×

Képzett szakmunkások nélkül megtorpanhat a gazdaság

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 78. számában (2004. augusztus 15.)
A vállalkozásoknak egyre komolyabb gondot okoz – és mára már a gazdaság fenntartható fejlődését is veszélyezteti – a hosszú évek óta tapasztalható krónikus szakmunkáshiány. A nemrég elkészült Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv a 2004-2006 közötti időszakban három fő intézkedést tart szükségesnek a szakképzés rendszerének megújítása és a munkaerő-piaci igényekhez való hozzáigazítása érdekében. Már az idén megkezdődött az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) átfogó felülvizsgálata és fejlesztése, illetve szintén ez évben megindul a legtöbb szakmát tartalmazó két fő szakmacsoportban a moduláris képzések kidolgozása a munkaadók képviselőinek bevonásával. A kormányzat ez utóbbinál is fontosabbnak tartja az iskolarendszer gyökeres átalakítását azzal a szándékkal, hogy a szakképzés hatékonyabbá váljon, és meg tudjon felelni a munkaerő-piaci igényeknek. Folytatódik a Szakiskolai Fejlesztési Program is.

Ha egy cég nagyobb beruházást tervez, akkor jól teszi, ha már az indulást megelőzően felveszi a munkásokat, és saját pénzén kiképzi őket, különben az új fejlesztésű üzemcsarnokaiba laszszóval sem tud elegendő szakmunkást fogni – vonta le már évekkel ezelőtt a keserű tapasztalatot Gyurácz Gergely, a Borsodchem Rt. személyzeti igazgatója. A vegyipari nagyvállalat az idén sem bízza a romokban heverő iskolarendszerű szakképzésre a jelenleg – több üzletágban is – zajló, részben 2005 első felében befejeződő beruházásaihoz szükséges munkaerő-utánpótlást. A gyakorlott szakmunkások folyamatos toborzása mellett a cég szeptember elsejétől 20-25 pályakezdő fiatalt is felvesz, akiknek fizeti a helyi szakképző intézményben a vegyipari szakmunkássá képzését. A fiatalok a képzés ideje alatt a minimálbérnek megfelelő fizetést kapnak, mivel az anyagi ösztönzés nélkül aligha találna jelentkezőt a cég.

Bár a munkáltatók többsége nem tudja, vagy nem is akarja követni a Borsodchem "tartalékolási" stratégiáját, a vegyipari óriás példája jól mutatja, hogy a szakképzési rendszer anomáliái milyen mindennapos problémákat okoznak a vállalkozásoknak, s hogy mekkora pluszkiadásokkal járnak az elhárításukra kiötlött átmeneti megoldások. A Borsodchemnek például 15 millió forintjába kerül majd a pályakezdők képzése és bére, nem is szólva az egyéb járulékos költségekről. "Mindez természetesen többletkiadást jelent ahhoz képest, mint ha a munkaerőpiac közvetlenül kínálna gyakorlott és képzett vegyipari szakmunkásokat, de mivel erre nem lehet számítani, a cég egyszerűen jó befektetésnek tekinti a képzést" – mondja Gyurácz Gergely.

Vegyipari szakmunkásokból, de főként vegyésztechnikusokból ugyanis országszerte óriási hiány van, s a szakképző intézmények az érdeklődés hiányára hivatkozva alig folytatnak ilyen oktatásokat. A Budapesti Vegyiművek például hiába jelzi folyamatosan igényét a helyi szakképző intézményeknek, az iskolák részéről a válasz mindig ugyanaz: nincs jelentkező – mondja Zékány József, a társaság munkaerő-gazdálkodási igazgatója. Hasonló problémákkal küszködik az ablakvasalatokat gyártó, német tulajdonú Roto Elzett is, ahol jelenleg is hiányzik tíz szerszámkészítő szakmunkás. "Egészen 2002-ig, amíg ez a szakképesítés nem volt érettségihez kötve, még akadtak jelentkezők a közeli szakképző iskolákban, s minden évben 4-5 embert a saját tanműhelyünkben ki tudtunk képezni. Két éve azonban már nincs utánpótlás, és lassan elöregszik a szerszámkészítői gárdánk" – mondja Pintér János, a Roto Elzett ügyvezető vezérigazgatója.

Nincs utánpótlás

A Roto Elzett az ország más részeiből sem nagyon tud embereket toborozni, mivel szerszámkészítőkből mindenhol hiány van. "Legfeljebb egymástól csábítjuk el az embereket, de ehhez nagyobb fizetést is kell ajánlani. Ebbe a versenybe nem mindenki tud beszállni, és ez nem is válhat rendszerré" – hangsúlyozza Pintér János. Az átcsábítás nemcsak drága mulatság, de bérfeszültséghez is vezet, hiszen ugyanabban a munkakörben az újonnan érkezett emberek többet keresnek, mint a régiek. Ha egy cég meg akarja tartani az alkalmazottait, akkor a régi dolgozóknak is meg kellene emelni a fizetésüket. Az összesen hatszáz embert foglalkoztató vállalat így egyelőre házon belüli átképzésekkel próbálja megoldani a problémát, és a helyi munkaügyi központtal tárgyal, hogy esetleg munkaerő-piaci képzés induljon a szakmában, amelyhez szívesen rendelkezésre bocsátaná tanműhelyét a cég. Addig Romániában próbálnak szakmunkásokat toborozni.

Társadalmi probléma

Bár a cégvezetők rendszerint egyszerűen a szakképzési rendszer hiányosságaira vezetik vissza a krónikus szakmunkáshiányt, a szakemberek szerint a gondok mögött mély és összetett társadalmi probléma húzódik meg. A fiatalok számára ma már riasztó mindenfajta kétkezi szakma. Az nem karrier! – mondják, s inkább fényes diplomáról álmodnak. De a szülők is arra ösztönzik őket, hogy inkább az érettségit adó szakközépiskolát, majd a továbbtanulást válasszák. A Nemzeti Szakképzési Intézet (NSZI) szakemberei szerint azonban ebben az is közrejátszik, hogy a cégek gyakran nem fizetik meg a fizikai munkát. A pályakezdő szakmunkások nagy része minimálbért kap, s előfordul, hogy munkaadója be sem jelenti.

Emiatt a 90-es évek eleje óta alaposan átrendeződött az oktatás szerkezete, s az átalakulás vesztese egyértelműen a szakképzés volt. A 2002/2003-as tanévben az általános iskolát végzettek 77 százaléka – 426 ezer diák – az érettségit adó középiskolákban tanult tovább, szemben az egy évtizeddel korábbi 56 százalékos aránnyal. A szakmunkásképzésben részt vevők aránya viszont 34 százalékról 23-ra, az elmúlt tanévben 130 ezer főre csökkent.

A felsőoktatásban tovább tanulók száma ugyanakkor majdnem megháromszorozódott, és 203 ezerre nőtt. Ennek következtében ma már nagyjából egyharmad arányban képeznek az iskolák fizikai munkakörökbe és kétharmad arányban szellemi foglalkozásra. Csakhogy a munkaerőpiac éppenséggel a fordított arányt követelné meg.

A kétkezi szakmák iránti gyér érdeklődést mindenesetre jól mutatja, hogy Magyarországon évente összesen 140-150 ezer államilag elismert (vagyis az Országos Képzési Jegyzékben szereplő) szakképesítést adnak ki az iskolarendszerű oktatás keretein belül és a felnőttképzésben együttvéve. A szakemberek szerint ez borzasztóan kevés, mivel az sem biztos, hogy aki levizsgázott, az a szakmájában helyezkedik el. Ám a szakképző intézményekben tanuló fiatalok többsége sem a hagyományos kétkezi mesterségeket választja: az NSZI adatai szerint a 2002/2003-as tanévben – az előző évhez hasonlóan – legtöbben a számítástechnikai, szoftverüzemeltető szakképesítésből tettek vizsgát, a második legnépszerűbb szakma pedig a marketing- és reklámügyintéző volt. De telítetté vált a pincér, a bolti eladó, a fodrász, a kozmetikus és a műkörömépítő szakma is.

Arról nem is beszélve, hogy a létszámcsökkenés természetesen a szakmunkásképzés minőségére is visszahat: a szakiskolákat zömmel a rosszabb képességű és hátrányos helyzetű diákok választják, vagyis nagy a kontraszelekció. Éppen ezért itt a legnagyobb – 20-25 százalékos – a lemorzsolódás, s a képzést sikeresen elvégzők tudásszintje pedig gyakran nem megfelelő.

Szerkezeti elégtelenségek

Az iparból ugyanakkor számos alapszakmában már régóta hiányzik az utánpótlás – mondja Bihall Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) szakképzési kollégiumának elnöke. Ilyen például a már említett szerszámkészítő szakma. E tekintetben a német cégeket tömörítő Német-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara rendszeresen hiányolja az utánpótlást, de rengeteg más vállalat panaszkodik országszerte, hogy a környezetében égen-földön nem talál ilyen végzettségű szakembert. Ugyanez a helyzet az építőipari szakmákkal is: egy jó kőművest ma aranyáron sem biztos, hogy találnak a vállalkozások, miközben hiány van asztalosokból és hegesztőkből is.

Arról azonban, hogy a munkaerőpiacon gyakorlatilag nincs szakmunkás-utánpótlás, nemcsak a pályaválasztók, de az oktatási rendszer is tehet – hangsúlyozza Bihall Tamás. A hazai szakképzés struktúrája ugyanis túlságosan merev, jórészt elavult, éppen ezért nem képes alkalmazkodni a gazdaság minden eddiginél gyorsabban változó követelményeihez. Az államilag elismert szakképesítések és a megszerzésükhöz szükséges követelményeket tartalmazó OKJ-ben szereplő szakmák száma meghaladja a nyolcszázat, de tartalmuk nem tudott alkalmazkodni a gazdaság igényeihez.

Az iskolákat a normatív finanszírozási rendszer arra ösztönzi, hogy bármi áron növeljék a létszámot, vagyis hogy a diákok körében népszerű képzéseket indítsanak. Még akkor is, ha eleve tudják, hogy a telítetté váló divatos szakmákban a fiatalok valószínűleg nem tudnak majd elhelyezkedni. Pintér János arra is felhívja a figyelmet, hogy az iskolákat a finanszírozási rendszer rákényszeríti, hogy minél olcsóbb képzéseket folytassanak, hiszen ugyanakkora fejkvóta mellett nem éri meg nekik az eszközigényesebb és éppen ezért drágább képzések indítása.

Fejlesztési stratégia

A nemrég elkészült Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv a 2004-2006 közötti időszakban három fő intézkedést tart szükségesnek a szakképzés rendszerének fejlesztése és a munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodás érdekében. Már az idén megkezdődött az OKJ átfogó felülvizsgálata és fejlesztése, amelynek célja, hogy a képesítések folyamatosan alkalmazkodjanak a piaci igényekhez. A szakemberek szerint ennek érdekében néhány száz versenyképes szakmát és ezek egymásra épülő modulrendszerét kell kialakítani.

A kormányzat várakozásai szerint a felsőoktatásban már alkalmazott kreditrendszer ösztönzőleg hatna az egész életen átívelő tanulás folyamatára is, vagyis javítana a munkavállalók képzettségi szintjén, hiszen az egyes modulok beszámíthatósága folytán a diákok sokkal könnyebben szerezhetnének új szakképesítéseket. A legtöbb szakmát tartalmazó két fő szakmacsoportban még az idén megkezdődik a moduláris képzések kidolgozása a munkaadók képviselőinek bevonásával. A többi szakmacsoportban erre a tervek szerint 2006 után kerülhet sor.

A modularizációnál is fontosabbnak, sőt korszakos jelentőségűnek tartja a kormányzat az iskolarendszer gyökeres átalakítását, azzal a szándékkal, hogy a szakképzés hatékonyabbá váljon, és meg tudjon felelni a munkaerő-piaci igényeknek. Jakab János, az Oktatási Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint ugyanis a jelenleg túlságosan szétaprózott, nehezen finanszírozható és működtethető iskola- és intézményrendszer nem képes megfelelően kiszolgálni a gazdaság igényeit. Jelenleg több mint ezer szakképző intézmény működik Magyarországon, s számuk évről évre növekszik, miközben a gyermeklétszám csökken. Ennek okán a normatív támogatás szétfolyik a túl sok iskola között, és a korlátozott forrásokból a fejlesztésekre már nem nagyon futja – hangsúlyozza Jakab János. Ráadásul ebben a struktúrában az iskolafenntartók nincsenek rákényszerítve arra, hogy együttműködjenek egymással, s emiatt gyakran párhuzamos képzéseket folytatnak.

A széttagolódott intézményrendszert a kormányzat az úgynevezett Térségi Integrált Szakképző Központok (TISZK) létrehozásával kívánja megreformálni. A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) keretében 2004 és 2006 között 16 TISZK jön létre a jelenlegi intézmények bázisán, egy adott térségben működő 6-8 szakképző intézmény integrációjával.

Pénzügyi támogatás

Az intézmények egyike felvállalja a szakmai feladatok koordinálását és felügyeletét. A TISZK-ek irányító testületeiben a vállalatok és a kamarák is helyet kapnának, amelyek így befolyásolhatnák, hogy milyen szakmákat és miként képezzenek az adott intézmények.

Az első 16 TISZK létrehozására összesen 22 milliárd forint áll rendelkezésre a HEFOP-on belül. Egy központra így nagyjából egymilliárd forint jut, s ebből az óriási összegből a szakemberek szerint már könnyen elérhetők a kitűzött célok.

A TISZK-eket létrehozó szakképző iskolák pénzügyi támogatást kapnak a fizikai infrastruktúra fejlesztésére is, például korszerű tanműhelyek létrehozására. A tervek szerint 6-8 éven belül összesen 50-60 TISZK jönne létre mintegy 500 szakképző intézmény részvételével. Mivel valószínűleg a szülők is a korszerű, jól felszerelt központokat fogják előnyben részesíteni, számos iskolát be kell majd zárniuk a fenntartóknak, amit egyébként a gyereklétszám további csökkenése miatt amúgy is meg kellene tenni.

A célokkal Bihall Tamás szerint a munkáltatói érdekképviseletek is egyetértenek, ám a szakember arra is figyelmeztet, hogy következetes megvalósítás nélkül a tervek fabatkát sem érnek. Ha a szakképző központok kialakítása nem a munkaerőpiac igényei alapján történik, hanem továbbra is az iskolafenntartók és az intézmények érdekei kerülnek túlsúlyba, akkor az intézményrendszer átalakulása nem jár együtt a hatékonyság növelésével. Bihall Tamás arra is felhívja a figyelmet, hogy az egyre égetőbb problémák miatt a kormányzatnak nem ártana gyorsítania a reform megvalósítását.

Harmadik fő irányként tovább folytatódik a Szakiskolai Fejlesztési Program is, amely kiterjed az intézményi vezetés átalakítására, módszertani fejlesztésére, eszközbeszerzésekre és a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatására. A program fő célja, hogy emelje a tankötelezettséget teljesítők számát, csökkentse a lemorzsolódást, és növelje a pályakezdő szakmunkások felkészültségét. A fejlesztések a közvetlenül a szakiskolai képzést folytató iskolák 20-25 százalékára (mintegy 90-100 iskolára) terjednek ki, és 2004-2006 között évente mintegy 3 milliárd forintba kerülnek.

Felnőttképzés az iskolákban

Az oktatási és a munkaügyi tárca közös programokkal, a közoktatás intézményhálózatának felhasználásával kívánja elősegíteni a felnőttoktatást – jelentették be június közepén az érintett minisztériumok vezetői. Magyar Bálint oktatási miniszter elmondta, hogy a közoktatás meglévő intézményhálózatát is fel kívánják használni arra, hogy délután, illetve este a felnőttképzés céljaira rendelkezésre álljanak. Fontos, hogy egyesítsék a tudás két ágának, az iskolarendszerű képzésnek és a felnőttoktatásnak az erőit.

Burány Sándor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter szerint fölösleges ugyanis párhuzamos intézményrendszereket ugyanarra a célra felállítani, ha egy szaktudás megszerzésének követelményei lényegében egyformák – akár felnőttkorban, akár kamaszkorban sajátítják el őket. Ezzel kettős célt lehet elérni: egyrészt megszüntethetők a párhuzamosságok, másrészt minden településen, vagy annak körzetében lenne egy olyan intézmény, ahol felnőttként is lehet tanulni. Erre Magyar Bálint szerint azért is nagy szükség van, mert ma Magyarországon a felnőtt lakosságnak csak körülbelül 2-4 százaléka vesz részt a felnőttképzésben, miközben Európában az átlag 10-12 százalék körül mozog. A két minisztérium a közeljövőben közös pályázati programokat fog indítani az integráció érdekében.

 

Új törvény a szakképzési hozzájárulásról

Az idén januártól a szakképzési hozzájárulás felhasználásának bővítésével és egyszerűsítésével igyekszik rávenni a kormányzat a munkaadókat arra, hogy a szakképzés gyakorlati részében szerepet vállaljanak. Az eddigi, tanulónkénti havi hatezer forintos adóalap-csökkentés helyett például januártól a minimálbér húsz százalékát írhatják le havonta azok a vállalkozók, akik tanulószerződéssel foglalkoztatnak szakmunkástanulókat. A szakemberek szerint egyfajta kedvezmény az is, hogy a költségek bonyolult és bürokratikus elszámolása helyett a munkaadók választhatják az átalányelszámolást is. A törvény egyébként arra is lehetőséget ad, hogy a munkáltatók a bruttó bérköltség 1,5 százalékának megfelelő szakképzési hozzájárulásuk egyharmadát saját munkavállalóik képzésére fordítsák.

A kormányzat reményei szerint a diákokra és szüleikre az hat ösztönzőleg, hogy az eddigi legfeljebb harminc százalék helyett már a minimálbér ötven százaléka adható a vállalkozásoknál gyakorlaton lévő szakmunkástanulóknak a Munkaerő-piaci Alap képzési alaprészéből. A szakiskolákat pedig a törvény arra buzdítja, hogy a tanulókat ne tartsák mindkét gyakorlati évben az iskolai tanműhelyek falai között – amire a normatív finanszírozás egyébként ösztönözné őket -, hanem küldjék ki a diákokat a gazdaságba. A 2004-es költségvetés szerint szeptembertől az első gyakorlati évben az egy főre jutó 102 ezer forintos támogatás 140 százalékát kapják tanulónként a szakképző intézmények, a második gyakorlati évben viszont csak hatvan százalékot. Az iskolák emellett a normatíva húsz százalékát akkor is megkapják, ha a tanulók nem a tanműhelyben, hanem a vállalkozónál töltik a gyakorlatot

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem