×

Mérlegen a foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 91. számában (2005. szeptember 15.)
A munkaadói érdekképviseletek tapasztalatai szerint annak ellenére sem érzékelhető érdemi foglalkoztatásbővülés a munkaerőpiacon, hogy számos olyan pályázati lehetőség van, amelyek révén – bizonyos feltételek teljesítésekor – a vállalkozóknak olcsóbb lehet az új dolgozók alkalmazása. Ezt a megkérdezettek mások mellett a gazdasági környezet kiszámíthatatlanságával magyarázzák, s úgy látják, a bérterhek csökkentése nélkül nincs esély új álláshelyek létesítésére, a foglalkoztatás érzékelhető bővítésére.

A támogatások sem hoztak bővülést

Számos, a foglalkoztatás költségeit enyhítő munkaerő-piaci pályázat közül válogathatnak a vállalkozások, a tapasztalatok szerint azonban kevés munkáltató igényli e forrásokat a munkaügyi kirendeltségektől. Vadász György, a Magyar Iparszövetség általános elnökhelyettese, a Szövetkezetek és Vállalkozások Szövetségének elnöke az utóbbi szervezet 331 tagjától szerzett információk alapján azt állapította meg, hogy egyelőre nem valósult meg a kormányzat foglalkoztatás növelését célzó szándéka. Ugyanis a vállalkozások pusztán azért, mert támogatást kapnak hozzá, nem vesznek fel új munkaerőt.

Magas bérterhek

A szakember szerint mindaddig, amíg Magyarországon ilyen magasak a bérterhek, nem várható jelentős foglalkoztatásbővülés. Gátat szab az is, hogy jelenleg mintegy 600-800 ezerre tehető azoknak a munkát végző, jövedelemre szert tevő állampolgároknak a száma, akik teljes egészében kikerülik az adóbefizetést. Ha ebben elmozdulás következne be -elsősorban a feketemunka felszámolásával -, igazságosabb lenne a terhek eloszlása. A kormány ennek ösztönzésére tett javaslatát a munkaadói szövetségek is elfogadják.

Arról, hogy a vállalkozások miért nem veszik igénybe a támogató konstrukciókat, Vadász György azt mondta: a kis- és középvállalkozások körében egyáltalán nem érződött a kormány intézkedésének hatása, s ennek – főleg az első munkahelyes foglalkoztatás esetében – a bürokrácia a legnagyobb gátja. Ugyanis a vállalkozónak pályáznia kell a Munkaerő-piaci Alapból történő kifizetésre, s az igénylőt utólag számoltatják el. Költségvetési megfontolásból érthető e megoldás, de sokkal egyszerűbben kellene működtetni a rendszert – véli a Magyar Iparszövetség elnökhelyettese.

Vadász György emlékeztetett arra: az adóreform-bizottságban arra tettek javaslatot, hogy az úgynevezett ekho bevezetésével próbálják a munkavégzőket és a vállalkozásokat is kedvezőbb helyzetbe hozni, ugyanis a munkaadók közül sokan a magas bérköltségek miatt nem tudják kigazdálkodni a keresetek személyijövedelemadó- és társadalombiztosítási terheit. A javaslat szerint két esztendeig azok fizetnék az egyszerűsített foglalkoztatási adót, akik láthatóvá teszik magukat. Az adó 25 százalékos mértékét a munkáltatónak kellene fizetnie.

Ezzel szemben a kormány ezt a javaslatot az úgynevezett kényszer-foglalkoztatás kifehérítésére használja fel – bírálta a kormány döntését az elnökhelyettes, akinek meggyőződése, hogy a szélesebb körű felhasználás jobb eredményt hozott volna, hiszen a jelenleg láthatatlan munkavégzőből 2-300-at láthatóvá tudnának tenni, ugyanakkor ennek költségvetési kockázata minimális lenne, miközben a bevételi oldalon többlethasznot eredményezne. Mindazonáltal Vadász György is úgy látja, hogy a magyar gazdaság foglalkoztatási helyzete a jelenleginél jóval ösztönzőbb megoldást igényel, az esetenként havi tízezer forintos támogatás nem elegendő az égető gond felszámolására.

Sokasodó elbocsátások

A döntően közepes és nagyobb magyarországi munkáltatókat képviselő Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) főtitkára, Károlyi Miklós szerint egyelőre nem érzékelik a foglalkoztatást előmozdító kormányzati intézkedéseket. Ugyanakkor az exportképes cégeket súlyosan érintő év eleji áfaviszszatartás hatása a foglalkoztatásra is kihat. Különösen az építőipar területén ment tönkre nagyon sok vállalkozás, de szélesebb értelemben a gazdaságot is negatívan érintette, hogy az állam késleltette a kifizetést. A kisvállalkozók már heteket sem bírnak ki, ha nem kapják meg időben a pénzüket.

A foglalkoztatás alakulásával kapcsolatban a főtitkár elmondta: a kisebb -tíz és öt főn aluli – vállalkozások jelentős területén visszafejlesztés tapasztalható, megszaporodtak az elbocsátások. Igaz, ezt a statisztikai adatok nem jelzik, mert a néhány dolgozóval tevékenykedő cégeket nem mérik. Mindazonáltal az atipikus vagy távmunkára épülő foglalkoztatáspolitikai intézkedések a VOSZ érdekeltségi körében nem érzékelhetők.

Ugyanakkor a leépítési hullámhoz hozzájárult az is, hogy szigorodtak a Munka Törvénykönyve szabályai. Vissza kellett állítani ugyanis azokat a munkaviszonyokat, amelyeket korábban vállalkozói jogviszonyban, megbízással láttak el, s mindez jelentős közterhek megfizetésével járt a vállalkozások számára. Az úgynevezett körbetartozás miatt a leépítésnek vélhetően nincs vége, nap mint nap szedi majd az áldozatait.

Arról, hogy mit várnak a meghirdetett új eszközöktől, Károlyi Miklós elmondta: a fiatalok foglalkoztatásakor probléma, hogy egyetemet végzettek, diplomások nem kellenek a vállalkozásoknak, elsősorban kvalifikált szakmunkásokra lenne szükségük. Lassítja a beruházásokat, hogy egyre több a hiányszakma. Félő, hogy építkezések állnak le rövidesen azért, mert nincs elég ács, állványozó szakember. Az ötven évnél idősebbek alkalmazásának gátja az a feltétel, miszerint a támogatás igénybevételének megszüntetése utáni továbbfoglalkoztatást is vállalni kell.

Csődhullám a "kicsik" körében

Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke szerint sincs kézzel fogható eredménye a kormány foglalkoztatásbővítő intézkedéseinek. S bár csak a következő hónapokban lesznek konkrét információik arról, hogy a munkahelyteremtő támogatások milyen eredménnyel jártak, az már most látható, hogy a pályakezdőket, a gyesről visszatérőket és az ötven év felettieket érintő szociálpolitikai szempontú kedvezményekről döntött a kormány.

Az IPOSZ elnöke azért sem lát reményt a foglalkoztatás érzékelhető bővülésére a szövetség körébe tartozó munkáltatók esetében, mert nem éppen "rózsás" a vállalkozások helyzete. Az első félévben annyi hazai kisvállalkozás ment csődbe, mint tavaly egész évben. Állítása szerint zsugorodott a hazai kereslet a kisvállalkozók termékei iránt, hátrányos helyzetben vannak a közbeszerzéseknél, és az uniós piacra is csak nagyon nehezen tudnak bejutni. Helyzetüket nehezítik a körbetartozások is. Mivel a kormányzat az első félévben visszatartotta az áfát, s elhúzódott a pályázati pénzek kifizetése, ezért nagy öszszegekkel tartoznak egymásnak a cégek. Szűcs György úgy látja: fel kell készíteni az embereket, hogy élni tudjanak a lehetőségekkel, igénybe tudják venni a támogatásokat. Meglepőnek tartja, hogy – még az úgynevezett kék könyv bevezetése előtt – mintegy 50-60 ezerrel nőtt az alkalmi munkavállalói könyvvel dolgozók száma.

Egyelőre nem tapasztalható a Start-kártya jótékony hatása – állapította meg az elnök, aki továbbra is úgy véli, hogy a közterhek enyhítése nélkül a jó szakemberek megtartására sem lesznek képesek a vállalkozások. (A Start programról további részletek lapunk 48. oldalán.)

Sürgősen tisztázandó kérdés az atipikus foglalkoztatási formák alkalmazása is, Szűcs György szerint ugyanis mintha gyanút keltene, ha valakit részmunkaidőben, távmunkában, esetleg alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatnak. Az IPOSZ elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy ha nagyon szigorúvá válik a munkaügyi ellenőrzés – miközben a közterhek nem mérséklődnek -, akkor félő, hogy tovább nő majd a munkanélküliség. Vagyis egyszerűen az ellenkező hatást váltja ki a kormány szándéka.

Csökkentés helyett adóemelés

A munkaadói érdekképviseleteket – közvetve a dolgozókat is – újabb sokk érte a közelmúltban azzal, hogy szeptember elsejétől a természetbeni juttatások adóterhét 17 százalékkal növelte a kormány. Megfogalmazásuk szerint hátba támadta a kormány a cégeket, hiszen még az év elején radikális adóreformot és adócsökkentést ígértek a politikusok, ehhez képest – a piaci szereplőket meglepve – jelentős adónövekedésről határoztak.

Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) alelnöke, az Országos Érdekegyeztető Tanács munkaadói oldalának soros elnöke úgy nyilatkozott: nem csak a váratlansága miatt tartják elfogadhatatlannak a törvénymódosítást. Évek óta küzdenek az ellen, hogy a vállalkozások működésének elengedhetetlen részét képező költségek adó- és járulékköteles természetbeni juttatásnak minősüljenek. Ezek köre – a költségvetés bevételi éhségétől függően – évenként változik, fokozva a magyar adórendszer kiszámíthatatlanságát.

Rolek Ferenc szerint minden józan érv e tételeknek mint működési költségeknek az adórendszerbeli kezelése és annak elismerése mellett szól, hogy semmi közük a társadalombiztosítás rendszeréhez. Ezzel szemben a mostani törvénymódosítás fenntartja – és még tovább drágítja – e költségeket. Az alelnök kifejtette: miközben a kormány száz lépés programjában kiemelt szerepet kap a munkaügyi viszonyok rendezése és a gazdaság kifehérítése, több munkaadói érdekképviselet álláspontja, hogy a kormánynak nem az ellenőrzési szigor üzenetét kellene felerősíteni, hanem a bérterheket csökkenteni.

Adatok a foglalkoztatásról

A KSH adatai szerint a foglalkoztatottak létszáma nemzetgazdasági szinten 2,78 millió volt az év első öt hónapjában, ami megegyezik az előző év azonos adatával. A versenyszférában 2005. január-májusban 0,4 százalékkal nőtt a foglalkoztatottak száma, míg a költségvetési intézményeknél 1,4 százalékos volt a létszámvesztés 2004 hasonló időszakához képest.

Többen keresnek munkát

Jóllehet, a munkanélküliségi ráta, vagyis a gazdaságilag aktívak és az állástalanok aránya egy év alatt a 6 százalék alatti szintről 7 százalék fölé emelkedett, a munkaügyi szakemberek mégsem tartják aggályosnak e helyzetet. Szerintük mindez azt is jelzi, hogy a jobb elhelyezkedési lehetőségek miatt az állástalanok közül mind többen keresnek munkát. Az idén a második negyedévben a munkanélküliségi ráta 7,1 százalék volt Magyarországon, jóval magasabb, mint az előző év azonos időszakában, amikor 5,8 százalékot regisztráltak.

Nemzetközi összehasonlításban a hazai ráta nem magas, a régi uniós tagállamok 7,7 százalékos átlaga alatt van, s messze elmarad az új tagországok 14,8 százalékos átlagától. A gazdaságilag aktívak arányát viszont – ez tavaly 60,5 százalék volt – 2006-ra 62 százalékra, 2010-re 67 százalékra kellene javítani. Ugyanakkor a magyarországi 57 százalékos foglalkoztatási ráta jobb az új tagállamok 56 százalékos átlagánál, a régi tagállamok 64 százalékos foglalkoztatási szintjétől viszont számottevően elmarad. A cél az, hogy jövőre elérjük az 59 százalékot, 2010-re pedig a 63 százalékot. Az Európai Unió átlagában 2010-re 70 százalékot tűztek ki célul.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem