×

Magánügyek a munkahelyen

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 118. számában (2008. március 15.)
Némely munkáltató pontosan szeretné tudni, hogy a nála dolgozók a munkán kívül mivel is foglalkoznak munkaidőben, mire használják a munkahelyi infrastruktúrát. Ezért van, ahol kamerákkal figyelik a munkatársakat, listázzák telefonhívásaikat, ellenőrzik e-mail- és internetforgalmukat, de akad, ahol alkohol-, valamint drogteszt is várja a munkába érkezőt. Jó tudni, hogy az ellenőrzés csak előzetes tájékoztatás után, és bizonyos adatvédelmi előírások betartásával jogszerű.

Van, aki észre sem veszi, vagy természetes állapotnak tartja, hogy munkaadója lépten-nyomon figyelemmel kíséri: kivel s mit telefonál, hová küld e-maileket, milyen weblapokat nézeget munkaidőben. Van, aki munkája elvesztésétől félve mindebbe belenyugszik, de akadnak egyre nagyobb számban olyanok is, akik az adatvédelmi biztosnál panaszkodnak, mert nem kívánnak szemet hunyni munkaadójuk kutakodása fölött. Az ombudsmanhoz érkezett megkeresések és az általa kiadott ajánlások növekvő száma a dolgozók öntudatának erősödését jelzik. Emellett szép számmal érkeznek a biztos hivatalához olyan munkaadók kérdései is, akik/amelyek az adatvédelmi törvény előírásait betartva szeretnék dolgozóikat ellenőrizni, s a jogszerű megfigyeléshez, adatkezeléshez kérnek ajánlást.

A magánszférához való jog

Az európai uniós, valamint hazai adatvédelmi gyakorlat értelmében a munkavállalót a munkahelyén is megilleti a magánszférához való jog. Ennek egyik oka többek között az, hogy az információs technológiák fejlődésével egyre inkább elmosódik a határ a munkahely és a magánélet között. Azokon a kommunikációs csatornákon – telefonon vagy az elektronikus levelezőrendszeren -, amelyeket a munkáltató a munkavállaló rendelkezésére bocsát, sokszor még a munkavállaló akaratától függetlenül is magánjellegű beszélgetésekre kerül sor. Ilyen eset például, ha a munkavállalót külső személy hívja telefonon, vagy küld számára magánjellegű leveleket.

Előfordulhat, hogy a munkavállaló tudva azt, hogy a különféle kommunikációs eszközöket kizárólag hivatalos célból bocsátja a munkaadó a rendelkezésére, magánjellegű levelet küld más személynek. Ez a magatartás bár a munkahelyen előírt szabályt megsérti, az adatvédelmi biztos szerint mégsem teremthet jogalapot arra, hogy a munkáltató – az elektronikus levelek lemásolásával és tárolásával – olyan adatokat kezeljen, amelyre egyébként nem lenne jogosult.

A munkajogi jogviszonyból származó jogosultságokból fakadóan a munkáltató a munkavállalónak a munkavégzés céljából rendelkezésére bocsátott munkaeszközök használatát jogosult ellenőrizni. Mindez azonban nem tehető korlátok nélkül. Az ellenőrzésnek olyan módon, formában kell megvalósulnia, amely megfelel a személyiségi jogok védelmének, így a személyes adatok védelméhez való jognak is.

E-mailek ellenőrzése – előzetes tájékoztatás után

A jelenlegi bírói joggyakorlat az elektronikus úton továbbított magánlevelet azonos védelemben részesíti, mint a hagyományos, postai úton továbbított levelet.

A munkavállaló rendelkezésére bocsátott internetes postafiók ellenőrzésének előfeltétele az, hogy az ellenőrzés pontos részleteiről még az ellenőrzést megelőzően megfelelő formában és módon tájékoztatást kell adni a munkavállalók számára. A tájékoztatásnak ki kell terjednie arra, hogy az adatkezelés milyen célból történik, ki az adatkezelő, mennyi ideig kezelik a felvett adatokat, ki ismerheti meg azokat, illetőleg az adatkezeléssel kapcsolatban milyen jogai vannak az érintett személyeknek.

A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (Avtv.) 5. §-ában ismertetett célhoz kötöttség elvének érvényesülnie kell. E szerint személyes adatot kezelni csak meghatározott célból, jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében lehet. Az adatkezelésnek minden szakaszában meg kell felelnie e célnak. Csak olyan személyes adat kezelhető, amely az adatkezelés céljának megvalósulásához elengedhetetlen, a cél elérésére alkalmas, csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és ideig.

Hozzájárulás az ellenőrzéshez

Az Avtv. 2. §-ának 6. pontja értelmében a hozzájárulás az érintett kívánságának önkéntes és határozott kinyilvánítása, amely megfelelő tájékoztatáson alapul, és amellyel félreérthetetlen beleegyezését adja a rá vonatkozó személyes adatok – teljes körű vagy egyes műveletekre kiterjedő - kezeléséhez.

Munkahelyen kívüli személyek ellenőrzése

A munkáltató ellenőrzési jogosultsága szempontjából különbséget kell tenni a munkahelyen belüli (vagyis a munkavállalók egymás közti) e-mail-forgalom, illetőleg a munkahelyen kívülre irányuló (a munkavállalók és más, nem munkavállaló személyek közötti) e-mail-forgalom ellenőrzése között. Míg ugyanis a munkavállalók az ellenőrzésről szóló előzetes tájékoztatás után annak tudatában írják meg az elektronikus leveleket, hogy annak előre megadott adatait a munkáltató ellenőrizheti, az a munkahelyen kívüli személy azonban, akivel a munkavállaló elektronikus levelezést folytat, nincs tisztában azzal, hogy elektronikus levelének adatait egy harmadik személy megismerheti.

Az e-mail adatainak kezeléséhez tehát mind a fogadó, mind pedig a küldő személy hozzájáruló nyilatkozatát be kell szerezni.

A munkáltató lehetősége az e-mailek ellenőrzésében

A munkáltatónak joga van ahhoz, hogy a munkavállalójától azt kérje, hogy a beérkező, illetőleg a kimenő hivatalos tárgyú elektronikus leveleket számára nyomtatott formában adja át. A kizárólag munkavégzés céljából átadott e-mail postafiók ellenőrzése kapcsán a munkáltatónak joga van arra, hogy a postaládában lévő e-mailek fejlécének megtekintése után – ahol szerepel a küldő és a fogadó személye, e-mail címe, a levél megnevezése, a küldés időpontja, a levél mérete – egy konkrét levél kiadását kérje a munkavállalótól. A munkavállaló a levél átadását csak a harmadik személy jogát sértő levéltitokra történő hivatkozással tagadhatja meg, abban az esetben pedig, ha az e-mail postafiókot kizárólag hivatalos használatra adták át számára, és a kért levelet a munkavállaló írta, vele szemben munkajogi szankciókat alkalmazhat a vezető, illetőleg a munkáltató.

A munkáltató a munkavállaló rendelkezésére bocsátott e-mail postafiók használatát úgy korlátozhatja, ha arra csak az előre megadott címekről fogadható, illetőleg küldhető elektronikus levél, korlátozható továbbá a küldött és a fogadott levél terjedelme is.

Abból a célból, hogy a védett rendszerbe ne kerülhessen vírus, az informatikai hálózatot üzemeltető, fenntartó rendszergazda a levél tartalmába jogosult betekinteni. Az így megismert adatokat azonban harmadik személy számára – így a munkáltató részére - már nem jogosult továbbadni.

 

Adatvédelmi biztos

A személyes adatok védelmének és a közérdekű adatok nyilvánosságának felügyeletére és érvényesülésének elősegítése érdekében választja az Országgyűlés az adatvédelmi biztost. A biztos független ellenőrző szerv, felelősséggel és beszámolással az Országgyűlésnek tartozik.

Adatvédelmi törvény

A személyes adatok védelméről, a közérdekű adatok nyilvánosságáról és az adatvédelmi biztos feladat- és hatásköréről az 1992. évi LXIII. törvény rendelkezik. A biztos minden adatkezelést jogosult megvizsgálni, függetlenül attól, hogy az adatkezelő állami, önkormányzati vagy a magánszférába tartozik-e. Vizsgálata megállapításait ajánlás formájában közli az érintettekkel és a közvéleménnyel. Az ajánlás nem kötelező erejű.

Bárki az adatvédelmi biztoshoz fordulhat panasszal, ha úgy érzi, személyes adatai védelmével kapcsolatos alkotmányos jogát megsértették, vagy a sérelem veszélye fennáll.

Uniós intelem

Az Európai Unió Bizottsága mellett működő független tanácsadó szerv, amely a tagállamok adatvédelmi biztosaiból áll, elfogadott egy munkairatot, mely szerint az egyént a munkahelyén is megilleti a magánszférájának, és ezen keresztül személyes adatainak védelméhez való emberi joga.

Adatvédelem a bíróság előtt

Ha a munkáltató jogszerűtlenül kezeli az adatokat, polgári eljárásban van lehetőség a személyiségi jogok érvényesítésére. A perben követelhető az esetlegesen felmerült vagyoni és nem vagyoni kár megtérítése.

A munkahelyi telefon használatának ellenőrzése

A telefonhívások listázásával a munkáltató nem ellenőrizheti a telefon használatát. Mind a hívó, mind a hívott fél személyes adatának minősül az, hogy az adott időpontban beszélgetést folytattak, és azt egymással tették. Személyes adat tehát az, hogy egy munkavállaló egy meghatározott telefonszámot hív, és személyes adat az is, hogy a hívott fél valamilyen kapcsolatban áll a hívó féllel. Tekintettel arra, hogy a hívott fél hozzájárulásának beszerzése gyakorlatilag nem lehetséges, a híváslista készítése még a munkavállalók hozzájárulása esetén sem jogszerű.

A hívott számok közül a telefon üzemeltetőjének részletes adatkérése és ellenőrzése csak az üzleti hívásokra irányulhat. A hivatalos – üzleti tárgyú – hívásokkal kapcsolatos adatok kezeléséhez a hívást kezdeményező munkavállaló hozzájáruló nyilatkozata nem szükséges, tekintettel arra, hogy ebben az esetben az adatkezelő – a hívott személy és a hívó munkavállaló által képviselt cég között fennálló lehetséges jogviszonyból fakadóan – a munkáltató.

A számítógépen tárolt adatok

Ha a munkáltató személyes használatra adta a számítógépet, az érintett hozzájárulása nélkül nem ismerheti meg az azon tárolt személyes jellegű anyagokat. A munkahelyi számítógépen tárolt adatokba a munkáltató a dolgozók beleegyezése nélkül is belenézhet, de csak ha előzetesen tudatta velük, hogy egy ilyen ellenőrzésre gyakorlatilag bármikor sor kerülhet.

Internethasználat

Egy közvélemény-kutatás eredménye szerint Magyarországon a cégek döntő többsége engedékeny a magáncélú szörfözéssel kapcsolatban. Gond ebből rendszerint csak akkor van, ha a dolgozó teljesítménye visszaesik.

Az internet használatát a munkáltató abban az esetben ellenőrizheti, ha az internetezést csak a munka végzése céljából engedélyezte, és felhívta az alkalmazottak figyelmét az internet használatának korlátozására, valamint az utólagos ellenőrzés lehetőségére.

Ha a munkavállalók úgy férhetnek hozzá az internethez, hogy előzetesen nem kaptak ilyen tartalmú tájékoztatást, vagy a munkáltató kifejezetten hozzájárult a magáncélú használathoz, az internethasználatra vonatkozó adatokat a munkáltató nem ismerheti meg. Ha mégis vizsgálja, és erről kimutatást készít vagy készíttet, jogellenes adatkezelést végez.

A kamera használata munkahelyen

Az adatvédelmi biztos honlapján található tájékoztatóból kiderül, ha a munkaadó dolgozóit kamerával kívánja megfigyelni, ebben az esetben tájékoztatnia kell a kollégákat a kamera felszereléséről. Ez azonban nem elegendő, informálni kell a munkatársakat arról is, hogy rögzítik-e, illetve tárolják-e majd a kamerák által felvett képet, és ha igen, milyen célból. Azzal is tisztában kell lenniük a megfigyelteknek, hogy ki férhet hozzá a képekhez, és hogy meddig tárolják azokat.

A kamerák felszereléséhez mindemellett a dolgozók önkéntes és írásbeli hozzájárulása szükséges. Ha ezt nem kapja meg a munkáltató, akkor csak olyan kamerarendszert használhat, amelynek képein nem ismerhetők fel az érintettek, azok alapján a munkatársakat azonosítani nem lehet.

A kamerával megfigyelteknek joguk van megtekinteni a róluk készült felvételeket, és ha úgy látják jónak, kérhetik azok törlését is.

A kamera a munkahelyen többféle célt szolgálhat: a munkavállalók viselkedésének, magatartásának megfigyelését, a tulajdon védelmét, a bűncselekmények megelőzését, felderítését, bizonyítékok szolgáltatását. Egy ilyen megfigyelőrendszer kiépítése és működtetése a munkáltató szempontjából kétségtelenül hasznos, a munkavállalók személyiségi jogainak védelme oldaláról azonban aggályos, bizonyos esetekben pedig törvénysértő.

Amikor jogszerű a kamera működtetése

A kamerák jogszerű működtetésének feltétele, hogy jól látható helyen és közérthető formában tájékoztatni kell az érintetteket a működéssel kapcsolatos adatokról. Kamerát használni csak meghatározott célból lehet, a céltól eltérő felhasználás jogellenes. Abban az esetben például, ha a kamerákat a munkavállalók életének vagy testi épségének védelme céljából működtetik, akkor azokat nem lehet jogszerűen a munkavállaló munkavégzésének, munkahelyi viselkedésének az ellenőrzésére felhasználni. A rögzített képek tárolása csak addig az időpontig tekinthető jogszerűnek, ameddig az adatkezelés célja azt ténylegesen indokolttá teszi. Például a tulajdon védelme céljából rögzített képfelvételek kezelése a két-három napnál hosszabb adatkezelést nem indokolja.

Kamerák tilosban

Nem lehet jogszerűen kamerát elhelyezni és működtetni azokon a helyeken, ahol a munkavállaló pihenőidejét tölti. Hasonlóan tilos felszerelni és működtetni kamerát illemhelyen, öltözőkben, zuhanyozókban.

Rejtett kamerát - vagyis olyan kamerát, amelynek létezéséről az ott dolgozók nem tudnak - semmilyen célból nem lehet felszerelni és működtetni munkahelyen.

Alkohol-ellenőrzés

A Munka Törvénykönyve szerint a munkavállaló köteles az előírt helyen és időben, munkára képes állapotban megjelenni, és a munkaidejét munkában tölteni, illetőleg ez alatt munkavégzés céljából a munkáltató rendelkezésére állni. A munkavédelmi törvény a munkavállalónak a biztonságos munkavégzésre alkalmas állapotban történő munkavégzését, valamint az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munka végzésére vonatkozó szabályok megtartását írja elő.

A munkáltató kötelessége az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkafeltételek biztosítása. Ennek megvalósítása érdekében a munkáltató jogosult és bizonyos munkakörökben egyben köteles is rendszeresen ellenőrizni, hogy a dolgozó fogyasztott-e alkoholt, illetve az alkoholtilalom szabályait betartotta-e vagy sem.

Teljes tilalom az alkoholra

Az alkoholtól való befolyásoltsághoz képest a munkavállaló munkaidőben teljes alkoholtilalom alatt áll akkor, ha a munkaidő alatti vagy azt közvetlenül megelőző alkoholfogyasztása:

- a szerződésből eredő kötelezettségeivel nem egyeztethető össze, vagy

- ilyen tilalmat jogszabály ír elő (például járművezetők esetében a KRESZ), vagy

- ilyen tilalmat a munkáltatónál érvényesülő rendelkezés (kollektív szerződés) ír elő.

Az alkoholvizsgálat jogszerűtlen és jogszerű megtagadása

Ha a munkavállaló az ellenőrzés keretében elrendelt vizsgálatot megtagadja, ez önmagában is alkalmas lehet a törvény szerinti hátrányos jogkövetkezmények alkalmazására. A vizsgálat elvégzését megtagadó munkavállaló a munkavégzéstől eltiltható, és az eltiltás időtartamára a munkabére megvonható, illetve a kollektív szerződés rendelkezése esetén a vétkes kötelezettségszegés esetére előírt hátrányos vagy más jogkövetkezmények alkalmazhatók vele szemben.

Ha a munkáltató visszaél ellenőrzési jogával, azt a rendeltetésével ellentétesen gyakorolja, például a vizsgálatot zaklatásként vagy személyes bosszúból, hosszabb időn át, esetleg naponta többször, alaptalanul ismétli, ebben az esetben a munkavállaló kellő indokkal tagadja meg a vizsgálatban való közreműködést.

Teendők pozitív vizsgálati eredménynél

Ha a vizsgálat azt igazolja, hogy a dolgozó alkoholt fogyasztott, azt írásban minden esetben rögzíteni kell, és közölni az érintettel. Amennyiben a munkavállaló az alkoholos befolyásoltságot, illetve az alkoholos állapotot rögzítő vizsgálati eredményt vitatja, orvosi vizsgálatot kérhet. Ha a kötelezettségszegést a dolgozó a jegyzőkönyvben elismerte, a munkáltató jogosult a szükséges intézkedéseket minden további eljárás nélkül is megtenni.

Drogteszt a munkahelyen

A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény kimondja, hogy a kábítószeres függőségre, illetve kábítószer-fogyasztásra vonatkozó személyes adatok különleges adatoknak minősülnek, így az adatkezeléshez szükséges valamilyen törvény kifejezett rendelkezése vagy az érintett önkéntes, egyértelmű, tájékozott belegyezésen alapuló írásos felhatalmazása szükséges.

Az ombudsman a drogtesztről

A munkahelyi drogtesztek alkalmazása, illetve az ahhoz kötődő adatkezelés általános jelleggel az ombudsman véleménye szerint nem elfogadható, mert a munkavállalói hozzájárulás önkéntessége erősen megkérdőjelezhető, a tesztelés a magánszférába súlyosan beavatkozó, a személyiségi jogokat sértő gyakorlathoz vezethet. Szakértői vélemények szerint az egyes anyagok szervezetből való ürülési sebessége nincs kapcsolatban az egyes szerek káros hatásaival. A megbízhatóság kérdését érinti, hogy némely gyógyszer fogyasztása is pozitív teszteredményt hozhat.

Az addiktológus szakember vélekedése szerint a teszt eredményeinek elemzését kizárólag szakember végezheti, mert a tesztek jelentős része a napokkal, hetekkel korábbi szerfogyasztást is kimutatja, nem csak azt, hogy aktuálisan szer hatása alatt áll-e az illető. Másrészt nem ritkák az álpozitív eredmények sem, amelyeket például egyes antidepresszánsok vagy gyulladásgátlók szedése okozhat.

A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) 103. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a munkavállaló köteles az előírt helyen és időben munkára képes állapotban megjelenni, a munkaidejét munkában tölteni, illetőleg ez alatt munkavégzés céljából a munkáltató rendelkezésére állni. Rendkívüli felmondási ok lehet a munkáltató részéről, ha a munkavállaló a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettségét szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegi, vagy egyébként olyan magatartást tanúsít, amely a munkaviszony fenntartását lehetetlenné teszi.

Az irányadó bírói gyakorlat értelmében az önhibából eredő kábítószer-fogyasztás következtében előállt zavart – hallucinatórikus – állapot önhibából eredő bódult állapotnak minősül.

Az adatvédelmi biztos ajánlása szerint a munkahelyi drogteszt alkalmazását csak kifejezett jogszabályi felhatalmazás teheti lehetővé.

Ahol elfogadott a drogteszt alkalmazása

A drogteszt alkalmazhatósága szempontjából különleges megítélés alá esnek azok a munkakörök, amelyeknél törvényi felhatalmazás alapján a drogteszt alkalmazása az érintettek egészségi, pszichikai és fizikai alkalmasságának minősítésénél megengedett, vagy egyenesen kötelezően igénybe veendő eszköz. Így például a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak egészségi alkalmassága megítéléséhez a drogszűrés eredménye nem mellőzhető.

A drogteszt kiértékelése

A drogtesztet csak megfelelő végzettséggel rendelkező személy irányítása alatt lehet végezni, és a pozitív teszteredményt is csak ilyen kvalifikációval rendelkező személy elemezheti. A dolgozók minden esetben másolatot kell, hogy kapjanak a dokumentációból annak érdekében, hogy annak tartalmát független ellenőrzésnek vethessék alá, és így lehetőségük nyíljék a jogorvoslathoz.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem