×

Új eszközök az üzleti kommunikációban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 86. számában (2005. április 15.)
Az uniós csatlakozást követően a magyar cégeknek újabb versenytársakkal kell megmérkőzniük, ezért a jövőben az üzleti kommunikáció még inkább felértékelődik. Magyarországon a gazdálkodó szervezetek – köztük a multinacionális cégek hazai leányvállalatai – átlagosan éves árbevételük egy százalékát költik reklámra, Nyugat-Európában ez az érték 1,5-2 százalék. Jellemző a hazai viszonyokra, hogy a kis- és középvállalkozások egy része – források híján – nem tud vagy nem akar áldozni erre a célra pénzt. Napjainkban a marketingeszközök is folyamatosan változnak: a hagyományos technikák mellett újabbak is hadrendbe állnak.

A marketingnek a vállalatok életében olyan szerepe van, mint az ételben a fűszernek – mondta Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke, a Stúdium 2000 Üzleti Kommunikáció Fejlesztő Társaság ügyvezető igazgatója, aki szerint a legjobb reklám az elégedett vevő. A szakember kifejtette: a következő években – lévén Magyarország is tagja az Európai Uniónak – a hazai vállalatoknak újabb piaci-üzleti kihívásokkal kell szembenézniük. Óriási előny tehát, ha egy cégnek sikerül megtalálnia vevőkörét, és képes arra, hogy hosszú távra magához kösse vásárlóit. Az elégedett vevő a legtöbb esetben akkor sem pártol át egy másik vállalkozáshoz, ha attól esetleg olcsóbban megkapja a terméket vagy a szolgáltatást. Sőt, nagy valószínűséggel másoknak is azt a partnerét ajánlja, amelynek a szolgáltatásaival elégedett.

Kommunikációs stratégiák

Az üzleti kommunikációnak több formája van, s a cégeknek a marketingstratégiájukban kell meghatározniuk, hogy melyeket alkalmazzák. Ha egy vállalat nem vett fel marketingszakembereket, érdemes olyan tanácsadó céghez fordulnia – jó néhány működik már a magyar piacon -, amely profi módon segít a stratégia kidolgozásában.

Az üzleti kommunikáció első csoportjába a klasszikus reklám tartozik, amikor a cégek különböző médiumokon keresztül próbálják megszólítani a fogyasztókat. Mivel ezek nem testreszabott üzenetek, nincs garancia arra, hogy eljutnak a potenciális vevőkhöz. Ugyanakkor nem lehet eltekinteni attól sem, hogy a kommunikációnak ez a formája meglehetősen költséges, s önmagában általában csak azoknak a cégeknek hasznos, amelyek neve már jól ismert a piacon.

A célcsoportos kommunikáció keretében a vállalatok már jobban körülhatárolt üzeneteket juttatnak el a potenciális vevőkhöz. E körbe tartoznak a céges kiadványok, az ügyfél- és a vevőtalálkozók. Ügyelni kell arra, hogy e rendezvényekre a vállalatok olyan embereket hívjanak meg, akik fontosak a cég számára. Ugyancsak hasznos lehet a vállalatoknak, ha olyan szakmai kiállításokon vesznek részt, amelyek egy-egy célcsoportnak szólnak. E rendezvényeken nemcsak termékeik és a szolgáltatásaik bemutatására kerülhet sor, hanem megismerhető a konkurencia kínálata is. Nem ritka, hogy a vásárokon konkrét üzletkötések is születnek, jóllehet sokszor csak a kapcsolatfelvételig jutnak el a felek, ami majd a későbbiekben kamatozhat megrendelések formájában.

A harmadik technika a személyes kommunikáció. Ez esetben a cég munkatársai személyesen veszik fel a kapcsolatot üzleti partnereikkel, potenciális ügyfeleikkel. A kommunikáció e formája "bevetésekor" sokat számít, hogy a társaságot mennyire felkészült szakemberek képviselik.

Megtérülő reklámköltségek

Tonk Emil arra hívta fel a figyelmet, hogy a legtöbb cég számára az a hasznos, ha a kommunikáció különféle fajtáit vegyíti; általában a "kommunikációs mix" a leghatékonyabb. Ha például Magyarországra települ egy új bank, akkor hasznos lehet hirdetnie a televízióban, újságokban, óriásplakátokon, így nevével megismerkedhetnek az emberek. Ezt követően azonban kívánatos lehet, hogy munkatársaik személyesen is felkeressék a potenciális ügyfeleket, s elmondják nekik, miért lehet hasznos és előnyös számukra, ha az ő pénzintézetük szolgáltatásait választják.

Természetesen kardinális kérdés az is, hogy a marketingre fordított pénz hogyan, mennyi idő alatt térül meg. Noha e tekintetben nehéz egzakt számításokat végezni, a sikeres kommunikációs stratégia hozzájárul a cég árbevételének, profitjának növekedéséhez. Sok vállalkozó azonban türelmetlen, pedig a változás nem egyik napról a másikra következik be. E téren is kamatozhat a hosszú távú tervezés. A cégeknek érdemes figyelniük az esetleges pályázati lehetőségeket is.

Noha a vállalkozások nem mindegyike van olyan helyzetben, hogy növelje a marketingre fordítható kiadásait, azért többségük egyre inkább felismeri az üzleti kommunikáció fontosságát. Ezt bizonyítja az is, hogy jó néhány vállalatnál növelik a marketingszakemberek számát.

Egyedi direkt mailek

Az elmúlt években hozzászokhattunk ahhoz, hogy levélszekrényünk naponta telik meg újabb és újabb reklámkiadványokkal. Ezek jó része olvasatlanul a kukában landol. Egy Magyarországon még kevésbé elterjedt módszerrel a direkt maileket is hatékonyabbá lehet tenni. A közép-európai régióban a legnagyobb digitális nyomdai kapacitással rendelkező Prime Rate Kft. is azon munkálkodik, hogy e technika hazai elterjedését – ami a profilírozott ajánlatot helyezi előtérbe – segítse – mondta Tomcsányi Péter ügyvezető igazgató.

A piackutatási eredmények azt jelzik, hogy a postai úton elküldött "egyenreklámok" hatékonysága (azaz a válaszolás aránya) 0,3-0,5 százalék között mozog, miközben a folyamatosan bombázott címek – a sok "exkluzív" és "szuper" ajánlatként aposztrofált tömegajánlattól – "amortizálódnak". Ezzel szemben az egyedi, a potenciális ügyfél számára érdekes információt tartalmazó kiadványok hatékonysága – ha az még vizuálisan megnyerő és egy ötletes ajándékot is tartalmaz – elérheti a 12-15 százalékos válaszolási arányt is.

Ha kézhez kapjuk például egy autókereskedő cég vagy egy utazási iroda 132 oldalas katalógusát, könnyen előfordulhat, hogy – még ha érdekelne is – nehezen találjuk meg a nekünk valót, és kevesen szánnak rá órákat a lapozgatásra. Ha viszont olyan személyre szóló anyagot kapunk, amely a korábbi megrendeléseink alapján számunkra érdekes lehet, jóval nagyobb az esély arra, hogy az üzenet célba érjen.

Ehhez természetesen az kell, hogy az adott cég ügyfeleiről olyan adatbázis (tudásbázis) készüljön, amely alapján össze lehet állítani az egyedi ajánlatokat. A technológiai hátteret pedig a digitális nyomtatás biztosítja, mely a változó adatnyomtatással lehetővé teszi, hogy minden egyes megkeresés – beleértve a szöveget és a képi illusztrációt is – különböző legyen. Ez a szemlélet és módszer nemcsak a termékértékesítésben, hanem az ügyfélkapcsolatok ápolásában, az akciók, a rendezvények követésében is kiválóan alkalmazható.

Technikai háttér

Mindenkinek jólesik, ha nemcsak eladni akarnak neki, hanem gratulálnak a névnapjára is, esetleg a partnervállalat ügyféltalálkozója után megjelentetett katalóguson saját fotóját találja a címoldalon. Az ügyvezető igazgató emlékeztetett rá, a szoftverek segítségével a digitális nyomda lényegében tömeggyártásban állítja elő az egyedi ajánlatokat. A megrendelő cég és a nyomda közös együttműködésével alakulhat ki az egyes ajánlatok végső formája.

Az egyediesített reklámkiadványok elkészítése mintegy 4-5-ször többe kerül, mint a nagy példányszámban legyártott egyenterméké, mivel nemcsak a nyomdaszámla tartalmaz magasabb árat (2-3-szoros), hanem az adatgyűjtés és -feldolgozás is rengeteg időt emészt fel. A pluszköltségek azonban megtérülhetnek, ha az egyedi reklámok révén a cég magasabb válaszolási rátát, s ezzel nagyobb profitot ér el. Az értékesítési szakembert nem érdekli, hogy 15 forintba került-e az ajánlat vagy 75-be, hanem az a fontos számára, hogy a befektetett egymillió forint mekkora forgalmat hoz.

Cseppet sem meglepő módon az egyediesített direkt mail az USA-ból került Európába, ahol jelenleg Hollandiában és Angliában a legnépszerűbb. Nálunk még gyerekcipőben jár, de a Prime Rate tapasztalata szerint egyes pénzintézetek, kiadók, mobilszolgáltatók, jelentős ügyfélkörrel rendelkező nemzetközi cégek, szállodák, illetve autókereskedő cégek már esetenként alkalmazzák.

Személyes kapcsolatok

Az egyes cégek marketinglehetőségei rendkívül különbözőek, a kisebb vállalkozások esetében – mivel ezeknek a büdzséje is szűkre szabottabb – jól meg kell gondolni, hogy milyen stratégiát követnek. Ezt a vélekedést támasztják alá a különböző érdekvédelmi szervezetek is.

Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke elmondta, a két szakma – a kereskedők és a vendéglátók – vállalkozói némiképp eltérő marketingstratégiát alkalmaznak. A vendéglátósok közül sokan hirdetik szolgáltatásaikat az interneten, illetve a szakkiadványokban, prospektusokban. A személyes kapcsolatoknak e területen is meghatározó szerepük van. Az mindig jó reklám, ha az egyik ember a másiknak ajánlja valamelyik vendéglátóhely szolgáltatását.

Ugyanakkor a kis élelmiszerboltok képtelenek felvenni a hirdetési és árversenyt a multinacionális üzletláncokkal. Boltjaikban általában a nagykereskedők által nyújtott árengedményeket adják tovább, mely akciókról az elárusítóhelyeken kitett hirdetőtáblákról értesülhetnek a vásárlók. A különböző szakboltok – például papír-írószer, ajándék, fotó, műszaki – viszont inkább a szakfolyóiratokban hirdetik szolgáltatásaikat, így ugyanis jó esély van arra, hogy célba érjenek marketingüzeneteik.

Az ügyvezető elnök hangsúlyozta, hogy a kisebb üzletek esetében nagyon fontos szerepe van a személyes kapcsolatoknak. Ha a fogyasztókkal az eladók elbeszélgetnek, próbálnak vásárlási tanácsokat adni, akkor – a személyes kontaktusnak is köszönhetően – feltételezhető, hogy a vevő máskor is betér az üzletbe.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem