×

Jogmagyarázó

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 68. számában (2003. október 15.)
Cikkünkben a munkaviszony létesítésének néhány kérdésével foglalkozunk. Aktualitásként elemezzük a Legfelsőbb Bíróságnak a betéti társaság és beltagja közötti munkaviszony fennállásáról szóló döntését, áttekintjük a munkaszerződés megkötésénél irányadó szempontokat, valamint kitérünk a nyugdíjasok alkalmazásának speciális kérdéseire. Foglalkozunk a munkáltatói utasításadási jog és a munkaköri leírás kapcsolatával, végül – a kollektív munkajog területén – a szakszervezet perbeli képviseleti jogának néhány sajátosságát ismertetjük.

Létesíthet-e munkaviszonyt a betéti társaság a beltagjával?

A címben foglalt kérdő mondat hátterében egy többéves jogértelmezési vita áll, melyre jogegységi határozatával a Legfelsőbb Bíróság adta meg a végleges választ. A 3/2003. PJE számon hozott döntés kimondja: betéti társaság nem létesíthet munkaviszonyt az üzletvezetésre egyedül jogosult beltagjával. Tekintsük át röviden, mi késztetett "jogegységesítésre" ebben a munka- és társasági jogi problémában!

A döntés meghozatalát indokolttá tette, hogy a betéti társaság társadalombiztosítási jogszabályban előírt járulékfizetési és bevallási kötelezettségével összefüggő ügyekben a Legfelsőbb Bíróság több eseti döntésében kifejtette: a betéti társaság – minthogy saját cégneve alatt jogokat szerezhet és kötelezettséget vállalhat, a tagjaitól elkülönülten jogképes – a társaság bel- és kültagjaival munkaviszonyt létesíthet. Egy alsóbb bíróság – a Legfelsőbb Bíróság korábban hozott eseti döntéseiben kifejtett jogi álláspontjára is hivatkozva – úgy foglalt állást: nincs akadálya a betéti társaság és beltagja között munkaviszony létesítésének akkor sem, ha a társaságnak egyetlen beltagja van. A jogvita felülvizsgálati kérelem folytán a Legfelsőbb Bíróság elé került, melynek az ügyben eljáró tanácsa a korábbi eseti döntésektől részben eltérő álláspontot fogalmazott meg. E szerint a munkaviszony létesítésének munkajogi feltételei a betéti társaság egyetlen természetes személy beltagja esetében nem állnak fenn. Az üzletvezetéssel és ennek keretében a munkáltatói jogok gyakorlására egyedül jogosult személynek és a munkavállaló személyének egybeesése kizárja a munkaviszonyra jellemző alá- és fölérendeltség érvényesítését. A jogegységi tanács ülésén a legfőbb ügyész képviselője kifejtette: a betéti társaság üzletvezetésre jogosult egyedüli beltagjával nem létesíthető munkaviszony, ha a munkáltatói jogkört az üzletvezető gyakorolja. Ebben az esetben ugyanis a munkáltatói jogkör gyakorlására jogosult személy és a munkavállaló személye egybeesik. A felszólalás szerint azonban nincs akadálya annak, hogy az üzletvezetésre jogosult egyedüli beltag és a betéti társaság között munkaviszony jöjjön létre, ha a munkáltatói jogkör gyakorlója a tagok gyűlése vagy a taggyűlés. A munkáltatói jogkör gyakorlója és a munkavállaló személye ebben az esetben ugyanis kettéválik.

A munkavállaló és a munkáltató személyének elkülönülése

A gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény (Gt.) 102. §-a szerint a kültag a társaság üzletvezetésére és képviseletére – a Gt. 103. §-ának (1) bekezdése szerinti esetet kivéve – nem jogosult. A tagok gyűlése (taggyűlés) tevékenységében azonban a kültag is részt vesz. Ebből következik, ha a betéti társaságnak kizárólag egy beltagja van, és nincs vele azonos módon felelős kültagja, akkor a Gt. 101. §-ának (3) bekezdésének a közkereseti társaságra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazását előíró rendelkezése értelmében az üzletvezetésre egyedül e beltag jogosult. A Gt. 21. §-ának (2) bekezdése szerint a betéti társaság üzletvezetésre jogosult tagja vezető tisztségviselő, aki a törvény 28. §-ának (1) bekezdése alapján – ha a társasági szerződés ettől eltérően nem rendelkezik – a társaság munkavállalóival szemben gyakorolja a munkáltatói jogokat.

A munkáltatói jogkör gyakorlójának és a munkavállaló személyének egybeesése

A munkaviszony kétoldalú, széles körű utasítási jogot, alá- és fölérendeltségi kapcsolatot magában foglaló jogviszony. A munkaviszony létesítésének nemcsak az az előfeltétele, hogy a munkáltató és a munkavállaló személye elkülönüljön, hanem az is, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlója és a munkavállaló személye se essen egybe. Amennyiben a munkáltatói jogkör gyakorlójának személye nem különül el a munkavállaló személyétől, fogalmilag kizárt a munkaviszony létesítése. Ezért a betéti társaság üzletvezetésre egyedül jogosult egyetlen természetes személy beltagja – a munkáltatói jogkört általános szabályként gyakorló személy – munkavállalóként annak ellenére nem kerülhet munkaviszonyba a betéti társasággal, hogy az nem vitásan önálló jogalany, és így munkáltatói jogalanyisággal is rendelkezik.

A munkáltatói jogkör átruházása a legfőbb döntéshozó szervre

A Legfelsőbb Bíróság jogegységi tanácsa azt is vizsgálta, hogy akkor is fennáll-e az üzletvezetésre jogosult egyedüli természetes személy beltag és a társaság közötti munkaviszony létrejöttének jogi akadálya, ha a már idézett Gt. 28. §-ának (1) bekezdésében foglalt diszpozitív szabályozásra tekintettel a társasági szerződés a munkáltatói jogkör gyakorlását a betéti társaságnál működő tagok gyűlésére vagy a taggyűlésre ruházza. (Lásd a legfőbb ügyész képviselője felszólalásában foglaltakat!) A kérdés eldöntéséhez a jogegységi határozat szerint a tagok gyűlésére, illetve a taggyűlésre irányadó szabályok elemzése szükséges. A Gt. 101. §-ának (3) bekezdése folytán alkalmazandó 89. § (1) bekezdése szerint a betéti társaság legfőbb szerve a tagok gyűlése, amelynek tevékenységében valamennyi tag (bel- és kültag) egyaránt részt vesz. A társasági szerződés az összehívás és a határozathozatal rendjének megállapítása mellett rendelkezhet akként, hogy a tagok gyűlése helyett legfőbb szervként taggyűlés működik. A Gt. 89. §-ának (3) bekezdése értelmében a határozathozatal során valamennyi tagnak azonos mértékű szavazata van, kivéve ha a társasági szerződés ettől eltérően rendelkezik. Legalább egy szavazat azonban minden tagot megillet. A Gt. 89. §-ának (4) bekezdése értelmében a tagok gyűlése és a taggyűlés is a leadható összes szavazatszámhoz viszonyítva számított egyszerű szótöbbséggel határoz, kivéve azokat a kérdéseket, amelyek esetében a törvény vagy a társasági szerződés 3/4-es szótöbbséget vagy egyhangúságot ír elő.

A korlátolt felelősségű társaságnál és a betéti társaságnál működő taggyűlés között alapvető különbség tehát az, hogy az utóbbinál a szótöbbség a leadható összes szavazathoz és nem a jelenlévők szavazataihoz viszonyul. Betéti társaságnál ezért sem a tagok gyűlése, sem a formalizáltan működő taggyűlés nem tekinthető a tagok személyétől elkülönült társasági szervnek. Ez okból a munkaviszony létrejöttének az a feltétele, hogy a munkáltató és a munkavállaló személyének elkülönülésén túl a munkáltatói jogkör gyakorlójának és a munkavállalónak a személye se essék egybe, nem valósul meg. Ebből következően a munkáltatói jogkörnek a tagok gyűlésére, illetve a taggyűlésre történő átruházása esetén sem létesíthet egymással munkaviszonyt a betéti társaság és az üzletvezetésre egyedül jogosult egyedüli természetes személy beltagja.

Kit képviselhet a szakszervezet?

A Munka Törvénykönyve (a továbbiakban: Mt.) 19. §-ának (3) bekezdése rendelkezik a szakszervezet ún. különös képviseleti jogosultságáról. E szabály szerint a szakszervezet jogosult a tagját – meghatalmazás alapján – annak élet- és munkakörülményeit érintő kérdésekben bíróság, más hatóság, illetve egyéb szervek előtt képviselni. Kritikus helyzetben lévő, többnyire kiszolgáltatottnak tekintett munkavállalók esetében gyakorta probléma egy munkaügyi perben a jogi képviselet ellátása. A szakszervezet – törvény biztosította lehetősége alapján is – megfelelő képességekkel rendelkezhet a képviselet ellátására, ugyanakkor ez a jog az Mt. szerint csak saját tagsága vonatkozásában áll fenn. Az eljárás mellőzhetetlen további kelléke a szakszervezeti tag munkavállaló meghatalmazása. Az Mt. rendelkezését kritizálók a tagságtól független képviseleti jogosultságot sürgetnek, javasolják: a szakszervezet valamennyi munkavállaló munkaügyi jogvitájában láthassa el a képviseletet. Akár meghatalmazás nélkül is, hiszen a kiszolgáltatottság, az egzisztenciális függőség miatt a munkavállalók egyébként sem mernek perbe szállni. Az említett kritika alkotmányossági aggályokat vet fel, sőt a kérdésben még a korábbi Mt. egyik szabályát az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette, és azt megsemmisítette.

Az 1967. évi II. törvény (a korábbi Mt.) a munkaviszonyt érintő kérdésekben a dolgozó érdekében – nevében és helyette – külön meghatalmazás nélkül is biztosította a szakszervezet képviseleti jogát. Az Alkotmánybíróság ezt a törvényi rendelkezést 8/1990. (IV. 23.) AB határozatával alkotmányellenesnek minősítette, és megsemmisítette. A határozat indokolása megállapítja, hogy a polgári eljárás szabályai szerint a szakszervezet saját tagjának perében, valamint külön jogszabályban meghatározott perekben meghatalmazottként eljárhat. A szakszervezeti jogsegély keretében történő képviselethez szintén szükség van a meghatalmazásra. A korábbi Mt. kifogásolt rendelkezése a munkaviszonyt érintő kérdésekben viszont külön meghatalmazás nélkül is feljogosította a szakszervezeteket az eljárásra a dolgozók érdekében – nevükben és helyettük. A szakszervezetnek ez a tágabb képviseleti joga tehát lényegében törvényi képviseletet jelentett, mégpedig nemcsak az adott szakszervezet tagjai, hanem minden dolgozó ügyeiben.

Az Alkotmánybíróság 1990-ben meghozott határozatában megállapította, hogy a szakszervezetnek a meghatalmazás nélküli képviseleti joga sértheti a dolgozó rendelkezési jogát, ami szerves része az Alkotmány 54. §-ának (1) bekezdésében minden ember veleszületett jogaként deklarált emberi méltósághoz való jognak, amitől senkit nem lehet önkényesen megfosztani. A sérelmezett rendelkezés alapján nem zárható ki, hogy a szakszervezet a dolgozó kifejezett akarata ellenére is éljen képviseleti jogával. A rendelkezési jog megsértésének potenciális lehetőségét önmagában az sem küszöböli ki, hogy a meghatalmazás nélküli eljárásnak a dolgozó érdekében kell történnie, hiszen a szakszervezet csak vélelmezi az egyes dolgozói érdekeket.

A határozat szerint a dolgozó rendelkezési joga megsértésének veszélye az adott szakszervezethez nem tartozó alkalmazott egyéni ügyében a legnagyobb. Ezért elsősorban erre tekintettel volt szükséges a rendelkezés megsemmisítése. A szakszervezet képviseletének kizárólagos meghatalmazásos módja került megfogalmazásra az AB határozatot követően a korábbi munkajogi szabályokban, s ezt vette át az 1992-ben elfogadott új Mt. is.

Munkaszerződések megkötésénél figyelembe veendő szempontok

Egy-egy munka elvégzése kapcsán több szereplő jelenhet meg, többszörös szerződéses kapcsolatok jöhetnek létre. Gazdálkodó szervezet (társas vállalkozás, egyéni vállalkozó) köthet mind polgári jogi, mind munkajogi szerződést, szerződéses pozíciója szerint tehát lehet megbízó, megrendelő vagy akár munkáltató. Természetes személy dolgozhat munkavállalóként munkaszerződés alapján, köthető vele megbízási szerződés, továbbá ha egyéni vállalkozói engedéllyel rendelkezik, egyéni vállalkozóként is köthet megbízási vagy vállalkozási szerződést. Ha természetes személy valamely rendelkező gazdasági társaságban tagként szerepel, a társasággal vállalkozói vagy megbízási szerződés köthető, s ekkor személyes közreműködése alapján teljesített munkavégzése tulajdonképpen a társaság nevében történik.

A fenti lehetőségek közül mindig az adott helyzet, az elvégzendő munka ismeretében dönthető el, milyen jellegű szerződést kell kötniük a feleknek. Ha nem a megfelelő jogviszonyt választják a felek, az a jogszabályi előírások megkerülésének, rendeltetésellenes joggyakorlásnak, színlelt szerződésnek minősül.

Párhuzamos szerződések

Nincs olyan jogszabályi tilalom, amely arra vonatkozna, hogy azonos felek között egymással párhuzamosan több munkavégzésre irányuló szerződés nem jöhet létre. Az azonos felek között fennálló párhuzamos szerződések megkötésének alapvető feltétele, hogy különböző munkák elvégzéséről legyen szó (pl. a könyvelő munkaszerződése mellett megbízási szerződés alapján egy meghatározott szöveg fordítását vállalja; munkaszerződés alapján foglalkoztatott titkárnővel a cég vállalkozási szerződést köt éves nagytakarítás elvégzésére).

A munkáltató és munkavállalója között a munkavállaló munkaköri feladataira nem hozható létre rendeltetésszerűen további munkaviszony, megbízási vagy vállalkozási szerződés. Különösen igaz ez, ha a további szerződés megkötésének célja pl. a rendkívüli munka vagy a kirendelés törvényes korlátainak megkerülése, a foglalkoztatás "olcsóbbá tétele" a járulékok és adók megfizetésének a munkavállalóra/megbízottra hárításával stb.

Színlelés

A szerződésnek lehet olyan rejtett indoka, amelyet a két fél nem foglal bele a szerződésbe. A színlelés célja lehet jogszabály vagy harmadik személy jogának, jogos érdekének kijátszása, vagy más, a háttérben meghúzódó megegyezés leplezése. Ekkor a ténylegesen megtett szerződéses nyilatkozatok a két fél által színleltek, ami a szerződés színleltként való megítélését is eredményezi.

A Polgári Törvénykönyv 207. §-ának (5) bekezdése szerint a színlelt szerződés semmis; ha pedig az más szerződést leplez, a szerződést a leplezett szerződés alapján kell megítélni. A semmisség a szerződés feltétlen érvénytelenségét jelenti (a szerződés akkor is érvénytelen, ha azt egyik fél sem támadja meg bíróság előtt; ha színleltségére bármi módon fény derül, nincs szükség külön bírósági eljárás lefolytatására, hogy azt érvénytelennek kelljen tekinteni).

Az a meglehetősen elterjedt gyakorlat tehát, amely szerint – a foglalkoztatás költségeinek, adminisztrációs terheinek csökkentése érdekében – munkaviszonynak megfelelő tartalmú foglalkoztatásra nem munkaszerződést, hanem vállalkozói, megbízási szerződést létesítenek a felek, a fentiek alapján olyan színlelt szerződést jelent, amely munkaviszonyt leplez. Következésképpen a felek között fennálló jogviszonyt – annak létrejöttétől – munkaviszonynak kell tekinteni. Ez azt jelenti, hogy nem szükséges új, külön munkaszerződést kötni ahhoz, hogy a felek közötti jogviszonyt munkaviszonyként ismerjék el (ugyanakkor a fennálló munkaviszony írásba foglalása kötelező). A megbízási, vállalkozási szerződés egyoldalú megszüntetésével a munkáltató nem szabadulhat a kellemetlenné vált dolgozótól és a jogviszonytól; mivel a szerződést törvény erejénél fogva kell munkaviszonynak tekinteni, megszüntetésére jogszerűen csak a munkaviszony megszüntetésére irányadó rendelkezések alapján kerülhet sor. A jogellenesség következményeit orvosolni kell, ideértve mind az elmaradt munkabér, mind az egyéb járandóságok, mind az adó- és társadalombiztosítási befizetések területét.

Nyugdíjas munkavállaló foglalkoztatása

A nyugdíjas státus nem ugyanazt jelenti társadalombiztosítási és munkajogi szempontból. Az előbbi összefüggésben nyugdíjasnak az minősül, aki jogosult arra, hogy – a biztosítási elv alapján – ellátásban részesüljön. Ennek két alapvető feltétele van: egyrészt töltse be az előírt életkort, másrészt rendelkezzen a szükséges szolgálati idővel. [Korábban harmadik feltételként az is szerepelt, hogy munkaviszonyát szüntesse meg, ezt az előírást azonban az Alkotmánybíróság 45/1996. (X. 22.) AB határozatával megsemmisítette.]

Munkajogi szempontból a nyugdíjasnak minősülés a munkaviszonyból eredő egyes jogosultságokra hat ki. Így pl. nem kell indokolni a munkáltatói rendes felmondást, ha a munkavállaló nyugdíjasnak minősül; továbbá nem jár számára végkielégítés sem. Ugyanakkor alkalmazandó a diszkrimináció tilalmára vonatkozó általános követelmény, melynek értelmében a munkavállalók között nem lehet különbséget tenni pl. életkoruk, vagy bármely más, a munkaviszonnyal össze nem függő körülmény miatt. Nyugdíjast tehát ugyanúgy lehet alkalmazni, mint aktív korú munkavállalót, munkabérét, szabadságát, betegszabadságát illetően nem kerülhet hátrányosabb helyzetbe, mint a nyugdíjkorhatárt még el nem érő dolgozók. A Munka Törvénykönyve ezért külön megállapítja, a társadalombiztosítási szabályok alapján mely esetben ismerhető el a munkavállaló munkajogi szempontból nyugdíjasként [Mt. 87/A § (1) bekezdés]. E körülmények fennállásáról a munkavállaló köteles tájékoztatni a munkáltatót az együttműködési kötelezettség alapján. Így nyugdíjasnak tekintendő, aki a 62. életévét betöltötte, és az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkezik. Ez az öregségi nyugdíj általános esete a nyugdíjtörvények értelmében. Ebben az esetben a munkavállaló nyugdíjasnak minősül abban az esetben is, ha részére nyugdíj fizetésére valamely okból nem kerül sor. Idetartozik, ha a 62. év betöltése előtt öregségi nyugdíjban részesül a munkavállaló. Erre akkor kerülhet sor, ha a nyugdíjkorhatár 62 évre való emelésével összefüggő bizonyos átmeneti szabályok alapján még alacsonyabb korhatár volt érvényes rá, születési évéhez kötődően.

Nyugdíjasnak minősül az is, aki – mivel olyan, fokozott megterheléssel járó munkakört töltött be, amely esetén ez lehetséges – korkedvezményes öregségi nyugdíjban, illetőleg előrehozott (csökkentett összegű előrehozott) öregségi nyugdíjban, szolgálati nyugdíjban, vagy – a munkáltatóval történt megállapodása alapján munkaviszonya megszüntetéséről kezdve – korengedményes nyugdíjban részesül. Itt a törvény nem a jogosultságot, hanem a nyugdíjban részesülést határozza meg kifejezetten, tehát ebben az esetben – eltérően az első esettől – a dolgozó csak akkor számít nyugdíjasnak munkajogi szempontból, ha valamely ellátásban is részesül. A részesülés fogalma alatt pedig a törvény azt érti, hogy a nyugellátást a jogosult személy kérelmére a nyugdíjfolyósító szerv megállapította.

Nyugdíjasnak minősül továbbá a munkavállaló, ha más, az öregségi nyugdíjjal egy tekintet alá eső nyugellátásban, illetőleg rokkantsági (baleseti rokkantsági) nyugdíjban részesül. Öregségi nyugdíjjal egy tekintet alá eső ellátásnak minősül többek között – a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 6. § (4) bekezdése alapján – a bányásznyugdíj, az egyes művészeti tevékenységet folytatók öregségi nyugdíja, az előnyugdíj, a mezőgazdasági szövetkezeti járadék.

A munkakör és a munkáltató utasításadási joga

A munkaköri leírás a munkaszerződésben meghatározott munkakörbe tartozó feladatokat részletezi. A munkaköri leírásában szerepelhet olyasfajta általános kitétel, hogy a munkavállaló köteles ellátni mindazon feladatokat, amelyekkel a munkáltató megbízza. Ez a mondat tulajdonképpen nem jelent mást, mint utalást a munkáltató utasításadási jogára, így annak a munkaköri leírásban való szerepeltetése nem jogellenes.

A Munka Törvénykönyve szabályozza a munkáltatói utasításadási jog feltételeit. Kimondja, hogy a munkavállaló a munkát a munkáltató utasítása szerint köteles ellátni, de hozzáteszi, hogy nem köteles a munkavállaló teljesíteni az utasítást, ha annak végrehajtása jogszabályba vagy munkaviszonyra vonatkozó szabályba ütközik [Mt. 104. § (1)-(2) bekezdés]. Ha a munkavállaló az utasítás teljesítésének jogszerű megtagadása következtében nem végez munkát, a kieső időre távolléti díjra jogosult, vagyis fizetése emiatt nem csökkenhet.

Átirányítás

Ha a munkavállaló más munkakörbe tartozó feladatok ellátására kap utasítást munkáltatójától, az Mt. szerint erre is van jogi lehetőség. Az ún. "átirányítás" alapján – a munkáltató működésével összefüggő okból, ideiglenesen – a munkáltató utasítása alapján, a munkavállaló eredeti munkaköre helyett, vagy eredeti munkaköre mellett más munkakörbe tartozó feladatokat is köteles ellátni (Mt. 83/A §).

Ugyanakkor erre vonatkozóan is meghatároz a törvény bizonyos korlátokat. Az átirányítás a munkavállalóra nézve – különösen beosztására, képzettségére, korára, egészségi állapotára vagy egyéb körülményeire tekintettel – aránytalan sérelemmel nem járhat; az átirányítás időtartama – kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában – nem haladhatja meg naptári évenként a 44 munkanapot.

Az aránytalan sérelem fennállását mindig az adott munkavállaló vonatkozásában, az ő konkrét körülményeinek ismeretében lehet elbírálni. Ha az aránytalan sérelem fennáll, ez azt jelenti, hogy a munkáltató átirányításra vonatkozó utasítása jogszabályba ütközik, tehát az ilyen utasítás végrehajtását a munkavállaló joggal tagadhatja meg. Amennyiben az aránytalan sérelem fennállásának kérdésében a munkavállaló és munkáltatója között vita merül fel, az bíróság előtt rendezhető.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem