×

A felsőoktatás átalakítása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. szeptember 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 79. számában (2004. szeptember 13.)
Ma már tény, hogy a magyar társadalom demográfiai szerkezete kedvezőtlenül alakul, s megjelent a – ma még nem kritikus mértékű – diplomás munkanélküliség is. Egyre sürgetőbb, hogy a felsőoktatás és a munkapiac összhangja megteremtődjék. A munkáltatók szakmai érdekképviseleteinek álláspontja szerint a reform elodázhatatlan.

A Magyar Universitas Program a bolognai, a prágai és a berlini oktatási miniszteri csúcson született célkitűzéseket, valamint a Lisszaboni Egyezményt is figyelembe véve készült el. Fő elvei a munkaerő szabad áramlása, az esélyegyenlőség, az átjárhatóság, az átláthatóság és az információszolgáltatás. A program alapvető célja a magyar felsőoktatás versenyképességének megerősítése, illetve a képzés minőségének és a működés színvonalának, valamint az esélyegyenlőség feltételeinek további javítása.

Források az átalakításhoz

A program végrehajtásának számos eleme van. Ezek közül a legfontosabbak: az új felsőoktatási törvény megalkotása, a hallgatók támogatása a diploma megszerzésében, az oktatói bérek rendezése, a kutatás-fejlesztés expanziója, az infrastruktúra-fejlesztési program megvalósítása részben a magántőke bevonásával, illetve a Nemzeti Fejlesztési Terv támogatásával.

A munkaadók véleménye szerint a reformra szükség van, s fontos hangsúlyozni, hogy az átalakítás illeszkedik a nemzetközi trendekhez. A munkaadók számára a rugalmas képzést, mobilitást garantáló rendszer több szempontból is előnyös.

A program fontos eleme a felsőoktatási intézményrendszer jogállásának, működésének és finanszírozásának megváltoztatása. Ennek jegyében olyan intézményi menedzsment kialakítását tervezik, amely képes ellátni újszerű egyetemi feladatait, a tudásgazdaság kiszolgálását, a tudásközpontok működtetését, a regionális vállalati együttműködési formák megvalósítását és az innovációs folyamatok feltételeinek megteremtését.

A munkaerő alkalmazása szempontjából a gazdálkodó szervezeteknél a kétciklusú képzésre való áttérést tervezik, s számolni kell a végzettségi szintek, illetve a szakmastruktúra megváltozásával is.

A hazai lineáris képzés az átalakítást követően a bolognai folyamatnak megfelelően három fő ciklusra bomlik: a 3 vagy 3,5 éves felsőfokú alapképzésre (BSc-bachelor), az általában 2 éves képzésre épülő magister (master) fokozat megszerzésére, és a 3 éves tudományos, illetve művészeti doktori képzésre (PhD, DLA).

Ágazati sajátosságok

A rövidebb szakaszokból álló, többciklusú képzés bevezetése elősegítheti, hogy a felsőoktatási képzés jobban igazodjék a munkaerő-piaci igényekhez. A programban több helyen utalnak a munkaerőpiac, ezen belül a munkaadói, valamint a szakmai szervezetek szerepére és közreműködésére is.

A felhasználói szféra és a képzőintézmények közötti együttműködést elsősorban a helyi kapcsolattartás szempontjából tervezik. Azonban a regionális érdekek mellett – a szakmai trendeket is figyelembe vevő fejlesztések megvalósításához – a szakágakhoz tartozó szakmai-munkaadói szervezetekkel való együttműködés is fontos lenne. A munkaadói oldal ennek érdekében javaslatot tett az Országos Képzési Jegyzék szakmacsoportos bizottsági rendszeréhez hasonló intézmény kialakítására. Pozitívan értékelhető a Magyar Akkreditációs Bizottságban és a Felsőoktatási Tudományos Tanácsban a munkaadók, felhasználók szerepének, részvételének erősítése, illetve az a törekvés, hogy a munkaerő-piaci igények határozottabban érvényesüljenek.

Fontos elv továbbá, hogy a gyakorlati képzés hátterének – a labor- és gyakorlóhelyek – fejlesztése során ugyancsak a gazdasági szervezetekkel való együttműködés erősítése a cél.

Fókuszban a költséghatékonyság

További lényeges szempont, hogy a szakemberek képzése a költségeket nézve mennyire hatékony, illetve a megváltozott intézményi működéshez szükséges források előteremtése mennyivel növeli a munkaadók járulékos terheit. Nem lenne célszerű például újabb alapok létrehozása sem. Kérdéses továbbá, hogy a felhasználóknak, a munkáltatóknak – az egyre növekvő anyagi támogatásuk, s további terhek rájuk testálása ellenében – lesz-e nagyobb beleszólásuk a folyamatok alakításába, a döntések előkészítésébe és a pénzforrások elosztásában való közreműködésre?

A felsőoktatási finanszírozás új modelljének lényege, hogy elismerje az intézményi teljesítményeket és a szolgáltatások színvonalát. E költségvetési alapú finanszírozás célja az intézmények gazdálkodási önállóságának fokozása, a magánforrások bevonásának vonzóvá tétele, illetve – az intézmények önkormányzáshoz, tulajdonhoz, önálló gazdálkodáshoz, vállalkozáshoz való jogának megerősítése mellett – a gazdálkodás ésszerűsítése és ennek szervezeti, pénzügyi feltételeinek megteremtése.

A költségvetési pénzek mellett már most is adott a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) keretében megszerezhető – tulajdonképpen a javaslatban szereplő feladatok végrehajtásához szükséges – források lehívásának lehetősége.

NTF-pénzek a fejlesztésre

A felsőoktatás fejlesztésére az NFT különböző programjai nyitják meg a pénzforrások "csapjait". A humánerőforrás-fejlesztési operatív program (hefop) keretében – a 3.3 és a 4.1.2 pont alapján – közel 20 milliárd forint áll rendelkezésre. Támogatandó például a felsőoktatásban tanulók és végzősök sikeres beilleszkedése a munkaerőpiacra, illetve alkalmazkodóképességük erősítése a változó körülményekhez. Hasonlóképpen a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, illetve közülük a már munkában állók szakmai átképzésére és továbbképzésére, a munkaerő-piaci igényeknek jobban megfelelő képzettségek megszerzésére is felhasználható a hefop forrása. Ugyancsak támogatandó az intézmények minőségközpontú működése, az intézményirányítók vezetői képességeinek fejlesztése, valamint a felsőoktatás oktatóinak és kutatóinak képzése annak érdekében, hogy minél magasabb szintű minőségi kultúrát honosítsanak meg.

A gazdasági versenyképességi operatív program (gvop) "kutatás-fejlesztés, innováció" projektje keretében nyílnak meg a pénzalapok. Nevezetesen forrás igényelhető – közfinanszírozású és nonprofit kutatóhelyeken – a kutatás, a technológiatranszfer és -kooperáció feltételeinek javítására; a felsőoktatás és a vállalatok közötti partnerkapcsolatok és hálózatok kiépítésére, illetve a vállalati K+F kapacitások és az innovációs képesség erősítésére. Ez utóbbi témakörben kiemelendő a felsőoktatási intézmények és a kutatóintézetek kutatási eredményeire alapozott (úgynevezett spin-off) vállalkozások innovációs feladatainak támogatása.

Az NFT keretében megpályázható források harmadik "ága" a regionális operatív program (rop). Ezen belül ki kell emelni azon képzési programokat, amelyek az üzleti szektor potenciális munkaadói számára indulnak, s amelyek sikeres elvégzése után a résztvevőket az adott vállalat szerződteti. A rop-források révén finanszírozhatók a szakmai gyakorlatok is, amelyek során a hallgatók a foglalkoztatásukhoz szükséges gyakorlati ismereteket sajátíthatják el. Ugyanakkor a regionális operatív terv keretében a felsőoktatási intézmények és a helyi szereplők közötti együttműködés is támogatható, ami azt szolgálja, hogy az intézményekben felhalmozódott szakmai ismeretek és tapasztalatok minél szélesebb körben hozzáférhetővé váljanak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. szeptember 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem