×

A minimálbér adóterhének csökkentése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 55. számában (2002. szeptember 15.)
A kormány egyik választási ígérete volt a minimálbér adómentességének megteremtése, amit az adójóváírás szabályainak átalakításával (részben) meg is valósított.

A minimálbér adómentessé tétele azért csak részleges, mert az egyéni és társas vállalkozók társadalombiztosításijárulék-fizetési kötelezettségei is szorosan összefüggnek a mindenkori minimálbér nagyságával, emiatt sok egyéni vállalkozó a minimálbérrel megegyező vállalkozói kivétet vesz fel a vállalkozásban végzett személyes közreműködés ellenértékeként (mintha fizetést adna saját magának). Ugyanez a helyzet sok társas vállalkozásnál is, a személyesen közreműködő tagok jellemzően minimálbért kapnak, a többi jövedelmet osztalékként veszik fel a nyereségből. Ezek a minimálbér összegéhez kötődő jövedelmek bizony adókötelesek maradnak, hiszen nem bérjövedelemről van szó, így adójóváírás nem vehető rájuk igénybe.

A kétéves költségvetés módosítására hozott 2002. évi XXIII. számú törvényben találhatjuk meg az adójóváírás új szabályait, melyek visszamenőleg január elsejével lépnek életbe, de az adókötelezettség csökkenése csak 2002. szeptember elsejétől jelentkezik.

Az adójóváírásról általában

Az adójóváírás lényegében hasonlít az adókedvezményekhez, de azokhoz képest elsőbbséget élvez az érvényesítés tekintetében. A kompenzációs törekvés nem új keletű, az adójóváírás mai formája sok kísérletezgetés után alakult ki. Érdemes a fejlődését egy kis történeti áttekintéssel nyomon követni.

Az első szja-törvény szabályozása

Már 1988-ban, az első személyijövedelemadó-törvényben szerepelt havi 1000 forintos összjövedelmet csökkentő tétel a munkaviszonyban állók számára, és ez az összeg évente növekedett.

Új elnevezés, új szabályok

1991-től az összjövedelem-csökkentő tétel adócsökkentővé alakult át, alkalmazotti kedvezmény néven havi 250, 1993-ban havi 200 forint adómérséklést jelentett. 1992-ben és 1994-ben nem volt ilyen kedvezmény, de 1995-ben megjelent az adójóváírás.

Az új elnevezés a korábbiakhoz képest új szabályokat is jelentett. 7200 forinttal csökkenthette a személyi jövedelemadóját mindenki, akinek az összes jövedelme a nyugdíjjal és nyugdíjszerű jövedelmekkel, valamint az értékpapírból származó jövedelmekkel együttesen sem haladta meg az 500 000 forintot. Tehát nem csak a munkaviszonyban állók érvényesíthették ezt az adókedvezményt, félmillió forint összes jövedelem alatt az bárkinek járt.

Változás és megújulás az adójóváírásban

1996-ban az adójóváírás újra csak a munkaviszonyra tekintettel vált igénybe vehetővé. A levonható összeget ebben az évben lehetett a legbonyolultabban megállapítani. Ha valakinek az adóévben a munkaviszonya mellett más jövedelme is volt, két adótáblával, valamint a munkaviszonyból származó jövedelmének az összes jövedelemhez képest kiszámított arányával kellett az adójóváírást meghatározni. Szerencsére a kettős adótábla használatát mindenki örömére csak egyetlen évig kellett alkalmazni.

1997-ben az adójóváírás megint megújult, az adóból levonható összeg a bér 20 százaléka, de legfeljebb havi 3600 forint lett. Akár egyetlen napra fizetett bér is jogosultságot teremtett az adócsökkentésre. 1998-ban továbbra is a bér 20 százaléka vonható le az adóból, de a havi felső tétel 4200 forintra emelkedett.

Az adójóváírás napjainkban

Az adójóváírás a mai formáját 1999-ben érte el, amikortól az adójóváírás mértéke a bér 10 százaléka, de legfeljebb 3000 forint jogosultsági hónaponként. Fontos újdonság, hogy az adójóváírás érvényesítésének még egy korlátja lett, az éves bevallott összes jövedelem összege. Mivel az adójóváírás eredeti célja az alacsony jövedelemmel rendelkező munkavállalók közterheinek könnyítése, meg kellett szabni egy olyan összeghatárt, amely jövedelem alatt az adójóváírás igénybe vehető. Ez 1999-ben és 2000-ben 1 millió forint volt.

A bevallott összeg meghatározása

A bevallott összeg alatt nemcsak az önadózóként benyújtott személyi jövedelemadó-bevallást kell érteni, hanem az azzal egyenértékű munkáltatói elszámolást is. Mivel az értékhatár bevallott összes jövedelemre vonatkozik, nem pedig bevallott összes bérjövedelemre, bárkit érhet meglepetés az adóév végén. Ugyanis az összevont adóalap (például munkaviszony, a társaság tevékenységében közreműködő tag jövedelme, tiszteletdíjak, vállalkozói kivét, szellemi tevékenység, önálló tevékenység, egyéb jövedelmek, adóterhet nem viselő, de bevallási kötelezettség alá eső jövedelmek) és a külön adózó jövedelmek (például bérbeadás, vállalkozói osztalékalap, árfolyamnyereség, osztalék, ingó- és ingatlanértékesítés jövedelme) együttes összegének kell alatta maradnia az adójóváírásra jogosító értékhatárnak. Különösen az ingatlanértékesítés jövedelmének beszámítása szokott indulatokat kelteni olyan esetben, amikor a törvény adta lehetőséggel élve a magánszemély e kimutatott (bevallott) jövedelmét lakásszerzésre fordítja, és ezért adót nem is kell fizetnie utána.

1999-ben még nem gondolt a jogalkotó arra a problémára, amit egy jogvesztő értékhatár jelenthet, vagy ha gondolt is rá, nem rendelkezett annak áthidalásáról az első évben. Ugyanis az egymillió forintos összes bevallott jövedelem mint jogvesztő értékhatár azzal a következménnyel járt sok esetben, hogy a karácsonyi jutalom esetlegesen a 36 000 forint adójóváírás elvesztését jelentette. Ha a jutalom elérte a körülbelül 70 000 forintot (ez természetesen bruttó, tehát a levonások nélküli teljes összeg), akkor a dolgozó az adójóváírás elvesztésével ugyanott tartott, mint jutalmazás előtt. Tehát egy csekély mértékű jutalom egyenesen büntetés is lehetett a munkavállaló számára, és a munkáltató kerülhetett olyan képtelen helyzetbe, hogyha nem tudott kellően magas összeget adni a dolgozójának, akkor azzal jutalmazott, ha nem osztott jutalmat.

Ami nem számít be a jóváírásra jogosító értékhatárba

Nem kell azonban az adójóváírásra jogosító értékhatárba beszámítani az adómentes jövedelmeket, mint például az örökség, a családi pótlék, az étkezési jegy havi 1400 forintig, a munkáltatótól nyugdíjba vonuláskor kapott ajándék értékéből 10 000 forintot meg nem haladó rész stb. hiszen ezek bevallási kötelezettség alá sem esnek.

Csökkentett mértékű adójóváírás

A fentiekben vázolt, pénztárcába vágó probléma megoldására a következő évben megjelent a csökkenő mértékű adójóváírás. A kiszámításának nehézségéért kárpótol, hogy ezáltal nem fordulhat elő olyan méltánytalan helyzet, hogy például 20 000 forint jutalom miatt 36 000 forint adócsökkentéstől eshetünk el. Ennek értelmében tehát, ha az összes bevallott jövedelem meghaladja a jogosultsági határt, az ezt meghaladó összeg 18 százalékával kell csökkenteni az adójóváírást. Példával alátámasztva: ha a magánszemély összes bevallott jövedelme 10 000 forinttal haladja meg a jogosultsági összeghatárt, akkor csak a 10 ezer forint 18 százalékával, azaz 1800 forinttal csökken az éves (maximum) 36 000 forint összegű adójóváírása. Minél nagyobb az az összeg, amely meghaladja a megszabott értékhatárt, annál nagyobb lesz annak 18 százaléka, végül 200 000 forintos "többletjövedelemnél" annak 18 százaléka már 36 ezer forint, tehát az adójóváírás nullára csökken, elfogy.

Jogosultsági határ 2001-ben és 2002-ben

A jogosultsági összeghatárt a törvény 2001-től az adótábla legmagasabb adókulcsú sávjának kezdő összegéhez köti, ezáltal ha változnak az adósávok, az adójóváírásra jogosító értékhatár automatikusan igazodik ehhez. A jogosultsági határ az adótáblának megfelelően 2001-ben 1 050 000 forint volt, 2002-ben pedig 1 200 000 forint. Ezt a jövedelmet meghaladóan az adójóváírás fogyni kezd, majd 200 000 forinttal meghaladva nullává csökken.

Ezzel el is érkeztünk a legutolsó módosításhoz. Az adójóváírás legújabb szabályait 2002. szeptember elsejétől kell alkalmazni, tehát az október elején kézhez kapott fizetésnél érezzük először a hatását.

Az új szabályozás

A régi szabályok alkalmazása

Augusztus 31-éig változatlan szabályok szerint, adójóváírás címén volt csökkenthető a személyi jövedelemadó a bérjövedelem 10 százalékával, ez azonban nem haladhatja meg a havi 3000 forintot, akkor sem, ha a bérjövedelem 10 százaléka ennél több lenne. 50 000 forint minimálbér 10 százaléka 5000 forint, de legfeljebb 3000 forinttal csökkenthető az adó. Ha az összes bevallott jövedelem meghaladja az 1 200 000 forintot, az adójóváírást csökkenteni kell a meghaladó rész 18 százalékával, így 1 400 000 forint összes jövedelemnél fog nulláig csökkenni az adóból levonható összeg.

Adójóváírási szabályok 2002. szeptember 1-jétől

Az adójóváírás összege

A hatályba lépő új rendelkezés szerint 2002. szeptember elsejétől a bérjövedelem 18 százaléka, legfeljebb azonban havi 9000 forint adójóváírás érvényesíthető, ez megegyezik az 50 000 forint minimálbér 18 százalékával. Tehát mondhatjuk, hogy az augusztusig érvényes szabályokhoz képest havi 6000 forinttal több adójóváírás vehető igénybe. Így a 2002. évi felemás adóévben összesen 60 000 forinttal csökkenthetjük az adónkat, az éves szinten igénybe vehető adójóváírás 24 000 forinttal nőtt. Mivel az adójóváírásra jogosító 1 200 000 forintos értékhatár változatlan maradt, ha ezt a magánszemély éves összes bevallott jövedelme meghaladja, a változatlanul kötelező, 18 százalék mértékű csökkentéssel 1 533 333 forint jövedelemnél fogy el az adójóváírás. A maximum-adójóváírásra jogosító értékhatár és az adójóváírás elfogyását eredményező jövedelmek közötti különbség 333 333 forint.

Alkalmazás 2003-ban

Ha a szeptembertől hatályos új szabályok 2003-ban egész évben alkalmazhatók lesznek, a jóváírásra jogosultaknak évi 108 ezer forint adócsökkentést eredményeznek. A fizetendő 8 százalék mértékű nyugdíjjárulék 25 százalékos mértékű engedménye (a bér 2 százaléka) és a 18 százalék mértékű adójóváírás együtt a legkisebb adókulccsal, a 20 százalékkal egyenlő, tehát a minimálbérnél nem nagyobb fizetésből a munkáltató nem fog adóelőleget vonni. Ez persze nem jelenti azt, hogy mind az 50 000 forintot a dolgozó kézhez kapja, hiszen a nyugdíj- és egészségbiztosítási, valamint a munkavállalói járulékot (ami együtt összesen 12,5 százalék) továbbra is levonják.

Automatikus alkalmazás

Amennyiben az adójóváírás igénybevételének feltételei fennállnak, a munkáltató azt havonta figyelembe veszi a dolgozója adóelőlegének levonásakor, hacsak a munkavállaló írásban nem kéri az adójóváírás mellőzését. 2002. szeptember elsejéig a régi, ezt követően az új mértékű adójóváírást kell figyelembe venni, tehát ez egy évközi bérszámfejtési átállást jelent a munkáltatóknál.

Lényeges, hogy a munkáltatónak még abban az esetben is figyelembe kell vennie az adójóváírást – ha a dolgozó ezt kéri -, hogyha a munkavállaló várható jövedelme előre láthatóan meg fogja haladni az 1 200 000 forintot. Ugyanis a dolgozó szíve joga havonta érvényesíteni az adójóváírást, amit mondjuk egy év közben igénybe nem vehető más adókedvezménnyel (például tandíj- vagy lakáshitel-kedvezménnyel) kíván kompenzálni a bevallásában. Akkor is kérheti az adójóváírás érvényesítését a havi adóelőlege megállapításánál, ha év végén ezt egy összegben vissza kell fizetnie más adókedvezmény hiányában. Egyébként az adójóváírás figyelembevételére vagy mellőzésére vonatkozó nyilatkozatát a dolgozó év közben a hátralévő időszakra nézve bármikor módosíthatja, a bevallásában pedig az összesített tényleges adatok alapján jár vagy nem jár az adócsökkentés lehetősége, függetlenül attól, hogy év közben mit kért a munkáltatójától.

A családi adókedvezmény szabályainak "átfogalmazása"

Az adójóváírás szabályainak megváltoztatása magával vonta a személyijövedelemadó-törvény családi adókedvezményről rendelkező 40. §-a (3) bekezdésének átfogalmazását is. Szándékosan nem a módosítás szót használjuk, hiszen tartalmi változás nem történt, egy eltartott esetén 3000, kettő esetén 4000, három és minden további eltartott esetén 10 000 forint családi adókedvezmény érvényesíthető fejenként és jogosultsági hónaponként. Azért kellett hozzányúlni ehhez a törvényhelyhez, mert a családi adókedvezmény mértékét a jogalkotó egy fiktív adózó vélelmezett bruttó keresetének az előírásos levonásokkal (köztük az adójóváírással is) csökkentett jövedelme adójának egytizenketted részében határozta meg, így jött ki a 3, a 4 és a 10 ezer forint.

Munkavégzés alkalmi munkavállalói könyvvel

A bérjövedelem meghatározásánál láttuk, hogy az alkalmi munkavállalói könyvvel megszerzett jövedelem is ilyen, tehát adójóváírás jár rá.

Mentesség a bevallási kötelezettség alól

Ha a fentiek szerint megszerzett jövedelem eddig nem haladta meg a 350 000 forintot, 2002. szeptember elsejétől pedig a 433 333 forintot, e jövedelmet nem is kötelező bevallani.

Közterhek megfizetése

Az alkalmi munkavállalói könyvvel rendelkező személyek közterheit a munkáltató az általánostól eltérő módon, úgynevezett közteherjegy beragasztásával fizeti meg, amelyeket a munkavállaló egész évben gyűjt a könyvében, és év végén ezt leadva a munkaügyi központhoz, tőlük kap az adóévről jövedelemigazolást. A közteherjegyeknek a napi munkadíjhoz igazodó összege megközelítőleg a felére csökkent azoknál a magánszemélyeknél, akiket a munkaügyi központ munkanélküliként nyilvántartásba vett. A munkáltatónak meg kell bizonyosodnia a nyilvántartásba vételről, mielőtt beragasztaná a bélyeget az alkalmi munkavállalói könyvbe. (Az alkalmi munkavállalásról bővebben lásd cikkünket a 43. oldalon.)

Fogalmak

Adójóváírás

Az adójóváírás a bérjövedelmet szerző személyek által érvényesíthető olyan adócsökkentő tétel, amely azt a helyzetet kívánja ellensúlyozni, miszerint egy munkaviszonyban a munkáltatótól kapott összeg egésze jövedelem, annak költségeit a munkáltató viseli, ezért a magánszemély jövedelmével szemben további költség már nem számolható el (kivéve a kifejezetten valamely költség megtérítése céljából kapott összegek esetét, például a gépjárműhasználatot). Míg az önálló tevékenységet folytató magánszemélyek, illetve a vállalkozások törekednek minden kiadást adóalap-csökkentő költségként elszámolni, a munkaviszonyban állóknak erre nincs lehetőségük.

Jogosultsági hónap

Jogosultsági hónapnak az a hónap számít, amelyre a magánszemélyt bér illette meg. Ha valakinek a főállása mellett egy második munkaviszonya is van egy időben, vagy ha a dolgozó hónap közben munkaviszonyt vált, ugyanarra a hónapra mindkét munkáltatótól szerezhet bérjövedelmet, adójóváírás szempontjából azonban egy évben legfeljebb 12 jogosultsági hónapot vehetünk figyelembe.

Bérjövedelem

A személyijövedelemadó-törvény meghatározza a bérjövedelem fogalmát. A munkaviszonyból származó jövedelmek kevés kivétellel mind bérnek tekintendők. Nem bér a munkáltató által fizetett adóköteles biztosítási díj és a munkaviszony megszűnésekor kapott végkielégítés. 1999-ig nem számított bérnek a munkáltató által a dolgozója javára az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárba befizetett összeg sem, onnantól pedig ez a kifizetés nem munkaviszonyból származó jövedelem, ezért nem is bérjövedelem.

A bérjövedelem azonban nem csak munkaviszonyból származhat (ideértve az alkalmi munkavállalói könyvvel megszerzett jövedelmeket is), bér az adóköteles társadalombiztosítási ellátás is (például a táppénz), a munkanélküli-járadék, pályakezdők munkanélküli-segélye, az átképzési és a képzési támogatás, a tartalékos katona illetménye, a munkaviszonyból származó jövedelmet pótló kártérítés vagy keresetpótló járadék, ideértve a felelősségbiztosítás alapján ilyen címen fizetett kártérítést is. Bér továbbá az adóköteles szociális ellátás, kivéve azokat a jövedelmeket, amelyek a nyugdíj adómentessé válásáig azzal azonosan adóztak. Ezeket a hatályos szabályok szerint adóterhet nem viselő járandóságoknak nevezzük, ilyen például: gyes, nevelőszülői díj, ápolási díj, szociális gondozói díj évi 48 ezer forintig, a felsőoktatási meghatározott ösztöndíj, tankönyv-, jegyzet- és lakhatási támogatás, hallgatói munkadíj stb. Tehát az utóbb felsorolt jövedelmekre adójóváírás nem jár, hiszen adóterhet sem viselnek.

Mivel a bérjövedelem sokkal tágabb fogalom a munkabérnél, megállapíthatjuk, hogy az az egyéni vállalkozó is szerezhet bérjövedelmet, akinek az adóévben nincs munkaviszonya. Ugyanis kaphat táppénzt, a vállalkozói igazolvány kiváltását megelőzően még az adóévben részesülhetett képzési vagy átképzési támogatásban, (pályakezdők) munkanélküli-ellátásban, vagy bármikor kaphat egy korábbi munkaviszonyra tekintettel jövedelmet pótló kártérítést stb

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem