×

Elektronikus munkakönyv

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 55. számában (2002. szeptember 15.)
A munkakönyv 1992. július elsején szűnt meg, s mint emlékezetes: a döntés mind a munkaadók, mind a munkavállalók körében értetlenséget keltett. A munkaerőpiac szereplői tíz év alatt sem változtatták meg a véleményüket, máig sürgetik a munkaviszonyt hitelesen igazoló dokumentum kibocsátását. Most úgy tűnik föl, hogy sokéves kívánságuk teljesül: legalábbis ezzel biztat az új kormány ígérete, miszerint a jövő évtől ismét lesz munkakártya. A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium tárcaközi bizottságot hozott létre az ezzel kapcsolatos feladatok koordinálására.

Az új kormány munkaügyi minisztere – aki immár a második ciklusban tölti be hivatalát – már miniszterségének korábbi négy évében is fontosnak tekintette, hogy a bevont munkakönyv helyett – bár más formában, de – hitelt érdemlő okmány szülessen, amely bizonyíthatja a munkaviszonyt, s tartalmazza az ehhez kapcsolódó egyéb hivatalos bejegyzéseket. Felvetése azonban csak egy – 1996-ban született – kormányhatározatra volt elég, amely leszögezte: szükség lenne egy olyan okmányra, amely a bevont munkakönyv helyére léphet. A szaktárca egyeztető tárgyalásokba kezdett az Egészségügyi Minisztériummal, a Nyugdíjfolyósító Intézettel, a Pénzügyminisztériummal s más háttérintézményekkel, de eredményre nem jutottak. Azután 1998-ban bekövetkezett a kormányváltás, és a felvetés leghátulra került a megoldandó problémák sorában, olyannyira, hogy négy évig szó sem esett róla.

Törékeny nyugdíjak

Most ismét változott a helyzet, a Medgyessy-kormány munkaügyi minisztere ugyanis deklarálta, miszerint fontos feladat a korábbi munkakönyv helyén támadt űr betöltése. Az elképzelések azonban egyelőre még képlékenyek.

Mint dr. Székely Judit, a szaktárca helyettes államtitkára elmondta: már 1992-ben látható volt, hogy komoly gondok lesznek a munkakönyv bevonása után, s ezek az aggodalmak rendre be is igazolódtak. Az elmúlt tíz év alatt számtalan egyéni tragédia is felhívta erre a figyelmet, hiszen sok tízezerre tehető azok száma, akik érvényes okirat hiányában képtelenek igazolni munkaviszonyukat. Az érintetteknek akár levéltári kutatásokat is kell(ene) folytatniuk azért, hogy felderítsék, vajon egykori munkahelyük – amely sokszor jogutód nélkül szűnt meg, archívumát megsemmisítették vagy szétszórták – hogyan és miként regisztrálta őket, fizetett-e utánuk társadalombiztosítási járulékot. A kutatás az esetek többségében negatív eredménnyel jár, s nem csoda, ha az ötven éven felüli munkavállalók aggodalommal és félelemmel gondolnak a nyugdíjazásukhoz szükséges, rájuk váró procedúrákra.

Székely Judit kifejtette: a munkavállalók biztonsága, a munkaviszonyukhoz és a társadalombiztosításhoz kapcsolódó információs jogaik gyakorlása, a munkaerőpiac átjárhatósága, valamint az EU-csatlakozás utáni kötelező adatszolgáltatás, illetve a munkaerőpiac folyamatainak tervezhetősége elengedhetetlenné teszi az egységes társadalombiztosítási és foglalkoztatási alapnyilvántartás létrehozását és működtetését.

A munkakártyával kapcsolatos feladatok három szakaszra oszthatók. Először, ez év október végéig, egy átfogó megvalósíthatósági tanulmányt kell elkészíteni. Erre a célra 25 millió forintos forrás áll rendelkezésre, mégpedig a költségvetés általános tartalékából. A pályázatot szeptember elején írja ki a minisztérium.

A nyertes pályázó nehéz feladatra vállalkozik, nemcsak azért, mert kevés idő áll rendelkezésére, hanem azért is, mert sokrétű a feladat. Fontos kívánalom a taj-számot használó szervezetek közötti összehangolhatóság, de fel kell térképezni azt is, hogy a szaktárca milyen szolgáltatást vár el a munkakártyától. Ugyanakkor irányadó elveket kell közölni a rendszer bevezetésére vonatkozóan, figyelembe véve a funkciók fokozatos kialakítását és a nyilvántartottak körének bővítését.

Költséghatékony modell

Hasonlóképpen lényeges szempont a költséghatékonyság és a mielőbbi bevezethetőség: különös tekintettel a szóba jöhető modellekre s az ezek működtetéséhez szükséges erőforrások meghatározására. Nem utolsósorban fontos kérdés az is, hogy a bevezetendő modell működtetéséhez szükséges-e jogszabály módosítása, s ha igen, akkor ezt milyen formában kell megtenni.

A tanulmány elkészítését követően a második lépés az egységes társadalombiztosítási és foglalkoztatási nyilvántartás kialakítása, a társadalombiztosítási munkakártya létrehozása. A szaktárca egyelőre nem tudja, hogy ez milyen formában valósulhatna meg: értelemszerűen mindez a majdani tanulmány függvénye. Tény azonban: az elképzelések szerint a jövő év első felétől azoknál alkalmaznák a kártyát, akik helyzetüknél fogva ismert és biztosan feltérképezhető munkavállalási háttérrel rendelkeznek. E körbe tartoznak – például – a pályakezdők vagy a regisztrált munkanélküliek. Miután a munkakönyv megszüntetése óta – azaz 1992-től – rendkívül nehezen követhető és dokumentálható a jogszerző idő, és ennek kiderítését a szaktárca a továbbiakban sem vállalja fel, így a jövőben is a munkavállalónak kell hitelt érdemlően bizonyítania, hogy mikor, hol, milyen munkakörben dolgozott. Tervek szerint az új rendszert – 2003-tól – fokozatosan vezetik be.

Biztonsági előnyök

A munkakönyv közokirat volt, s annak kell lennie a munkakártyának is. Amikor a munkakönyv kiiktatásával egy időben megszűnt a foglalkoztatási nyilvántartás vezetésének kötelezettsége is, sejthető volt, hogy a jogbiztonság sérül. Ennek helyreállítása már nem késlekedhet. Nyilvánvaló persze, hogy az 1992 óta bekövetkezett gazdasági, jogszabályi és technikai változások miatt már nem lehetséges a korábbi formáció visszaállítása, mivel magának a "munkakönyvnek" a hitelessége sem lenne bizonyított, s a bejegyzések sem ellenőrizhetők utólag.

Ezért csakis a naprakész, hiteles központi nyilvántartás kialakítása lehet a cél, s az erre épülő társadalombiztosítási és munkakártya bevezetése, amelynek adatait – egyelőre még nem körvonalazott helyeken – a munkavállaló bármikor lekérdezheti.

Az egységes társadalombiztosítási és foglalkoztatási nyilvántartásnak – a tervezet szerint – a jogbiztonságot, a foglalkoztatáshoz és a társadalombiztosításhoz kapcsolódó stratégiai és szakmapolitikai információs igények kielégítését, a nemzetközi adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését, illetve az egészségügyi, a nyugdíj és a munkanélküli-ellátás jogosultságának ellenőrzését kell szolgálnia. Az egységes nyilvántartásnak ugyanakkor követelménye a folyamatos ellenőrzés és a vállalkozások közvetlen adatszolgáltatásának lehetősége is. Hasonlóképpen a rendszertől az is elvárható, hogy naprakész adatokat tartalmazzon az ország humánerőforrásáról, ami statisztika elkészítését teszi lehetővé, tudományos kutatások bázisaként használható, tervezhetőséget biztosít, illetve információkat szolgáltat a lehetséges befektetők számára.

Végül az is cél, hogy a rendszer – a nyilvántartási párhuzamosságok megszüntetésével – az adminisztratív terheket is csökkentse.

A Számítástechnika című folyóirat arról tudósított, hogy a csipkártyákat – a kilencvenes években – az egészségügy igényei miatt kezdték fejleszteni, a banki megrendelések ugyanis csak későbbre datálhatók. A csipkártyák többféle – főként biztonsági – előnyt jelentenek. Az úgynevezett intelligens kártyák fejlődésének fontos állomása volt, amikor megalakult az IKF (Intelligens Kártya Fórum), amely koordinálni kívánta a csipkártyák bevezetését. Sok kezdeményezés – parkolókártya, diákigazolvány, benzinkutas törzsvásárlói programok – éppen azért holt hamvába, mert az érdekeltek nem kérték ki a szakértők véleményét.

A csipkártyás rendszerek kiépítése óriási költséggel jár, elsősorban a központi informatikai bázis létrehozása miatt. Ezzel szemben ugyanis követelmény, hogy alkalmas legyen a naprakész információk befogadására, tárolására és továbbítására. Az amerikai Meta Group véleménye szerint a csipkártyák akkor biztonságosak – és csak akkor nyerhetnek nagyobb teret -, ha az úgynevezett biometrikus azonosítással kötik össze ezeket. E kiegészítő biztonsági mechanizmus az állampolgárok számára is elfogadhatóvá teszi rendszert.

Személyiségi jogok

A Liga Szakszervezet alelnöke, Fótos Dániel szerint a "munkakönyv" újbóli bevezetése elfogadható, ha nem jár a személyiségi jogok sérelmével. A kártyának elsősorban a munkaviszony igazolását kell szolgálnia, s fontos, hogy a munkavállaló számára segítséget nyújtson életpályája utólagos áttekinthetőségére. Természetesen az is kívánalom, hogy a nyugellátás vagy a rokkantsági ellátás megállapításánál hiteles dokumentumként fogadják el a hatóságok. Ugyanakkor e nyilvántartási rendszernek ki kell zárnia, hogy a munkáltatók vagy például a szakszervezetek pluszinformációkhoz juthassanak a munkavállalóról. A Liga Szakszervezet megítélése szerint az elektronikus nyilvántartás nem mindenben teljesíti e kritériumokat. Ezért – emellett – a munkakönyv hagyományos változatának újbóli bevezetését is szükségesnek tartják.

Hiányzó igazolások

A nyugdíjazás előtt állók számára igen nagy tehertétel, amikor munkaviszonyuk igazolására "rendbe kell tenni" az 1992-től kezdődő éveket. Sok esetben hiányoznak a szerződések, s nincsenek meg a járulékok befizetését igazoló befizetési csekkek sem. Különösen bonyolult helyzetbe kerülnek azok, akik a hatvanas-hetvenes években külföldön dolgoztak. Õk többnyire a Varsói Szerződéshez tartozó országokban – főként az egykori Német Demokratikus Köztársaságban (NDK) – vállaltak munkát, de vannak, akik az azt követően megszűnt Tesco vagy Interag szervezésében Koreában, esetleg az afrikai államokban dolgoztak. Nem egy esetben három-négy évről is szó van, amelyeket a volt munkavállalók nem tudnak igazolni, ráadásul már megszűnt az a vállalat is, amely egykor kiküldte őket.

E külföldi munkavállalásokra az államközi szerződések keretein belül került sor, s a munkavállalók minden hivatalos iratát a munkáltatónál iktatták. A munkavállalók egy kis zöld könyvet kaptak, amelyben regisztrálták, hogy az illető mettől meddig állt alkalmazásban a külföldi cégnél, illetve igazolták azt is, hogy ott helyben fizették utána a tb-t. A hatályos rendelkezések szerint – legalábbis a volt NDK-ban munkát vállalók számára -, ha a szokásos hároméves szerződés után még két évet vállaltak (volna), akkor ezután még nyugdíj is járna az immár egyesült Németország kormányától. Erre azonban csak kevesen vállalkoztak.

A németországi kiküldetésekről – amelyek hazai vállalatokon keresztül bonyolódtak le – még tudni lehet azt is, hogy a munkavállalók 5 márka szakszervezeti díjat fizettek, a szolidaritási díj pedig egy márka/hó volt, és a tb-t is ott fizették. A hatályos rendelkezés szerint a visszatérés után tizennégy napon belül el kellett helyezkedni, aki ezt elmulasztotta, az elvesztette a jogát, hogy munkaviszonya folytonos lehessen

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem