×

Megújulnak a munkaügyi kirendeltségek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 80. számában (2004. október 15.)
Éppen félidőben jár az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) 2002-ben elindított modernizációja, amitől elsősorban a munkaügyi központok hatékonyabb működését, az ügyfélbarát szemlélet meghonosodását várják a szakemberek. Szeptemberig országszerte húsz kirendeltséget újítottak meg teljes egészében, de 2006 végéig a 174 iroda többségének átalakítását tervezik.

Húsz teljesen modernizált és ügyfélbarát, valamint további húsz, részben korszerűsített munkaügyi kirendeltség várja az álláskereső munkanélkülieket és a munkaerőre vadászó cégeket. Befejeződött ugyanis az Állami Foglalkoztatási Szolgálat irodáinak 2002-ben kezdődött korszerűsítése, amelynek során az EU PHARE-programjának támogatásával, svéd és dán szakértők közreműködésével modernizáltak megyénként egy-egy munkaügyi kirendeltséget a 174-ből, valamint a fővárosban is kialakítottak egy mintairodát – jelentette be nemrég Burány Sándor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter.

Naprakész adatbázis

A program keretében felújították és átépítették az épületeket: az egész országban egységes megjelenést (bútorzat, belső elrendezés) alakítottak ki, amellyel barátságosabbá, akadálymentessé tették az ügyfélteret. Emellett modernizálták az informatikai rendszert, és további húsz kirendeltségen korszerűbbre cserélték a számítógépeket. A PHARE-támogatásból megvalósuló fejlesztés eredeti költségvetése 4,9 millió euró volt, ám néhány épület leromlott állapota további források bevonását igényelte. A munkaügyi tárca a Munkaerő-piaci Alapból 212 millió forinttal, a megyei munkaügyi központok pedig saját költségvetésükből tízmillió forinttal támogatták a kisebb felújításokat.

A svéd és dán mintára átalakított kirendeltségeken elsősorban az önkiszolgáló számítógépes kioszkok jelentik az újdonságot, ahol az állástalanok önállóan is kereshetnek munkát a központi adatbázisban, és jelentkezhetnek a betöltetlen állásokra. Az ügyfelek itt teljesen önállóan maguk intézhetik ügyes-bajos dolgaikat, és gyűjthetik be az őket érintő információkat. Ráadásul a nagyobb kirendeltségeken a – bankautomaták mintájára – egy-egy kioszk is működik majd, amelyhez éjjel-nappal hozzá lehet férni.

Gyorsabb és olcsóbb

A kioszkokban korlátozott internet-hozzáféréssel az ÁFSZ oldalain böngészhetnek az ügyfelek, valamint különféle programok állnak rendelkezésükre. Az állást keresők például a bejelentett üres munkahelyek központi adatbázisában böngészhetnek, s egyúttal el is küldhetik jelentkezésüket. "Ha a munkavállaló bejelentkezik a rendszerbe és beküldi önéletrajzát, a rendszer kiválogatja a megfelelő paraméterekkel rendelkező állásokat és munkaadókat, így gyorsabb lesz a munkaerő-közvetítés" – ígéri Pirisi Károly, a Foglalkoztatási Hivatal főigazgatója. Ráadásul a munkaügyi adatbázis sokkal naprakészebb és pontosabb lesz, mint eddig.

A szakemberek azt ígérik, hogy a modernizált irodákban gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb lesz az ügyintézés. Az önkiszolgálás lehetőségének megteremtésével ugyanis egyrészt kevesebb teher hárul az ügyintézőkre, akiknek több idejük marad azokra az ügyfelekre, akik segítségre szorulnak. Másrészt alapvetően megváltozik a szolgáltatás filozófiája is: mind a munkaadóknak, mind a munkavállalóknak személyre szabott, vagyis differenciált szolgáltatásokat nyújtanak. Ebből következően a munkaügyi kirendeltségeknek immár nemcsak a regisztrált állástalanokkal kell majd foglalkozniuk. Ez részben már most is így van, hiszen az ÁFSZ tavaly 230 ezer ügyfélnek nyújtott szolgáltatást, s közülük mintegy százezren voltak nyilvántartott munkanélküliek, de ezután még több foglalkoztatottnak és cégnek kívánnak szolgáltatásokat nyújtani – teszi hozzá a főigazgató.

A munkaadók például lényegesen egyszerűbben tehetnek eleget bejelentési kötelezettségüknek: egyrészt kevesebb információt kell megadniuk, másrészt az interneten keresztül is bejelenthetik az üres álláshelyeiket. A hazai munkaügyi szervezet számára a svéd modell a példa, Svédországban ugyanis a munkaadók 90 százaléka az interneten keresztül jelenti be állásigényét. Emellett az is újdonság, hogy a munkaügyi központok már az idén március közepétől háromhavonta felmérik a vállalkozások munkaerőigényét. A munkaadókkal egyébként külön részleg foglalkozik majd, amelynek munkatársai telefonon és e-mailben tartják a kapcsolatot a cégekkel.

Az állami foglalkoztatási szolgálat egyúttal abban is reménykedik, hogy az ügyfélbarát szolgáltatások révén – a magán-munkaerőközvetítőkkel szemben – növelni tudja a jelenlegi 15-20 százalékos részesedését az állásközvetítés piacán. Eddig ugyanis hiába voltak a munkaügyi központok szolgáltatásai – szemben a magán-munkaerőközvetítőkéivel – ingyenesek, a rugalmatlan és nehézkes ügyintézés távol tartotta a cégeket és a munkavállalókat egyaránt. Az ÁFSZ kirendeltségeihez eddig leginkább a betanított munkások iránti tömegesebb igény esetén fordultak a munkaadók.

Folytatódó átalakítás

Ugyanakkor azonban a fejlesztések mintha nem számolnának a magyarok még mindig általános számítógépes írástudatlanságával. Amíg a projektgazda Svédországban vagy Dániában a háztartások internetes ellátottsága 70 százalék feletti, addig a magyar adatok jóval szerényebbek: tavalyi felmérések szerint a háztartások 26 százaléka rendelkezett személyi számítógéppel. (Az uniós átlag 52 százalék volt. A háztartások internetellátottsága tekintetében hazánk 8 százalékos rátát tud felmutatni, az Unióban már 40 százalékkal számolhatnak.)

Nyertesei lehetnek viszont az új modellnek a kis- és mikrovállalkozások, amelyeknek eddig a bonyolultabb és nehézkesebb procedúra miatt nem nagyon érte meg például az, hogy bejelentsék üres álláshelyeiket. Pirisi Károly szerint az új típusú szolgáltatások felkelthetik ennek a körnek az érdeklődését is, ami nem elhanyagolható tényező, hiszen a hazai cégstruktúra döntő többségét a kis- és mikrovállalkozások teszik ki.

A modernizációs program tovább folytatódik, és 2006 végéig a 174 kirendeltség többségét korszerűsítik – ígérte Burány Sándor. Ennek keretében első körben 1,5 milliárd forintos ráfordítással újabb 60 kirendeltség fejlesztése történik meg, majd a fennmaradó körülbelül 90 iroda modernizálásához – a teljes körű korszerűsítésre és a munkatársak továbbképzésére – mintegy 2 milliárd forintra lesz szükség.

A modernizált kirendeltségek

Megye

A kirendeltség

Irányítószáma

 

hivatalos neve

   

Bács-Kiskun

Bajai Kirendeltség

6500

Czirfusz F. u. 13.

Nógrád

Balassagyarmati Kirendeltség

2660

Bajcsy-Zs. út 17.

Somogy

Barcsi Kirendeltség

7570

Damjanich u. 31.

Főváros

Budapest, FMK 13. Kirendeltség (I., II., III.)

1039

Heltai Jenő tér 7.

Fejér

Enyingi Kirendeltség

8130

Kossuth u. 38.

Komárom-Esztergom

Esztergomi Kirendeltség

2500

Lázár V. u. 74.

Heves

Hatvani Kirendeltség

3000

Balassi B. u. 12.

Jász-Nagykun-Szolnok

Jászberényi Kirendeltség

5100

Jásztelki u. 16.

Győr-Moson-Sopron

Kapuvári Kirendeltség

9330

Szent István u. 2.

Baranya

Komlói Kirendeltség

7300

Bajcsy-Zs. u. 9/1.

Csongrád

Makói Kirendeltség

6900

Deák F. u. 6.

Zala

Nagykanizsai Kirendeltség

8800

Fő u. 24.

Békés

Orosházi Kirendeltség

5900

Szabadság tér 1-3.

Borsod-Abaúj-Zemplén

Ózdi Kirendeltség

3600

Vasvári u. 56.

Hajdú-Bihar

Püspökladányi Kirendeltség

4150

Kossuth u. 6.

Vas

Sárvári Kirendeltség

9600

Batthyány u. 47.

Tolna

Tamási Kirendeltség

7090

Szabadság u. 15.

Veszprém

Tapolcai Kirendeltség

8300

Liszt F. u. 1/1.

Pest

Váci Kirendeltség

2600

Dr. Csányi krt. 45.

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Vásárosnaményi Kirendeltség

4800

Jókai u. 14.

Főváros

Budapest (Orczy Irodaház)

1089

Kálvária tér 7.

Forrás: FH

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem