×

Munkaadói közgyűlések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 90. számában (2005. augusztus 15.)
Néhány kivételtől eltekintve május végén megtartották éves (küldött)közgyűléseiket az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkaadói oldalán helyet foglaló érdekképviseletek. Ez alkalmat adott arra, hogy értékeljék az elmúlt évben végzett munka eredményeit, és megfogalmazzák a következő időszak "testreszabott" céljait, feladatait.

Lobbizás a vállalkozásbarát környezetért

A munkáltatói szervezetek – összességében – eredményesnek ítélték a tagságuk érdekében kifejtett tevékenységüket. Az utóbbi hónapokban valamennyi érdekképviselet a szolgáltatások fejlesztését, illetve a lobbizás kiterjesztését és megerősítését tekintette legfőbb feladatának. Ez utóbbi célja, hogy olyan gazdasági szabályozórendszer és támogatási környezet teremtődjék, amely hozzájárul a vállalkozások versenyképességének javításához.

Tanácsadói hálózat

Az éppen tíz éve alakult Agrár Munkaadói Szövetség (AMSZ) az idén még nem tartott küldöttgyűlést, októberre tervezzük – közölte Szabadkai Antal főtitkár. Az elmúlt év dinamikus előrelépést hozott, a szövetség két nagy projektben vett részt az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) keretében; az egyik a szociális partnerek európai uniós felkészítését szolgálta, a másik pedig egy szakszervezeti-munkaadói közös program. A sikeres uniós felkészülés érdekében Budapesten és hat régióban különféle rendezvényeket, konferenciákat tartottunk – tette hozzá a főtitkár. Ehhez járult a nemzetközi tevékenység, amelynek fő célja az uniós kapcsolatok ápolása és bővítése, mások mellett a munka- és egészségvédelem témakörében. (Az AMSZ legfőbb partnere az Európai Unió mezőgazdasági termelőit tömörítő COPA és annak szakosított munkaadói szervezete, a GEOPA.)

Ami az érdekvédelmi munkát illeti, a főtitkár kiemelte a Gazdasági és Szociális Tanács (GSZT) megalakulását. Az AMSZ részt vett az Agrár Kerekasztal tevékenységében, ahol nyolc munkabizottságban folyt a munka. A siker nem nevezhető teljesnek, de javaslataik többsége beépült az elkészített anyagokba. Két éve, 2003 júliusában alakult meg a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Érdekegyeztető Tanács (FÖVÉT), amelynek 2004 volt az első teljes éve. Természetesen az AMSZ – mint az Országos Érdekegyeztető Tanács tagja – folyamatosan részt vesz az OÉT szakértői munkájában is, a legnagyobb sikernek talán a minimálbér-ajánlás elfogadása tekinthető. A szövetség emellett szakértőket delegált a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) különféle bizottságaiba, teljes körű tagként közreműködik az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program (AVOP) munkájában, továbbá négy operatív program monitoringbizottságában.

Összegezve: az elmúlt év az uniós csatlakozás és a Nemzeti Fejlesztési Terv jegyében telt el, sok munkával. Szintén a tavalyi év eredménye, hogy megalakult a Fiatal Agrárvállalkozók Tagozata, amely immár a hatodik platformja az AMSZ-nek. Az idei év fő célja a tavaly elkezdett munka folytatása, valamint egy európai uniós információs bázis, illetve tanácsadói hálózat kiépítése, a belső oktatási rendszer fejlesztése. A legnagyobb feladat ősszel vár a szövetségre, amikor – mások mellett – az adótörvények, illetve a költségvetés elfogadásának időszakában igyekeznek a tagság érdekeit minél sikeresebben képviselni.

A 2004-es és a 2005-ös esztendő anynyiban hasonlatos, hogy a reáljövedelmek kevéssé nőttek, és ezt a kiskereskedelem azonnal megérzi – mondta Dávid Ferenc, az Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetsége (ÁFEOSZ) titkára. Az élelmiszer-kiskereskedelemben a hazai tőkével működő társas vállalkozások és szövetkezetek országosan a második helyet foglalják el (részesedésük 11,3 százalék). Előrelépni ilyen körülmények között csak úgy tudnak, ha újabb boltok csatlakoznak a COOP-rendszerhez. Az idén 400 új bolt belépése várható (jellemzően Budapesten és környékén), ez 20-30 milliárd forinttal növeli majd az eddigi 360-370 milliárd forintos forgalmat. Törekszenek az integrációra, boltcsoportok létrehozására, mert csak így maradhatnak versenyképesek a kicsik a nagyokkal szemben.

Álláshelyek megóvása

Egyébként 2005 is bizonytalan a kiskereskedelem szempontjából: korlátozott a vásárlóerő, a nemzetközi társaságok pedig tovább terjeszkednek. A hazai kiskereskedőket képviselő szervezetek ezért nem tehetnek mást, mint hogy összefognak; az Országos Kereskedelmi Szövetséggel és a KISOSZ-szal, illetve a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetével közösen lépnek fel a számukra megfelelő kereskedelmi törvény elfogadása érdekében. Ennek célja a szabályozott piac törvényes kereteinek kijelölése. Ez kiterjedne a szakképzésre, a nyitva tartásra, a boltok telepítésének és méreteinek meghatározására, szabályozott mederbe terelve a nagy üzletláncok "túlburjánzását". Egyelőre annyit sikerült elérni, hogy a kiskereskedők számára előnytelen törvénytervezetet levették a kormány napirendjéről, és tovább tárgyalnak. Hasonlóan fontos a készülő szövetkezeti törvény, amelynek elfogadása ősszel várható.

A kiskereskedelem rendkívül bérigényes – hangsúlyozta Dávid Ferenc -, az árrésnek több mint a felét az élőmunka bérei és járulékai adják. Az ajánlott keresetemelés és a minimálbér emelése, a járulékok nagysága, az adók mértéke mind olyan kérdés, amelyről hosszú és heves vita várható az OÉT őszi ülésein. Amunkahelyteremtés és -megőrzés érdekében az ÁFEOSZ segíti tagságát a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) eszközfejlesztési, illetve a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) munkahelyteremtő és -megőrző pályázatain való részvételben.

A kormány száz lépés programjából egyelőre azt látják, hogy a szándék jó, kérdés, hogy ehhez források is társulnak-e majd. Az adózást illetően egyszerűsítésben, kisebb adminisztrációban, mérsékelt enyhülésben bíznak. A munkaadók véleménye szerint arra kellene törekedni, hogy a munkabér nettó tartalma bővüljön minél kisebb infláció mellett, mert a bérterhek a magasabb bruttó bérek mellett túlságosan megviselik a hazai kisvállalkozásokat, és veszélyeztetik az álláshelyek megóvását. Dávid Ferenc szerint ezt a munkavállalók szakszervezetei is mindinkább belátják.

Pályázatírók képzése

Az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) kettős jubileumot ünnepelt május 29-én megtartott közgyűlésén: egyrészt a hazai ipartestületek 120 éves, másrészt a szervezet újjáalakulásának 15 éves születésnapját. Lehet mondani, hogy könnyű dolguk volt, hiszen a 2002. évi közgyűlésen 2006-ig tartó cselekvési programot fogadtak el, és "csak" ezt kellett aktualizálni. Másrészt viszont a gazdasági környezet azóta sokat változott, és ehhez alkalmazkodni kell – elég, ha arra gondolunk, hogy Magyarország több mint egy éve csatlakozott az Európai Unióhoz. A közgyűlés arra is felhívta a figyelmet, hogy – bár a mostani körülmények között a kormánynak meglehetősen szűk a mozgástere – az egyes tárcák még mindig nem fordítanak a gazdaságban elfoglalt helyükhöz méltó figyelmet a mikro-, kis- és közepes vállalkozásokra (pályázati lehetőségek, finanszírozás).

Az elmúlt év mindenképpen az uniós csatlakozásra való felkészülés esztendeje volt – emelte ki Szűcs György elnök. Intenzív munka folyt, komoly szakmai programokkal, multiplikátorok felkészítésével, hat szakág szakanyagainak kidolgozásával, osztrák, olasz és más tagállami segítséggel. Ennek eredményeként megyei szakértői hálózat, szakmánként jól használható tananyag készült, ezek nagy része az IPOSZ honlapján is elérhető. Negyven szakterületen, 16 szakmában összesen 30 ezer, konkrét ismereteket nyújtó füzet készült el (ideértve például az uniós áfaszabályokat) tavaly december 31-éig, emellett pályázatíró multiplikátor-képzés is zajlott.

Az idei év fő feladata, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások megfeleljenek az új kihívásoknak, például a szolgáltatások szabad áramlását tekintve. Ahhoz, hogy helyt tudjanak állni, részt kell venni a különféle pályázatokon, a nemzeti operatív programokban, a termelői, értékesítői és beszállítói hálózatokban. A kormány száz lépés programját az IPOSZ saját – civil, szakmai, szervezeti kapcsolatok útján megvalósított – sikerének is tartja, amelynek célja az volt, hogy a mikro- (5 fő alatti) vállalkozások szolgáltatásai bekerülhessenek – az ipartestületek útján – a nagy projektekbe, például klaszterek formájában.

Nemzetközi kapcsolatok

Ugyancsak nagy feladat a második Nemzeti Fejlesztési Terv kidolgozásában és végrehajtásában való részvétel, továbbá a kistérségi tanácsok munkájában való közreműködés (a 168-ból 81 helyen képviseltetik magukat az ipartestületek).

Nem kevésbé fontos a foglalkoztatás ösztönzése, a beszerzési-értékesítési lehetőségek bővítése. Ehhez az IPOSZ a nemzetközi kapcsolatait is felhasználja – jó példa erre az UEAPME, a Kis- és Középvállalkozások Európai Szövetsége – saját koordinációs-kooperációs lehetőségeit és az internetes szolgáltatásokat is igénybe véve az új piacok megszerzése érdekében.

Mint az elnök fogalmazott: ha a 470 ezer egyéni vállalkozó közül csak minden második-harmadik tudna új alkalmazottat felvenni, már több százezer új álláshely jöhetne létre. Egyelőre azonban hiányoznak a mikrovállalkozások beszállítóvá válásának feltételei. Esetükben ugyanis nem tömegtermelésről, sokkal inkább egyedi, kísérleti cikkek beszállításáról lenne szó, amire a múltban (lásd Kandó, Bláthy) már bőven volt példa. Vagyis: a "finom hálót" még nem szőttük meg, a kis egyéni vállalkozások jövőjét még nem sikerült tisztázni, pedig ők a teljes vagyonukat kockára teszik a sikerért. Sokéves tapasztalat, hogy a kisipar a legkreatívabb és a legrugalmasabb, de az egyszerű túlélésen túl kormányzati segítségre van szüksége (például a feketemunka elleni küzdelemben, a vállalkozói terhek csökkentésében).

A szervezet a kormány száz lépés programjához is rugalmasan kíván igazodni, abban bízva, hogy a kis lépések "nagy távolsággá" kapcsolódnak össze.

Kisvállalkozói program

A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (KISOSZ) május 26-án tartotta közgyűlését, amelynek középpontjában a szervezet lobbizása, az adózási és foglalkoztatási kérdések, valamint az együttműködés lehetőségei álltak. Antalffy Gábor ügyvezető igazgató kiemelte: valójában az érdekegyeztetés legitimációjáért harcolnak. Az Európai Unióéhoz hasonló komplex szociálispárbeszéd-törvényt szeretnének, mert ha a mostani megállapodásos rendszer marad fenn (készülő lobbitörvény, Gazdasági és Szociális Tanács, Ágazati Párbeszédbizottságok), akkor az OÉT – amelyet a készülő jogszabályok meg sem említenek – könnyen vesztes lehet. Az OÉT plenáris ülésén is kezdeményezni fogják, hogy a készülő jogszabályok terjedjenek ki az említett szervezetek egymáshoz való viszonyára. Ebben a munkaadók egyetértenek, és az FMM vállalta is az egyeztetést.

A kis- és középvállalkozói szektor fejlesztésére ma még nincs önálló stratégia, illetve az, amit a GKM kidolgozott, nem visz jó irányba, korrekcióra van szükség. A Kis- és Középvállalkozások Szövetsége (KÉSZ: ÁFEOSZ, OKISZ, IPOSZ, KISOSZ) közösen lép fel, előbbi kettő a szövetkezetek, utóbbi kettő pedig az egyéni vállalkozók érdekeiért. Ajelek szerint a GKM pénzért adna szolgáltatásokat, a kisvállalkozók észrevételeire viszont nincs visszajelzés. Az élőmunka terhelése igen lassan csökken, a tervezett lépések a napi gondokon nem sokat enyhítenek, s a helyzetelemzés azt mutatja, hogy máris megindult a szektorban a létszám leépítése. A minimálbér kilátásba helyezett emelése félelmet kelt a kisvállalkozók körében, jól látható, hogy – főleg vidéken – a mostaninál magasabb bér nem termelhető ki. A kereskedelmi boltok száma 2005 első félévében 500-600-zal csökkent, megindult a koncentráció.

Az uniós szabályok alkalmazása is megterhelte a kicsiket. A KISOSZ nagy sikerének tartja, hogy a HACCP túl szigorú szabályait sikerült alkalmazhatóvá formálni, emellett szakkönyvekkel és képzéssel is segítettek tagjaiknak. Végül is 2005 legfőbb célja a KISOSZ számára egy kisvállalkozás-fejlesztési program kidolgozása az IPOSZ-szal közösen, az OÉT legitimálása, valamint az, hogy az adóreform segítse a szektorban a foglalkoztatottság bővítését.

Kitörési pontok

A Magyar Iparszövetség (OKISZ) május 26-27-én tartotta közgyűlését. Hörömpöly László elnök szerint az elmúlt évre (főleg a textil- és bőriparban) a tőkeszegénység, a forintárfolyam emelkedése, a minimálbér emelése, illetve a versenyképesség emiatt bekövetkezett romlása nyomta rá a bélyegét. A kitörési pont a hazai saját termelés (nem bérmunka formájában), illetve a foglalkoztatás bővítése lehetne, de ehhez tőke és támogatás kellene.

Az OKISZ-hoz tartozó egyéb szövetkezetek és vállalkozások közül az építőipariak sem zártak jó évet; ma is az árcsökkenés jellemzi a piacot. A vegyipari és a gépipari cégek pozíciói valamivel jobbak, de ezeket is megrázta a minimálbérek emelkedése és a forint erősödése. Stabil, 250-260 forint közötti euró-árfolyamot tartanának jónak, figyelembe véve, hogy exportjuk alapvetően az Unióba irányul.

A tőkeszegénység ellensúlyozására várják az uniós pályázati forrásokat, amitől megerősödhetnének, de ezt az előfinanszírozási rendszer akadályozza. Igaz, hogy a kis és közepes cégek is nehezen hangolódtak rá a pályázati rendszerre, de ebben a szövetség igyekszik segíteni. A KÉSZ tagszervezetei közös kht.-t alapítanak, amely regionális bázisa lesz majd e szolgáltatásnak is.

A kormány száz lépés programjában látnak biztató jeleket, ilyen például a feketemunka "kifehérítése", az adócsökkentések (társasági adó a kicsiknek, áfa), s bár a minimálbér emelését is jogosnak tartják, de mindenképpen súlyos gondokat okoz. Az OÉT munkaadói oldala minden olyan kérdésben markánsan állást foglal, ami a gazdaságot érinti, azonban kiemelten fontosnak tartja a járulékok folyamatos csökkentését.

A készülő második Nemzeti Fejlesztési Terv – ha sikeres lesz – jobb helyzetbe hozhatja a kis- és közepes vállalkozókat. Ez már csak azért is rendkívül fontos, mert a másutt "feleslegessé" vált munkaerőt éppen a kkv-szektornak kellene felszívnia. Ehhez azonban elsősorban a szakképzést kellene rendbe tenni, támogatni. A hazai szakképzés szerkezete felborult, minősége sem megfelelő, erre is több pénz kellene, csakúgy, mint a munkahelyteremtés támogatására. A kkv-szektornak pedig több saját termékkel kellene a világpiacon megjelennie, hiszen ma már bárki vállalkozhat külföldön is. A mai helyzetben nem elítélendő, ha valaki például Ukrajnába telepíti tevékenységét, mert erre ott is nagy szükség van. Az OKISZ elnöke fontosnak tartja a stratégiai kérdések kimunkálását, és ebből a szempontból igen fontosnak tartja a Gazdasági és Szociális Tanács megalakulását.

Likviditási gondok

A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) július 7-én tartotta évértékelő, kibővített testületi ülését, amelyen a közvetlen tagok delegáltjai és az ágazati szövetségek vezetői is részt vettek. A mezőgazdasági munkaadók számára a csatlakozás éve nem volt túl sikeres – mondta Horváth Gábor főtitkár. Ennek fő oka az állami bürokrácia felkészületlensége: sem az uniós támogatási rendszer, sem a piacszabályozás (még és már) nem működött 2004-ben. A gazdálkodók súlyos likviditási gondokkal, a termékértékesítésben teljes piacvesztéssel kerültek szembe. A támogatásokat (70 milliárd forint körüli összegben) december helyett május végére kifizették ugyan, de a gabona intervenciós felvásárlásának egy része (több mint egymillió tonna) még hátravan, így több mint 30 milliárd forintos "feszültség" keletkezett az ágazatban.

Jó hír, hogy lassan "beérik" – a Nemzeti Fejlesztési Terv részeként – az AVOP és a Nemzeti Vidékfejlesztési Program: az egyéves késés ellenére mostanáig a teljes háromévi keretet megpályázták; a szerződéseket szeptemberben meg lehet kötni. A csúszás azonban finanszírozási gondot okozhat, ezért a MOSZ azt javasolja a kormánynak, hogy aktiválják az Európai Unió által korábban már jóváhagyott forgóalaphitel-keretet, ráadásul 5 helyett 8-10 évre, s ezekre a kormány vállaljon garanciát.

Horváth Gábor biztatónak, bár egyelőre inkább gesztusértékűnek tartja a kormány száz lépés programja keretében meghirdetett agrárgazdasági változásokat (ezek jó részét korábban a MOSZ is javasolta). Az uniós csatlakozás legnagyobb vesztese az állattenyésztés volt eddig, s ez azért is baj, mert ez az ágazat egész évben foglalkoztatja a munkavállalókat, méghozzá helyben. A másik életbevágó kérdés a piacvédelem: özönlik az országba a külföldi dömpingáru, miközben nincs hazai, mezőgazdasági érdekeltségű kereskedelem.

Összegezve: az első uniós év sok feszültséget, helyenként leépülést hozott. Bár a régi tagországokhoz viszonyítva kevesebb az újak támogatása – és ez is túl lassan csordogált az érintettekhez -, ezzel kell helytállni a versenyben, és ez nem könnyű. Jó lenne, ha ezt a bürokrácia felkészületlensége, kockázatvállalásának hiánya, a szigorú szabályok túl komolyan vétele nem hátráltatná.

Képviselet Brüsszelben

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) szokás szerint év végén tartja évértékelő rendezvényét. 2004-et a tagsági kör további bővülése jellemezte, több mint 70 nagyvállalkozás csatlakozott, köztük pénzintézetek, multinacionális cégek hazai leányvállalatai, hazai nagyvállalkozók, szakmai szervezetek – közölte Wimmer István főtitkár. Az MGYOSZ – a magyarországi munkaadói szervezetek közül egyedüliként – 2005. január 1-jétől képviseletet nyert a brüsszeli székhelyű Európai Gyáriparos Szövetségek Szervezetében (UNICE). Ezzel egy időben tovább erősítették brüsszeli irodájuk (lobbiszervezetük) személyi és kapcsolati rendszerét.

Érdekképviseletünk a vállalatoké, de nemcsak a tagoké – tette hozzá Wimmer István. Ennél szélesebb kört érint a foglalkoztatott szakértői háttér, a kutatóintézetekkel való együttműködés (Gazdaságkutató Intézet, Pénzügykutató, legújabban az Ecostat és az ICEG). Emellett 2005 májusától az MGYOSZ tagja az európai munkaügyi szervezetnek (IOE), s tárgyalnak az OECD BIAC-tagságról is. Nem kevésbé fontosak a kétoldalú kapcsolatok, a közös programok például a német, az osztrák, az olasz, a spanyol, a brit, a cseh, a szlovák, a lengyel, a szlovén partnerekkel, de felvették a kapcsolatot Kínával is.

Ami a hazai érdekképviseletet illeti: minden évben minden taghoz kérdőívet juttatnak el az őszi bértárgyalások előtt, kikérve véleményüket a minimálbérről, a bérszínvonal emeléséről. A javaslatokat szeptemberben összegzik, és ezt képviselik a háromoldalú tárgyalásokon. A hivatalos út (az OÉT) lassúbb, emellett folyamatosan tartják a kapcsolatot a szaktárcákkal és a Miniszterelnöki Hivatallal is, konzultálva – mások mellett – az adó- és járulékcsomag várható hatásairól. Afoglalkoztatáspolitika kérdéseit a versenyképesség (adó és járulékok) oldaláról közelítik meg.

Az MGYOSZ pénzügyileg és jogilag független szervezet, de a választást megelőző évben – szakértők bevonásával – mindig készít egy anyagot arról, mit vár az MGYOSZ a következő kormány gazdaságpolitikájától. Az ideit most kezdték el, és az év vége felé (lehet, hogy a közgyűlésen) hozzák nyilvánosságra; a jövő év elejére szakmai vitát is kezdeményeznek.

A Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége (STRATOSZ) 1994-ben alakult. A szervezet május 25-én tartotta közgyűlését. Mint Csuport Antal ügyvezető igazgató elmondta: a STRATOSZ 2004. évi tevékenysége az OFA-támogatások jóvoltából sok tekintetben kedvezőbbé, pénzügyileg megalapozottabbá vált. Az uniós csatlakozás után érdekeiknek erőteljesebben tudtak hangot adni, nemzetközi és hazai elismertségük nőtt. A szervezeti munka szélesebb körűvé és színvonalasabbá vált, mások mellett az internetes konferenciáknak köszönhetően.

Uniós projektek

Az uniós csatlakozás időszakában megerősödtek a hazai szociális partnerek nemzetközi kapcsolatai is; míg az MGYOSZ a gyáriparosokat tömörítő UNICE, az IPOSZ és a KISOSZ a kis- és közepes vállalkozásokat képviselő UEAPME, addig a STRATOSZ a CEEP fontos partnere 1994 óta. Az említettek az Unió legfontosabb munkaadói szervezeteiként képviselik a szociális partnerséget. Itthon továbbra is a VOSZ a legfőbb partnerük, és ezt a kapcsolatot a jövőben még szorosabbá kívánják tenni.

A szövetség – amellett, hogy tájékoztató anyagokkal látta el tagjait – legfőbb eredményének az uniós versenyképességi projektet tartja (CDP – Corporate Development Plan), amelyet szintén az OFA támogatott. A projekt lényege, hogy a brüsszeli adatbank alapján bármely hazai tagvállalkozás "tükröt tarthat" maga elé, felmérheti, hogy saját cége (például bármelyik vidéki Volán-vállalat) miként állna helyt egy francia vagy finn városban. Az önvizsgálat a szűkebb értelemben vett gazdasági versenyképesség mellett magában foglalja a humán tőke állapotát, a vállalaton belüli szociális párbeszéd helyzetét és a tényleges szakmai tevékenységet is. Aprogram 2005-ben tovább bővül, emellett internetes távoktató centrumot hoznak létre a tagszervezetek számára.

A legfontosabb idei célok közé tartozik a modern érdek-képviseleti módszerek alkalmazása, ideértve az internetes távkonferenciákat, illetve a szokásosnál szűkebb körű, de hatékonyabb vezetői (elnökségi) munkát. Nemzetközi tevékenységük fő szempontja, hogy az Unió szakbizottságaiban, illetve az európai szociális párbeszédben minél intenzívebben részt vegyenek. E törekvés vezérli a szövetséget itthon is.

Terítéken a szakképzés

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) május 12-én, a Magyar Tudományos Akadémia székházában tartotta küldöttközgyűlését, amelyen Demján Sándor ügyvezető elnök tartott beszámolót. Szirmai Péter elnökségi tag elmondta: a VOSZ üdvözölte a már 2004 végén érzékelhető gazdaságpolitikai váltást, és fontosnak tartotta, hogy 2006-ra ne készüljön választási költségvetés.

A VOSZ szerint nem történt kellő előrelépés a túl drága állam leépítése ügyében, és az oktatásban átcsoportosítást sürgetett a szakképzés javára, hangsúlyozva: ez utóbbinak egyre rosszabb a kibocsátása, s ez már korlátozza a gazdasági fejlődést.

A szövetség nemcsak a minimálbér emelését, hanem magát a kötelező legkisebb kereset intézményét sem támogatja, mondván: ennek kialakítását a piacra kellene bízni, figyelembe véve a külföldről érkező munkavállalókat is. Az MGYOSZ-nál megfogalmazott véleményhez hasonlóan Szirmai Péter is hangsúlyozta, hogy nem az OÉT és nem is a közgyűlés az egyetlen fontos fórum. A VOSZ szakértői bizottságot hozott létre a Pénzügyminisztérium és a munkaügyi tárca képviselőivel, akikkel megvitatják az aktuális gazdaságpolitikai kérdéseket, mostanában például a kormány száz lépés programját. A szakképzésben is igyekeznek jelen lenni, képviselőik részt vesznek a területi szakképzési bizottságokban. Szirmai Péter is fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a VOSZ nem politizáló szervezet; minden kormánynak igyekszik segíteni. Céljuk a produktív szféra, a versenyképesség erősítése, amelynek feltételeit a mindenkori kormánynak kell megteremtenie.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem