×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. május 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 110. számában (2007. május 14.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőzően megjelent jogszabályokat, illetve tervezeteket ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Változások a munkaügyi szervezetrendszerben

A 36. Magyar Közlönyben található az egyes foglalkoztatási és szociális tárgyú kormányrendeleteket módosító 53/2007. (III. 28.) Korm. rendelet, amely módosítja többek között az Állami Foglalkoztatási Szolgálatról (ÁFSZ) szóló 291/2008. (XII. 23.) Korm. rendeletet. A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal kétféle feladatkörét bővíti a rendelet, például az ÁFSZ dolgozóinak humánerőforrás-fejlesztéséhez kapcsolódó feladatokkal, illetve az Európai Unió pénzügyi alapjaiból támogatott egyes foglalkoztatási, fejlesztési és informatikai programok megvalósításának szervezésével, lebonyolításával, koordinálásával. Ismét módosítják a regionálissá átalakított munkaügyi szervezetrendszer egyes szerveinek elnevezését.

A munkaügyi központ ezután "központi szervezetből", valamint "kirendeltségekből" áll. Egyes kirendeltségek "kirendeltség- és szolgáltatóközpont" rangot kapnak. Ezek látják el a szolgáltatási feladatokat, működtetik a szolgáltatások intézményrendszerét, a rehabilitációs munkacsoportot. Regionális munkaügyi központ található budapesti, békéscsabai, nyíregyházai, miskolci, pécsi, székesfehérvári és szombathelyi székhellyel.

Ehhez kapcsolódóan a szintén ebben a Magyar Közlönyben kihirdetett 13/2007. (III. 28.) Korm. rendelet a regionális munkaügyi központok illetékességéről meghatározza a regionális munkaügyi központok, illetve a kirendeltségek illetékességi területét, valamint a "kirendeltség- és szolgáltatóközpontok" működési területét, a hozzájuk tartozó községek, városok felsorolásával.

Munkavédelmi országos program 2007

A munkavédelem országos programja 2007. évi intézkedési és ütemtervéről szóló 1018/2007. (III. 26.) Korm. határozat a 35. Magyar Közlönyben jelent meg. A munkavédelem országos programjának megalkotásáról szóló keretszabály a 20/2001. (III.30.) OGY határozat, annak alapján tartalmazza a kormányhatározat a részletes intézkedési és ütemtervet a feladatok, a felelősök és a szükséges eszközök, források meghatározásával.

A felsorolt feladatok között szerepelnek jogalkotási jellegűek: például a környezetbiztonsággal és a munkavédelemmel összefüggő miniszteri rendeletek és utasítások felülvizsgálata, belső jogharmonizáció; illetőleg a foglalkoztatás-egészségügyi joganyag felülvizsgálata és korrekciója hajtandó végre az év végéig. Egyúttal a munkavédelmi joganyag hatályosulását is meg kell vizsgálni.

Ágazati feladatok

Szerepelnek ágazati feladatok, mint például a Vízügyi Biztonsági Szabályzat átdolgozása, aktualizálása, módosítása, a honvédelmi ágazat Katonai Általános Biztonsági és Egészségvédelmi Szabályzatának kidolgozása, a különféle ágazatokban a munkavédelmi szakemberek továbbképzése. Kiemelten foglalkozik a határozat a honvédelem területén a katonai technológiák, munka- és haditechnikai eszközök, katonai védőeszközök, létesítmények biztonságosabbá tételével.

Veszélyes tevékenységek

Az egyes veszélyes tevékenységekre (például emelőgépek, hegesztés, vas- és fémipari, illetve kereskedelmi és vendéglátó-ipari tevékenységek) vonatkozó biztonsági szabályzatokat felülvizsgálják.

Munkavédelmi irányítási rendszer

A kis- és középvállalkozások számára alkalmas munkavédelmi irányítási rendszert dogoznak ki, széles körű képzési tanácsadói programmal.

Rehabilitáció

Az igazságügyi tárca főfelelősségével előírja a határozat a megváltozott munkaképességű dolgozók rehabilitációjának elemzését, egységesítését, a beutalások rendjének felülvizsgálatát.

Szakképzés

A szakképzés területén végrehajtandó feladat a munkavédelmi tartalmak megjelenítése a szakmai és vizsgakövetelményekben. Korszerűsítik a szakirányú munkavédelmi továbbképzés ismeretanyagát is.

Foglalkozási megbetegedések

A különféle foglalkozási megbetegedések központi nyilvántartásának folyamatos működését biztosítják, a foglalkozás-egészségügyi orvosok részére szakmai protokollokat (módszertani útmutatókat) adnak ki például az azbeszt okozta vagy a mozgásszervi megbetegedésekről.

Módszertani útmutató

A munkavédelmi képviselők számára tájékoztatókat tartanak a foglalkozás-egészségügyi szolgálatok aktuális feladatairól. A munkavédelmi állami ellenőrzések hatékonyságának javítása érdekében módszertani útmutatókat készítenek, a felügyelőknek továbbképzést tartanak. A rendőrségen belül előkészítik a regionális munkavédelmi és közegészségügyi-járványügyi hálózat hatósági jellegű szakmai felügyeleti szerveinek felállítását.

Uniós ajánlások a munkavédelemben

A Magyar Közlöny 49. számában jelent meg a 32/2007. (IV. 19.) OGY határozat, amely a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet Általános Konferenciája 95. ülésszakán elfogadott, a munkavédelemről szóló 187. számú Keretegyezményről és a munkavédelemről szóló 197. számú Ajánlásról, valamint a munkaviszonyról szóló 198. számú Ajánlásról készített beszámolók elfogadásáról szól.

Közigazgatási perek

A polgári perrendtartásról szóló 1952 . évi III. törvény (Pp.), valamint az igazságszolgáltatást érintő egyéb törvények módosításáról szóló 2007. évi XXV. törvény a Magyar Közlöny 43. számában található.

A korábban hatályos Pp. szerint a közigazgatási perekben az első fokon eljáró bíróság illetékességét az első fokon eljárt közigazgatási, illetve társadalombiztosítási szerv székhelye alapozta meg. A regionális közigazgatási hivatalok a legtöbb esetben másodfokú hatáskörben járnak el, és ezáltal a közigazgatási perekben alperesként szerepelnek, de például a kisajátítással kapcsolatos ügyekben elsőfokon hoznak bíróság által felülvizsgálható határozatokat. Régiós illetékességű szervekké alakulnak az adóigazgatás területi szervein túl az ún. felügyeletek területi szervei (munkaügyi és munkabiztonsági felügyelőségek, fogyasztóvédelmi felügyelőségek, az ÁNTSZ és a nyugdíjbiztosítás területi szervei) is.

Az új, regionális közigazgatási szervek az esetek döntő többségében továbbra is fenntartanak megyeszékhelyen működő kirendeltségeket, hogy az ügyfeleknek ne jelentsen megterhelést a változás; ugyanakkor e kirendeltségek pusztán telephelynek minősülnek, határozatot a regionális szerv nevében hoznak, így bírósági eljárás esetén az illetékességet a regionális szerv székhelye alapozza meg.

Míg tehát közigazgatási eljárási szakban az ügy az ügyfélhez közel eső megyeszékhelyen marad a kirendeltségek révén, addig bírósági szakban az esetek többségében már egy másik megyeszékhelyen – a regionális szerv székhelyén – működő bíróság járna el, s ezzel felesleges utazásra kényszerülne az ügyfél, de sok esetben a szerv ügyintézője is. Ezért annak érdekében, hogy a Pp. továbbra is az ügyfelek szempontjait juttassa érvényre, és biztosítsa, hogy a hozzájuk közelebb eső bíróság járjon el, illetve hogy ne boruljon fel a bíróságok leterheltségének az illetékességi szabályok által eddig kialakult egyensúlya, az illetékességi szabályok megváltoznak. (Különösen súlyos terhet jelentene a változás elmaradása a budapesti székhelyű, eddig Pest megyére kiterjedően eljáró Fővárosi Bíróság közigazgatási ügyszaka, a társadalombiztosítási ügyekben eljáró Fővárosi Munkaügyi Bíróság, továbbá a Pest Megyei Bíróság közigazgatási ügyszaka és a Pest Megyei Munkaügyi Bíróság szempontjából, mely a változások nyomán az egész közép-magyarországi régió összes ügyének ellátására kényszerülne.)

Ezek a változások egyrészt érintik a már folyamatban lévő pereket (az alperes hatáskörének változása a jogutód perbevonását teszi szükségessé), másrészt utóbb, az újonnan kijelölt regionális szervek által meghozott elsőfokú határozatok esetében a közigazgatási perben eljáró bíróságok illetékességét is.

Azon ügyek tekintetében tehát, melyekben első fokon regionális – azaz megyehatáron átnyúló illetékességi területű – közigazgatási szervek járnak el, az esetek többségében - általános szabályként – az illetékesség rendező elve a felperes lakóhelye lesz. Nevezetesen az a megyei bíróság (munkaügyi bíróság) lesz illetékes, ahol a pert indító felperes lakóhelye, tartózkodási helye (székhelye) van. Kivételt az ingatlannal, az engedélyezéshez kötött vállalkozási tevékenységgel, a beutazási és tartózkodási ügyekkel kapcsolatos perek jelentenek. Ha az ügyben több ügyfél (felperes) is érintett, az elsőként benyújtott keresetlevél alapján illetékes bíróság fog eljárni azok ügyében is, akik esetleg más bíróság illetékességi területén laknak.

A jövőben nagyobb felelősség terheli a közigazgatási szerveket, hogy a határozat jogorvoslati záradékában megfelelő módon tájékoztassák az ügyfeleket, hogy mely bíróság az illetékes.

Módosult a Büntető Törvénykönyv

A nyáron lép hatályba a Büntető Törvénykönyv legújabb módosításait tartalmazó 2007. évi XXVII. törvény. A Magyar Közlöny 50. számában megjelent jogszabály többek között foglalkozik a csődbűncselekménnyel, a gazdálkodó szervezet vezető állású személyének visszaélésével, a saját tőke csorbításával, a gazdasági adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztásával.

A munkáltatással összefüggésben elkövetett adócsalást a jövőben az a munkáltató követi el, aki munkaszerződés nélkül, színlelt szerződéssel alkalmazott munkavállalója részére járó személyi jellegű juttatáshoz kapcsolódó, a kifizetőt terhelő, az államháztartás valamely alrendszerébe kötelezően előírt közteher-fizetési kötelezettség teljesítését elmulasztja, és ezzel az adóbevételt csökkenti. Ezt a bűncselekményt követi el az is, aki a megállapított adó meg nem fizetése céljából téveszti meg a hatóságot, ha ezzel az adó behajtását jelentősen késlelteti vagy megakadályozza. A bűncselekmény elkövetője nem büntethető, ha a vádirat benyújtásáig kiegyenlíti az adótartozását.

A büntetés vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztés. A büntetés bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény folytán az adóbevétel nagyobb mértékben csökken. Egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés a büntetés, ha a bűncselekmény folytán az adóbevétel jelentős mértékben csökken. A büntetés két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény folytán az adóbevétel különösen nagy, vagy ezt meghaladó mértékben csökken.

Nem valósul meg bűncselekmény, ha az elvont adók összege együttesen nem haladja meg a százezer forintot. Az adóbevétel csökkenésének meghatározásakor az elvont adók összegét egybe kell számítani.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. május 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem