállítására. Annál is inkább, mert a magukra sokat adó szolgáltatók nem vállalnak el mindent, hanem már a megbízási szerződés aláírását megelőzően értékelik, van-e reális esély a pozitív elbírálásra. Ha állításuk szerint erre nincs kilátás, akkor nem érdemes óriási összeget költeni az anyag kidolgozására, a szakértők munkájára, sokkal inkább az alapfeltételeken vagy az elképzeléseken kell változtatni.

A pályázatkészítő cégek általában egy adott összegű alapdíjat – egyfajta költségelőleget – kérnek, majd az a fölötti hányadot akkor kell kifizetnie az ügyfélnek, ha eredményes volt a munka. Ez a fizetési konstrukció mindkét fél számára előnyös, hiszen a központi vagy uniós forrásban reménykedő vállalkozásoknak sem kell minden esetben nagyobb kiadással számolniuk, s a tanácsadó cégeket is a minél magasabb színvonalú munkára ösztönzi.

Egy pályázatkészítő szakember elmondta, az uniós illetékesek állítása szerint nem kell attól tartani, hogy elfogy a közösségi kezdeményezések keretében Magyarország számára elérhető pályázati forrás, hiszen gyakorlatilag korlátlan ez az összeg. Ez persze nem azt jelenti, hogy az EU-ban vég nélkül kívánják finanszírozni a magyarországi fejlesztéseket, sokkal inkább arról van szó, hogy az uniós követelményeknek megfelelő beadványok száma nem olyan nagy, hogy az felemésztené a pályázati forrásokat.

 

Beérkezett pályázatok megoszlása a pályázók köre szerint a Nemzeti Fejlesztési Terv konstrukcióinál 2004-ben

Vállalkozási kategória

Beérkezett

Irányító hatóság által támogatott

 

db

arány

db

Arány

Mrd Ft

Arány

vállalt db

Arány

Mikrovállalkozás

5 877

36%

3 268

39%

33,1

11%

9 165

32%

Kisvállalkozás

3 132

19%

1 883

23%

22,7

8%

9 294

32%

Középvállalkozás

1 737

11%

1 002

12%

26,6

9%

6 327

22%

Egyéb

5 387

34%

2 211

26%

215,2

72%

3 962

14%

Összesen

16 133

100%

8 364

100%

297,6

100%

28 748

100%

Forrás: NFH EU PIK

 

Források a hefop-ban

A humán erőforrás operatív program prioritásai és intézkedései: 

Támogatási keret:

1. Aktív munkaerő-piaci politikák támogatása 160 millió euró.

2. Társadalmi kirekesztés elleni küzdelem a munkaerőpiacra

 való belépés segítésével 87 millió euró.

3. Az egész életen átívelő tanulás támogatása

 és az alkalmazkodóképesség fejlesztése 229 millió euró.

4. Az oktatási, szociális és egészségügyi infrastruktúra fejlesztése:

 technikai segítségnyújtás 236 millió euró.

 

Jelentés a foglalkoztatáspolitikáról

Az elmúlt három évben nőtt a foglalkoztatottak száma, igaz, ezzel párhuzamosan emelkedett a munkanélküliség is – áll a kormány számára nemrégiben elkészített „Jelentés a foglalkoztatás helyzetéről és a foglalkoztatás bővítését szolgáló lépésekről” című összefoglalóban.

A foglalkoztatás és a munkanélküliség párhuzamos növekedése szokatlan, de azt jelzi, hogy nőtt azon személyek aktivitása, akiknek nincs munkájuk, dolgozni akarnak és keresnek is állást. A jelentés leszögezi: a legfontosabb teendő a munkahelyek számának bővítése. Második lépésként az államnak segítenie kell az embereket az álláskeresésben és abban, hogy a foglalkoztatott és a foglalkoztató megtalálja egymást. A harmadik törekvés pedig az, hogy a munkahelyek tartós megélhetést jelentsenek.

A jelentés összefoglalja az elmúlt évek tapasztalatait. Ezek szerint 1999-ben érzékelhetően nőtt a foglalkoztatottság, de úgy látszik, ezzel a gazdaság felemésztette a létszámbővülési tartalékainak jelentős részét. Később a növekedés lelassult, majd 2001 vége óta egyre szerényebb és visszaesésekkel tarkított a foglalkoztatás emelkedése.

A dokumentum leszögezi: csak akkor érhető el áttörés, ha többfajta – gazdaság- és társadalompolitikai, oktatási-képzési, a szociális szférát és a munkaügyeket érintő – intézkedést összehangoltan foganatosítanak a foglalkoztatás bővítésére. Pillanatnyilag a foglalkoztatottaknak már csak mintegy 5 százaléka dolgozik a mezőgazdaságban, 33 százaléka az ipari-építőipari szektorokban és 62 százaléka a szolgáltatásokban.

 

Készülnek a regionális operatív programok

A régiók is elkészítették a saját fejlesztési jövőképüket - amelyek beépültek az Országos Területfejlesztési Koncepcióba -, és elkezdődött a 2007-2013. évekre szóló regionális operatív programok kidolgozása – tudatta Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter. Az Országgyűlés által megtárgyalandó Országos Területfejlesztési Koncepcióban első alkalommal lesz minden régiónak saját fejlesztési stratégiája, amely igazodik az Országos Fejlesztéspolitikai Koncepcióhoz is.

A Fejlesztéspolitikai Kabinet korábbi döntése alapján húsz operatív program készül a 2007-2013 közötti évekre szóló II. Nemzeti Fejlesztési Tervben. A húszból kilenc érinti a regionális fejlesztést, a regionális politikát. A kilencből mind a hét régiónak saját operatív programja lesz, illetve készül egy központi területfejlesztési operatív program az országos jelentőségű kiemelt fejlesztésekre. Ugyancsak külön programmal rendelkezik majd a határ menti együttműködés. Az operatív programok várhatóan még ez év végéig első olvasatban elkészülnek, és jövő év tavaszán kell véglegesíteni a tartalmukat. A jelenlegi elgondolások szerint a húsz operatív programnak négy irányító hatósága lesz, de még nincs kijelölve, hogy mely intézmények látják el e feladatot.

 

A foglalkoztatottak száma nemzetgazdasági ágak, ágazatok szerint 2002 I. félévében és 2005 I. félévében (1000 fő)

Ágak, ágazatok

2002. I. félév

2005. I. félév

Változás 1000 főben

Mezőgazdaság, vízgazdálkodás,  erdőgazdálkodás, halászat

240,2

189,8

-50,4

79,0

Bányászat

14,8

14,5

-0,3

98,0

Feldolgozóipar

965,1

872,7

-92,4

90,4

 Ebből:

 

 

 

 

 Élelmiszer, ital, dohány gyártása

162,7

138,1

-24,6

84,9

 Textília, textiláru, bőrtermék, lábbeli gyártása

155,5

100,4

-55,1

64,6

 Fafeldolgozás, papírgyártás, kiadói,  nyomdai tevékenység

86,1

85,4

-0,7

99,2

 Vegyi anyag, termék gyártása

96,5

91,5

-5,0

94,8

 Egyéb nemfém ásványi termék gyártása

32,4

31,9

-0,5

98,6

 Fém alapanyag, fémfeldolgozási  termék gyártása

106,9

105,1

-1,8

98,4

 Gép, berendezés gyártása

282,7

275,1

-7,6

97,3

 Máshova nem sorolt feldolgozóipar

42,5

45,3

2,8

106,5

Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás

74,6

64,1

-10,5

85,9

Építőipar

264,6

309,4

44,8

116,9

Kereskedelem, javítás

552,3

579,8

27,5

105,0

Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás

137

151,6

14,6

110,6

Szállítás, raktározás, posta, távközlés

313,3

282,4

-30,9

90,1

 Ebből:

 

 

 

 

 Szállítás, raktározás

237,5

219,6

-17,9

92,4

 Posta és távközlés

75,8

62,8

-13,0

82,8

Pénzügyi tevékenység

78,0

82,3

4,3

105,4

Ingatlanügyek, gazdasági szolgáltatás

226,4

273,2

46,9

120,7

Közigazgatás, védelem

276,1

297,3

21,2

107,7

Oktatás

312,9

324,4

11,5

103,7

Egészségügy, szociális ellátás

237,4

263,6

26,2

11,0

Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás

161,2

176,3

15,1

109,4

Foglalkoztatottak összesen

3853,8

3881,5

27,3

100,7

Ipari szektor (Ipar+Építőipar)

1319,0

1260,6

-58,4

95,6

Szolgáltatások

2294,5

2430,7

136,1

105,9

Forrás: KSH. Munkaerő-felmérés

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem