×

Foglalkoztatási támogatások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. december 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 105. számában (2006. december 14.)
A foglalkoztatási támogatásokban jövőre változások várhatók. A technikák finomítása már csak azért is fontos, mert az aktív eszközökre még a fejlettebb régiókban is nagy szükség van, az elmaradottabb térségekben pedig sokan csak ezek révén tudnak munkát találni. Jelenleg közel negyven olyan támogatási forma létezik, amely segíti az elhelyezkedést. A korrekciót a közösségi joggal való további harmonizáció, a rendszer áttekinthetőségének és hatékonyságának javítása, valamint a párhuzamosságok megszüntetése is indokolja.

Az elmúlt években némileg hullámzott a regisztrált munkanélküliek, illetve – az új elnevezés szerinti – nyilvántartott álláskeresők száma: míg az ezredforduló első éveiben 390-410 ezer, 2005-ben 409-410 ezer főről szóltak az adatok. Az idén októberben nyilvántartott 377 ezer álláskereső némi javulást mutat a statisztikában, ami a foglalkoztatási támogatásoknak is tulajdonítható. Azonban magas a pályakezdő állástalanok és a szakképzetlen munkanélküliek száma: közel 41 ezer, illetve 190 ezer. Előbbiek a munkatapasztalat-szerzés és a pályakezdők foglalkoztatási támogatását igénylik, utóbbiak viszont – több megyében – főként a közhasznú munkában találnak hosszabb-rövidebb időre kiutat.

MPA-források

A munkaügyi kormányzat az Állami Foglalkoztatási Szolgálaton (ÁFSZ) keresztül közel negyven olyan támogatási lehetőséget kínál, amely a foglalkoztatás bővítésében segítséget jelent a munkáltatóknak – mondta Lőrincz Leó, az ÁFSZ főosztályvezetője. A részletekről az intézmény (www.afsz.hu) és a megyei munkaügyi központok internetes oldalán lehet tájékozódni.

A Munkaerő-piaci Alap (MPA) foglalkoztatási alaprésze 2005-ben mintegy 50 milliárd forinttal gazdálkodott, melynek decentralizált alapjából a megyék önállóan csaknem 38,5 milliárdot használhattak fel; ez a megelőző, 2004-es évhez viszonyítva 2,3 milliárd forintos (6,5 százalékos) forrásbővülést jelent. Ez azonban egyes megyékben ennél is jobban növekedett, míg másutt csökkent. Bács-Kiskunban, Csongrádban, Fejér, Vas és Veszprém megyékben mintegy tízszázalékos bővülésre került sor, ám a keret emelkedése az átlag alatt maradt Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar és Tolna megyékben.

Tavaly a decentralizált keretből – immár több éve hagyományosan – Borsod-Abaúj-Zemplén megye kapta a legtöbbet, majd Szabolcs-Szatmár-Bereg következett, a harmadik legnagyobb összeggel pedig Hajdú-Bihar rendelkezett. A decentralizált alapból - az országos szinten kedvezőbb munkaerő-piaci pozíciója miatt - Győr-Moson-Sopron részesedett a legkevésbé.

Az idén – az elmúlt évekhez hasonlóan – az összesen 34,3 milliárd forint decentralizált keretből Borsod és Szabolcs megyék kapták a legtöbb támogatást, míg a legkevesebbet a fejlettnek számító Győr-Moson-Sopron, Vas, illetve Komárom-Esztergom.

 

Támogatási konstrukciók munkáltatóknak

– A foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékok átvállalása: mérsékli a munkáltató foglalkoztatással kapcsolatos terheit (tavaly több mint tízezer embert érintett e konstrukció);

– bértámogatás: a tartósan állástalan személyek foglakoztatása érdekében a munkáltató kérésére adja a munkaügyi szervezet (2005-ben 5,4 milliárd forintot használtak fel);

– közhasznú foglalkoztatás támogatása: átmeneti vagy tartós elhelyezkedési gondokkal küszködők foglalkoztatására adható (tavaly 12 milliárd forint állt rendelkezésre, s ebből 79 ezer fő átmeneti elhelyezését oldották meg);

– az álláskeresők mikro-, kis- és középvállalkozásoknál, valamint civil szervezeteknél történő foglalkoztatásának segítése: a támogatás járulékkedvezmény formájában adható;

– pályakezdők munkatapasztalat-szerzésének támogatása: bértámogatás formájában valósul meg (2005-ben közel 18 ezer fiatal vett részt e programban);

– pályakezdők foglalkoztatási támogatása: a fiatalok elhelyezkedését, képzettségének javítását szolgálja;

– munkaerő-kölcsönzés támogatása: az ily módon történő foglakoztatás esetén a munkaügyi központ a dolgozó bruttó bérének és járulékainak, továbbá az egészségügyi hozzájárulás legfeljebb felét, legfeljebb 200 napra átvállalhatja;

– képzés támogatása: az álláskereső képzése után támogatás igényelhető (tavaly 39 ezer állástalan és közel ötezer munkaviszonyban álló vett részt képzésben, amelyre 5,7 milliárd forintot fordítottak);

– rehabilitációs munkahelyteremtés és -megőrzés támogatása: azon vállalkozások kaphatják, amelyek megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztatnak;

– rehabilitációs foglalkoztatást bővítő bértámogatás: az a munkaadó igényelheti, amelynek foglalkoztatottja munkaképessége legalább 40 százalékban csökkent;

– munkahelyteremtő és -megőrző támogatás: új állások létesítéséhez, meglévők megtartásához adható támogatás (2005-ben 3850 új álláshely keletkezett, és 13,7 ezer álláshelyet sikerült megóvni);

– közmunkaprogramok támogatása: különösen a hátrányos helyzetű térségekben elterjedt foglalkoztatási forma;

– helyközi utazás támogatása: a munkába járással kapcsolatos munkáltatói terhek mérséklését célozza (tavaly közel 5 ezer személy esetében kaptak a munkaadók támogatást);

– csoportos személyszállítás támogatása: akkor adható, ha a munkába járáshoz nincs tömegközlekedés, vagy ily módon nehézkes a munkába járás;

– lakhatási hozzájárulás támogatása: akkor adható, amikor a lakóhelytől távol lehet dolgozni;

– részmunkaidős foglalkoztatás támogatása: célja az atipikus foglalkoztatás elősegítése (tavaly 1300 ember foglalkoztatásához adott a munkaügyi szervezet támogatást).

Fókuszban a képzés

Ami a felhasználást illeti – amelyről néhány részadaton kívül egyelőre csak a tavalyi számok állnak rendelkezésre -, a decentralizált keretből 2005-ben a legnagyobb összeget – 7,6 milliárd forintot – képzésekre használták fel a munkaügyi szervezetek. A legaktívabbak – hasonlóan a korábbi évekhez – az észak-alföldi és a központi régió pályázói voltak.

A Győr-Moson-Sopron Megyei Munkaügyi Központ igazgatója, Rimányiné Somogyi Szilvia elmondta: az idén – és a múlt évben is – a decentralizált keret mintegy negyedét képzésekre fordították. Az idei első félév végén e célból ténylegesen kifizetett összeg 115,4 millió forint volt. A kurzusok között található az NC, a CNC gépkezelő, a kőműves, a könnyű- és a nehézgépszerelő szakmák, valamint a szakács és a pincér mesterségek oktatása, de népszerűek a számítástechnikai és nyelvi képzések is.

Hasonlóképpen Pest megyében is nagy hangsúlyt kapott a képzések támogatása, 2005-ben összesen 588 millió forint állt rendelkezésre – összegezte az idei évet Döllesné Kovács Gabriella, az érdi kirendeltség vezetője. Csakúgy, mint tavaly, az idén is a számítógépes ismereteket bővítő nyelvi oktatással párosuló kurzusokat, valamint az irodai foglalkozásokhoz kapcsolódó tanfolyamokat szerveztek.

Burcsik István, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Munkaügyi Központ osztályvezetője kifejtette: tavaly a képzési támogatásra fordított decentralizált foglalkoztatási alaprész aránya 9,12 százalék volt, ebben az évben viszont – várhatóan – meghaladja a 16 százalékot. Ez azt jelenti, hogy az idén 766 milliót használhatnak fel erre a célra, s 6400 ember részesülhet valamilyen oktatásban. Igaz – teszi hozzá az osztályvezető -, e létszámhoz már hozzászámították azokat is, akiket bevontak a HEFOP programokba. Borsodban a kurzusok főként a fémipari, az építőipari, a szolgáltatási és a számítástechnikai képesítésekre koncentrálnak.

Források bértámogatásra

A képzés mellett jutott forrás bértámogatásra is: ez összességében meghaladta az 5,6 milliárd forintot, s közel 38 ezer ember foglalkoztatása oldódott meg néhány évre. A munkaügyi központok értékelése szerint ez az eszköz – a megelőző évhez képest – "kelendőbb", hiszen könnyebbséget jelent a cégeknek. Az e célra elérhetővé tett összeg mintegy 60 százalékát a kelet-magyarországi régiókban használták fel.

Bértámogatás a munkaügyi központoktól igényelhető legfeljebb két évig. Mértéke a munkabér 70-100 százaléka lehet; mások mellett függ az életkortól, az iskolai végzettségtől – tájékoztatott a borsodi megyei központ osztályvezetője. E támogatásra az a személy jogosult, akit legalább hat hónapja álláskeresőként tartanak nyilván, és a munkáltató vállalja, hogy az illetőt a támogatott időtartamnak megfelelő ideig továbbfoglalkoztatja. A pályakezdők és a 45 év felettiek esetében a nyilvántartási idő három hónap.

Borsodban a második leginkább igényelt segítség a tartósan munkanélküliek foglalkoztatását ösztönző bértámogatás. Erre a decentralizált keret 14 százalékát használták fel, és mintegy 4600 ember munkavállalását ösztönözték. A szakember arra figyelmezteti a munkáltatókat, hogy e kedvezmény igénybevétele saját kérésük nyomán lehetséges. A kérelmet a munkaügyi központoknál lehet benyújtani.

A borsoditól eltérő munkaerő-piaci helyzetű Győr-Moson-Sopron megyében is célravezető eszköz a bértámogatás, ám itt ezzel elsősorban a mikro-, kis- és középvállalatok létszámbővítését segítik – közölte Rimányiné Somogyi Szilvia. Főként a hátrányosabb kistérségekben kívánnak e technikával élni. A kérelmek elbírálásakor előnyben részesítik azokat a cégeket, amelyek üres álláshelyeiket folyamatosan bejelentik a munkaügyi kirendeltségeken.

Támogatásmegoszlás

Támogatás megnevezése

2005. I.-VI. hó

2006. I.-VI. hó

Érintett létszám

Érintett létszám

Közhasznú munkavégzés támogatása

42 274

35 866

Képzés

22 907

30 504

Foglalkoztatás bővítését szolgáló bértámogatás

27 291

28 185

Rehabilitációs foglalkoztatást bővítő bértámogatás

242

205

PK munkatapasztalat-szerzés támogatása

12 314

13 285

PK foglalkoztatási támogatása

232

211

Foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékok átvállalása

6 891

5 407

Munkahelymegőrzés támogatása

9 369

5 962

Önfoglalkoztatás támogatása

3 901

2 848

Munkahelyteremtés támogatása

2 966

2 777

Álláskeresők vállalkozóvá válásának elősegítése

2 271

2 202

Intenzív álláskeresés támogatása

32

21

Részmunkaidős foglalkoztatás

1 002

1 042

Helyközi utazás támogatása

2 505

2 439

Csoportos személyszállítás támogatása

688

445

Lakhatási támogatás

18

6

Összesen:

134 903

131 405

Közmunka*

8 829

27 599

Közcélú munka*

29 646

21 321

Forrás: Foglalkoztatási Hivatal

* a regisztrált álláskeresők közül a támogatott munkavégzési formára közvetítettek száma

Közhasznú munka

A foglalkoztatási gondok enyhítésében – egyes megyékben - a közhasznú foglalkoztatásnak is kitüntetett szerepe van. E célra 2005-ben – a decentralizált keretből – összesen mintegy 12 milliárdot használtak fel a régiók, illetve a megyék. E konstrukció fontosságát jelzi, hogy erre tavaly - 2004-hez viszonyítva – 23 százalékkal, 2,2 milliárd forinttal többet fordítottak.

Borsodban tavaly az aktív eszközök közül a legnagyobb arányt a közhasznú foglalkoztatás képviselte. A mintegy 5,3 milliárd forintból 2,3 milliárdot erre használták, s 17 ezer embert juttattak kenyérkeresethez. Az arány az idén is hasonló: 2006-ban 2 milliárd forint az előirányzat, amelyből 1,5 milliárdot már kifizettek. A támogatással október végéig több mint 11 ezer embert lehetett hosszabb-rövidebb ideig foglalkoztatni.

A megye egyes, az állástalanságtól leginkább sújtott térségeiben a közhasznú munka jelenti szinte az egyetlen kiutat a munkanélkülieknek. Közhasznú foglalkoztatásra – a Borsod megyét is magában foglaló észak-magyarországi régió mellett – immár évek óta az észak-alföldi és a dél-alföldi régióban használják fel a legtöbb forrást.

Pályakezdők segítése

A bértámogatás és a közhasznú munka mellett Borsodban szintén kiemelt eszközként kezelik a pályakezdők támogatását: a munkatapasztalat-szerzést, illetve a fiatalok foglalkoztatásának segítését. Ezen eszközzel tavaly – és az idén is – az észak-alföldi térség mellett az észak-magyarországi régióban éltek leginkább.

Burcsik István elmondta: 2005-ben a megyei decentralizált keret mintegy 16 százalékát fordították e célra, s közel háromezer fiatal jutott munkalehetőséghez. A 2006-os esztendő előirányzata 1,1 milliárd forint, ez 23 százaléknak felel meg. Október végéig 2700 ifjút támogattak. E lehetőséggel a pályakezdőként legalább 90 napig nyilvántartott álláskereső élhet úgy, hogy napi négyórás munkaidőben maximum 360 napig foglalkoztatható. A támogatás a munkabér 75 százaléka lehet.

A pályakezdő diplomások foglalkoztatására Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében is kitüntetett figyelmet fordítanak – tájékoztatott Géresi József, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnökségének tagja, a szövetség Szabolcs megyei elnöke. A helyi viszonyokat ismertetve elmondta: a nyíregyházi főiskolán évenként szép számban végeznek fiatal diplomások, akik elhelyezkedése a városnak és a környékének is eminens érdeke. Volt rá példa, hogy egy évben 100-200 diplomás támogatását is vállalta a megyei munkaügyi központ. Erre nagy szükség lesz a jövőben is.

Ugyanakkor Szabolcsban hasznosnak ítélik a mobilitás elősegítését, a munkába járás támogatását is. Géresi József szerint bár ez egy-egy munkavállaló tekintetében havonta nem nagy összeg a vállalkozás számára, de nagyobb munkavállalói csoport esetében éves szinten komoly kiadás a cégeknek. Ezért van nagy jelentősége, ha a munkaügyi központ részt vállal a támogatásban. Hasonlóképpen fontosnak ítélik e lehetőséget Borsodban is – közölte Burcsik István, aki hozzátette: tavaly több mint ezer dolgozó munkába járását segítette a munkaügyi központ, s idén is van erre igény. Október végéig 681 dolgozót segítettek ilyen jogcímen.

Elengedett járulék

A jelenlegi szabályozás szerint a munkaadók – az utazási támogatás mellett – a csoportos személyszállításhoz és a lakhatás támogatásához is kérhetnek segítséget a munkaügyi központtól. Előbbi esetben a kedvezmény akkor ítélhető meg, ha a munkaadó saját vagy bérelt busszal adott útvonalon szállítja munkába dolgozóit. A munkaügyi szervezetnek – anyagi lehetőségeitől függően – mérlegelési joga van, hogy részben vagy egészében megtérítse-e a költségeket.

A támogatás – amely maximum egy évre adható – akkor ítélhető meg, ha a dolgozók lakó- és munkahelye közötti oda-vissza utazás tömegközlekedéssel nem, vagy csak nehézségek árán szervezhető meg. E támogatási forma felértékelődött például Nógrád megyében. A mobilitást segítő másik lehetőség a lakhatási hozzájárulás. Ez esetben a lakás vagy az albérlet költségét térítik meg. A mobilitás ösztönzésére – amit a munkaerő-toborzás egészített ki – tavaly összesen 200 millió forintot fordítottak az egyes munkaügyi központok. Ez csaknem ötezer állástalan foglalkoztatását tette lehetővé azáltal, hogy a munkaügyi szervezet támogatást nyújtott a munkába járáshoz.

Döllesné Kovács Gabriella kifejtette: az érdi kirendeltségnél élénk érdeklődés tapasztalható a mikro-, kis- és középvállalatok körében az úgynevezett járulékkedvezmény iránt. A bért terhelő járulék akkor engedhető el egy évre, ha a vállalkozás legalább három hónapja nyilvántartott álláskeresőt foglalkoztat. Ebben az esetben is feltétel – mint más támogatásoknál -, hogy a dolgozót a kedvezmény igénybevételével azonos ideig kell továbbfoglalkoztatni.

A szakminisztérium, illetve a Foglalkoztatási Hivatal adatai szerint 2006 első kilenc hónapjában 9700 gazdasági társaság kapcsolódott be a járulékkedvezményt nyújtó programba, s több mint 12 ezer álláskereső helyezkedett el. A részt vevő cégek háromnegyede mikro- és kisvállalkozás volt. A nemzetgazdasági ágakat tekintve leginkább a "szezonális szektorok" – az építő- és a feldolgozóipar, az idegenforgalom, valamint a mezőgazdaság – éltek e lehetőséggel.

 

Indul a Start Plusz és a Start Extra

2007. január 1-jétől, a munkaerőpiacon nehezen érvényesülők számára elindul a Start Plusz és a Start Extra Program - döntött november közepén a kormány. E két új technikával a tartósan munkanélkülieket, a kisgyermeket nevelőket, illetve a közeli hozzátartozókat ápoló aktív korúakat kívánja munkához juttatni a kabinet.

A Start Plusz Program lényege, hogy azok a munkaadók, amelyek a gyes, a gyed vagy a gyet megszűnését követően alkalmazzák a dolgozókat, vagy a gyermekgondozási segély folyósítása mellett munkát vállaló személyt, illetve tartósan állást keresőt foglalkoztatnak, két évig mentesülnek a tételes egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól. Kedvezmény továbbá, hogy az első évben az e körbe tartozó dolgozó munkabérének 15, második évben pedig 25 százalékát kell járulékként megfizetni.

A Start Extra Program azoknak segítség, akik a legnehezebben tudnak visszajutni a munkaerőpiacra. A tartósan állástalanok – akik akár iskolai végzettségük, akár koruk miatt nem tudnak elhelyezkedni – foglalkoztatása esetén a munkaadó két évig mentesül a tételes egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól, s emellett az első évben nem kell a munkabér járulékát sem megfizetni. A foglalkoztatás második évében a bruttó kereset 15 százalékát kell közteherként befizetni.

E két program 2007-ben 4,1 milliárd, 2008-ban pedig 14 milliárd forint terhet jelent a költségvetésnek.

Munkaügyi kapcsolatok

Munkaügyi szakemberek szerint a támogatások igénybevételekor néhány körülményre különösképpen figyelniük kell a munkáltatóknak. Rimányiné Somogyi Szilvia arra hívta fel a figyelmet, hogy a cégek gyakorta akkor fordulnak támogatásért a központhoz, amikor a foglalkoztatás már megkezdődött, holott ez gyakorta kizárja a támogatások igénybevételének lehetőségét. Miként arra is ügyelni kell, hogy a munkaadó olyan álláskereső után ne kérjen támogatást, akinél nincs meg a regisztráció törvényileg előírt időtartama. Ez esetben szintén nem méltányolható az igény.

A Győr-Moson-Sopron Megyei Munkaügyi Központ igazgatója szerint a cégeknek – ha támogatásokhoz kívánnak hozzájutni -, rendezett munkaügyi kapcsolatokkal kell rendelkezniük, azaz igazolniuk kell, hogy sem az Egyenlő Bánásmód Hatóság, sem az Országos Munkaügyi és Munkabiztonsági Főfelügyelőség nem bírságolta meg őket korábban. Ugyancsak fontos, hogy ne legyen az adott kérelmezőnek köztartozása.

Döllesné Kovács Gabriella mindehhez hozzáteszi: ha lejár a támogatási idő, a cég nem szüntetheti meg a munkavállaló munkaviszonyát rendes felmondással, ez esetben ugyanis a támogatást vissza kell fizetni.

Változások éve

A Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) tájékoztatása szerint 2007-ben több változás is várható a foglalkoztatást elősegítő támogatások terén. A korrekció várhatóan hat fő területet érint majd.

A bértámogatás – a vonatkozó európai közösségi rendeletet figyelembe véve – azon munkaadóknak nyújtható, amelyek a közösségi rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő személyek foglalkoztatását vállalják. Támogatásban részesülhet továbbá a munkaadó, ha olyan hátrányos helyzetű dolgozó továbbfoglalkoztatására vállal kötelezettséget, akit munkahelyének elvesztése fenyeget. A kedvezmény a foglalkoztatás megkezdését követő egyéves időszak bérköltségeinek százalékában kifejezve nem haladhatja meg a hátrányos helyzetű dolgozók esetében a bér- és járulékköltség 50 százalékát, a megváltozott munkaképességű dolgozóknál a 60 százalékát.

A bértámogatás bevezetésével egyidejűleg önálló technikaként megszűnik a foglalkoztatás bővítését szolgáló támogatás, ezen belül a 45 évnél idősebb személyek kedvezőbb bértámogatása. Ugyanakkor jövőre már nem lehet élni a foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékok átvállalásával, közte az 50 év feletti álláskeresők, valamint a szabadságvesztésből szabadultak és a pártfogó felügyelete alatt állók kedvezőbb járulékátvállalásával, illetve a részmunkaidős foglalkoztatás támogatásával, a rehabilitációs foglalkoztatás bővítését szolgáló bér- és járulékátvállalással, illetve a pályakezdő álláskeresők munkatapasztalat-szerzésének támogatásával. Ugyancsak megszűnik a pályakezdő álláskeresők foglalkoztatási kedvezménye és a munkaerő-kölcsönzés keretében történő alkalmazás segítése.

Részben módosul a vállalkozás indításának ösztönzése, ami azt jelenti, hogy 3 millió forintig terjedő támogatás visszatérítendő és/vagy vissza nem térítendő formában nyújtható. Emellett a vállalkozóvá váló álláskereső részére a minimálbér összegének megfelelő, legfeljebb hat hónapig havonként folyósított támogatás állapítható meg, függetlenül attól, hogy az álláskereső részesül-e járadékban. E támogatások együttesen vagy külön is adhatók.

Ezzel párhuzamosan - önálló formaként – megszűnik az önfoglalkoztatóvá válás, illetve a megváltozott munkaképességű álláskeresők vállalkozóvá válásának kedvezőbb feltételekkel történő segítése, valamint a vállalkozói tevékenység gyakorlásához szükséges tanfolyami képzés támogatása.

A kormányzat változtatni kíván a foglalkoztatást elősegítő képzések támogatásán is. A módosítási tervezet szerint a keresetpótló juttatás összege a jelenlegi, a minimálbér 60 százalékának megfelelő összeg helyett a minimálbér 100 százalékának megfelelő mértékű támogatás lenne. E juttatás megállapításának feltétele a munkaügyi központ által felajánlott, illetőleg elfogadott, a legalább heti húsz órát elérő (intenzív) képzésben való részvétel.

Képzés, munkahelyteremtés

A képzési támogatásba beépül, és önálló formaként megszűnik a pályakezdő álláskeresők alanyi jogon nyújtható, illetve a megváltozott munkaképességű álláskeresők képzési támogatása, valamint a vállalkozói tevékenység gyakorlásához szükséges tanfolyami képzés segítése. A mobilitási konstrukciók közül megszűnik a lakhatási hozzájárulás, illetve a munkaerő-toborzás kedvezményezése.

Ugyanakkor a munkahelyteremtés – a korábbiak mellett – új elemmel, a munkaerő-piaci program keretében nyújtható munkahelyteremtő támogatással egészül ki. Ez azt jelenti, hogy nemcsak vállalkozásoknak, hanem bármely munkaadónak nyújtható a tárgyi eszköz beszerzéséhez, illetve az építési költségek megtérítéséhez is. Érdemes tudni, hogy nem pályázati eljárás, hanem kérelem alapján adható, megállapításáról a munkaerő-piaci program kezdeményezője (miniszter, munkaügyi központ igazgatója) dönt. A módosítás alapján a munkaerő-piaci program keretében 2007. január 1-jétől lehetőség nyílik a munkabér és járulékai, illetőleg a foglalkoztatáshoz kapcsolódó közvetlen költségek legfeljebb 100 százalékos mértékű megtérítésére mind a célcsoporthoz tartozó munkavállalók, mind a programmenedzsment esetében. A munkahelyteremtés támogatása nemcsak a vállalkozások, hanem bármely munkaadó esetében kérelem alapján lehetséges, amelynek elbírálásáról a munkaügyi központ igazgatója dönthet.

őbb támogatási területek

TÁMOGATÁS

2005. I-XII.

2006. I-IX.

Foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékok átvállalása

745 337 373 Ft

267 093 255 Ft

Foglalkoztatás bővítését szolgáló támogatások

5 446 658 513 Ft

2 604 399 640 Ft

Pályakezdők támogatása

5 302 397 434 Ft

3 335 883 216 Ft

Képzések, átképzések támogatása

5 745 551 766 Ft

3 457 738 693 Ft

Forrás: ÁFSz

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. december 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem