×

Reform előtt a közszolgálat

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 72. számában (2004. február 15.)
A közszolgálat reformja nagy lendületet vesz az idén. Az egységes közszolgálati törvény megalkotása mellett napirendre kerül a korszerű, egyszersmind rugalmas foglalkoztatási szerkezet kialakítása, az új bérezés bevezetése, a közszolgálati szociális juttatási rendszerek összehangolása, illetve az országos és ágazati érdekegyeztetés korszerűsítése. A reformfolyamat célja a magas színvonalú, hatékony, az állampolgárok érdekeit következetesen szem előtt tartó közszolgáltatás megvalósítása. Szerzőnk, mint a közszolgálati reformért felelős kormánymegbízott, maga is résztvevője, formálója e korszakos átalakításnak.

A közszolgálat mindannyiunk számára érték – vagy legalábbis azzá kellene válnia. S noha erre ösztönöz a szolidaritás-központú, a szociális Európában gondolkodó Unió is, e szemléleti fordulat nálunk ez idáig mégsem következett be. Sőt, a rendszerváltás után tizenöt évvel távolabb vagyunk a jóléti, szociális életesélyek javításának lehetőségétől, mint annak előtte voltunk. Fordulatra van szükség ismét. Ez azt jelenti, hogy a 2004-es esztendőnek – az építkezés, a társadalmi egyensúly helyreállítása érdekében – a közszolgáltatások átfogó fejlesztése évének kell lennie.

Racionális szervezéssel

A közszolgálatokat – az egészségügyet, az oktatást, a kulturális szolgáltatásokat, a szociális ellátást, illetve a helyi, a központi közigazgatást, a közrendvédelmet és más közszolgáltatásokat – naponta, s a bölcsőtől a sírig igénybe vesszük. Igaz, az elmúlt évtizedek hibásan államtalanító, restriktív, erőszakosan piacosító politikája miatt alacsonyabb szinten, mint amire szükség lenne. A magyar gazdasági elit egyes hangos képviselőinek azonban még ez is sok. Velük szembe kell helyezkednünk. Hiszen a jó közszolgáltatások gazdasági értelemben is értékeket hoznak létre. Ezeket a modern államok termelőerőként veszik számításba, s ekként gondolkodnak fejlesztésükről. Az állampolgár-központú, vállalkozóbarát közszolgálat kialakítása a sikeres EU-csatlakozáshoz is nélkülözhetetlen. S végül: a közszolgálatok a mindennapi életnek a piaccal nem kiváltható elemei, amelyek az emberek többsége számára esélyt adhatnak a boldoguláshoz.

A közszolgálatok az erős, racionálisan szervezett, hatékonyan működő és takarékos (nem olcsó!) állam, valamint az önkormányzatiság alapjait jelentik. A fejlesztéseknek olyan közszolgálatokat kell eredményezniük, amelyek a közjót szolgálják: mégpedig magas fokon, kiegyensúlyozottan gondolkodva a közfeladatokról, a közintézményekről, a közszolgálat dolgozóiról s a finanszírozásról is.

Modernizációs igény

Abból kell kiindulni, hogy Magyarországon járhatatlan út a közfeladatok ellátásának felcserélése a piaccal. Nálunk a racionálisan szervezett, hatékony közellátások újraélesztése, stabilizálása, az irántuk táplált közbizalom helyreállítása a fő feladat. Mindemellett – de nem helyette – a privát szereplők által, piaci alapon szervezett szolgáltatások is működhetnek, ha képesek nem közpénzből, hanem a piacon megélni.

A közintézmények – a minisztériumoktól az önkormányzatokig, a kórházaktól az iskolákig, a művelődési házaktól a szociális otthonokig és a rendőrőrsökig – modernizációra szorulnak. Ennek során abból kell kiindulnunk, hogyan, miként lehet az állampolgárokhoz ügyeiket a leggyorsabban elintéző, érdekeiket jól szolgáló, hatékony – helyben is közeli – intézményi rendszert létrehozni. Ezért szükséges – a döntési lehetőségek biztosításával együtt – az önkormányzati kistérségek kialakítása. Továbbá korszerűsíteni kell a megyéket is, és meg kell alkotni (a minisztériumi hatósági jogkörök egy részének átadásával) a régiókat. Ezzel együtt a területfejlesztés, illetve az államigazgatási eljárások új, egyszerű, könnyen megérthető és betartható, az emberek által ellenőrizhető rendje is kialakításra vár.

Fejlesztési program

Fontos cél az elektronikus kormányzás teljes körű megvalósítása, illetve – megfelelő fejlesztési forrásokkal – a közintézmények megerősítése. Ez utóbbi révén lehetővé válik, hogy racionálisabb, magasabb szintű szervezettségű, jobb minőségű, eredményesebb tevékenységet nyújtó rendszerek alakulhassanak ki.

Nyilvánvaló, hogy a közszolgáltatások átfogó fejlesztésének programja akkor válhat sikeressé, ha a modernizációt, a valódi korszerűsítést az adott közszolgáltatónál tevékenykedő dolgozók is támogatják. Ehhez meg kell valósítani a közszolgálat humánpolitikai reformját, aminek nyomán pártatlan, méltányos, szakszerű és teljesítményelvű közszolgálat jön létre.

Magyarországon a közel négymillió munkavállalóból nyolcszázezer dolgozik a közszolgálatban. Elsősorban közalkalmazottként, szolgálati jogviszonyban vagy köztisztviselőként, de a piaci szférára jellemző munkaviszonyban is. (Ez a szám európai összehasonlításban nem magas. Az EU tagországainak rangsorában Magyarország az alsó harmadban helyezkedik el, a közeli jövőben csatlakozók között a középmezőnyben található.)

Folyamatos megszorítás

A foglalkoztatás szabályait öt törvény és több mint száztíz végrehajtási rendelet tartalmazza. Az állam, a lakosok s a közszolgálat dolgozói számára egyaránt áttekinthetetlen a foglalkoztatás, a bérezés, a finanszírozás és a szociális juttatások rendszere. Ez – egy kisszámú, privilégiumokkal, kontrollálatlan túlhatalommal rendelkező igazgatási eliten kívül – senkinek sem jó.

A közszolgálati dolgozók kiszolgáltatottak. Az állandó megszorítások – 1989 óta négyszázezer fővel csökkent a közszférában foglalkoztatottak száma -, az alacsony bérek, továbbá a politikai és gazdasági elit közszolgálatokba való direkt beavatkozása a szakmai színvonal és teljesítmény rovására megy. Sok jó szakember hagyja el a közszolgálatot. E kedvezőtlen folyamat megállítása, illetve visszafordítása, valamint az állampolgárok esélyteremtő közszolgálatokkal való ellátása érdekében öt feladatot oldunk meg 2004-ben.

Elsőként egységes közszolgálati törvényt alkotunk, megszüntetve azt a jogszabálydzsungelt, amelyet az előző kormányok létrehoztak. Az új törvény a közalkalmazottakra, köztisztviselőkre és szolgálati jogviszonnyal rendelkezőkre vonatkozik majd, s felszámolja a közszolgálati dolgozók közötti hátrányos megkülönböztetéseket.

A második feladat a korszerű, rugalmas foglalkoztatási és létszámstruktúra kialakítása. Nyilvánvaló: szakmai alapon, országos vizsgálat alapján kell összehangolni a közszolgálati feladatokat s az azok jó színvonalú ellátásához szükséges létszámot. Ezzel el lehet érni, hogy pontosan annyi ember dolgozzon a közszolgálatokban, amennyire szükség van.

Kiszámítható előmenetel

Harmadik feladatunk az egységes elveket érvényesítő új bérrendszer bevezetése. A bértábla, a munkában eltöltött évek és a kvalifikáció szerinti előmenetel kiszámíthatósága, stabilitása mellett az is meghatározó, hogy a kereset méltányos és igazságos legyen, tükrözze az elvégzett munka objektíven mért mennyiségét, minőségét és eredményességét. Az új bérrendszernek 6-8 év alatt, fokozatosan az EU közszolgálati bérszínvonalához kell közelítenie a jó munkát végző magyar közszolgálati dolgozók kereseteit.

A következő, negyedik feladat a közszolgálati szociális juttatási rendszerek összehangolása, illetve – a teljes nemzetgazdaság, s benne a közszolgálat eredményeitől függően – új elemekkel (egészségbiztosítás, közszolgálati nyugdíjrendszer) való bővítése. Erre – ami hosszú távon valósul meg – azért van szükség, hogy az élesedő munkaerő-piaci versenyben, amelyben a mindinkább globalizálódó, multinacionális piaci szféra pozíciói az erősebbek, a közszolgálat társadalmat szolgáló érdekeinek is érvényt szerezzünk: mégpedig a jól dolgozók megőrzésével s a legképzettebb, legtehetségesebb fiatalok munkába állításával.

Áttekinthető rendszer

Az ötödik feladat az érdekegyeztetés országos, ágazati és területi szintjeinek átalakítása úgy, hogy a valódi munkáltató, tehát az állam és az önkormányzat tárgyaljon és állapodjon meg a – tagsági támogatottságuk következtében – reprezentatív szakszervezetekkel. Nagyon fontos a közszolgálat munkabékéjének megteremtése, ez garantálhatja, hogy a dolgozók hiánytalanul teljesítsék közfeladataikat.

A reform eredményeként egyszerű, áttekinthető, finanszírozható és kontrollálható rendszer jön létre. Az egységes közszolgálati törvény kedvező társadalmi és szakmai hatását 2005-től úgy fejtheti ki, hogy annak önmagában nem lesznek kiadásnövelő következményei.

A bérrendszer fokozatos hatályba léptetése a kezdeti szakaszban ugyanis – az ésszerűsítés révén, de úgy, hogy a többség magasabb javadalmazásban részesüljön – megtakarítást eredményez. A későbbiekben a bér- és szociális rendszerek teljes körű bevezetése többletráfordítást igényel, de csak olyan mértékben, mely nem haladja meg a költségvetés teherbíró képességét. A közszolgálatok teljesítménye, hatékonyságuk, az ezzel való társadalmi elégedettség növekedése e kiadások szükségességét visszaigazolják. Hiszen a közszolgálat addigra valódi értékké válik mindannyiunk számára.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem