×

Startolnak a pályakezdők

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 91. számában (2005. szeptember 15.)
Október elsejétől az eddiginél több és hosszabb időre szóló támogatás jár majd a pályakezdőket foglalkoztató vállalkozásoknak. Az úgynevezett Start program a január elejétől érvényben lévő támogatási rendszert váltja fel, amelyet a vállalkozói szféra nagy része nem talált elég ösztönzőnek. A kormányzat ezzel a pályakezdők munkanélküliségének folyamatos növekedését szeretné megállítani. Kimondott cél az is, hogy az eddig feketén foglalkoztatott fiatalok minél nagyobb hányadát tereljék legális mederbe.

Nem várható az álláshelyek jelentős bővülése

Még le sem vonhatta a kormányzat az év elején bevezetett, a pályakezdőket foglalkoztató cégeknek nyújtandó társadalombiztosítási járulékkedvezmény tapasztalatait, máris új támogatási rendszerrel rukkolt elő. A Start program névre keresztelt, október elsején életbe lépő új konstrukció egyszerűbb adminisztrációt és nagyobb kedvezményt nyújt a pályakezdők foglalkoztatóinak, ráadásul hosszabb ideig. A változtatásnak vélhető oka, hogy a munkaadókat nem serkentette kellően az év elejétől nyújtott járulékkedvezmény, s számos kritikát fogalmaztak meg azzal kapcsolatban.

Alanyi jogon

Augusztus közepére elkészült a pályakezdők foglalkoztatását elősegítő Start kártya mintapéldánya. Az adókártyához hasonlító, kék színű dokumentumot október elsejétől igényelhetik a pályájuk legelején lévő fiatalok. A kártya és a hozzá kapcsolódó támogatás alanyi jogon jár minden huszonöt évnél fiatalabb munkavállalónak, illetve harminc évesnél nem idősebb diplomásnak.

A Start program a januártól életben lévő támogatási rendszert váltja fel, amely alapján októberig a munkáltatók a pályakezdő dolgozóik után visszaigényelhetik az általuk fizetett tb-járulék felét (illetve legfeljebb a minimálbér másfélszeresére jutó összeget, maximum havi 14 ezer forintot). A kedvezmény kilenc hónapra jár, ám csak utólag téríti meg az állam, ráadásul a pénzre külön pályázni kell, ami a munkáltatók szerint túlságosan nehézkessé teszi a forrás elnyerését.

Az október elsejétől életbe lépő Start program keretében a munkaadók két évig alkalmazhatják a pályakezdőket kedvezményesen; a foglalkoztatónak nem kell kifizetnie a fiatal után a tételes egészségügyi hozzájárulást, a 29 százalékos társadalombiztosítási, illetve a 3 százalékos munkaadói járulékot. Ehelyett az első évben a bruttó munkabér 15 százalékos, a második évben pedig 25 százalékos mértékét kell fizetnie járulékként. A támogatás nem lehet nagyobb a minimálbér másfélszeresére (diplomások esetében a kétszeresére) jutó járuléknál – vagyis havi 18-25 ezer forintnál. (A törvénymódosítás külön rendelkezik arról, hogy miként érvényesíthetők az új szabályok azok számára, akik jelenleg a még hatályos kedvezményeket veszik igénybe.)

Kék kártya

Az ösztöndíjas foglalkoztatásra vonatkozó külön szabályozás továbbra is fennmarad némi változással. Ennek lényege, hogy a kiváltott Start kártya érvényessége alatt az ösztöndíjas foglalkoztatója is a 15, illetve a 25 százalékos járulékfizetésre lesz jogosult. Ebbe a kategóriába azok a pályakezdők tartoznak, akik 30 év alattiak és felsőfokú iskolájukat legfeljebb 2 éve fejezték be. Számukra ösztöndíjként legalább a minimálbért kell fizetni, önálló munkakörrel nem bízhatók meg. Foglalkoztatásuk célja, hogy a kijelölt szakmai segítő révén munkatapasztalatra tegyenek szert. Ez a számukra kidolgozott egyéni program alapján történik, s az ösztöndíjas foglalkoztatás eredményeit a munkáltató ajánlólevélben foglalja össze, ami referencia lehet más munkaadó számára.

A kedvezményre jogosító Start kártyát a pályakezdők válthatják ki az adóhivatalnál. (Az Országos Érdekegyeztető Tanács – OÉT – munkaadói oldala a program megtárgyalásakor azt javasolta a kormányzatnak: tegye lehetővé, hogy a munkáltatók is kiválthassák a kártyát a pályakezdő helyett.) Az adókártyához hasonlító, kék színű dokumentum a kiváltásától számított két évig érvényes, ez időszak alatt a fiatal több munkaadónál is dolgozhat, azaz több foglalkoztató is bekasszírozhatja utána a kedvezményt.

Az új rendszer az első évben mintegy tíz, a másodikban pedig 15 milliárd forintba kerül. A kormányzat arra számít, hogy a támogatással mérsékelni lehet a pályakezdők magas – az európai uniós átlagot meghaladó – munkanélküliségét. Az illetékesek szerint az e célra áldozott források egy részét adó formájában visszakapja a költségvetés, hiszen a bevezetett kedvezmények hatására az eddig be nem jelentett fiatalokat is legálisan foglalkoztatják majd.

Újraosztott álláshelyek

Az még azonban a jövő kérdése, hogy a program beváltja-e a hozzáfűzött reményeket. A multinacionális nagyvállalatok foglalkoztatási stratégiáját továbbra sem az határozza meg, hogy milyen kedvezmény jár az adott dolgozó után, hanem az, hogy kire van szükség – mondja Dobák András, a Tesco személyzeti vezetője. A Magyarországon jelenleg több mint 16 ezer embert foglalkoztató brit kereskedelmi lánc évente mintegy 2500 új alkalmazottat vesz fel, s az újonnan belépők 10-15 százaléka pályakezdő. "Örülünk a nagyobb kedvezménynek, de a döntésünket nem ez határozza meg" – hangsúlyozza Dobák András.

Hasonlóképpen vélekedik Rolek Ferenc, az OÉT munkaadói oldalának soros elnöke. Szerinte a kedvezmény révén bizonyos mértékben csökkenni fog a pályakezdő állástalanok száma, de több új munkahelyet aligha teremt az intézkedés, legfeljebb a meglévőket osztja el másképpen. A munkaadók ugyanis nem az alapján választanak a jelentkezők közül, hogy ki után jár kedvezmény, hanem az a döntő, hogy ki felel meg az elvárásaiknak.

A szakemberek szerint a kis- és közepes cégek számára már sokkal inkább ösztönző erőt jelenthet a Start program. Ezt erősítette meg Simon István, a Simon Műanyag Kft. tulajdonosa, aki szerint a kedvezmény komoly késztetést jelenthet az iskolából kikerülő fiatalok foglalkoztatására. A cég egyébként is szokott pályakezdőket felvenni, s ha ez még olcsóbb is, akkor egy érvvel több, hogy a gyorsabban tanuló fiatalokat alkalmazzák a gyakran rossz beidegződésekkel küzdő idősebbekkel szemben.

Szakértők szerint félő, hogy akit csak a kedvezmény miatt vesznek fel, az a támogatás lejárta után esetleg utcára kerülhet. A munkaügyi szakemberek szerint azonban mire erre sor kerül, a fiatal már megszerezheti a továbblépéshez szükséges munkatapasztalatot. Márpedig a pályakezdők alkalmazása ellen a munkaadók egyik legfőbb érve az, hogy sok időt és pénzt igényel, mire az ifjak megszerzik a megfelelő tapasztalatot és teljes értékű munkavállalóvá válnak.

Strukturális feszültségek

Miközben nő a munkanélküliség Magyarországon – s ezen belül is különösen a pályakezdőké, akiknek munkanélküliségi rátája már meghaladja az európai átlagot -, a vállalatok mintegy 40-60 ezer állásra nem találnak hazai munkaerőt. A munkaerőhiányt külföldről kénytelenek pótolni, vagy teljes kapacitásuk kihasználása nélkül működnek. Elsősorban a szakképzett dolgozókból van hiány, miközben a diplomásokból egyre nagyobb a túlkínálat.

Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter ezzel kapcsolatban több fórumon is hangoztatta, miszerint egyetlen fillért sem adna az olyan oktatási intézményeknek, amelyek csupán az állástalanok utánpótlásáról gondoskodnak. Ennek ellenére a szakképző- és a felsőoktatási intézmények nagy része potenciális állástalanokat nevel, mivel az iskolák finanszírozása egyáltalán nem függ a piacképességtől, vagyis attól, hogy a végzett diákok el tudnak-e helyezkedni a munkaerőpiacon.

Főleg a fém- és építőipari munkások, az esztergályosok, a hegesztők és a szerszámkészítők hiányoznak, de a műszaki felsőfokú végzettségűek – főleg a villamosmérnökök – is aranyat érnek a munkaerőpiacon. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara prognózisa szerint néhány éven belül krónikus munkaerőhiány lép fel a magyar gazdaságban, s ennek kezelésére elengedhetetlen, hogy külföldről toborozzanak a cégek. A kamara számításai szerintcsak az építőiparban 200 ezer fős munkaerő-szükségletre kell számítani 2013-ra.

A regisztrált munka nélküli pályakezdők főbb adatai (2005)

 

Január

[/tab*]

Iskolai végzettség    

8. ált.-nál kevesebb

2 148

2 225

általános iskola

11 464

12 339

szakmunkásképző

6 778

8 138

szakiskola

974

1 393

spec. szakiskola

115

135

szakközépiskola

5 723

7 871

technikum

2 005

2 770

gimnázium

3 678

4 920

főiskola

2 537

4 425

egyetem

1 221

1 734

Összesen

36 643

45 950

Korösszetétel    

17 év alatt

113

116

17-19 éves

9 272

11 202

20-24 éves

23 995

30 838

25-29 éves

3 175

3 715

30 vagy többéves

88

79

Összesen

36 643

45 950

Forrás: Foglalkoztatási Hivatal

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem