×

Programok a térségek felzárkóztatására

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 62. számában (2003. április 15.)
Magyarország közelgő uniós csatlakozása a területfejlesztésben is kijelöli a követendő irányt. A konkrét teendők rangsorolása az EU elvárásainak és a tagországok gyakorlatának figyelembevételével történik. Mindezek alapján a kormány – az idei évre – összesen 52,3 milliárd forintos keretet határozott meg területfejlesztésre, s azt kívánja elérni, hogy az e célra rendelkezésre álló és a még kapcsolódó pénzforrások hasznosítása összehangoltan történjék. Ez utóbbi érdekében a kabinet kijelölte azon kiemelt előirányzatokat, amelyeknél kötelező a koordináció. A csatlakozási előkészületek jegyében megfogalmazódó követelmények megjelennek a közelmúltban elkészült Országos Területrendezési Tervben is, amely már a parlament előtt van, s elfogadására – várhatóan – még a tavaszi ülésszakon sor kerül.

A területfejlesztés hatékonyságának javítására már számos intézkedés született, illetve többet most készítenek elő a Miniszterelnöki Hivatal területfejlesztési államtitkárságán és a felügyelete alá tartozó Területfejlesztési Hivatalban. Kiemelt cél a források decentralizálása, amely a hatékonyság fontos feltétele.

Kötelező egyeztetés

Az idei évben a különféle címeken, területfejlesztésre használható keretek 80 százaléka jut el a régiókba, megyékbe, míg a fennmaradó 20 százalékra központi pályázatokat írnak ki. A hatékonyság érdekében szintén elsőrendű feladat a területfejlesztési források, illetve a közvetetten e célokat szolgáló keretek felhasználásának összehangolása. A kormányzat a közelmúltban döntött arról, hogy kilenc minisztérium esetében kötelezővé teszi a tárcákhoz tartozó pénzforrások pályáztatási szempontjainak egyeztetését.

A Miniszterelnöki Hivatalon belül e körbe tartozik – a közvetlen területfejlesztést szolgáló keretek mellett, mint közvetett forrás – a turisztikai célelőirányzat. A Belügyminisztériumban pedig a területi kiegyenlítést szolgáló támogatás, illetve a céljellegű decentralizált támogatási keret, amely a területfejlesztési tanácsok és a fővárosi közgyűlés normatív pénzeszköze.

A tárcák közül talán a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium kapcsolódik leginkább a területfejlesztéshez. Ez esetben ugyanis az agrárberuházások támogatása, az erdőtelepítés, az erdőszerkezet átalakítása, a fásítás, a melioráció és az öntözésfejlesztés, továbbá az egyes térségek felzárkóztatása, valamint a vidéki környezet vonzóbbá tétele segíti elsősorban a hét legrosszabb helyzetben lévő megye fejlődését.

Területi kiegyenlítés

A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban a beruházásösztönzési forrás, a kis- és középvállalkozói célelőirányzat, valamint az útfenntartásra és fejlesztésre elkülönített kassza segíti a kormányzati szándékok megvalósítását. A zöldtárca a környezetvédelmi alappal és a vízügyi célelőirányzattal, míg az Oktatási Minisztérium a műszaki fejlesztési célelőirányzattal segíti elő a vidék fejlődését. A kötelező egyeztetési körbe tartozik még az egészségügyi tárca szociális kistérségi felzárkóztatási kerete, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma nemzeti örökség programjának célelőirányzata, valamint a foglalkoztatási tárca közmunkaprogramokra fordítható kasszája.

Annak érdekében, hogy minél követhetőbb és összefogottabb legyen a területfejlesztéshez közvetlenül vagy közvetetten kapcsolódó pályázatok rendszere, a Miniszterelnöki Hivatal Területfejlesztési Hivatala – amelynek egyik fontos feladata a társminisztériumokkal való egyeztetés irányítása – a tavasz folyamán elkészíti az úgynevezett Területfejlesztési Kódexet, amely minden, a területfejlesztéshez kapcsolódó pályázatot tartalmaz majd. Ez várhatóan nagy segítség lesz nemcsak a kormányzati munkában, hanem a pályázni szándékozó önkormányzatoknak, intézményeknek és vállalkozásoknak is. Emellett fontos szempont a pályázatok átláthatósága.

Az idei évre szóló pályázatok többsége egyelőre még nem jelent meg, a feltételek kidolgozása folyamatban van. Lényeges követelmény a területi kiegyenlítés szempontjának érvényesülése, mely az előző évek törekvéseinek a folytatása. A kormányzat álláspontja szerint ezen elv hangsúlyozására azért van szükség, mert érvényesülése nélkül a területfejlesztés lényege veszne el.

Bővülő források

A különböző pénzügyi forrásokat – gyakorlatilag – azonos elvek szerint osztják el, ám az egyes szempontok más-más hangsúlyokkal szerepelnek a különböző előirányzatoknál. A legfontosabb mutatószámok: a munkanélküliség – ezen belül a tartósan állástalanok aránya -, a foglalkoztatási ráta, a megyék, illetve a régiók fejlettségét mutató, egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) mértéke, valamint az egyes megyék, régiók népessége.

Az elosztás során kiemelt helyen szerepelnek a legrosszabb helyzetben lévő megyék, térségek. Preferálásuk érdekében a kormány a közelmúltban döntött arról, hogy mely települések tartozzanak – a területfejlesztés kedvezményezett térségeinek jegyzékében szereplő 94 kistérségből – a leghátrányosabb, illetve a hátrányos kistérségek körébe. Míg az előbbi kategóriába 42, addig az utóbbiba 52 település és vonzáskörzete került.

Az idei évben némileg változik a területfejlesztés gyakorlata. Ennek lényege, hogy egyfelől 10 százalékkal több pénz fordítható területfejlesztésre, illetve módosul a felhasználás szerkezete is. Ez az egyes régiókban és megyékben a nagyobb jelentőségű beruházások megvalósítását is lehetővé teszi. Ezek szerint az idén is működik a területfejlesztési célelőirányzat, illetve támogatás igényelhető a területkiegyenlítő keretből és a céljellegű decentralizált alapból. Emellett azonban – s erről már megszületett a kormánydöntés – több pénzt kap a kistérségi támogatási alap, amely – megtartva eredeti céljait – a Nemzeti Fejlesztési Terv területfejlesztési operatív programja megvalósítását segíti elő úgy, hogy támogatást biztosít az egyes projektek, megvalósíthatósági tanulmányok és tervek elkészítéséhez.

A területfejlesztés közvetlen eszközei (Mrd ft)

 

2002. évi

2003. évi

Területfejlesztési célelőirányzat (tfc)

18,0

7,

Területi kiegyenlítő támogatások (teki)

10,6

10,6

Céljellegű decentralizált előirányzat (céde)

6,3

6,3

Terület- és településfelzárkóztatási célelőirányzat (ttf)

-

12,0

Kistérségi Támogatási Alap

1,2

2,0

Vállalkozási övezetek támogatása

-

1,0

Összesen

36,1

39,6

Az előző évről áthúzódó kötelezettségvállalás

 

14,4

PHARE regionális fejlesztési és határ menti programok

 

12,7

7 hátrányos helyzetű megye többlettámogatása

 

27,9

Összes kötelezettségvállalás

 

93,7

Forrás: MeH

Hátrányos helyzetben

A fejlesztések új lehetőségét jelenti a terület- és településfelzárkóztatási célelőirányzat, amely – különböző infrastrukturális fejlesztésekkel – a zsáktelepülések elérhetőségén kíván javítani, illetve az e falvakban és térségekben élő gazdasági szereplők számára biztosít forrást az uniós felkészüléséhez. Ugyanakkor 2003-ban a korábbiaknál nagyobb figyelem övezi a vállalkozói övezeteket is, amelyek egymilliárd forintnyi támogatáshoz juthatnak. Mindezek a források az idei esztendőben összességében 39,6 milliárd forintot jelentenek az egyes régióknak, megyéknek és kistérségeknek, amit a PHARE-támogatás egészít ki 12,7 milliárd forinttal.

A hátrányos helyzetű térségeknek – az ez évi új lehetőségek közül – ugyancsak nagy segítséget nyújthat az "Esély a jövőnek" elnevezésű program, amelynek finanszírozásához a kormányzat a kistérségi támogatási alapból különített el pénzt. E célra egy februárban meghozott kormánydöntés alapján – a tavalyi 1,4 milliárddal szemben – 2003-ban 2 milliárd forint áll rendelkezésre. E részprogram segítségével a korábbi kilenc helyett a 42 leghátrányosabb helyzetben lévő kistérség – ahol összesen 1,3 millió ember él – vállalkozói, önkormányzatai, területfejlesztési társulásai, illetve gazdasági társaságai kaphatnak segítséget.

Az Esély a jövőnek program olyan korábbi problémákat kíván megszüntetni, amelyek miatt sok térségben késlekedtek a szükséges beruházások. Kiemelt szerepet kap például a fejlesztési programok előkészítésének finanszírozása, hiszen sok helyütt eddig erre nem jutott pénz. Számos esetben előfordult, hogy egy-egy beruházás meg sem kezdődhetett, mert nem a tervezett összegű támogatást kapta meg az igénylő. Köztudott az is, hogy bár az elnyert összegek lehívására lehetőség nyílik, azonban azokat szükségszerűen ki kell pótolni. Ez az alapprogram e hiányzó összeg elnyeréséhez ad lehetőséget.

Ugyancsak sok beruházást hiúsított meg, hogy a szegény térségek önkormányzatai nem tudták még a csekély – 10 százalékos – mértékű önrészt sem kigazdálkodni, ami most – az ígéretek szerint – e módon pótolható lesz. Az Esély a jövőnek program első pályázati felhívását tavaly ősszel tették közzé, s bár a benyújtásig rövid idő állt rendelkezésre, mégis 13 megyéből 654 ajánlat érkezett. A 611 érvényes pályázat közül 207 részesült támogatásban, a többi kérés teljesítésére pénzhiány miatt nem volt lehetőség.

A nyertes pályázók között teljes egészében felosztották az 1,4 milliárd forintot. A tervezett fejlesztések összértéke 3, 8 milliárd forint. E pályázati lehetőség az idén tovább folytatódik, ám most már az első év tapasztalatai alapján határozzák meg a feltételeket. Ezek kidolgozása is most folyik, a felhívás várhatóan még a tavasszal megjelenik.

 

Kapcsolódó pályázatok

Bár a területfejlesztés forrásai főként a Miniszterelnöki Hivatalban összpontosulnak, azonban – a kötelező egyeztetés hatálya alá tartozó pénzeszközök mellett is – találhatók olyan források, amelyek szorosan kapcsolódnak egy-egy térség fejlődéséhez. Ilyen például a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által közzétett Smart Hungary pályázat, amely ipari parkok és logisztikai központok fejlesztéséhez nyújt támogatást. Az idén összesen 500 millió forint vissza nem térítendő forrás és kamattámogatás nyerhető el, illetve lehetőség nyílik e két konstrukció kombinációjára is. A kötelező önrész mértéke 25 százalék. E lehetőséggel azonban csak az "Ipari Park" címet elnyert szervezetek, a park területén működő és a parkbeli vállalkozásoknak szolgáltatást nyújtó belföldi székhelyű gazdasági társaságok, szövetkezetek, közhasznú társaságok élhetnek.

Egy-egy térség, település fejlődését ugyancsak előmozdítják a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) EU-s forrásból származó SAPARD-pályázatai is, amelyek azonban kifejezetten a mezőgazdaságban működő cégeknek nyújtanak segítséget. Ezen belül is e kör beruházásaihoz, a mezőgazdasági és a halászati termékek feldolgozásához és marketingjéhez, valamint a vidéki infrastruktúra fejlesztéséhez és javításához kapható pénz. A támogatások – amelyeket negyedévente bírálnak el – mértéke eltérő, ám az önerő minden esetben feltétel.

A SAPARD Hivatalban jelenleg is folyamatban van további öt pályázat akkreditációja, amely révén – egyebek mellett – a szakképzéshez, az agrár-környezetvédelemhez, illetve a falufejlesztéshez kapható majd támogatás. A szaktárca szándékai szerint ezeket az új pályázatokat még az első félévben közzéteszik. Becslések szerint a SAPARD-forrásokkal országos szinten összesen csaknem 250 új munkahely jöhet létre. Az FVM tervei szerint az eredményesebb pályáztatást 1500 szakember segítené országszerte.

Segítő menedzserek

Az idei évtől megújult a pályázatok elnyerésében segédkező kistérségi megbízottak hálózata is. Huszonnyolc hely betöltése van napirenden – ahol lejárt a pályázat vagy a végzett munka nem volt megfelelő -, s ezekre pályázatot írt ki a Területfejlesztési Hivatal. A nyertesekkel már megkötötték a szerződéseket, ám mindeddig nem sikerült minden posztot betölteni.

A Miniszterelnöki Hivatal egyébként tavaly felmérést készített a polgármesterek körében – akik a leginkább ismerik a kistérségi megbízottak tevékenységét – a 150 kistérségi megbízott munkájáról. Az értékelés szerint a hálózat tevékenysége megfelelő volt, az érintettek tudják, mi a feladatuk, s kellően képviselik a rájuk bízott körzetet. E munka eredményességét jelzi, hogy tavaly a leghátrányosabb 42 kistérségben kiírt pályázat 1,2 milliárd forintos keretére több mint 8 milliárd forintnyi igény érkezett. Elmondható tehát, hogy a megbízottak pontosan tájékoztatták az érintetteket a feltételekről, és segítették a pályamunkák elkészítését. Ugyanakkor viszont fontos a képzésük, hiszen az EU-csatlakozás ezekkel a szakemberekkel szemben is magasabb követelményeket támaszt. E menedzserek azonban nemcsak a területfejlesztés szempontjából hasznos munkatársak, hanem azért is, mert más tárcák – például az oktatási vagy a gazdasági minisztérium – szintén számítanak a segítségükre.

Megnyílik a "PHARE-csatorna"

A hazai pénzügyi lehetőségeket az idén is kiegészíti a PHARE-támogatás, amelyet helyi fejlesztésekhez lehet elnyerni mind a hét régióban. Az előzetes információk szerint e lehetőség a gazdasági és a lakókörnyezet fejlesztését, a közlekedési feltételek javítását és a hátrányos helyzetben lévő lakosság foglalkoztatásának elősegítését célozza. Támogatást 500 ezer és 3 millió euró közötti összegben lehet nyerni. Mindhárom pályázati téma közös jellemzője továbbá, hogy az önrész az összes beruházási költség 10 százaléka, illetve e támogatást úgynevezett komplex fejlesztésekre adják. Így például parlagon lévő ipari területek, egykori laktanyák újrahasznosításához, amikor is e megújulás együtt jár a környezet rendezésével, s új dolgozók felvételével. E pályázatok egy-egy térség gazdasági újjáélesztésének az első lépését jelenthetik. De ugyancsak ezt a célt – a gazdaság élénkítését – szolgálja a régión belüli közlekedés javítása: utak, kerékpárutak megépítésével.

A foglalkoztatás bővítése ugyancsak prioritás. A támogatás célja elsősorban a hátrányos helyzetűek, a fiatal és a tartósan munkanélküliek sorsának javítása. Mindenképpen pozitív elbírálásra számíthatnak azok, akik képzési programok beindítását vállalják. Ez esetben viszont előnyben részesülnek azok a projektek, amelyek illeszkednek a felnőttoktatási törvényben előírt tartalmi követelményekhez, illetve szerepelnek az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ). A tervek szerint e pályázatokat még az első félév végén közzéteszik.

A PHARE árnyékprogramja szintén folytatódik az idén, mégpedig a Dél-Dunántúlon, a Közép-Dunántúlon és a közép-magyarországi régióban. E projekt keretében a fejlett régiók elmaradottabb körzetei kaphatnak anyagi támogatást.

A területfejlesztés alapdokumentuma az 1996-ban elfogadott területfejlesztési törvény, amelynek módosítása napirenden van. Bár a kormányzat már a múlt év végére ígérte a javaslat benyújtását, erre csak az idén tavasszal kerül sor, majd a hatálybalépés 2004. január elsejétől várható.

Változik a jogi háttér

Mivel az előkészítő munkák már zajlanak, ezért tudható, hogy a munkaadói, a munkavállalói szervezetek, illetve a kamarák ismét döntési pozícióba jutnak a regionális és a megyei fejlesztési tanácsokban és a kistérségekben. Ekképpen helyreáll a korábban megsérült partnerség elve. Ehhez kapcsolódva, ezzel párhuzamosan azonban másik – jelentősnek nevezhető – módosulás is napirenden szerepel. Nevezetesen: a regionális fejlesztési tanácsokban csökken a kormányzati képviselet. A tervek szerint a kormány a törvényen keresztül erősíti a kistérségek pozícióját: kistérségi fejlesztési tanácsok létrehozásával, valamint egy szolgáltatóiroda-hálózat kiépítésével. Ezek jelentősen befolyásolhatják – megerősíthetik – az egyes kistérségek tőkevonzó képességét.

A kormány tervei szerint e jogszabály átfogó módosítására – a törvénymódosítás második lépéseként, az uniós csatlakozás első tapasztalatait felhasználva – a ciklus végén sor kerül. Ez nagy horderejű feladat lesz, hiszen a megújuló területfejlesztési törvénynek összhangban kell lennie az alkotmánnyal, az önkormányzatokról és a választójogról szóló törvényekkel. A kabinet ugyanis – tervei szerint – 2006-ban végrehajtja a közigazgatási reformot, illetve sor kerül a regionális önkormányzati választásokra.

Terv a területrendezésről

Egyelőre kormányzati berkekben sincs szó a hazai régióhatárok módosításáról, hiszen – EU-s terminológiával – a NUTS II tervezési-statisztikai régiók megfelelnek a követelményeknek. Ám folytatódnak az ezzel kapcsolatos elemzések, amelyek eredményeit felhasználva hoszszú távon érdemes átgondolni – természetesen a térségekben élő szakemberekkel, civil szervezetekkel, önkormányzatokkal, illetve a helyben élőkkel közösen – egy ilyen változtatást. Bár a regionális tervezésnek már sokéves múltja van Magyarországon, még soha nem készült olyan országos léptékű területrendezési terv, amely a térségi szerkezet meghatározásának és a területfelhasználás szabályozásának igényével készülne, és amelynek jóváhagyása parlamenti szinten is megtörténne.

Erre az Országgyűlés menetrendje szerint az év első felében kerül sor, hiszen már a képviselők előtt van az Országos Területrendezési Tervről (OTrT) szóló törvényjavaslat, amelynek megalkotását a területfejlesztési törvény írja elő. Az OTrT egyébként a kiemelt térségek és a megyék területrendezési tervei elkészítéséhez az alapot jelenti majd. E dokumentumnak kell biztosítania az ország bekapcsolódását az európai térségi szerkezetbe, illetve elő kell segítenie a nemzetközi előírások érvényesítését. Kidolgozása ezért a környezetre, a természetre, a kulturális örökség védelmére, valamint a műszaki infrastruktúrára vonatkozó legfontosabb nemzetközi kötelezettségek és egyezmények figyelembevételével történik.

 

Egyeztetés az NFT-ről

Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) – március 24-én – megtárgyalta és jóváhagyta a Nemzeti Fejlesztési Terv legutóbbi, az Európai Unióhoz benyújtandó változatát. Erről állásfoglalást írtak alá a kormányzati, a munkaadói és a munkavállalói oldal képviselői. A dokumentumban a felek leszögezik, hogy egyetértenek a tervben foglalt helyzetértékeléssel, a stratégiával, illetve az operatív programokkal. Az OÉT ülésén megállapodás született arról is, hogy a tervezés során kialakult partneri együttműködést a továbbiakban – az intézményrendszer kialakítása, a pályázati rendszer előkészítése, s a monitoringbizottságok létrehozása és működtetése során – is fenntartják.

A Nemzeti Fejlesztési Terv keretében – 2004 és 2006 között – 1200-1400 milliárd forintnyi fejlesztés valósul meg uniós és hazai forrásokból. E projekt keretében különösen fontos a térségfejlesztés, illetve az urbanizációs program. Utóbbi körébe tartozik a közút, a környezet, az oktatás és a képzés fejlesztése.

A pályázatok fogadására szeptember végére alakul meg az ezzel foglalkozó hatóság. A programok megvalósítása szempontjából fontos, hogy az Európai Unió lehetővé tette, hogy a csatlakozás előtt öt hónappal, 2004. január elsejétől megkezdődjék a pályázatok elbírálása.

Nemzetközi egyezmények

A térségi szerkezet kialakítása szempontjából igen jelentős egyrészt az 1997-es Helsinki Egyezmény, amely rögzíti a közlekedés nagy folyosóit Európában, másrészt pedig az Európai Fejlesztési Terv (ESDP). Ez utóbbi az európai tervezési rendszerrel és az EU fejlesztési irányaival kapcsolatban ad támpontot. E körbe tartozik például a természeti és kulturális örökség védelme, valamint az információhoz és az infrastruktúra-hálózathoz való kiegyenlített hozzáférés elősegítése.

Az OTrT például tételesen meghatározza a közúthálózat fő elemeit, jelölve a már kész utakat, a tervezett útszakaszokat, illetve ugyanígy jár el a meglévő és a megépítendő határátkelők esetében is. Hasonlóképpen pontosan meghatározza a dokumentum az országos főút- és vasúthálózaton tervezett nagy hidak helyét, körzetenként az országos jelentőségű logisztikai központokat, a vasúthálózat fő elemeit, a repülőterek besorolását, a vízi utakat és a kikötőket, de még az országos kerékpárút meglévő és tervezett törzshálózata is megtalálható a törvényjavaslatban.

A területfejlesztés harmadik fontos dokumentuma a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) regionális (területfejlesztési) operatív programja, amely a 2004-2006-os évekre szól, s feltétele annak, hogy az EU Strukturális Alapjából a hazai területfejlesztés részesedjen. Az ebben megjelölt célok természetesen szervesen kapcsolódnak a fent említett dokumentumokhoz, illetve az idei évre meghatározott fejlesztési irányhoz. A strukturális alapokból összesen a tervezett támogatás 1752 millió euró – 443 milliárd forint –, amelynek közel 18 százaléka, 314 millió euró – 79,38 milliárd forint – szolgálná a területfejlesztést. A tervek szerint ebből az infrastrukturális beruházási programokra 285 millió euró – 72,13 milliárd forint -, míg a képzési, foglalkoztatási programokra 28,69 millió euró – 7,25 milliárd forint – jutna.

Oktatási infrastruktúra

A regionális operatív program része – egyebek mellett – a vidéki felsőoktatási infrastruktúra fejlesztése, amelynek keretében lehetőség lesz olyan központok felépítésére, amelyek vállalkozásoknak biztosítanak hátteret különféle szolgáltatások ellátásához. Ugyanígy a munka világának szereplőit szolgálja – egyebek mellett – az iparterületekhez, logisztikai központokhoz, turisztikai látványosságokhoz vezető összekötő és bekötőutak felújítása és új utak megépítése.

Az operatív program során a következő években nagyobb hangsúlyt kap majd az ipari zónák jobb hasznosítása, az ipari területek és a laktanyák kármentesítése, valamint az ipari műemlékek felújítása és hasznosítása. Szintén a munka világa szereplőinek fontos a régiós igényekhez igazodó képzési kínálat kialakítása, amit szintén célul tűzött ki a regionális operatív program. E terv részeként kiemelendők a mikro-, a kis- és a középvállalkozásokban foglalkoztatott dolgozók szakmai képzését szolgáló programok, valamint a felsőoktatási és a szakképzési intézmények támogatása. Ez utóbbiak esetében az a cél, hogy kínálatukat a régió gazdasági igényeihez igazítsák.

Turisztikai fejlesztések

A MeH irányítása alatt működő turisztikai államtitkárság idei mintegy 9 milliárd forintos központi kerete – az úgynevezett Széchenyi Turizmusfejlesztési Program – ugyancsak olyan támogatási forma, amelyről kötelező egyeztetni. Ennek március közepén jelentek meg a pályázati felhívásai. Ezek szerint az idén is folytatódik a korábbi években megkezdett egészségturisztikai fejlesztési program, hiszen a gyógyvizek, a különleges – gyógyászati hatású – természeti értékek fejlesztésére 5,1 milliárd forint áll rendelkezésre. A kereskedelmi szálláshelyek és a hozzájuk kapcsolódó vendéglátás minőségének javítására 1,8 milliárd, a kastélyok, várak turisztikai hasznosítására pedig 300 millió forint használható fel. Egy-egy térség nemzetközi turisztikai fejlesztését a kormány azzal segíti, hogy a megvalósítást megelőző tanulmányok elkészítéséhez összesen 600 millió forintnyi támogatást nyújt pályázati úton

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem