×

Szezonnyitás az érdekegyeztetésben

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 114. számában (2007. október 15.)
Az idei ősz sem ígér nyugalmasabb napokat az országos érdekegyeztetésben, legalábbis a szezonkezdő plenáris ülés erre utalt. Sok még a bizonytalanság, ám a második féléves tematikát már elfogadták a felek.

Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) ez év végéig plenáris ülésen megtárgyalandó témáinak többsége valóban húsbavágó, és érinti a társadalom többségét. Ilyen például a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló, 1997. évi törvény módosítási javaslata, a 2008. évi költségvetési törvényjavaslat és egyes jogszabályok ezzel összefüggő korrekciója, illetve az adótörvények tervezett megváltoztatása, beleértve az új áfamódosítási javaslatokat.

Uniós kérdések

Az őszi-téli témák között szerepelnek majd – egyebek mellett – az egészségbiztosítás átalakításával kapcsolatos jogszabályok, a munkavédelemről szóló törvény módosítása, a rehabilitáció szabályozása, a külföldiek magyarországi foglalkoztatása, a fogyasztóvédelmi törvény változása, végül Magyarország aktualizált konvergenciaprogramja.

A szeptember 14-én tartott plenáris ülés napirendjén szerepelt a Külügyminisztérium szokásos tájékoztatója az Európai Unió soros – ezúttal portugál – elnöksége és Magyarország ehhez kapcsolódó prioritásairól. A 2007. második félévi portugál elnökségnek négy prioritása van: az Európai Unió jövőjét meghatározó reformszerződés véglegesítése (kormányközi konferencia), a lisszaboni stratégia áttekintése (az esetleges változtatás már a jövő év első felében elnöklő Szlovénia feladata lesz), a szabadság, a biztonság és a jog térségének megerősítése, továbbá a külkapcsolatok, középpontban Afrikával.

A munkavállalói oldal soros elnöke, Horváth Lajos (Liga Szakszervezetek) azt javasolta: érdemes lenne közös fórumot létrehozni az uniós kérdések megtárgyalására, hogy még a döntések előtt érdemben tudjanak állást foglalni.

A munkaadók helyzete annyival kedvezőbb, hogy képviselőik részt vesznek a gazdasági és szociális bizottság munkájában – tette hozzá a munkaadói oldal soros elnöke, Zs. Szőke Zoltán (ÁFEOSZ), hangsúlyozva: jóllehet 2011 első fél éve, Magyarország uniós elnöksége még messze van, de már most készülni kell rá. A kormány képviseletében Csizmár Gábor, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) államtitkára egyetértését fejezte ki, s úgy vélte: másfajta logika szerint kell működnie az egyeztetésnek.

A plenáris ülés napirendjén szerepelt a korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése alóli mentesítésről szóló törvényjavaslat, illetve kormányrendelet. Az előterjesztő nevében Forgó Györgyné, az SZMM szakállamtitkára elmondta: a kormány már jóváhagyta, hogy azok a munkáltatók, amelyek az egészségkárosító hatásokat megszüntették, mentesüljenek a korkedvezmény-biztosítási járulék alól. A munkaadói oldal – a jogorvoslat lehetőségét kérve – támogatta az előterjesztést.

A munkavállalói oldalt képviselő Borsik János (Autonóm Szakszervezetek) azonban elutasította a javaslatot, mondván: tíz éve vitatkoznak a korkedvezményről, de most csupán az e körből való kikerülésről van szó, a bekerülésről nem, s még ma sem tudnak pontos számokat arról, hányan tartoznak e körbe (840 munkakörről van szó). Azzal sem értenek egyet, hogy a komplex megoldást csak 2010-re ígéri a kormány - addig a munkavállalók kötelesek elviselni az egészségkárosító következményeket? Kilátásba helyezte: ha az Országgyűlés e formában fogadja el a törvényjavaslatot, készek az Alkotmánybírósághoz fordulni.

Végül a plenáris ülés vita nélkül jóváhagyta az SZMM rendelettervezetét a 2008. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről.

A 2008. évi munkaszüneti napok körüli – a naptár szerinti munkarendtől való eltéréssel járó – munkarend*

Április 26., szombat

munkanap

Május 2., péntek

pihenőnap

Október 18., szombat

munkanap

Október 24., péntek

pihenőnap

December 20., szombat

munkanap

December 24., szerda

pihenőnap

A lakossági ellátást és szolgáltatást végző, valamint az általánostól eltérő munkaidő-beosztásban foglalkoztatott munkavállalók munkarendje ettől eltérően is meghatározható.

Összehangolt fellépés

A bértárgyalások a költségvetés sarokszámainak és az adótörvények tervezett módosításának ismeretében indulhatnak meg, a tervek szerint október első felében. Jóllehet három évre szóló bérmegállapodás van érvényben – s most még ennek csak a félidejében járunk -, már tavaly ilyenkor komoly viták voltak a szociális partnerek és a kormányoldal között arról, hogy az azóta számottevően megváltozott feltételek nem indokolnák-e a megállapodás áttekintését és módosítását.

Ezt már az elmúlt évben is szorgalmazták, s bizonyára még több érvet hoznak majd fel az idei változtatásra. Bár a nagy, a közepes és a kisvállalkozók érdekei eltérnek, abban mindannyian egyetértenek, hogy az áttekintésre és a változtatásra szükség van.

Az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke, Szűcs György elmondta: a Kis- és Középvállalkozók Szövetsége (KÉSZ: ÁFEOSZ, IPOSZ, KISOSZ, OKISZ) az idén is összehangoltan lép fel. A szektor helyzetét megnehezíti, hogy a lassú gazdasági növekedés éppen a főként belföldi piacra termelő kisvállalkozások piacát szűkíti, miközben az adóterhek nem az ő javukra változnak, s pályázati lehetőségeik is szűkösek.

Megkezdődtek a bértárgyalások

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) október elején megkezdődtek a jövő évre szóló országos bértárgyalások. A lapzártánk idején nyilvánosságra kerülő információk szerint a kormány – a versenyszférában – a bruttó keresetek 4,5 százalékos növelését tartja lehetségesnek, míg a legnagyobb szakszervezeti szövetség ennek a dupláját kívánja elérni. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) szerint ugyanis kilencszázalékos emelésre van szükség ahhoz, hogy a GDP várható bővülésével megegyező, vagyis 2,8 százalékos reálbér-emelkedés valósuljon meg. Javíthatja a tárgyalási hajlandóságot, hogy a kormány középértéknek tekinti a 4,5 százalékot, azaz bizonyos határok között elfogadná a munkaadók-munkavállalók tól-ig keresetemelési javaslatát. Ugyanakkor mivel a munkaadók magasnak, a szakszervezeti vezetők alacsonynak tartják a bérajánlást, a szakértők szerint nem lenne meglepő, ha a tavalyihoz hasonló, elhúzódó bértárgyalásokra kerülne sor az ősszel.

A béralku során a minimálbérrel az idén sem kell foglalkozniuk a feleknek, mert 2005-ben erről három évre sikerült egyezséget kötni. Ezek szerint 2006-ban a 2005-ös 57 ezer forintos legkisebb keresetet 62 500 forintra kellett felemelni, idén pedig 65 500 forintra. Jövőre 69 000 forint lesz a legkisebb bér. Jóllehet a megállapodásban a szakszervezeteknek nem sikerült elérniük régi követelésüket, az egyes szakmák kötelező bérminimumát, de a szakképzetteknél külön bérminimumot deklarált az egyezség. Ennek mértékét a minimálbérhez rendelt szorzóval kell kiszámítani.

A szakképzettek bérminimumát 2006 második félévétől kellett kötelezően alkalmazni. Ezek szerint a legalább középfokú iskolai végzettséget és/vagy szakképzettséget igénylő munkakörökben kétéves gyakorlatig 1,05, kétéves gyakorlat felett 1,1-szeres volt a szakképzettek bérminimumának szorzója. Idén a szorzó 1,1, illetve 1,15, és 1,2, illetve 1,25 lesz jövőre. Az egyezség – nem kötelező jelleggel - ajánlja, hogy a felsőfokú iskolai végzettséget és/vagy akkreditált felsőfokú szakképzettséget igénylő munkakörökben 2006-ban, 2007-ben, illetve 2008-ban lehetőleg a minimálbérhez viszonyított 1,4; 1,5; illetve 1,6-os szorzót alkalmazzanak a munkahelyek.

A múlt év őszén lefolytatott bértárgyaláson szintén csak az idei béremelési ajánlással kellett foglalkozni, a minimálbér-emeléssel nem. A tárgyalások viszont az év végéig sem vezettek eredményre, s a korábbiaktól eltérően csak az idén januárban jutottak egyezségre az OÉT tárgyalópartnerei. A hosszú alku eredménye – kölcsönös kompromisszumok árán – az 5,5-8 százalékos országos bruttó béremelési ajánlás volt. A tárgyalások elején a szakszervezetek még 15 százalék körüli ajánlást kívántak elérni, mert számításaik szerint ez jelentette volna a reálbér néhány százalékos javulását. A munkáltatói oldal viszont a nehezebb gazdasági feltételekre hivatkozva nem tartotta lehetségesnek a 3,5-6 százaléknál magasabb bérajánlást. A tárgyalások elején hosszú ideig a munkáltatói oldal azt is vitatta, hogy teljesíthető-e az idén – több ágazatban – a szakképzettek bérminimuma. A tárgyalások elején a kormányzati oldal 6-6,5 százalékos bérajánlásra tett javaslatot.

Idén – a kormány elemzése szerint – a gazdaság fehéredését nem számolva, éves átlagban a bérajánlás felső határa közelében valósul meg a versenyszféra bruttó bérnövekedése.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem