×

Közterhek és versenyképesség

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 82. számában (2004. december 15.)
Az ország gazdaságfejlesztési stratégiájának középpontjában a versenyképesség javítása áll, amit a tudásalapú gazdaság fejlesztésével, a közvetlen tőkebefektetések ösztönzésével, a hazai vállalatok innovációs készségének erősítésével és az uniós források minél hatékonyabb felhasználásával kíván megvalósítani a kormányzat. Mindezzel egyetértve a munkáltatói érdekképviseletek arra panaszkodnak, hogy a jövő évi adóváltozásokban nem tapasztalják ezt a kormányzati szándékot, s szerintük jövőre – várhatóan – nem javul a vállalkozások versenyképessége. A munkaadók azt is nehezményezik, hogy a hazai vállalkozások tőkeszegénységén a jelenlegi hazai és uniós pályázati rendszer nem képes érdemben segíteni, ehhez ugyanis sokkal gyorsabb és rugalmasabb elbírálásra volna szükség. A szakszervezetek a munkavállalók versenyképességének növelését kérik számon a kormányon és a munkaadókon egyaránt.

Hadrendben az új finanszírozási konstrukciók

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) elsődleges feladata a makro- és mikrogazdasági háttér fejlesztésén keresztül a gazdaság versenyképességének erősítése, a gazdasági és környezeti szempontból egyaránt fenntartható, dinamikus növekedés elősegítése – hangsúlyozza Pongorné Csákvári Marianna, a tárca vállalkozásfejlesztési és kereskedelmi helyettes államtitkára. Ennek érdekében a fejlesztéspolitika a tudásalapú gazdaság fejlesztését, a közvetlen tőkebefektetések ösztönzését, a hazai vállalatok innovációs készségének erősítését, termelésének és exportjának bővítését célozzák, a finanszírozásban az uniós források minél teljesebb körű, hatékony felhasználására törekszik a tárca.

Az uniós piac előnyeinek hasznosítása a versenyképességen múlik, ezért kiemelt figyelmet kell szentelni az EU-források maximális kihasználására, különös tekintettel a versenyképesség javítására fordítható programokra – mondja Pongorné Csákvári Marianna. Jövőre a Gazdasági Versenyképesség Operatív Program keretén belül több mint 11 milliárd forintot fordíthatnak a nyertes pályázók erre a célra, 2007-től pedig a magyar fejlesztések 95 százaléka európai uniós forrásból valósul majd meg, amire tízezermilliárd forint áll rendelkezésre 2013-ig.

A kis- és középvállalkozások (kkv) fejlesztését és segítését a jövőben is egyik kiemelt feladatának tekinti a kormány. Annak ellenére, hogy jövőre csökken a kkv-k támogatását közvetlenül szolgáló Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzat kerete, a vállalkozások fejlesztésére jövőre is jelentős összeg áll rendelkezésre – ígéri az államtitkár. A tárca elsődleges feladatának tekinti, hogy az európai uniós forrásokat maximálisan ki lehessen használni. A GKM emellett olcsóbbá kívánja tenni a kis- és középvállalkozások finanszírozási forráshoz jutását, ennek érdekében például devizaalapra helyezik a midihitelprogramot. Továbbá folyamatban van – szintén a vállalkozások tőkehiányának enyhítése érdekében – új pénzügyi konstrukciók kidolgozása is. Így összességében az uniós forrásoknak és az új, olcsóbb finanszírozási konstrukcióknak köszönhetően továbbra is számos program keretében, jelentős összegben járul hozzá a kormányzat a kkv-k fejlődéséhez.

Az államtitkár szerint a korábbinál nagyobb hangsúlyt kap a kis- és középvállalkozások fejlesztésében a nagy növekedési képességű, innovatív cégek fejlődésének ösztönzése, hiszen ezek a gazdasági versenyképesség javításának jelentős tartalékát képezik. Az őket segítő intézkedések közül kiemelendő a nemrég beindított, a kkv-k találmányainak külföldi bejelentését támogató pályázat. A program a külföldi szabadalmi oltalom megszerzésének és fenntartásának költségeihez, valamint azok piaci bevezetéséhez nyújt támogatást a kis- és középvállalkozásoknak. Szintén e vállalkozói réteg szellemi vagyonának gyarapítását, megőrzését segíti a Magyar Szabadalmi Hivatal által kidolgozott és a GKM anyagi támogatásával induló Vállalkozási Iparjogvédelmi Versenyképességet Alapozó Cselekvési Program, amelynek keretében regionális iparjogvédelmi információs hálózat épül ki, tanácsadással és képzési programokkal.

A túladóztatás visszaveti a fejlődést

A munkáltatói érdekképviseletek továbbra is vitatják a kormány azon álláspontját, hogy a jövő évi adóváltozások révén javul a vállalkozások versenyképessége – hangsúlyozza Károlyi Miklós, a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára. A munkaadói szervezetek számításai azt mutatják, hogy valamivel még rosszabbodik is a cégek helyzete. Márpedig a vállalkozások régóta tapasztalható túladóztatása és a régióban zajló, egyre élesebb adóverseny tükrében már az sem lenne elég, ha stagnálnának a közterhek, hiszen az infláció mértékével akkor is romlana a helyzet. Károlyi Miklós szerint a munkaadók számára nagyon fontos lett volna, hogy mérséklődjenek az élőmunka nagyon magas terhei, s már azzal is megelégedtek volna, ha az Országos Érdekegyeztető Tanácsban tavaly kötött megállapodáshoz híven 2005. január elsejétől csökkenne az egyösszegű egészségügyi hozzájárulás (eho) mértéke. A gazdaság teljes egészét tekintve azonban csupán november elsejétől mérséklődik ez a teher, jóllehet az 50 éven felüli és a pályakezdő munkavállalók esetében korábban csökken az eho.

Emellett a vállalkozásokat jövőre számos kis tételű közteher növekedése is sújtja. Nagymértékben emelkednek az illetékek, a vállalkozói igazolvány kiváltásának díja például a duplájára nő. A kormány a helyi adók felső határát is megnyitotta, igaz, hogy az önkormányzatok csupán az infláció mértékével emelhetik jövőre a helyi adókat, ám mivel azok eddig nem érték el a plafont, félő, hogy a helyhatóságok – a kabinet biztatására – jócskán megemelik azokat. Az uniós viszonylatban nagyon magas általános forgalmi adó pedig továbbra is fékezi a gazdasági növekedést.

Összességében a negatívumok lerontják az olyan kétségtelenül pozitív változások hatását, mint például a nyereségadó 16 százalékra csökkentése tavaly, vagy az iparűzési adó leírhatóságának idei kiszélesítése és a foglalkoztatás bővítését ösztönző adó- és járulékkedvezmények. Mindeközben a nagyvállalatok szinte teljes egészében a nemzetközi cégek kezében vannak, míg a nemzeti tőke csak a közepes és kisebb vállalkozásokban lelhető fel – érvel a VOSZ főtitkára. A hazai vállalkozások tőkeszegénységén a jelenlegi hazai és uniós pályázati rendszer nem tud érdemben segíteni, ehhez ugyanis sokkal gyorsabb és rugalmasabb elbírálásra volna szükség. A VOSZ egy nemrég készített felmérése az igénybe vehető hitelkonstrukciók és pályázatok hiányosságaira is rávilágít, hiszen kiderült, hogy a vállalkozók többsége a Széchenyi-kártyát nem beruházása megvalósítására, hanem likviditási gondjai átmeneti enyhítésére használja fel, mivel a piacon nem talál más forrást.

A humán tőke fejlesztésére többet kell áldozni

A versenyképesség tekintetében mindig csak a vállalkozásokról esik szó, s nem beszélünk a munkavállalók versenyképességéről – hívja fel a figyelmet Hódi Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke. Pedig a versenyképességnek több öszszetevője van, amelyek közül a humán tőke, a munkaerő szellemi kapacitása legalább olyan fontos szerepet játszik, mint a vállalkozásokat terhelő adók és járulékok mértéke.

Tény, hogy a magyar adórendszer szerkezete a versenyképesség szempontjából nem eléggé harmonizált, aminek leginkább az az oka, hogy gyakran politikai szempontok határozzák meg egy-egy adónem sorsát – mondja Hódi Zoltán. Miközben a társasági adó elég alacsony, az általános forgalmi adó szintje az egyik legmagasabb Magyarországon az uniós tagállamok közül. A szakszervezetek abban is egyetértenek a munkaadói érdekképviseletekkel, hogy a vállalkozásokat sújtó legnagyobb terhet jövőre is az iparűzési adó és az egyösszegű egészségügyi hozzájárulás jelenti. Utóbbi esetében azonban a szakszervezetek egyetértenek a kormányzattal abban, hogy az eho január elsejétől való csökkentése az egészségügyi ellátás színvonalának romlását veszélyeztette volna. A jövő évi adóváltozások javára írható ugyanakkor, hogy a foglalkoztatás bővülését többféle adó- és járulékkedvezménnyel ösztönzik.

Hódi Zoltán szerint nem állunk jól a jövedelmek megadóztatása terén sem, hiszen az átlagkereset – a szakszervezetek tiltakozása ellenére – a személyi jövedelemadó (szja) két kulcsa közül a magasabb sávba esik. Az igazságosabb közteherviselés, valamint a munkavállalók versenyképességének fokozása érdekében egy jóval differenciáltabb szja-rendszerre lett volna szükség. Ezt a pozíciójavulást azonban nem minden munkavállaló fogja megérezni, hiszen az adómentes, jövőre 57 ezer forintra emelkedő minimálbér nettó tartalma kevésbé fog növekedni, s még mindig nem fogja elérni az egy keresővel rendelkező családra vonatkozó létminimumot.

A munkavállalók versenyképességének növelése érdekében szükség volna arra is, hogy a szakmunkásokat megfelelően díjazzák a cégek, illetve nagyobb gondot fordítsanak a munkavállalók képzésére.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem